Gå til innhold

Norwegian og setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det å forhåndsbestemme hor man vil sitte er jo en form for unødvendig luksus. Jeg syns det er helt fint at dette kosster ekstra, for på den måten blir flybillettene billigere for oss som ikke er så nøye på hvor vi sitter. Det er jo egentlig ganske vanlig med en høyere pris for et bra sete og en lavere pris for et dårligere sete, sånn på konserter, teater og så videre. Ingen dårlig logikk at det kan være det samme på fly.

Godt sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ikke holder igjen så vil de nye setegebyrene innebære at alle får omtrent de samme plassene som de ville fått tidligere men alle betaler et gebyr i tillegg. Slik sett er man like langt.

Ulempen er at folk føler et ekstra eierskap til sin plass og er langt mer negative og mindere hensynsfulle mot andre passasjerer. Det virker som om folk nesten prinsippielt ikke vil tilpasse seg barn, gamle, handikappede eller andre, en tilpassning som ville gjort det bedre for alle og også ofte for de berørte passasjerene.

Selv om jeg har meget god råd betaler jeg prinsippielt ikke setegebyr. Jeg foretrekker heller å betale litt mer og fly med et selskap hvor seteplass er inkludert. Folk på slike selskaper er langt mer tolerante og tilpassningsdyktige i forhold til hverandre. Det er vel ikke uten grunn at folk som reiser ofte foretrekker SAS og andre selskaper hvor man slipper unner grinebiterene som har betalt 50.- for sitt sete og skal holde på det uansett om all menneskelig anstendighet forsvinner.

Gjest gjerrig grinebiter
Skrevet
Hvis man ikke holder igjen så vil de nye setegebyrene innebære at alle får omtrent de samme plassene som de ville fått tidligere men alle betaler et gebyr i tillegg. Slik sett er man like langt.

Ulempen er at folk føler et ekstra eierskap til sin plass og er langt mer negative og mindere hensynsfulle mot andre passasjerer. Det virker som om folk nesten prinsippielt ikke vil tilpasse seg barn, gamle, handikappede eller andre, en tilpassning som ville gjort det bedre for alle og også ofte for de berørte passasjerene.

Selv om jeg har meget god råd betaler jeg prinsippielt ikke setegebyr. Jeg foretrekker heller å betale litt mer og fly med et selskap hvor seteplass er inkludert. Folk på slike selskaper er langt mer tolerante og tilpassningsdyktige i forhold til hverandre. Det er vel ikke uten grunn at folk som reiser ofte foretrekker SAS og andre selskaper hvor man slipper unner grinebiterene som har betalt 50.- for sitt sete og skal holde på det uansett om all menneskelig anstendighet forsvinner.

Jeg er en grinebiter som skal holde på setet mitt selv om all menneskelig anstendighet forsvinner, som du ynder å uttrykke det. Det er faktisk en grunn til at jeg har bestilt akkurat den plassen, og da forventer jeg å få den.

Man kan vel heller snu litt på det, og spørre hvorfor ikke de handikappede, barn eller eldre har betalt dette gebyret? Det er da like lett for dem å innrette seg som det er for oss andre når det gjelder setereservasjon, og man kan ikke komme i ettertid og forlange å få en vare som andre faktisk har betalt for. Det er direkte frekt.

Skrevet
Hadde ett av dine barn blitt plassert alene ved siden av meg på en flytur, så hadde hele flyturen vært ødelagt for meg, og det samme med starten av ferien min!! pga at du ikke tok deg råd til å betale for å sitte sammen med dine barn på reisen. Det hadde ikke vært flyselskapets skyld, for de opplyste deg om dette når du bestilte, det hadde vært din skyld, fordi du valgte å satse på at det gikk greit og satse på at dersom barne dine havnet alene ved siden av noen,s å vil de gi slipp på seter de evt har betalt for, fordi de ikke vil ha ditt barn alene ved seg.

Ikke mitt problem. Du har muligheten til å flytte deg. Hvis du nekter å gjøre det, så får du finne deg i at det kan sitte barn i setet ved siden av deg.

Skrevet (endret)
Ikke mitt problem. Du har muligheten til å flytte deg. Hvis du nekter å gjøre det, så får du finne deg i at det kan sitte barn i setet ved siden av deg.

skulle vel alltids klart å taklet det med høreklokker og søvn, men om du som mor da tror at jeg ser det som mitt ansvar å passe på at din unge har det bra på turen,s å tar du feil.

For som du sier; Ikke mitt problem!

Den går nemlig begge veier.

og jeg må få legge til: "Du har muligheten til å flytte deg." .... frekkeste jeg har hørt på lenge!!

Der har jeg valgt å betale ekstra for å få velge en spesifikk plass å sitte på i flyet som gjør at turen min fungerer for meg, noe den altså ikke lett gjør overalt i flyet.. også mener du at jeg "bare kan flytte meg" fordi du ikke GADD sørge for at barnet ditt kom ved siden av deg???

Endret av aline
Skrevet

Av nysgjerrighet lurer jeg på hva dere gjør dere som nekter å betale for plass, men forlanger å få plassen til andre. Når de sier de har betalt for plassen, tilbyr dere da å betale dem tilbake hvis de flytter seg? Eller forventer dere å få den gratis fortsatt?

Man betaler forøvrig for setet på SAS også, selv om det er innbakt i prisen. Så når jeg har logget meg inn når innsjekkingen starter og ordnet meg setet, så flytter jeg meg ikke uten videre for andre som ikke har klart det samme. Jeg foretrekker å sitte ved vinduet nærmest mulig utgangen, og derfor sjekker jeg inn tidlig, og betaler om nødvendig. Og selv på flyselskap som (tilsynelatende) ikke tar betalt for setereservasjonen så er det jo mange barnefamilier som ikke klarer å ordne seg plasser sammen. Da kan de i hvert fall bare skylde på seg selv, og ikke på skjulte gebyrer.

Skrevet

Ja, du har vel også mulighet til å reservere sete?

Får jeg en unge ved siden av meg, kommer jeg til å la den for lut og kaldt vann. De fleste ungene oppfører seg vel greit på fly, men skulle jeg bli så uheldig å bli plassert ved siden av et bøllefrø Jeg sitter ikke gratis barnevakt på vegne av gjerrige snyltere.

Skrevet

Jeg forstår ikke denne fasinasjonen for betalt setereservasjon som mange tydeligvis har. Jeg lurer på hvor gamle dere er og om dere fløy i "gamle dager" før dette systemet ble innført?

Før var det slik at man i innsjekkingsskranken gjorde dette til det beste for flest mulig passasjerer. Det innebar gjerne at man plasserte barnefamiliene sammen i en del av flyet (ofte foran på charterturer, foran eller bakerst på rutefly avhengig av antall barn). Dermed hadde ungene glede av hverandre og aktiviserte hverandre noe som oftest medførte mindre støy. Man hadde da voksne/foreldre i nærheten som var vant til støy. De som ikke hadde barn og ville unngå ungestøy ble da plassert lenger bak og slapp oftere unna. I dag når alle skal bestemme selv vet man ennå mindre om hvem man kan havne ved siden av og bråkete unger og fulle menn (og damer) kan nå bli plassert over alt i flyet.

Jeg tror en passajer som ville unngå ungestøy hadde større sjanse for å oppnå det for 10 år siden enn i dag.

Skrevet
Jeg forstår ikke denne fasinasjonen for betalt setereservasjon som mange tydeligvis har. Jeg lurer på hvor gamle dere er og om dere fløy i "gamle dager" før dette systemet ble innført?

--------------

Jeg tror en passajer som ville unngå ungestøy hadde større sjanse for å oppnå det for 10 år siden enn i dag.

Jeg er gammel nok til å ha fløyet før plassreservasjonen kom på tale og jeg betaler gjerne for å få en OK plass. Jeg har en del argumenter til felles med Aline, men i tillegg så har erfaringen lært meg at jeg gjør lurt i å velge plass foran i flyet. Som regel når jeg skal reise så flyr jeg flere strekk og siden forsinkelser skjer i ny og ne og det også ofte er snaut med tid mellom flyene så er det greit å sitte langt fram så jeg kommer meg ut af flyet og til gaten for neste fly raskest mulig. (Har hatt min rikelige andel av joggeturer både på Gardermoen og Schiphol for å si det slik.....)

Er ikke spesielt glad i unger og vil absolutt ikke "ta meg av" noen annens barn på en flytur så i tilfeller der jeg ikke har det så travelt prøver jeg å velge nødutgangplass der barn ikke får lov å sitte *smart* . Krisemaksimerer ikke om en småtass havner ved siden av meg (da sparker h*n i allfall ikke i seteryggen) men ikke forvent at jeg skal underholde poden under en hel flytur. Et enkelt hei når vi setter oss får holde, så plugger jeg i iPoden.

Men jeg er i grunnen enig i at man hadde større sjanser for å unngå ungestøy før i tida for jeg har også det inntrykket at barnefamilier gjerne ble "samlet" i en del av flyet. Samtidig så var det vel gjerne slik at færre barnefamilier reiste med fly siden flybilletter var forholdsvis mye dyrere før.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvorfor skal man flytte seg når man faktisk har betalt for akkurat den plassen man sitter på? Da burde jo heller dere finne dere et annet sted å sitte, ettersom dere faktisk ikke har giddet å betale for å få de plassene dere på død og liv skal ta fra andre.

Og for enkelte så er det faktisk ikke så enkelt at det "bare er å bytte plass". Noen mennesker har så ekstrem flyskrekk eller klaustrofobi at de faktisk ikke vil takle en flytur dersom den må gjennomføres på andre prinsipper enn de først trodde. Og tro meg, jeg ville ikke sittet ved siden av en person med nervesammenbrudd på et fly, og jeg hadde hatet den personen som eventuelt hadde forårsaket dette fordi han eller hun ikke gadd å sørge for seg selv og sine på forhånd.

Jeg personlig hater å sitte i nærheten av barn ombord på fly. De bråker, sparker i seteryggen og i værste fall så kaster de opp i tillegg. Nåde deg om du hadde prøvd å overlate ungen din til meg dersom du ikke hadde giddet å sørge for at dere fikk sitte sammen.

(Egentlig burde det vært påbudt for barnefamilier å betale setegebyr slik at de selv passer på barna sine!)

Skrevet
Som regel når jeg skal reise så flyr jeg flere strekk og siden forsinkelser skjer i ny og ne og det også ofte er snaut med tid mellom flyene så er det greit å sitte langt fram så jeg kommer meg ut af flyet og til gaten for neste fly raskest mulig. (Har hatt min rikelige andel av joggeturer både på Gardermoen og Schiphol for å si det slik.....)

Dette er helt riktig. Plasseringen i flyet kan fort avgjøre om man rekker neste fly, eller bussen hjem. Mistet en gang en buss jeg skulle nå da jeg satt på rad noenogtjue, og siden da har jeg valgt å betale de ekstra kronene for å komme langt frem. En sjelden gang åpner de den bakerste døra, men det er meget sjelden de ikke åpner foran i det hele tatt. Det har jeg bare opplevd en gang det var noe teknisk feil med døra foran. Nå sist rakk jeg en buss ene og alene fordi jeg hadde bestilt rad 2 midtgang. Da var det så close race at jeg ville ha mistet den om jeg satt ved vinduet på samme rad, faktisk. :)

Skrevet
Av nysgjerrighet lurer jeg på hva dere gjør dere som nekter å betale for plass, men forlanger å få plassen til andre. Når de sier de har betalt for plassen, tilbyr dere da å betale dem tilbake hvis de flytter seg? Eller forventer dere å få den gratis fortsatt?

Jeg nekter å betale for seteplass men forlanger selvfølgelig ikke plassen til andre. Når noen absolutt skal ha en plass så får de bare ta med at det sitter en unge ved siden av de som griner fordi mamma sitter 5 rader bak. Hvis jeg virkelig skulle komme i en situasjon hvor jeg måtte be om en plass så kunne jeg selvfølgelig betalt setebeløpet hvis det var viktig for den som satt der. Men for meg er beløpet uviktig og det har liten betydning om gebyret er på 5,-, 50,- eller 250,-. Beløpet er egentlig uvesentlig men holdningene den medfører er problemet.

Man betaler forøvrig for setet på SAS også, selv om det er innbakt i prisen.

Ja og det synes jeg er helt greit. Jeg betaler heller 100 kroner mer på SAS og får hyggelige medpassasjerer enn 50,- på Norwegian og havner sammen med passasjerer som skal tviholde på sitt sete uansett.

Og selv på flyselskap som (tilsynelatende) ikke tar betalt for setereservasjonen så er det jo mange barnefamilier som ikke klarer å ordne seg plasser sammen. Da kan de i hvert fall bare skylde på seg selv, og ikke på skjulte gebyrer.

På alle fly så er det mennesker som bestemte seg/fikk mulighet for å dra i siste liten, kanskje noen som står igjen fra forrige fly fordi det var overbooket eller på grunn av forsinkelser ikke rakk det flyet de egentlig skulle ha og dermed ikke har fått plassbiletter i god tid mens det var ledige plasser sammen. Av de er det selvfølgelig barnefamilier som det er mest synlig blir splittet. Så noe av dette problemet vil man ha uavhengig av hva slags seteordning man har.

Forøvrig har jeg ikke noe problem med å flytte meg for andre hvis det er nyttig for de og jeg reiser alene. Jeg synes det er viktig å bidra til å gjøre flyturen til en mest mulig hyggelig reise for flest mulig av mine medpassasjerer.

Skrevet
Hvorfor skal man flytte seg når man faktisk har betalt for akkurat den plassen man sitter på? Da burde jo heller dere finne dere et annet sted å sitte, ettersom dere faktisk ikke har giddet å betale for å få de plassene dere på død og liv skal ta fra andre.

Kanskje fordi man kan vise et snev av folkeskikk? Hvorfor skal en familie måtte plassere en 2 åring sammen med villt fremmede mennesker bare fordi du er sta og ikke gidder å flytte deg fordi du skal "se ut av vinduet"?

Det er feil at man skal måtte betale gebyrer for å måtte sitte sammen i tilfelle man havner i samme fly som stabeisenes landsforening. Er det mor og far + f.eks. 4 barn som skal reise, så utgjør disse gebyrene faktisk en god del penger.

Nekter du å flytte deg, så får du også ta konsekvensene. Du har selv valgt å bli værende i setet.

Skrevet
Kanskje fordi man kan vise et snev av folkeskikk? Hvorfor skal en familie måtte plassere en 2 åring sammen med villt fremmede mennesker bare fordi du er sta og ikke gidder å flytte deg fordi du skal "se ut av vinduet"?

Det er feil at man skal måtte betale gebyrer for å måtte sitte sammen i tilfelle man havner i samme fly som stabeisenes landsforening. Er det mor og far + f.eks. 4 barn som skal reise, så utgjør disse gebyrene faktisk en god del penger.

Nekter du å flytte deg, så får du også ta konsekvensene. Du har selv valgt å bli værende i setet.

Man kan jo også forvente et snev av folkeskikk fra småbarnsfamilien, eller hva? Flybilletter er såpas billige hos Norwegian at jeg tror nok den stakkars småbarndfamilien ville hatt råd til å betale om de ville.

Men om det sitter en passasjer på et sete du gjerne vil sønnen din skal ha f.eks, fordi han også har lyst til å se ut av vinduet, ville du da tilbudt deg å betale det gebyret som passasjeren allerede hadde lagt ut?

Eller ville du forventet å få det gratis, og så klagd på mangel på folkeskikk når verden ikke danser etter din pipe?

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden vet jeg nå med sikkerhet at jeg iallefall ikke skal betale for noen setereservasjon hos Norwegian (hvis jeg i det hele tatt skal fly med det selskapet), så lenge jeg reiser alene iallefall.

For når man risikerer å bli sittende foran unger som sparker i setet, unger som hyler, kaster opp, eller fnisende fjortiser, eller fulle folk, eller feite folk (som velter over i mitt sete), folk som snorker, spiser stinkende mat, er stinkende selv OSV OSV er det jo ekstra irriterende når man vet at man har valgt seg ut og betalt for nettopp det "perfekte" setet! Da heller holde ut det meste og iallefall vite at Norwegian ikke har tjent 50 kr på min dumhet.

Men hvis jeg reiste sammen med mitt eget barn tror jeg jammen jeg ville betalt for reservasjon, iallefall hvis det var stor mulighet for at flyet var fullt. Eller jeg ville blitt så irritert over at det var en problemstilling jeg måtte forholde meg til, at jeg valgte et annet flyselskap.

Gjest tidligere gjest
Skrevet

Det er vel strengt tatt du som mangler folkeskikk, som forventer å slippe å betale for en tjeneste, men få samme (eller bedre) service enn de som betaler for den.

Det jeg har uthevet syns jeg det er du som er direkte frekk på. Jeg kan gjerne få en ilter toåring ved siden av meg, som jeg skrev tidligere i tråden er jeg flink på å "true" barn med "hemmeligheter". (og det funker veldig bra, vettskremte barn holder munn) Da er det faktisk ditt problem av du velger å utsette toåringen din for fremmede og farlige voksne fremfor å betale setereservasjon. Jeg velger faktisk å bli værende i sete jeg har betalt for. Og selv om det koster for deg og dine fire krapyl, så er det noe du må regne med i billettkostanden når du bestiller fly.

Gleder meg til å møte deg på min flyvning, så skal vi se hvem som ender opp med den beste flyturen, meg, deg eller toåringen.

(Blir garantert meg, og på alle flyturer etter det kommer du til å reserver sete)

Skrevet

Jeg er 35, så ja, jeg er gammel nok til å ha flydd før det ble setereservasjon, og jeg er en av de som var sjeleglad for at det begynte. Det er ikke få ganger jeg har reist med fly der jeg bare blir plassert vilkårlig, og får seter som omtrent får meg til å snu i innsjekking og dra hjem og legge meg fordi jeg gruer så pga plasseringen at det ødela ihvertfall hele første dagen av ferien min.

Det er flerdelt faktisk, noe av det er fordi jeg har angst, jeg er ikke redd for å fly, men å måtte være i store folkemengder uten mulighet til å komme meg unna, er faktisk noe som skaper ganske heftig angst, med dertil fysiske reaksjoner som hyperventilering, sjelvinger og andre mindre delikate fysiske reaksjoner. Dette ønsker jeg ikke å belemre andre med, og jeg ønsker å prøve å gjrøe det meste jeg kan for å unngå dette, i tillegg til at jeg nekter å la være å dra på ferie eller reiser pga det, akter ikke la angsten min stoppe meg så lenge det faktisk nå ER tiltak jeg kan ta for å sørge for at flyturen går bra.

det å sitte midt i flyet feks, er det værste stedet, da har jeg mye folk rundt meg på alle kanter. Blir jeg i tillegg plassert på midtsetet, så kan du banne på at den stakkarn sm sitter utenfor meg ikke får mye hvile, da jeg kommer til å måtte løpe på do hele den delen av turen som jeg kan reise meg fra setet. Og bare så det er sagt, jeg ser helst at ingen plages av mine problemer, så derfor velger jeg å betale mere om det kan både sikre meg en bedre reise, men også fordi det da er m indre sjans for at jeg ødelegger turen for andre rundt meg. Noe som er litt av min angst.

Jeg skulle gjerne vært en av de som ikek bryr seg om hvor de blir plassert, og som gledelig tar seg av andres barn under flyturer (eller, ikke det kanskje, da jeg ikke er så forbasket glad i unger, men jeg skulle gjerne vært en som lett flyttet meg, uten at det var konsekvenser for meg selv) men det er jeg altså ikke, og det er ikke pga verken sneverhet, manglende høflighet eller fasinasjon for plassreserveringer.

En annen ting, som har kommet jo mer jeg har klart å reise, er som Cata sier, det er viktig med rett plassering fordi det er viktig å komme seg til neste fly! Ofte har jeg måttet bytte fly ett par ganger på reiser, dette medfører gjerne løping mellom fly, og om man da sitter bakerst innerst, risikerer man faktisk å miste neste fly om man er riktig uheldig. Da betaler jeg heller ekstra om jeg nå velger ett fly der jeg må betale for plassen min. Jo mindre løping og stressing, jo lettere går turen, i tillegg til at jeg vil gjøre mitt meste for at jeg ikke sinker neste fly og alle de som er på det flyet også.

Ja og det synes jeg er helt greit. Jeg betaler heller 100 kroner mer på SAS og får hyggelige medpassasjerer enn 50,- på Norwegian og havner sammen med passasjerer som skal tviholde på sitt sete uansett.

---

Forøvrig har jeg ikke noe problem med å flytte meg for andre hvis det er nyttig for de og jeg reiser alene. Jeg synes det er viktig å bidra til å gjøre flyturen til en mest mulig hyggelig reise for flest mulig av mine medpassasjerer.

det å ikke lett gi fra seg en plass man omhyggelig har valgt, trenger ikke være fordi man ikke er en hyggelig medpasasjer!! ærlig talt!

Jeg blir egentlig litt provosert av denne diskusjonen. ¨

Mener du at dersom man sliter litt med fly, skal man la væåre å fly da eller? for at andre ikke skal oppleve en som utrivelig?

Jeg flyr ikke konsekvent med Norwegian, tar like gjerne Lufthansa, SAS eller andre, og jeg velger alltid flysetet mitt med omhu!! og jeg vil alltid være negativ til å flytte meg, og fortelle flyvertene om hvorfor slik at dersom de finner ett sete jeg kan flytte til som er tilsvarende ok for meg, SÅ kan jeg flytte.

tror nok du finner like mange av "vanskelige" medpassasjerer på SAS og andre fly, vi oppfører oss vel ikke noe annerledes der.

Skrevet
det å ikke lett gi fra seg en plass man omhyggelig har valgt, trenger ikke være fordi man ikke er en hyggelig medpasasjer!! ærlig talt!

Jeg flyr ikke konsekvent med Norwegian, tar like gjerne Lufthansa, SAS eller andre, og jeg velger alltid flysetet mitt med omhu!! og jeg vil alltid være negativ til å flytte meg, og fortelle flyvertene om hvorfor slik at dersom de finner ett sete jeg kan flytte til som er tilsvarende ok for meg, SÅ kan jeg flytte.

tror nok du finner like mange av "vanskelige" medpassasjerer på SAS og andre fly, vi oppfører oss vel ikke noe annerledes der.

Enig i alt du skriver. Flyr jeg med Sas så velger jeg også sete under innsjekkingen. Og da bytter jeg ikke etterpå med mindre det er til et like bra sete. Jeg bytter feks ikke vindusplass mot midtsete, eller foran i flyet mot bakerst. Dessuten er jeg lei av å bli behandlet som en kasteball fordi jeg reiser alene.

Skrevet
Men om det sitter en passasjer på et sete du gjerne vil sønnen din skal ha f.eks, fordi han også har lyst til å se ut av vinduet, ville du da tilbudt deg å betale det gebyret som passasjeren allerede hadde lagt ut?

Eller ville du forventet å få det gratis, og så klagd på mangel på folkeskikk når verden ikke danser etter din pipe?

Dette er ekstremt tilfelle. Jeg tror ikke småbarnsforeldre ville spørre eller forvente å få en plass av en slik grunn. I å tilfelle er det helt spesielt og ikke hva vi snakker om her. Den årsaken vi snakker om her for å flytte passasjerer er at et mindre barn skal sitte ved siden av en voksen som barnet kjenner.

Skrevet
Dessuten er jeg lei av å bli behandlet som en kasteball fordi jeg reiser alene.

Ja, det at man reiser alene, eller ikke har barn, betyr ikke at man alltid må tilpasse seg mye mer en andre.

Dersom alle hadde gjort det de kunne for at reisen skulle bli slik de ønsket, selv om det altså noen steder betyr å være tidlig nok ute til å kunne velge rett sete, andre steder betale ett lite bidrag for å få de setene man vil, eller atter andre steder om det er andre ting man må gjøre for å tilpasse turen best mulig, så hadde det vel ikke vært noe problem.

Det samme irriterer meg på buss og andre steder. Selv sørger jeg alltid for at jeg er tidlig nok ute til at jeg kan velge ett sete som fungerer (om det ikke er plassreservering). At det betyr at jeg må stå opp mye tidligere en ellers nødvendig, gjør ikke noe. MIN prioritering er å gjøre det som trengs for at jeg skal få den plassen jeg ønsker. At jeg da liksom skal måtte flytte meg i etterkant, fordi det kommer folk som vil sitte sammen, sitte forrerst, sitte bakerst etc, men som ikke GADD ta seg bryet med å gjøre hva det nå en krever for å få til dette, kan man i utgangspunktet se langt etter.

Ikke fordi jeg ikke er en "hyggelig medpassasjer", men fordi det faktisk er fritt frem for ALLE å komme i tide om man først HAR noen spesielle ønsker når man reiser der flere andre er. Eller det er fritt frem å betale for det, dersom man har spesielle ønsker. Jeg har spesielle ønsker for reiser, derfor tar jeg konsekvensen av det og betaler eller møter tidligere. Gjør det samme selv, om man har spesielle behov!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...