Gå til innhold

Norwegian og setereservasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dette er ekstremt tilfelle. Jeg tror ikke småbarnsforeldre ville spørre eller forvente å få en plass av en slik grunn. I å tilfelle er det helt spesielt og ikke hva vi snakker om her. Den årsaken vi snakker om her for å flytte passasjerer er at et mindre barn skal sitte ved siden av en voksen som barnet kjenner.

og jeg kan fremdeles ikke fatte at en forelder med ett mindre barn kan FINNE på å ikke gjøre hva som trengs for at man blir sittende sammen! Det er over min fatteevne rett og slett.

Synes man Norwegian er så fæle med sine tillegg, så fly med andre selskap da vel!! Norwegian er stort sett billigere selv med tilleggene, men det spiller jo ingen rolle har jeg skjønt her.

Skrevet
Dette er ekstremt tilfelle. Jeg tror ikke småbarnsforeldre ville spørre eller forvente å få en plass av en slik grunn. I å tilfelle er det helt spesielt og ikke hva vi snakker om her. Den årsaken vi snakker om her for å flytte passasjerer er at et mindre barn skal sitte ved siden av en voksen som barnet kjenner.

Men du svarte ikke på spørsmålet. Uansett hva grunnen er, så er det ingen selvfølge at man skal flytte seg fra et sete man har bestilt og betalt for.

I ditt tenkte tilfelle, si at du ber meg flytte meg fordi du ønsker å sitte ved siden av ungen din, tilbyr du meg da refusjon av utgiftene?

Gjest Gjest_Erica_*
Skrevet
Ikke mitt problem. Du har muligheten til å flytte deg. Hvis du nekter å gjøre det, så får du finne deg i at det kan sitte barn i setet ved siden av deg.

Jeg reserverer alltid sete ved nødutgangen,og på den raden har ikke barn lov å sitte :) .

Reiser forøvrig ofte med både Norwegian og SAS,men har aldri opplevd dette med å bli spurt om å flytte meg. Om det blir snakk om flytting er det nok først og fremst de passasjerene som IKKE har reservert sete som blir forespurt om å flytte seg først.

Skrevet

Jeg har faktisk vært borti folk som ikke engang spør, men som alt sitter i setet mitt når jeg kommer til plassen. Har også vært borti en mor som forlangte min vindusplass når hun og datteren var havnet på hver sin side av midtgangen. En meter fra hverandre, og her snakker vi en jente på kanskje 8-9 år.

Skrevet
og jeg kan fremdeles ikke fatte at en forelder med ett mindre barn kan FINNE på å ikke gjøre hva som trengs for at man blir sittende sammen! Det er over min fatteevne rett og slett.

Synes man Norwegian er så fæle med sine tillegg, så fly med andre selskap da vel!! Norwegian er stort sett billigere selv med tilleggene, men det spiller jo ingen rolle har jeg skjønt her.

Signerer

Gjest Gjest_Erica_*
Skrevet
Jeg har faktisk vært borti folk som ikke engang spør, men som alt sitter i setet mitt når jeg kommer til plassen. Har også vært borti en mor som forlangte min vindusplass når hun og datteren var havnet på hver sin side av midtgangen. En meter fra hverandre, og her snakker vi en jente på kanskje 8-9 år.

Enkelte er jo helt blottet for normal folkeskikk,desverre.

Jeg håper at folk ikke gir etter for slike.De får sitte der det er ledig,om de liker det eller ei.

Sånn er det med den saken.

Skrevet
Jeg har faktisk vært borti folk som ikke engang spør, men som alt sitter i setet mitt når jeg kommer til plassen.

Ja, dette har jeg nok gjort meg skyldig i. Noen plasser var reserverte og andre ikke, og jeg satte meg på det første og beste setet jeg fant. Men jeg flyttet meg så klart da "seteeieren" kom, det skulle bare mangle.

Husker ikke hvorfor jeg ikke reserverte, det var på tog i frankrike så jeg var vel ikke stø nok i fransk til å vite hvordan man gjør det tror jeg :fnise: Men som sagt, jeg flyttet meg såklart, uten sure miner :) Hvordan reagerte setetyven din? Ble h*n og forlangte å få sitte der? det er jo utrolig frekt og mangel på folkeskikk!

Skrevet

Jeg hadde fått meg sitteplass ved vindu (jippi) og en mor kom og spurte meg om jeg kunne bytte fordi sønnen hennes ville ha en vindusplass. Jeg husker jeg ble irritert, for jeg hadde jo faktisk bestilt vindu og tenkte i mitt stille sinn at om det var så viktig å få vindu til sønnen så kunne hun vel reservert det?

