aline Skrevet 19. januar 2010 #181 Skrevet 19. januar 2010 Denne diskusjonen er som å stange hue i veggen... Det er vel bare å konstantere at folk er forskjellige og ikke alle synes det er nødvendig å vise empati eller medfølelse med små barn. Foreldre er tydeligvis noen drittsekker hele gjengen. Ja, denne diskusjonen er som å stange hue i veggen... Det dreier seg ikke om å ikke vise empati for små barn!! Kjære min, hvor vanskelig er det å fatte at det ikke er det osm er greia? Både foreldre og barnløse har AKKURAT samme mulighet til å forberede reisen sin! Både foreldre og barnløse velger selv om de ØNSKER å betale for å forberede seg til reisen sin!! Så lenge foreldrene ikke har medfølelse nok for egne barn til at de sørger for god reise for dem, så vil nok fremdeles fremmede gjøre det, men hvorfor er fremmede fæle som ikke skriker at de vil ta vare på fremmede barn, bare fordi foreldrene ikke har sørget for det?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2010 #182 Skrevet 19. januar 2010 Jeg tror de mener flybilletter hvor man selv kan sjekke inn feks 48 timer før og reservere sete? Har aldri hørt om "dyrere" billetter med setereservasjon innbakt, hvor kjøper man det? Charter???? Denne diskusjonen er som å stange hue i veggen... Det er vel bare å konstantere at folk er forskjellige og ikke alle synes det er nødvendig å vise empati eller medfølelse med små barn. Foreldre er tydeligvis noen drittsekker hele gjengen. Har aldri hørt om "dyrere" billetter med setereservasjon innbakt, hvor kjøper man det? Charter???? Neppe charter, men flyr du på fullpris med for eksempel SAS, er setereservasjon innbakt i prisen. ikke alle synes det er nødvendig å vise empati eller medfølelse med små barn. Foreldre er tydeligvis noen drittsekker hele gjengen. Nei, hvorfor skal jeg vise empati med unger når foreldrene ikke gidder reservere plasser? Det er deres unger, ikke mine.
Caramba Skrevet 19. januar 2010 #183 Skrevet 19. januar 2010 Har aldri hørt om "dyrere" billetter med setereservasjon innbakt, hvor kjøper man det? Charter???? Neppe charter, men flyr du på fullpris med for eksempel SAS, er setereservasjon innbakt i prisen. ikke alle synes det er nødvendig å vise empati eller medfølelse med små barn. Foreldre er tydeligvis noen drittsekker hele gjengen. Nei, hvorfor skal jeg vise empati med unger når foreldrene ikke gidder reservere plasser? Det er deres unger, ikke mine. Ja, men da har ikke du betalt mer en meg. Alle har muligheten til å sjekke inn på forhånd, selv om ikke alle gjør det. Da mener jeg at man må vise litt smidighet hvis flyet er stappfullt og overbooket og en foreldre med et lite barn ikke fikk sitte ved siden av hverandre. Ærlig talt, er det virkelig så fryktelig å flytte seg? jeg har gjort det selv i "gamle dager" da jeg ikke var foreldre, det er bare tre år siden jeg selv var barnløs. Jeg har flyttet meg for par som reiste sammen også, men ikke fikk plass ved siden av hverandre. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det.
Caramba Skrevet 19. januar 2010 #184 Skrevet 19. januar 2010 Ja, denne diskusjonen er som å stange hue i veggen... Det dreier seg ikke om å ikke vise empati for små barn!! Kjære min, hvor vanskelig er det å fatte at det ikke er det osm er greia? Både foreldre og barnløse har AKKURAT samme mulighet til å forberede reisen sin! Både foreldre og barnløse velger selv om de ØNSKER å betale for å forberede seg til reisen sin!! Så lenge foreldrene ikke har medfølelse nok for egne barn til at de sørger for god reise for dem, så vil nok fremdeles fremmede gjøre det, men hvorfor er fremmede fæle som ikke skriker at de vil ta vare på fremmede barn, bare fordi foreldrene ikke har sørget for det? Ikke har sørget for det????? Kjære deg, skulle tro det var kriminellt å ikke reservere sete, om det er gratis eller ei? (Jeg har alltid gjort det, og fra nå av tør jeg hvertfal ikke annet)
aline Skrevet 19. januar 2010 #185 Skrevet 19. januar 2010 Ærlig talt, er det virkelig så fryktelig å flytte seg? Har du lest innleggene i starten av tråden? Der er det flere av oss som forklarer HVORFOR vi reserverer billetter, og dermed spiller det en rolle hvor vi sitter. At det aldri har vært viktig for deg, er jo flott! Da hadde du neppe giddet å betale gebyr for å reservere sete heller! DA er det selvfølgelig uproblematisk å flytte seg, det skjønner vel de fleste. Jeg har også flyttet meg, av og til til det værste for meg, men tatt gitt etter for press selv om jeg vet det betyr at min første (og muligens andre dag av reisen) er totalt ødelagt pga heeelt feil plassering, og av og til helt greit fordi det har vært andre seter som har vært like greie. Dersom jeg idag velger å betale, så vil jeg KUN flytte meg dersom flybetjeningen kan finne en tilsvarende ok plass for meg, både i forhold til psyke og i forhold til å komme seg raskt av for videre transport. Dersom dette finnes, er det uproblematisk. Men det betyr altså ikke at jeg automatisk flytter meg bare fordi andre ikke har tatt seg bryet med å benytte akkurat samme mulighet som jeg har benyttet meg av; betalt for den spesielle delen jeg ønsker.
aline Skrevet 19. januar 2010 #186 Skrevet 19. januar 2010 Ikke har sørget for det????? Kjære deg, skulle tro det var kriminellt å ikke reservere sete, om det er gratis eller ei? (Jeg har alltid gjort det, og fra nå av tør jeg hvertfal ikke annet) Det er da virkelig du som skyter etter oss som HAR reservert og ikke flytter oss automatisk, alle har samme mulighet, alle KAN betale og ha stor fleksibilitet på seteplassering. Det å ikke velge å prioritere det, ser jeg på som å ikke sørge for at de er sikret best mulig plass ja. du kan ikke regne med at du skal kunne slenge dritt etter folk som ikke reiser med barn, også skal vi bare sitte og mukke!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2010 #187 Skrevet 19. januar 2010 Ja, men da har ikke du betalt mer en meg. Alle har muligheten til å sjekke inn på forhånd, selv om ikke alle gjør det. Da mener jeg at man må vise litt smidighet hvis flyet er stappfullt og overbooket og en foreldre med et lite barn ikke fikk sitte ved siden av hverandre. Ærlig talt, er det virkelig så fryktelig å flytte seg? jeg har gjort det selv i "gamle dager" da jeg ikke var foreldre, det er bare tre år siden jeg selv var barnløs. Jeg har flyttet meg for par som reiste sammen også, men ikke fikk plass ved siden av hverandre. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Klart jeg har betalt mer enn en på kjipetur. Har ikke noe med når du kommer til innsjekking å gjøre. Er du så dust at du ikke setereserverer når du har med barn, er det ditt problem, og ditt, ditt, ditt alene. Smidighet og flytte seg for gjerrige foreldre med unge: Aldri i livet.
Caramba Skrevet 19. januar 2010 #188 Skrevet 19. januar 2010 Har du lest innleggene i starten av tråden? Der er det flere av oss som forklarer HVORFOR vi reserverer billetter, og dermed spiller det en rolle hvor vi sitter. At det aldri har vært viktig for deg, er jo flott! Da hadde du neppe giddet å betale gebyr for å reservere sete heller! DA er det selvfølgelig uproblematisk å flytte seg, det skjønner vel de fleste. Jeg har også flyttet meg, av og til til det værste for meg, men tatt gitt etter for press selv om jeg vet det betyr at min første (og muligens andre dag av reisen) er totalt ødelagt pga heeelt feil plassering, og av og til helt greit fordi det har vært andre seter som har vært like greie. Dersom jeg idag velger å betale, så vil jeg KUN flytte meg dersom flybetjeningen kan finne en tilsvarende ok plass for meg, både i forhold til psyke og i forhold til å komme seg raskt av for videre transport. Dersom dette finnes, er det uproblematisk. Men det betyr altså ikke at jeg automatisk flytter meg bare fordi andre ikke har tatt seg bryet med å benytte akkurat samme mulighet som jeg har benyttet meg av; betalt for den spesielle delen jeg ønsker. Jeg har full forståelse for hvorfor du vil reservere sete og har respekt for det. Jeg bare sliter med å forstå dem som ikke har noen grunn til å ikke flytte seg, annet en at de ikke gidder eller ikke bryr seg, siden de selv har gjort det "riktige". Det blir så egoistisk over noe som egentlig er en bagatell for de aller, aller fleste.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #189 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har full forståelse for hvorfor du vil reservere sete og har respekt for det. Jeg bare sliter med å forstå dem som ikke har noen grunn til å ikke flytte seg, annet en at de ikke gidder eller ikke bryr seg, siden de selv har gjort det "riktige". Det blir så egoistisk over noe som egentlig er en bagatell for de aller, aller fleste. Men det blir jo like egosistisk om man ser det fra andre siden: Når de som ikke gidder å reservere baserer seg på at flyet skal omrokkeres slik at de får sitte sammen med ungene sine.
