Gå til innhold

Norwegian og setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt poeng (i innlegget mitt over) er at det er ikke noen person som tar hensyn til om passasjerene er småbarn eller ikke. Alle som reiser sammen vil vel helst sitte vedsidenav hverandre, uansett om man er familie eller ikke, og systemet til Norwegian er førstemann til mølla med mindre man betaler ekstra.

Det er ikke rettferdig for andre passasjerer å kreve at de skal flyttes på fordi dere som familie ikke har betalt det lille gebyret for setereservasjon som garanti for å sitte sammen. Det er selvfølgelig lov å spørre personalet pent om det er mulig, men hvis dere først har blitt plassert på forskjellige steder betyr det gjerne at flyet er fullt.

Jeg vil absolutt anbefale min metode, og reservere seter på nett hvis dere finner ut at flyet kommer til å bli fullt (spesielt i forbindelse med høytider osv. når mange reiser).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har reist en del med Norwegian, men har aldri reservert sete, Har ikke vært noe problem å få sitte sammen. Vi er alltid ute i god tid, og sjekker inn på maskinene, selv om vi kun har håndbagage.

Men nå har de som sagt gått bort fra det at man kan bytte sete ved innsjekking, nå må man betale hvis man ikke får den plasseringen man ønsker.

Skrevet

Jeg er småbarnsmor selv, og det kunne da ikke falt meg inn å forlange at folk som har betalt for setet sitt skal flytte seg fordi jeg ikke selv har giddet å betale...?? Et sted må grensa gå. Jeg liker heller ikke disse snikgebyrene Norwegian driver med, men jeg betaler heller de 60(?) kronene for å ha min familie samlet rundt meg. Jeg vet godt at det ikke er enkelt å sysselsette en toåring på en lang flytur, og enkelte foreldre gjør alt for å få barna til å oppføre seg ordentlig, men andre driter i sine medpassasjerer. Hvem har vel ikke opplevd en flytur med sparking i ryggen...?

Selv om man får barn er det lov å tenke på andre mennesker rundt seg.

Skrevet

Vel, man har ingen garanti for å få barn ved siden av seg eller ikke uansett om man reserverer.

MEN, jeg ville betalt for reservasjon. Kan hende du er heldig og får de sammen med deg, men er det fullt på flyet av folk som har forhåndsreservert kan du ikke få det uansett hvor tidlig du sjekker inn.

Jeg tenker på at dersom noe skulle skje med flyet, det gjør jo det av og til, så ville jeg følt det tryggest å ha ansvaret for barnet mitt selv, i stedet for at en fremmed person er den som er nærmest 3 åringen. Mange ting kan skje, flyet kan så klart styrte, men det skjer jo ikke ofte. Det som derimot skjer av og til,er at flyet er forsinket, (jeg har reist der flyet har flydd til målet 2 ganger og snudd, og vi har ikke fått bevege oss i flyset. Dvs. mange timer på flyet, hvor man ikke engang får gå på do.) Eller at flyet har problemer ved take-off eller landing, og må evakueres. Se for deg å evakuere flyet, uten å ha 3-åringen hos deg selv... det er ingen andre som nødvendigvis prioriterer å hjelpe barnet enn deg selv, og evt. besetningen.

Nei, jeg vet at vi som er småbarnsforeldre har lite penger ofte, men dette er en investering som er verdt det, både for barnet, deg selv, og medpassasjerer.

At det er elendige skjulte gebyrer hos Norwegian er jeg enig i, men det er ikke så mye du får gjort noe med på denne måten.

Skrevet

Argh! Man skal ikke FORVENTE at noen skal flytte seg, uansett om de har betalt ekstra for å få nettopp dét setet, eller de bare tilfeldigivs har fått det tildelt.

Når man først har satt seg ned, plassert håndbagasjen og slått seg til ro med plasseringen, er det kjedelig å skulle gjøre samme prosessen igjen.

Man kan HÅPE at noen vil flytte seg, men ikke forvent det!

Skrevet (endret)

Det er slitsomt nok å reise med små barn, så det er greit å betale litt ekstra for å hvertfal slippe problemer med å få sitte sammen i det minste. Det er en billig forsikring, selv om Norwegian er litt sleipe med alle gebyrene sine...

Eller kanskje man ikke skal betale? Da kan noen andre få jobben med å passe poden hele flyturen. Du kan bare si at "beklager, vi fikk ikke sitte sammen, så du får bare se etter barnet mitt når han hyler/sparker/kjeder seg/er sulten osv osv osv... Så kan mor slappe av 5 rader bak med en kopp kaffe... Hmmm, noe å tenke på til neste gang jeg skal ut å reise med 3-åringen :danse: (Da tipper jeg folk tilbyr seg å flytte seg fort som bare f.... etter noen minutter med snakkesalig gutt ved sin side)

Endret av Caramba
Skrevet
Det er slitsomt nok å reise med små barn, så det er greit å betale litt ekstra for å hvertfal slippe problemer med å få sitte sammen i det minste. Det er en billig forsikring, selv om Norwegian er litt sleipe med alle gebyrene sine...

Eller kanskje man ikke skal betale? Da kan noen andre få jobben med å passe poden hele flyturen. Du kan bare si at "beklager, vi fikk ikke sitte sammen, så du får bare se etter barnet mitt når han hyler/sparker/kjeder seg/er sulten osv osv osv... Så kan mor slappe av 5 rader bak med en kopp kaffe... Hmmm, noe å tenke på til neste gang jeg skal ut å reise med 3-åringen :danse: (Da tipper jeg folk tilbyr seg å flytte seg fort som bare f.... etter noen minutter med snakkesalig gutt ved sin side)

Hvis jeg da er den uheldige passasjeren bøyer jeg meg over barnet , sier at jeg skal hviske han/hun en hemmelighet, og så kommer jeg med en trussel som får barnet til å holde kjeft resten av turen, og kanskje i lang tid etterpå. Funker veldig bra det. Men spørs om mor syns ferien blir kjekk når barnet er stiv av skrekk hele tiden... Glad for kaffekoppen alene tre rader bak nå? Skal ikke så mye til for å skremme et barn vet du. Nå barnefamilier ikke klarer å se andre enn seg selv, så er det viktig å ta til motmæle.

Skrevet

Jeg er enig i at det er en litt kjip praksis av Norwegian med disse gebyrene, og jeg synes også at om man reiser med små barn burde setereservasjonen vært en selvfølge uten gebyr (fordi små barn ikke skal reise alene osv). Men dersom det er slik at en må betale gebyr for å få sitte sammen med barnet på flyet, er det egoistisk å la være å betale og så regne med at ANDRE skal flytte seg. Jeg pleier ikke reservere sete selv, og hadde ikke hatt noe større problem med å flytte meg fordi jeg ikke har klaustrofobi, ofte reiser alene osv, men dersom jeg hadde reservert plass (for eksempel for å sitte sammen med de jeg reiser med), ville jeg ikke flyttet meg - spesielt fordi jeg vet at disse småbarnsfamiliene OGSÅ er klar over reservasjonsmulighetene og antagelig bevisst har "spart" disse kronene og håper/forventer at andre skal flytte seg... Må si meg enig med Trampe her.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har du råd til å reise på tur, har du vel også råd til å betale de få hundrelappene billigselskapene tar for seter for en hel familie.

Dette er heldigvis ikke vårt problem, når vi reiser med fly, så reiser vi med skikkelige selskaper og på klasse med forhåndsbestilt sete og hvor vi ikke får med kjipefamilier med avdelte grinesabber.

Men jeg blir bare så sur av å høre/lese om disse småbarnsfamiliene som tror at alle elsker deres mer eller mindre vellykkede unger.

Det er jamen mye man kan irritere seg over her i livet...

Å måtte forholde seg til barn, når man går ut sin egen dør. Fysj!

Det er foreldrene jeg irriterer meg over, ikke barna. Men som sagt, vi gidder ikke reise med flyselskap eller på flyklasser hvor dette kan bli et problem. Vi betaler for å slippe unna dette, og det må vel være vår rett.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg tror ikke du skal satse på det. Hadde ungen din som hyler, sparker, er sulten, kjeder seg, blitt plassert ved siden av meg, hadde jeg ikke sett etter ungen, det kan du tro. Jeg hadde tilkalt kabinpersonalet hele tiden og klagd, men ikke flyttet meg. Jeg hadde bare dyttet vekk ungen. Den er ikke mitt problem. Da fikk de sette ungen på fanget ditt der fem rader bak. Småbarnsforeldre!!!

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke lyst på barn ennå - og etter å ha lest her, tror jeg faktisk jeg skal styre helt unna den sykdommen det medfører å bli forelder - makan til egoister skal man lete lenge etter!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvis jeg da er den uheldige passasjeren bøyer jeg meg over barnet , sier at jeg skal hviske han/hun en hemmelighet, og så kommer jeg med en trussel som får barnet til å holde kjeft resten av turen, og kanskje i lang tid etterpå. Funker veldig bra det. Men spørs om mor syns ferien blir kjekk når barnet er stiv av skrekk hele tiden... Glad for kaffekoppen alene tre rader bak nå? Skal ikke så mye til for å skremme et barn vet du. Nå barnefamilier ikke klarer å se andre enn seg selv, så er det viktig å ta til motmæle.

Helt riktig, det er viktig å ta til motmæle mot frekke, kjipe barnefamilier.

Ett råd til i tillegg til å viske trusler: Når flyvertinnen kommer med trallen, kjøp da noe alkoholholdig søtt og godt og si til ungen: her kommer noe til deg. Etter et par likører sovner den nok, og problemet er løst.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har heldigvis ikke lyst på barn ennå - og etter å ha lest her, tror jeg faktisk jeg skal styre helt unna den sykdommen det medfører å bli forelder - makan til egoister skal man lete lenge etter!

Alle blir ikke egoister, vet du. Innser du selv at verden ikke skal gå rundt deg og ditt avkom, er du kommet et godt stykke på vei.

Det finnes fornuftige foreldre også, og du virker som du kan bli en av dem.

Hilsen meg som sammen med ektemann valgte å bli selvvalgt barnløse for over 30 år siden

Skrevet

:hoho: Det hadde jeg vært truende til, også. Også hadde jeg plugget inn iPoden så jeg slapp å høre på hylinga.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv! :skratte:

Skrevet
Som om jeg skulle sagt det selv! :skratte:

Me too! :fnise:

Skrevet

Her var det utrolig mye egoisme både på den ene og den andre kanten. Det ser ikke ut som om det er mye ansvar for å gjøre flyturen hyggelig for sin medpasasjerer! Og det var en utrolig aksept for flyselskapenes gebyrer som ingen stiller noen spørsmål ved. Her er det forholdsvis unison aksept av nye gebyrer og liten forståelse for de som forsøker å holde igjen. Hvis alle blir skremt til å betale for setene så får vi stort sett de samme setene som tidligere men med en forskjell at vi nå alle har betalt et gebyr i tillegg. Når flyselskapene innfører et nytt gebyr for en gammel tjeneste så er det ikke mye snakk her om å holde igjen her! Hvis flyselskapet skal ha gebyrer for å gå på do eller for lån av redningsvester skal vi da alle løpe og betale uten å protestere?

Og opp i alt dette manglende ansvaret for hverandre: Hva mener dere om sykepleiere og leger som er passasjer i fly: Synes dere at det er greit om de ikke melder seg om det skjer noe? De er jo forpliktet til å gjøre noe i Norge men over f.eks. internasjonale havområder så gjelder ikke disse lovene og de kan strengt tatt begrense seg til å kun tenke på seg selv og gi blaffen i alle andre. Skal vi alle være superegoister?

Gjest post-it
Skrevet
Og opp i alt dette manglende ansvaret for hverandre: Hva mener dere om sykepleiere og leger som er passasjer i fly: Synes dere at det er greit om de ikke melder seg om det skjer noe? De er jo forpliktet til å gjøre noe i Norge men over f.eks. internasjonale havområder så gjelder ikke disse lovene og de kan strengt tatt begrense seg til å kun tenke på seg selv og gi blaffen i alle andre. Skal vi alle være superegoister?

Nå synes jeg du overdriver litt.

Når det gjelder trådens tema: Norwegians priser er vel såpass lave i utgangspunktet at et plassgebyr fra eller til ikke fører til at prisen blir uhorvelig dyr.

Om jeg hadde betalt dette gebyret for å få vindusplass (hater å sitte i midten og elsker å se ut av vinduet) så hadde jeg ikke flyttet meg. Om en forelder med en unge hadde bedt meg flytte meg fordi ungen hadde lyst til å se ut av vinduet hadde jeg nektet og heller fortalt henne at h*n neste gang selv kunne reservere en plass.

Jeg lurer på hva forelderen ville sagt om jeg sa at ungen kunne fått plassen om de betalte meg tilbake det gebyret jeg hadde lagt ut? ville det blitt godtatt eller ville jeg blitt sett på som gjerrig og storforlangende mon tro? :fnise:

Ikke at det ville vært aktuelt; jeg betaler gjerne noen tiere for å få vindusplass, men det ville vært interessant å vite hva reaksjonen villle vært.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det å forhåndsbestemme hor man vil sitte er jo en form for unødvendig luksus. Jeg syns det er helt fint at dette kosster ekstra, for på den måten blir flybillettene billigere for oss som ikke er så nøye på hvor vi sitter. Det er jo egentlig ganske vanlig med en høyere pris for et bra sete og en lavere pris for et dårligere sete, sånn på konserter, teater og så videre. Ingen dårlig logikk at det kan være det samme på fly.

Skrevet
Jeg skal reise med min 6 åring og 8 åring, og jeg valgte å ikke reservere seter. Sånn jeg tenker er at hvis flyselskapet vil plage de andre passasjerene med å sette barna mine ved siden av de så vær så god, tror de som har betalt for sete helst vil slippe å ha mine bråke barn ved siden av seg ;)

Det er ikke flyselskapet som plager andre passasjerer med dine barn, det er du og du alene!

Hadde ett av dine barn blitt plassert alene ved siden av meg på en flytur, så hadde hele flyturen vært ødelagt for meg, og det samme med starten av ferien min!! pga at du ikke tok deg råd til å betale for å sitte sammen med dine barn på reisen. Det hadde ikke vært flyselskapets skyld, for de opplyste deg om dette når du bestilte, det hadde vært din skyld, fordi du valgte å satse på at det gikk greit og satse på at dersom barne dine havnet alene ved siden av noen,s å vil de gi slipp på seter de evt har betalt for, fordi de ikke vil ha ditt barn alene ved seg.

mange tilfeller går det nok greit og dere kommer sammen, men tenk på det når du tenker at barna dine plassert med andre sikkert får dem til å flytte seg, at du godt mulig ødelegger ganske mye for den det går utover, som står helt uskyldig i situasjonen.

Norwegian har nye regler nå, man kan ikke lenger velge sete uten å betale for det. Har man ikke reservert blir man tildelt sete ved innsjekking, og er man ikke fornøyd med det man får må man betale. Forsåvidt greit nok, ganske utrolig hvis det fins så gjerrige foreldre at de bare gambler på at folk skal si fra seg sin betalte plass for å slippe å sitte barnevakt for andres unger.

Helt enig.

Vil tro at mange på flyet har fått tildelt sete og ikke betalt dette gebyret (hvorfor vil noen gjøre det med mindre det er for å få bedre benplass ved nødutgangen? Og der kan man ikke sitte med barn uansett).

Jeg har selv flyttet meg mange ganger (også da jeg reiste med spebarn faktisk), det er vanligvis ikke særlig viktig for meg å sitte sammen med reisefølget eller å få den "beste" plassen (du finner ikke meg i køa for å gå ombord, jeg venter til alle dere andre er ferdig med å stå i kø, det blir alltids kø før man kommer ombord på flyet uansett). Men jeg reiser meg for andre på tog og buss også, jeg, har skjønt at det heller ikke er så vanlig.

Noen (faktisk endel) velger å betale det gebyret fordi flybillettene i utgangspunktet er lavprisede, så selv med både plassgebyr og bagasjegebyr ligger ofte mange reiser lavere i pris en mange andre flyselskaper.

Noen (også endel) velger også å reservere plass av utrolig mange ulike grunner, foretrekker vindu, foretrekker midtgang, foretrekker langt frem i flyet pga dårlig tid når de kommer frem, foretrekker langt bak pga ett eller annet, foretrekker å sitte sammen med sitt reisefølge, etc etc etc.

jeg har også flyttet meg, selv om jeg har ett heller anstrengt forhold til å være på ett fly i utgangspunktet og velger sete med omhu, for at reisen min skal starte så bra som mulig og ødelegge så lite som mulig av selve ferie. Jeg har blitt "tvunget" ti å flytte meg fra reserverte seter som jeg var tidlig ute for å bestille før (før det kostet ekstra), og det gjorde at alle mine forberedelser før flyturen var totalt bortkastet, og jeg fikk en plassering jeg aldri ville valgt, go som gjorde turen vanskeligere for meg. Alt dette fordi barnefamilien ikke hadde PRIORITERT å forberede SIN tur godt nok til å få den plasseringen de faktisk ønsket!

Når jeg neste gang flyr, go betaler for setet mitt, så kan du være rimelig sikker på at det skal enda mer ti før jeg flytter meg, go det til tross for at jeg reiser meg på tog og buss (om jeg ikke skal sitte i timesvis og der har betalt for reservert sete), det kan være mange grunner til at folk vil holde på plassen sin, bare så du vet det.

å skulle forholde seg til barn er en ting, å ende i en situasjon der foreldrene regner med at fremmede "passer på" egne barn, bare fordi de skulle spare noen hundrelapper selv, er faktisk noe annet.

og du bryr deg vel ikke om at du da kan ha ødelagt ganske mye for ett annet menneske... som HAR tatt forberedelsene før turen og forsikret seg som best han kan om å få reisen til å fungere slik man vil?

Jeg hadde IKKE tatt vare på barnet ditt, hadde noen sagt til meg "så du får bare se etter barnet mitt når han hyler/sparker/kejder seg/er sulten osv osv", så hadde du faktisk fått høre ganske tydelig hvordan det IKKE fungerer i min verden. Hadde det vært kun ett barn, og jeg hadde planlagt og betalt for min plass, så hadde jeg lengst mulig prøvd å unngå å bytte,f ordi jeg velger plass og betaler for det, med en grunn. På med musikk på øra og snu seg vekk for å prøve å fokus på det å klare meg igjennom uten å la det ødelegge altfor mye. Og, jeg hadde virkelig vært forbannet på deg for å sette meg i den situasjonen!

Det ser ikke ut som om det er mye ansvar for å gjøre flyturen hyggelig for sin medpasasjerer!

Jeg er en av de fæle som nok setter det å komme meg igjennom flyturen uten at det skal ødelegge for meg, før jeg tar ansvar for andres barn fordi de ikke har tatt seg råd til å betale for setet slik jeg har gjort.

Det er ikke alle som har ett totalt uanstrengt forhold til det å fly, go det er ganske mange som har ønsker om hvor de vil sitte, go dermed tar konsekvensen og betaler for å gjøre det de kan for å få det slik de ønsker. De som ikke gjør det, betyr det vel ikke like mye for da, og da får man ta det man får. Sånn er det, ellers får de gjøre slik det gjøres på togene da, at det ikke er MULIG å reservere sete, og alle bare tar den plassen de kan, løp på fortest mulig forå få sete.

Og det var en utrolig aksept for flyselskapenes gebyrer som ingen stiller noen spørsmål ved. Her er det forholdsvis unison aksept av nye gebyrer og liten forståelse for de som forsøker å holde igjen. Hvis alle blir skremt til å betale for setene så får vi stort sett de samme setene som tidligere men med en forskjell at vi nå alle har betalt et gebyr i tillegg. Når flyselskapene innfører et nytt gebyr for en gammel tjeneste så er det ikke mye snakk her om å holde igjen her! Hvis flyselskapet skal ha gebyrer for å gå på do eller for lån av redningsvester skal vi da alle løpe og betale uten å protestere?

På flyselskaper som f.eks Norwegian, har jeg ingen problemer med "snikgebyrer" stort sett nei, rett og slett fordi det LIKEVEL er billigere en de aller fleste andre selskapene man kan velge i, og dersom man synes andres dealer er bedre, så står man jo helt fritt til å velge dem.

De har lagt til ett gebyr som ikke kostet før, ja. De har også satt ned mange priser til lavere en de var før... Jeg skal bestille flybillett nå og selv med betaling for bagasje og flysete, vil prisen komme på ihvertfall 400,- mindre en det rimeligste andre alternativet. Hvorfor skal jeg da reagere på det tillegget? Som jeg jo står fritt til å ikke betale for, dersom man ikke ønsker. Sitte får man jo.

og så lenge de setter ned prisene tilsvarende med nye gebyrer, så ser jeg virkelig ikke problemet.

nrå man får en billig reise, kan man ikke nødvendigvis forvente å få akkurat samme innholdet som det som alle andre tar godt mer betalt for. Noe må de skjære ned på, ett sted må de kunne hente inn penger, ellers blir de jo nødt til å sette opp prisene til samme nivå som andre selskaper.

Hadde de lagt til slik at det SER billigere ut en andre, også blir man tvunget til å betale gebyrer i den grad at det ender opp dyrere en andre, DA hadde jeg reagert og skjønte andres reaksjn på det. Men det er jo ikke tilfelle, ihvertfall ikke om man avventer og ser hvordan prisene endrer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...