Uansett, jeg flyttet meg. Ikke fordi jeg synes synd på sønnen hennes, men fordi setet jeg fikk i bytte var ved siden av en jeg kjenner. Ellers hadde jeg ikke gått med på det.

Skrevet
Ja, dette har jeg nok gjort meg skyldig i. Noen plasser var reserverte og andre ikke, og jeg satte meg på det første og beste setet jeg fant. Men jeg flyttet meg så klart da "seteeieren" kom, det skulle bare mangle.

Dette var på fly, så de visste godt at de satt i et andre seter enn de var tildelt. I dette tilfellet var det to voksne damer, som "fortalte" at de skulle sitte sammen, så kunne jeg gå bak i flyet. Hun ene flyttet seg under en del surmuling, og det var ikke så trivelig å sitte sammen med hun andre heller under den turen. Har opplevd noe lignende på teater. Som enslig så "må jo" jeg kunne flytte meg til en annen plass enn jeg har bestilt, mener visst folk. På tog opplever jeg det ofte, der burde det vært obligatorisk med setereservasjon, synes jeg. Folk vet jo ikke hva som er ledig, det gjør man i det minste på fly. Selv om altså ikke alle bryr seg om det :gjeiper:

Skrevet
Dette var på fly, så de visste godt at de satt i et andre seter enn de var tildelt. I dette tilfellet var det to voksne damer, som "fortalte" at de skulle sitte sammen, så kunne jeg gå bak i flyet. Hun ene flyttet seg under en del surmuling, og det var ikke så trivelig å sitte sammen med hun andre heller under den turen. Har opplevd noe lignende på teater. Som enslig så "må jo" jeg kunne flytte meg til en annen plass enn jeg har bestilt, mener visst folk. På tog opplever jeg det ofte, der burde det vært obligatorisk med setereservasjon, synes jeg. Folk vet jo ikke hva som er ledig, det gjør man i det minste på fly. Selv om altså ikke alle bryr seg om det :gjeiper:

Jeg synes det var kjempefint at du ikke ga deg, de hespetreene må da kunne klare å oppføre seg som folk... kanskje de har lært det til neste gang da, at det er litt lurt å reservere plasser? :fnise:

Ja, jeg er også lei av at folk ser på de som reiser alene som kasteballer som kan forvises til et hvilket som helst sete. :kjefte:

Gjest post-it
Skrevet

Dette spørsmålet ser jeg har blitt stilt noen ganger i tråden, men jeg kan ennå ikke se at noen har svart på det: Tilbyr du deg å betale for setet om du ber folk flytte seg, eller tar du det bare for gitt at folk skal flytte seg fra setet de har reservert? Om du ønsker å overta en annen passasjers sete, hvordan går du da fram?

Skrevet
Dette spørsmålet ser jeg har blitt stilt noen ganger i tråden, men jeg kan ennå ikke se at noen har svart på det: Tilbyr du deg å betale for setet om du ber folk flytte seg, eller tar du det bare for gitt at folk skal flytte seg fra setet de har reservert? Om du ønsker å overta en annen passasjers sete, hvordan går du da fram?

Vi skal reise med Norwegian nå, og takk og lov for denne infoen, for ellers hadde det kanskje blitt en trasig tur:) Nå skal vi etterbestille plasser, så det ordner seg nok.

Anyway, hadde jeg ikke oppdaget at jeg ikke hadde lest dette som sto om reservasjon, så hadde jeg promte gladelig betalt en annen for å bytte plass. Og jeg hadde nok spurt VELDIg høflig om det var mulig å bytte plass.

Vi har gjort det på tog, men det pga at NSB ikke greide å gi oss plasser sammen med ungene. Heldigvis gikk det greit, og erfaringsmessig lønner det seg å være hyggelig, høflig og takknemlig.

Utover det har jeg byttet plasse flere ganger for andre, og jeg gidder ikke å la små bagateller forsure livet mitt, så er det praktisk mulig å gjøre det går det helt greit:)

Skrevet
Kanskje fordi man kan vise et snev av folkeskikk? Hvorfor skal en familie måtte plassere en 2 åring sammen med villt fremmede mennesker bare fordi du er sta og ikke gidder å flytte deg fordi du skal "se ut av vinduet"?

Det er feil at man skal måtte betale gebyrer for å måtte sitte sammen i tilfelle man havner i samme fly som stabeisenes landsforening. Er det mor og far + f.eks. 4 barn som skal reise, så utgjør disse gebyrene faktisk en god del penger.

Nekter du å flytte deg, så får du også ta konsekvensene. Du har selv valgt å bli værende i setet.

Dette behøver overhodet ikke være noe problem. Slik gjør du det: Når du møter på noen som nekter å flytte seg, blir du stående i midtgangen mens du slenger ut noen høylytte kommentarer om folk som ødelegger den spennende flyturen som barnet hadde sett sånn fram til. I mellomtiden fylles altså flyet opp bak deg...

Vi har til dags dato ikke møtt NOEN som ikke har flytta seg når de har blitt stilt ansikt til ansikt med et fly fullt av surmulende folk.

Skrevet
Dette behøver overhodet ikke være noe problem. Slik gjør du det: Når du møter på noen som nekter å flytte seg, blir du stående i midtgangen mens du slenger ut noen høylytte kommentarer om folk som ødelegger den spennende flyturen som barnet hadde sett sånn fram til. I mellomtiden fylles altså flyet opp bak deg...

Vi har til dags dato ikke møtt NOEN som ikke har flytta seg når de har blitt stilt ansikt til ansikt med et fly fullt av surmulende folk.

Du kan være HELT SIKKER på at om det hadde vært meg du prøvde å overføre din egen ansvarsfraskrivelse på, så hadde jeg umiddelbart kontaktet flyvertene, forklart klart og tydelig hvorfor jeg, i motsetning til deg, tar meg bryet og sørger for den plasseringen jeg ønsker. Du skal være rimelig sikker på at den typen uforskammet oppførsel du beskriver over, IKKE hadde endt med at det var meg som ble sett stygt på!!

Jeg har heller aldri opplevd at flybetjeningen har LATT vrange passasjerer bli stående midt i midtgangen og høylydt skape trøbbel og proppe opp for alle andre, og det er ikke meg med betalt sete som hadde blitt flyttet, tro meg!

Gjest post-it
Skrevet

Mener du dette seriøst, eller troller du nå?

Om du hadde hatt æren av å støte på meg i en sånn situasjon, jeg med baken plantet i min høyst elskede vindusplass, kan jeg love deg at jeg ikke ville flyttet på meg om det så smalt!

Og nøyaktig hva slags "høylytte kommentarer" er det du behager å slenge ut, om jeg tør spørre?

Og strengt tatt er det ikke meg som hadde blitt stilt ansikt til ansikt med surmulende folk, det er det du som hadde gjort.

Skamme deg burde du.

Skrevet

Haha, jeg må le.

For å si det sånn; hadde du blitt konfrontert med 100 passasjerer som vil finne seg et sted å sitte, så hadde du flyttet deg....garantert. Du hadde blitt forbauset over hva folk kan komme til å si når de hører at et voksent menneske holder igjen et helt fly bare fordi de mener de fortjener plassen mer enn en treåring.

Skrevet

Hvis du har prøvd dette i praksis, tror jeg du har misforstått hvem de sure blikkene var rettet mot ;)

Både tror og håper at du hadde blitt kastet av rimelig kjapt om du prøvde deg på dette. Troll har ikke adgang :)

Gjest post-it
Skrevet
Haha, jeg må le.

For å si det sånn; hadde du blitt konfrontert med 100 passasjerer som vil finne seg et sted å sitte, så hadde du flyttet deg....garantert. Du hadde blitt forbauset over hva folk kan komme til å si når de hører at et voksent menneske holder igjen et helt fly bare fordi de mener de fortjener plassen mer enn en treåring.

Jeg fortjener faktisk den plassen mer enn en treåring, ene og alene fordi jeg har betalt for den. Er du såpass gjerrig at du ikke reserverer sete, så får du ta konsekvensene av dette selv og heller la hele familien din spre seg utover flyet.

Og disse passasjerene ville nok ikke sett med blide øyne på deg tror jeg, der du står op sprer sure kommentarer og sperrer for de andre fordi du selv ikke har fulgt reglene.

Må si jeg synes synd på disse ungene dine når du lærer dem slike holdninger. Det er du som skaper heftelser, ikke jeg. Og om jeg tilbød deg plassen, ville du da betalt gebyret jeg hadde lagt ut? Eller gått ut fra at jeg skulle gi plassen til deg gratis?

Om jeg hadde vært en passasjer bak deg er det DEG jeg hadde sett surt på, ikke stakkaren i flysetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...