Gjest megha Skrevet 19. januar 2010 #190 Skrevet 19. januar 2010 Ja, men da har ikke du betalt mer en meg. Alle har muligheten til å sjekke inn på forhånd, selv om ikke alle gjør det. Da mener jeg at man må vise litt smidighet hvis flyet er stappfullt og overbooket og en foreldre med et lite barn ikke fikk sitte ved siden av hverandre. Ærlig talt, er det virkelig så fryktelig å flytte seg? jeg har gjort det selv i "gamle dager" da jeg ikke var foreldre, det er bare tre år siden jeg selv var barnløs. Jeg har flyttet meg for par som reiste sammen også, men ikke fikk plass ved siden av hverandre. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er jo helt greit å spørre om man kan bytte sete, men samtidig må man også akseptere å få et mulig nei av de som har reservert et sete. Her er det så vidt meg bekjent snakk om Norwegian hvor man reserver seteplass mot et lite gebyr. Det er lov å spørre men ikke forvente eller kreve at andre skal vike for at man selv ikke har ordnet med sete på forhånd.
Gjest jest Skrevet 19. januar 2010 #191 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har full forståelse for hvorfor du vil reservere sete og har respekt for det. Jeg bare sliter med å forstå dem som ikke har noen grunn til å ikke flytte seg, annet en at de ikke gidder eller ikke bryr seg, siden de selv har gjort det "riktige". Det blir så egoistisk over noe som egentlig er en bagatell for de aller, aller fleste. Men det er jo de som forlannger at andre skal flytte seg som er egoister...
Gjest megha Skrevet 19. januar 2010 #192 Skrevet 19. januar 2010 Men det blir jo like egosistisk om man ser det fra andre siden: Når de som ikke gidder å reservere baserer seg på at flyet skal omrokkeres slik at de får sitte sammen med ungene sine. Det var akkurat det jeg hadde tenkt å si også...
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #193 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har full forståelse for hvorfor du vil reservere sete og har respekt for det. Jeg bare sliter med å forstå dem som ikke har noen grunn til å ikke flytte seg, annet en at de ikke gidder eller ikke bryr seg, siden de selv har gjort det "riktige". Det blir så egoistisk over noe som egentlig er en bagatell for de aller, aller fleste. Hvis jeg hadde betalt for å reservere sete hadde jeg ikke giddet å flytte meg, selv om jeg ikke har "en grunn" i like stor grad som Aline. Mye fordi det framgår av tråden (og i det tilfellet jeg har opplevd det på fly selv) at de familiene som IKKE betaler, men LIKEVEL vil ha spesialbehandling, "spekulerer" i at de slipper å betale gebyr, men likevel får de plassene de ønsker seg, mens andre som tross alt har betalt de sure kronene, skal måtte flytte seg. Jeg ser for meg at endel har like lite respekt for medmennesker i andre sammenhenger, kanskje det er de samme som går på toget før vi andre har kommet av, ikke hjelper gamle damer, barnevogner, "bare" skal ha en ting og går forbi køen osv...? Om jeg ikke har reservert sete og reiser alene ville jeg flyttet meg på kabinpersonalets oppfordring, og uten å krangle. Det å drive og bytte seter i flyet er ikke nødvendigvis noe som er greit i forhold til regler og sikkerehet (?), men dersom personalet godkjenner og oppfordrer til det, så er det greit for meg personlig. Men ville aldri i verden forventet at noen som helst, selv om de er "unge, tilsynelatende friske og uten barn", mer reservert sete skulle flytte seg for noen uten reservasjon. Ellers er det jo dumt om ikke systemet flyselskapet bruker er slik at småbarnsfamilier blir plassert sammen så sant de er ute i rimelig tid og sånt, og det er heller ikke mitt inntrykk at dette pleier å bli et problem i praksis. Det er bare den holdningen at en ikke trenger respektere at andre har betalt for setet og planlagt reisen sin, som provoserer meg.
aline Skrevet 19. januar 2010 #194 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har full forståelse for hvorfor du vil reservere sete og har respekt for det. Jeg bare sliter med å forstå dem som ikke har noen grunn til å ikke flytte seg, annet en at de ikke gidder eller ikke bryr seg, siden de selv har gjort det "riktige". Det blir så egoistisk over noe som egentlig er en bagatell for de aller, aller fleste. Men er det ikke tenkelig at en god del av de som gidder å betale ekstra for sete, har en eller annen grunn til å nettop betale for det? Jeg vil liksom tro det, for ellers skjønner jeg ikke hvorfor man betaler for noe som er helt uvesentlig. Og klart det ikke er grunn til å være vanskelig bare for å være vanskelig, men det ER nå stort sett (ikke alltid, men stort sett) mulig for alle å reservere plasser og slik sett forsikre seg dersom man har spesielle ønsker. Dette gjelder alle. dersom man IKKE velger å benytte seg av denne muligheten, så kan man spør, men man bør ikke se andre som egoistiske bare fordi de ikke ønsker å flytte fra ett sete DE har valgt å betale for.
Caramba Skrevet 19. januar 2010 #195 Skrevet 19. januar 2010 (endret) Men hva om jeg av forskjellige grunner har bestillt billetter så sent at flyet har ledige seter, men ingen ved siden av hverandre. Jeg må reise med mitt barn fordi: -Det er akutt sykdom eller dødsfall i familien -Barnet mitt har spesielle behov og har blitt henvist til spesialist på Riksen, St Olav, Haukeland ol. -Barnet mitt har blitt akutt syk på ferie, og vi må flytte billettene til en dag da barnet er friskt igjen. Kanskje bestille samme dag man kommer ut fra sykehus (dette har hendt meg) Er jeg da teit og egoistisk hvis jeg håper og tror en snill sjel vil flytte seg slik at jeg og 3-åringen får sitte sammen? Eller at kabinpersonalet hjelper meg å finne plass sammen. Flyet er jo ikke fullt, så det må jo være i Norwegians interesse at vi blir med på flighten. Enkelte strekninger har nesten alltid nesten fulle fly og hvis man må reise på kort varsel, så kan flyet være bare klattvis ledig. Endret 19. januar 2010 av Caramba
Mir Skrevet 19. januar 2010 #196 Skrevet 19. januar 2010 Jeg skal reise med min 6 åring og 8 åring, og jeg valgte å ikke reservere seter. Sånn jeg tenker er at hvis flyselskapet vil plage de andre passasjerene med å sette barna mine ved siden av de så vær så god, tror de som har betalt for sete helst vil slippe å ha mine bråke barn ved siden av seg Det er vel sånn at reiser man med barn så blir man plassert sammen, så derfor velger jeg ikke å reservere sete (barna mine er søte og snille og det går nok bra om de ikke får sitte med meg ) Det er vel greit at man som foreldrer kan holde sine barn på hele 6 og 8 år under kontroll under en flytur uten å bråke og plage andre med støy? Jeg barer lurer, siden du skriver lenger ned at de er søte og snille...
aline Skrevet 19. januar 2010 #197 Skrevet 19. januar 2010 Men hva om jeg av forskjellige grunner har bestillt billetter så sent at flyet har ledige seter, men ingen ved siden av hverandre. Jeg må reise med mitt barn fordi: -Det er akutt sykdom eller dødsfall i familien -Barnet mitt har spesielle behov og har blitt henvist til spesialist på Riksen, St Olav, Haukeland ol. -Barnet mitt har blitt akutt syk på ferie, og vi må flytte billettene til en dag da barnet er friskt igjen. Kanskje bestille samme dag man kommer ut fra sykehus (dette har hendt meg) Er jeg da teit og egoistisk hvis jeg håper og tror en snill sjel vil flytte seg slik at jeg og 3-åringen får sitte sammen? Eller at kabinpersonalet hjelper meg å finne plass sammen. Flyet er jo ikke fullt, så det må jo være i Norwegians interesse at vi blir med på flighten. Enkelte strekninger har nesten alltid nesten fulle fly og hvis man må reise på kort varsel, så kan flyet være bare klattvis ledig. Jeg synes ikke det er verken teit eller egoistiks å HÅPE og tro på at noen er snille og flytter seg, jeg tror at når du snakker med kabinpersonalet og de snakker med andre passasjerer, så ordner det seg helt sikkert også!! Uansett om flyet er fullt. Det som vel reageres på, er at det FORVENTES at man skal gi fra seg ett sete man har valgt å betale for, for andre som ikke har betalt. Det er vel den gjentatte sangen om at vi uten barn er egoistiske og barneonde dersom vi ikke lystig gir fra oss plassen vi har valgt og betalt for, fordi en forelder med barn av en eller annen (god eller dårlig) grunn IKKE har betalt for å sikre seg å få sitte sammen. Det er endel ganger barnløse forventes å flytte seg for foreldre med barn, og de aller fleste ganger gjør vi det vel også, uten å si noe. Men når det da kommer folk som ts, og flere i denne tråden, som åpent og ærlig forteller at de VELGER, meget bevisst, å ikke betale for å sikre seg å være i nærheten av sine barn, fordi vi andre er noen drittsekker og egoister om vi ikke flytter oss for at de skal få sitte sammen, selv om vi HAR betalt for det... som får noen og enhver til å gå litt i fistel.
ToveM Skrevet 19. januar 2010 #198 Skrevet 19. januar 2010 Dette er vel noe som er kommet i det siste, Vi reiste senest i oktober med Norwegian, og da kunne vi velge sete/bytte plass i innsjekkings maskinene på flyplassen. Så jeg ante ikke at dette ikke lengre var mulig når eg bestilte billetter Stvgr - Oslo i februar. Nå er det sikkert ikke et stort problem for oss da datteren er 11 og klarer nokå sitte alene de 50 min. Men i en overgangsperiode vil dt jo være mange som ikke vet om dette.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #199 Skrevet 19. januar 2010 Men hva om jeg av forskjellige grunner har bestillt billetter så sent at flyet har ledige seter, men ingen ved siden av hverandre. Jeg må reise med mitt barn fordi: -Det er akutt sykdom eller dødsfall i familien -Barnet mitt har spesielle behov og har blitt henvist til spesialist på Riksen, St Olav, Haukeland ol. -Barnet mitt har blitt akutt syk på ferie, og vi må flytte billettene til en dag da barnet er friskt igjen. Kanskje bestille samme dag man kommer ut fra sykehus (dette har hendt meg) Er jeg da teit og egoistisk hvis jeg håper og tror en snill sjel vil flytte seg slik at jeg og 3-åringen får sitte sammen? Eller at kabinpersonalet hjelper meg å finne plass sammen. Flyet er jo ikke fullt, så det må jo være i Norwegians interesse at vi blir med på flighten. Enkelte strekninger har nesten alltid nesten fulle fly og hvis man må reise på kort varsel, så kan flyet være bare klattvis ledig. Det er jo spesialtilfeller, og som Aline sier så vil det sikkert nesten alltid ordne seg i slike tilfelle. En kan jo også snakke med personalet når en sjekker inn eller går på flyet og forklare situasjonen slik at de kan legge tilrette. De passasjerene som har reservert sete har jo ikke noen forutsetning for å vite hvilke tragedier som nettopp har rammet deg, på samme måte som du ikke vet hvorfor de har betalt for setet sitt. Andre passasjerer med ureservert sete stiller vel på lik linje som deg og bør vel i større grad være innstilt på å flytte på seg, i hvert fall tenker jeg sånn.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #200 Skrevet 19. januar 2010 Men hva om jeg av forskjellige grunner har bestillt billetter så sent at flyet har ledige seter, men ingen ved siden av hverandre. Jeg må reise med mitt barn fordi: -Det er akutt sykdom eller dødsfall i familien -Barnet mitt har spesielle behov og har blitt henvist til spesialist på Riksen, St Olav, Haukeland ol. -Barnet mitt har blitt akutt syk på ferie, og vi må flytte billettene til en dag da barnet er friskt igjen. Kanskje bestille samme dag man kommer ut fra sykehus (dette har hendt meg) Er jeg da teit og egoistisk hvis jeg håper og tror en snill sjel vil flytte seg slik at jeg og 3-åringen får sitte sammen? Det blir ganske søkt å trekke frem et slikt helt spesielt tilfelle. Det kan jo like gjerne være den enslige reisende som har et døende familiemedlem han prøver å nå frem til i tide. Eller som skal rekke en viktig operasjon eller donere en nyre eller noe. Det er ikke slike tilfeller vi snakker om her, men om folk som ikke vil betale for plass skal kunne kreve plassen til de som har gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå