Caramba Skrevet 20. januar 2010 #201 Skrevet 20. januar 2010 Poenget er at ingen kan vite sikkert hvorfor folk ikke har fått reservert sete ved siden av hverandre. Det finnes vel like mange grunner til å reise som det finnes reisende og sikkert en god del på mange flighter som har bestillt billetter sent.
Gjest megha Skrevet 20. januar 2010 #202 Skrevet 20. januar 2010 Poenget er at ingen kan vite sikkert hvorfor folk ikke har fått reservert sete ved siden av hverandre. Det finnes vel like mange grunner til å reise som det finnes reisende og sikkert en god del på mange flighter som har bestillt billetter sent. Ja, men som sagt det er lov å spørre og sannsynligvis vil nok de fleste være såpass greie at de bytter med deg. Det som reageres på i denne tråden er de som lar være å reservere sete men likevel forventer at andre som har reservert sete skal tilpasse seg deres ønsker. Hvis det passer sånn og det ikke er en spesiell grunn til at jeg har reservert akkurat det setet jeg sitter på så hadde jeg nok vært villig til å bytte plass. Jeg er forøvrig trebarnsmor og likevel sier jeg meg enig med aline og andre om at man ikke kan kreve at andre bytter plass, det er den kravmentaliteten jeg ikke har sans for.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. januar 2010 #203 Skrevet 20. januar 2010 De burde ha egne bur til unger i bagasjerommet, sånn som de som reiser med bikkjer får. Norwegian og de andre lavprisselskapene gjør en kjempeinnsats med å "demystifisere" flyreiser, ved å la dem gradvis likne mer og mer på en busstur. Når vi omtrent betaler mindre for flybilletter enn en tilsvarende distanse i buss, kan vi forvente å få dytta allverdens service oppunder armhulene på oss? Ville nesten være like greit om setebeltene ble låst, sånn at folk ble sittende kubb fast under reisen. Så kan de ha ei kaffevogn, hvis de tjener nok til å forsvare det, og de obligatoriske to kuskene, men ikke noe mer mikkmakk. I alle fall for småturer under to timer. De burde ha egne bur til unger i bagasjerommet, sånn som de som reiser med bikkjer får. En hund i setet ved siden av meg hadde jeg ikke hatt noe i mot.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. januar 2010 #204 Skrevet 20. januar 2010 Det er jo spesialtilfeller, og som Aline sier så vil det sikkert nesten alltid ordne seg i slike tilfelle. En kan jo også snakke med personalet når en sjekker inn eller går på flyet og forklare situasjonen slik at de kan legge tilrette. De passasjerene som har reservert sete har jo ikke noen forutsetning for å vite hvilke tragedier som nettopp har rammet deg, på samme måte som du ikke vet hvorfor de har betalt for setet sitt. Andre passasjerer med ureservert sete stiller vel på lik linje som deg og bør vel i større grad være innstilt på å flytte på seg, i hvert fall tenker jeg sånn. Ja, hvis det var sant ja. Men sånne som Tomsi(ng) ville vel ikke holdt seg for god til å lyve opp en sånn unnskyldning heller.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #205 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har flyskrekk og bestiller alltid "mitt" sete uansett flyselskap. Skjønner ikke hvorfor folk sier Norwegian er så ille! Har flere ganger også dratt med charter - og der koster det veldig mye mere for å få bestemme hvor en vil sitte i flyet. Har opplevd at jeg og mann ble avskilt på charter (den ene gangen jeg ikke reserverte) - men jeg kranglet ikke av den grunn. Når jeg betaler for mitt sete så nekter jeg altså å flytte meg uansett Opplevde noe tull på hjemturen den gangen hos Ving da jeg ikke reserverte. Jeg og to andre ble plassert helt fremst i flyet - i midtrekken - forferdelig plass da alle skulle kravle over oss for å gå på do. Fikk med meg etterhvert at de på seterekken bak satt og surmulte for noe - men hørte ikke hva. Først helt på slutten av den 6 timers lange turen så klagde de til flyvertinne - de hadde faktisk betalt dyre penger for å sitte akkurat på våre seter. Men idiotisk nok sa de ikke fra ved innsjekk eller i begynnelsen av turen. Tro meg - jeg satt så dårlig til at jeg hadde virkelig byttet seter uten noe trøbbel. Snudde meg også å sa til de at dette kunne de jo bare ha sagt fra om når vi kom ombord - jeg hadde flyttet meg på minuttet. Så det er ikke bare Norwegian som skal ha penger når man vil velge seter. Norwegian er billigst både når det gjelder bagasje og setereservasjon. Altså om man skal bestille ekstra bagasje. En kolli ekstra på Norwegian er 60 kroner - mens jeg betalte 500 på charter.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #206 Skrevet 20. januar 2010 Har bestilt en reise med gutten min på snart 3 år. Sto under bestillingen at for å sikre at man fikk sitte sammen burde man reservere sete. Betyr det at guttungen kanskje må sitte alene? Barn kan jo ikke reise uten ledsager, så føler vel at det er naturlig at det tas hensyn til. (Joda, kan alltids betale de 80 kronene pr vei, men jeg liker ikke de skjulte gebyrene til Norwegian og prøver å unngå dem så godt jeg kan. Tviler på om medpassasjerene blir særlig fornøyd dersom det er en "løs" guttunge på flyet). Noen som vet? Dette svaret fikk jeg på mitt spm omkring dette hos Norwegian... Så får man dømme selv:) Ditt barn på 2 år får selvfølgelig sitte sammen med deg under flyturen. Det vi ikke kan garantere er at en hel familie får sitte sammen - men garanterer at ingen barn blir sittende alene. Om det ikke reserveres sete ved bestilling, vil man få velge mellom tilgjengelige seter ved innsjekk på flyplassen. Man strekker seg selvfølgelig så langt det går når det gjelder barn.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #207 Skrevet 20. januar 2010 Ser det er andre som er irritert over Norwegians setegebyr: http://www.aftenposten.no/reise/article3470623.ece Ser det er andre som tenker som meg. Heretter vil jeg heller betale litt mer og fly med SAS og slippe unna disse som ikke vil tilpasse seg andre og vil tvilholde på setene sine uansett omsetendighetene rundt de. Det er utrolig hvor lite tilpassningsvillige mange blir fordi de har betalt litt ekstra for setet sitt. Jeg lurer på om det er en nedre prisgrense hvor medmenneskeligheten dukker opp igjen? Kanskje de er mer villig til å tilpasse seg andre hvis seteprisen var under ti kroner?
aline Skrevet 20. januar 2010 #208 Skrevet 20. januar 2010 Det er jo bare å velge de dyrere selskapene det, sikkert flere som varierer hva de prioriterer på de forskjellige turene. Nå siste jeg bestilte, er bare en langhelg der selve aktiviteten blir dyrt nok i seg selv, så siden jeg da fikk flyet med norwegian til 700,- inkl bagasje, men uten reservert sete (hadde vel da blitt 800 med setereservasjon), mot sas sine 1450,- for samme tur, så valgte jeg det. Ved andre tilfeller, der jeg kanskje skal være borte lenger, og der flyturen (evt med bytte) tar lenger tid, velger jeg komfort fremfor pris. Men det skal være sagt, jeg velger sete med omhu uansett om jeg flyr sas eller norwegian, og jeg har mine ønsker uansett om jeg betaler for det eller ei. Men så synes jeg det er helt greit og jeg da, at folk har sine ønsker. Fleksible er de fleste uansett, så skjønner i utgangspunktet ikke problemet.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #209 Skrevet 20. januar 2010 Interessant å se hvor forskjellige holdninger folk har her. Det skyldes nok hvor man er vokst opp og hvilke verdier man hadde der. Noen er opplært i at man skal reise seg på bussen for gamle, gravide, tilpasse seg småbarnsfamilier og ta vare på naboen. Andre (mer urbane?) er opplært i å først og fremst verne om seg selv og det en har betalt for og overlater til de som har det som jobb å sjekke om naboen har det bra/er i live etc.
Gjest Yummy_Mummy - utlogget Skrevet 20. januar 2010 #210 Skrevet 20. januar 2010 Dette svaret fikk jeg på mitt spm omkring dette hos Norwegian... Så får man dømme selv:) Ditt barn på 2 år får selvfølgelig sitte sammen med deg under flyturen. Det vi ikke kan garantere er at en hel familie får sitte sammen - men garanterer at ingen barn blir sittende alene. Om det ikke reserveres sete ved bestilling, vil man få velge mellom tilgjengelige seter ved innsjekk på flyplassen. Man strekker seg selvfølgelig så langt det går når det gjelder barn. Hvordan fikk du dette skriftelig fra Norwegian? Jeg klarte ikke å finne noen e-postadresse til dem (til kundesenteret i alle fall). Og var det før eller etter 15.januar? Når jeg leser denne tråden og ser hvor sure folk (tydeligvis) blir dersom de blir spurt om å bytte plass vet jeg ikke om jeg tør å la være å reservere sete. (Over halve flyet er fremdeles ikke reservert en dag før, men man vet jo aldri).
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #211 Skrevet 20. januar 2010 Ser det er andre som tenker som meg. Heretter vil jeg heller betale litt mer og fly med SAS og slippe unna disse som ikke vil tilpasse seg andre og vil tvilholde på setene sine uansett omsetendighetene rundt de. Det er utrolig hvor lite tilpassningsvillige mange blir fordi de har betalt litt ekstra for setet sitt. Jeg lurer på om det er en nedre prisgrense hvor medmenneskeligheten dukker opp igjen? Kanskje de er mer villig til å tilpasse seg andre hvis seteprisen var under ti kroner? Det er da vitterlig DU som ikke er villig til å tilpasse deg. Bestillings- og reservasjonssystemene er som de er. Om du ikke er villig til å betale for plass eller å sjekke inn i rimelig tid før avreise for å sikre en god plass, da er det faktisk ditt problem, og ikke problemet til alle andre som har klart å tilpasse seg systemet og oppfører seg deretter. Mange flyselskaper har etterhvert innsjekking online de siste 24t før flight også, så da har du ikke engang unnskyldningen om at det er slitsomt å dra unger opp og til flyplassen ekstra tidlig for å sjekke inn.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #212 Skrevet 20. januar 2010 Mange flyselskaper har etterhvert innsjekking online de siste 24t før flight også, så da har du ikke engang unnskyldningen om at det er slitsomt å dra unger opp og til flyplassen ekstra tidlig for å sjekke inn. Det har ikke norwegian som det er snakk om i dette tilfeldet!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #213 Skrevet 20. januar 2010 Det er skremmende hvor lite tilpasningsdyktige noen blir med en gang de får barn; de tror automatisk at hele verden kretser rundt dem og deres avkom
aline Skrevet 20. januar 2010 #214 Skrevet 20. januar 2010 Interessant å se hvor forskjellige holdninger folk har her. Det skyldes nok hvor man er vokst opp og hvilke verdier man hadde der. Noen er opplært i at man skal reise seg på bussen for gamle, gravide, tilpasse seg småbarnsfamilier og ta vare på naboen. Andre (mer urbane?) er opplært i å først og fremst verne om seg selv og det en har betalt for og overlater til de som har det som jobb å sjekke om naboen har det bra/er i live etc. Her er jeg helt overbevist om at du tar helt feil. Kan bare snakke for meg selv, men jeg er da en av de som vegrer for å gi fra meg en plass jeg har valgt med omhu, da det er en grunn til (kjære min som man gjentar seg selv i denne tråden, og det eneste folk leser er at man ikke vil flytte seg..) at jeg velger å betale for det. Jeg er opplært til å, og lever etter, å reise meg på bussen for gamle, gravide, tilpasse meg småbarnsfamilier og ta hensyn til andre. Jeg er den som flytter meg om jeg stopper for ett eller annet midt i en folkemasse og passer på at jeg ikke står i veien og bare sperrer, slik veeeeeeeeeldig mange (de fleste kan det virke som tidvis) gjør. Er alt i alt overoppmerksom på at jeg ikke er til hinder for andre, og passer på at de som trenger det mer en meg får plass/sitte eller hva som helst. Men til tross for at jeg er oppdratt til og lever etter dette, i større grad en den gjengse nordmann virker det som regel... så har jeg også vært opplært til at når alle står fritt til å velge å betale for en spesiell plass, så er det den som har valgt å betale for den som har rett til den. Om man da er gammel, gravid eller med unger, men har VALGT å ikke betale for den, så kan man ikke dytte folk vekk under påskudd av "gammel, gravid eller med barn". Dette helt fra den tiden det var mulig å velge om man ville reservere sete på toget eller ikke. Vi reserverte da også, kjørte endel tog, over lengre strekninger. Og det var faktisk flere ganger at gamle damer kom rett før toget skulle gå, og ble sure over at folk ikke ville flytte seg for eldre mennesker... HUN hadde valgt å IKKE betale for sete, fullt vitende om at dette var en mulighet, også for henne. Ett spørsmål jeg gjerne vil ha ett konkret svar på: Dere som mener vi er så uhøflige vi som ikke spretter opp når vi har bevisst betalt plass, hvorfor mener dere at man skal slippe denne utgiften og samtidig ha krav på plassen andre HAR betalt for, bare fordi man har barn? Og dersom dere ikke får den plassen andre har betalt for, er det den betalende som er både dårlig oppdratt og uten medmenneskelighet?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #215 Skrevet 20. januar 2010 Det har ikke norwegian som det er snakk om i dette tilfeldet! Teknisk sett: Jo, det har de. Rett nok en mobilportal på nettet, men prinsippet blir det samme; du kan sjekke inn tidlig og sikre deg plasser. Tipper portalen fint lar seg bruke fra en vanlig PC også Er det mer du ikke gidder å gjøre før reisen nå? Det må da nesten bli strevsomt å finne så mange måter å la være å forberede reisen på?
Caramba Skrevet 20. januar 2010 #216 Skrevet 20. januar 2010 Alle kan senke skuldrene, Norwegian trakk i dag dette gebyret... Lavprisselskapet Norwegian har snudd. Etter kun noen få dager dropper selskapet den nye ordningen som i praksis tvinger alle til å betale gebyr hvis man ønsket å sikre seg et bestemt sete om bord når man sjekker inn på flyplassen http://www.aftenposten.no/reise/article3475206.ece
aline Skrevet 20. januar 2010 #217 Skrevet 20. januar 2010 Alle kan senke skuldrene, Norwegian trakk i dag dette gebyret... http://www.aftenposten.no/reise/article3475206.ece ah, og da var jeg igjen veldig glad for denne tråden, som gjorde at jeg ikke betalte reservering!! hehe.. Da booker jeg på innsjekk som vanlig, slik vi da alle kan.
Caramba Skrevet 20. januar 2010 #218 Skrevet 20. januar 2010 ah, og da var jeg igjen veldig glad for denne tråden, som gjorde at jeg ikke betalte reservering!! hehe.. Da booker jeg på innsjekk som vanlig, slik vi da alle kan. Jeg skal også ut å reise med Norwegian, alene uten ungene, og gadd heller ikke betale gebyret :gjeiper: Nå får jeg mest sansynlig midtgang alikevel, som jeg foretrekker. Hater å sitte innerst, eller i midten. Kipt å bare bli tildelt en plass, uten å kunne endre. Hvem sier at ikke forbrukere har makt?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #219 Skrevet 20. januar 2010 Jeg skal også ut å reise med Norwegian, alene uten ungene, og gadd heller ikke betale gebyret :gjeiper: Nå får jeg mest sansynlig midtgang alikevel, som jeg foretrekker. Hater å sitte innerst, eller i midten. Kipt å bare bli tildelt en plass, uten å kunne endre. Hvem sier at ikke forbrukere har makt? Og her sitter jeg da, som motvillig betalte for setereservasjon da de lanserte dette gebyret. Så trekker de det fem dager etter... Det er sure penger. Er det i det hele tatt lovlig å villede slik? Jeg, og sikkert mange med meg, betalte dette nå KUN fordi vi fikk vite at man ikke kunne bytte gratis lenger. Lurer på hvor mange familier som gjorde det samme? Meg kostet det 120 kroner, sikkert mange nå som har lagt ut mye mer enn det. Jaja. Sparer da i hvert fall inn penger på fremtidige turer. Og på denne turen her kommer jeg i hvert fall ikke til å flytte meg om det så er kongefamilien som kommer
aline Skrevet 20. januar 2010 #220 Skrevet 20. januar 2010 Og her sitter jeg da, som motvillig betalte for setereservasjon da de lanserte dette gebyret. Så trekker de det fem dager etter... Det er sure penger. Ja, den skjønner jeg. Litt merkelig at de driver sånn frem og tilbake, for det vil helt sikkert være mange som deg, som bestilte KUN pga endringen, som nå er endret tilbake... de burde betale tilbake til de som ellers ikke ville bestilt i forkant!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå