Yummy_Mummy Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Har bestilt en reise med gutten min på snart 3 år. Sto under bestillingen at for å sikre at man fikk sitte sammen burde man reservere sete. Betyr det at guttungen kanskje må sitte alene? Barn kan jo ikke reise uten ledsager, så føler vel at det er naturlig at det tas hensyn til. (Joda, kan alltids betale de 80 kronene pr vei, men jeg liker ikke de skjulte gebyrene til Norwegian og prøver å unngå dem så godt jeg kan. Tviler på om medpassasjerene blir særlig fornøyd dersom det er en "løs" guttunge på flyet). Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Har bestilt en reise med gutten min på snart 3 år. Sto under bestillingen at for å sikre at man fikk sitte sammen burde man reservere sete. Betyr det at guttungen kanskje må sitte alene? Barn kan jo ikke reise uten ledsager, så føler vel at det er naturlig at det tas hensyn til. (Joda, kan alltids betale de 80 kronene pr vei, men jeg liker ikke de skjulte gebyrene til Norwegian og prøver å unngå dem så godt jeg kan. Tviler på om medpassasjerene blir særlig fornøyd dersom det er en "løs" guttunge på flyet). Noen som vet? Du sier det egentlig selv, det står jo at du bør reservere seter for å være helt sikker på at dere får sitte sammen. Det er kanskje usannsynlig, men dere kan jo ende opp på et smekkfullt fly hvor de andre passasjerene har reservert sitt "favorittsete" og nekter å flytte seg.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 ... dessuten er det jo ikke rimelig at andre som HAR betalt dette (unødvendige) gebyret skal forventes å flytte seg fordi en som reiser med små barn har latt være å betale...
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Jeg skal reise med min 6 åring og 8 åring, og jeg valgte å ikke reservere seter. Sånn jeg tenker er at hvis flyselskapet vil plage de andre passasjerene med å sette barna mine ved siden av de så vær så god, tror de som har betalt for sete helst vil slippe å ha mine bråke barn ved siden av seg Det er vel sånn at reiser man med barn så blir man plassert sammen, så derfor velger jeg ikke å reservere sete (barna mine er søte og snille og det går nok bra om de ikke får sitte med meg )
Gyda Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Har ikke opplevd at vi ikke får sitte sammen - så små barn kan som sagt ikke reise uten ledsager. Reserverer heller ikke sete på innenlandsflygninger.
Vilette Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Dersom du sjekker inn på nett med en gang det åpnes for dette evt. er tidlige ute til innsjekk på flyplassen så får dere helt sikkert sitte sammen
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Norwegian har nye regler nå, man kan ikke lenger velge sete uten å betale for det. Har man ikke reservert blir man tildelt sete ved innsjekking, og er man ikke fornøyd med det man får må man betale. Forsåvidt greit nok, ganske utrolig hvis det fins så gjerrige foreldre at de bare gambler på at folk skal si fra seg sin betalte plass for å slippe å sitte barnevakt for andres unger.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 ... dessuten er det jo ikke rimelig at andre som HAR betalt dette (unødvendige) gebyret skal forventes å flytte seg fordi en som reiser med små barn har latt være å betale... Helt enig. Jeg reserverer alltid sete på flyet samtidig som jeg bestiller billetter. Jeg vet hvor jeg vil sitte, særlig på lange flyturer. To ganger har jeg blitt spurt om å flytte meg pga foreldre som reiser med barn. Jeg har god samvittighet for å si at jeg faktisk har betalt for å sitte nettopp på denne plassen. Min siste flytur opplevde hele flyet en familie på 4, der de fikk 4 ulike plasser på flyet. Barna kan ha vært omtrent 4-6 år. De hadde ikke reservert plasser fordi de skulle spare penger i følge pappaen. Flyvertinna prøvde det meste for at disse skulle få sitte sammen. Barna hylgrein og foreldrene fortvilte. Hele flyet ble engasjert, til og med over høyttaler. Men flyet var fullt av familier som hadde betalt for å sitte sammen. I dette tilfellet kunne jeg nok ofret meg, men det var uansett ikke relevant. Endte med at barna satt sammen, mens foreldrene satt på helt ulike steder i flyet. Ca 5t flytur. Jeg forstår ikke at folk skal spare penger på slike ting, spar heller på noe annet.
Yummy_Mummy Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2010 Gikk til kilden og spurte i dag (altså ringte Norwegian). Hun jeg snakket med der regnet med at vi ble plassert sammen når vi sjekket inn, så jeg trengte ikke å reservere sete. Så da er jeg heller gjerrig der (og ser jeg at det blir et problem, så reserverer jeg sete før returen). ... dessuten er det jo ikke rimelig at andre som HAR betalt dette (unødvendige) gebyret skal forventes å flytte seg fordi en som reiser med små barn har latt være å betale... Vil tro at mange på flyet har fått tildelt sete og ikke betalt dette gebyret (hvorfor vil noen gjøre det med mindre det er for å få bedre benplass ved nødutgangen? Og der kan man ikke sitte med barn uansett). Jeg har selv flyttet meg mange ganger (også da jeg reiste med spebarn faktisk), det er vanligvis ikke særlig viktig for meg å sitte sammen med reisefølget eller å få den "beste" plassen (du finner ikke meg i køa for å gå ombord, jeg venter til alle dere andre er ferdig med å stå i kø, det blir alltids kø før man kommer ombord på flyet uansett). Men jeg reiser meg for andre på tog og buss også, jeg, har skjønt at det heller ikke er så vanlig.
lilleGrethe Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Setetildeling skjer automatisk ved innsjekk hvis man ikke har betalt for det på forhånd. Man kan velge å endre på dette hvis man sjekker inn på maskin, og det er derfor ingen som tar hensyn til om de reisende er barn eller ikke. Hvis det er plass til det, blir man plassert sammen med reisefølget, men hvis flyet er fullt, kan det hende dette ikke er mulig. Jeg reiser mye med Norwegian, og til jul ble jeg og min kjære i utgangspunktet satt på forskjellige seterader, men fikk byttet til å sitte ved nødutgangen. Plasser ved nødutgangen blir ikke tildelt automatisk av maskinene, siden det kreves av de som sitter der at de er voksne og funksjonsfriske, så de kan hjelpe til i tilfelle det skjer noe. Hvis dere flyr på en flyvning der det ikke er forventet så mange passasjerer, kan du sikkert gamble med å ikke velge sete. Da er det viktig å være tidlig ute med innsjekking, så dere har større sjanse for å sitte sammen. Innsjekkingen åpner minst to timer før flyet skal gå. Et tips kan være å sjekke på nett noen dager i forveien om flyet er fullt. Måten du kan gjøre dette på er å gå inn på Norwegians nettsider, og prøve å finne pris for f.eks. 6 voksne og 3 barn. Hvis du ser at prisen er høy, og evt utsolgt, da bør du bestille sete på forhånd, siden det er stor sannsynlighet for at dere ikke får sete sammen på en full flight med mindre du er veldig tidlig ute, og få passasjerer har valgt seter på forhånd. Du kan også gå inn på setevalg på flyvningen og se hvor mange seter som allerede er valgt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Du sier det egentlig selv, det står jo at du bør reservere seter for å være helt sikker på at dere får sitte sammen. Det er kanskje usannsynlig, men dere kan jo ende opp på et smekkfullt fly hvor de andre passasjerene har reservert sitt "favorittsete" og nekter å flytte seg. Nekter å flyttte seg! Hvorfor i all verden skal folk som har bestilt og betalt for sitt sete i forkant flytte seg fordi en gjerrig småbarnsmor ikke gidder ordne opp for seg og barnet sitt før de skal reise?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Jeg skal reise med min 6 åring og 8 åring, og jeg valgte å ikke reservere seter. Sånn jeg tenker er at hvis flyselskapet vil plage de andre passasjerene med å sette barna mine ved siden av de så vær så god, tror de som har betalt for sete helst vil slippe å ha mine bråke barn ved siden av seg Det er vel sånn at reiser man med barn så blir man plassert sammen, så derfor velger jeg ikke å reservere sete (barna mine er søte og snille og det går nok bra om de ikke får sitte med meg ) Fy f... for en innstilling!!! For å spare noen kjipe kroner, mener du at dine drittunger skal kunne plage andre hvis flyselskapet ikke finner samlet plass til dere når du ikke har bestilt på forhånd! Det er jo passasjerer det går ut over. Flyselskapet har sitt på det tørre når du ikke har bestilt på forhånd. Men bare drit i andre du!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #13 Skrevet 14. januar 2010 Nekter å flyttte seg! Hvorfor i all verden skal folk som har bestilt og betalt for sitt sete i forkant flytte seg fordi en gjerrig småbarnsmor ikke gidder ordne opp for seg og barnet sitt før de skal reise? De skal ikke det, det var hele poenget
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #14 Skrevet 14. januar 2010 De skal ikke det, det var hele poenget Bra, da er vi enige!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #15 Skrevet 14. januar 2010 Hvis jeg forstår de fleste svarene her korrekt,så MÅ man betale et ekstra gebyr når man reiser med barn - da man selvfølgelig ikke kan la en 3 åring sitte alene uten en av foreldrene på en flyreise (det vil være ganske traumatisk for en treåring, jeg tenker absolutt ikke på den "stakkars" voksne personen som skal sitte ved siden av). Da synes jeg norwegian bør informere om dette, at det er obligatorisk for småbarnsforeldre å betale dette ekstra gebyret. Da kan man lettere sammenligne prisene mellom de ulike flyselskapene. Jeg har ingen problemer med å betale noen hundrelapper ekstra for en flyreise, men jeg klarer å forestille meg at det nok kan være et problem for andre. For noen er det vel ikke bare spørsmål om å "gidde".
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Vil tro at mange på flyet har fått tildelt sete og ikke betalt dette gebyret (hvorfor vil noen gjøre det med mindre det er for å få bedre benplass ved nødutgangen? Og der kan man ikke sitte med barn uansett). Jeg booker alltid sete, ikke for å sitte ved nødutgangen, men for å kunne sitte ved midtgangen, og strategisk plassert slik at jeg har større overlevelsesjanse dersom noe hender med flyet. Jeg liker å ha håndbagasjen ved føttene, og da kan man ikke sitte ved nødutgangen. Jeg har blitt spurt om å flytte meg for at en familie skulle sitte sammen, men jeg sa nei. Det er faktisk ikke mitt problem at gjerrige, selvsentrerte småbarnsforeldre ikke gidder å betale gebyret, og heller ikke klarer å forstå at verden ikke dreier seg om dem.
Rosalie Skrevet 14. januar 2010 #17 Skrevet 14. januar 2010 Jeg booker alltid sete, ikke for å sitte ved nødutgangen, men for å kunne sitte ved midtgangen, og strategisk plassert slik at jeg har større overlevelsesjanse dersom noe hender med flyet. Jeg liker å ha håndbagasjen ved føttene, og da kan man ikke sitte ved nødutgangen. Jeg har blitt spurt om å flytte meg for at en familie skulle sitte sammen, men jeg sa nei. Det er faktisk ikke mitt problem at gjerrige, selvsentrerte småbarnsforeldre ikke gidder å betale gebyret, og heller ikke klarer å forstå at verden ikke dreier seg om dem. Eg au.
Gjest gjest - fisk Skrevet 14. januar 2010 #18 Skrevet 14. januar 2010 Hvis jeg forstår de fleste svarene her korrekt,så MÅ man betale et ekstra gebyr når man reiser med barn - da man selvfølgelig ikke kan la en 3 åring sitte alene uten en av foreldrene på en flyreise (det vil være ganske traumatisk for en treåring, jeg tenker absolutt ikke på den "stakkars" voksne personen som skal sitte ved siden av). Da synes jeg norwegian bør informere om dette, at det er obligatorisk for småbarnsforeldre å betale dette ekstra gebyret. Da kan man lettere sammenligne prisene mellom de ulike flyselskapene. Jeg har ingen problemer med å betale noen hundrelapper ekstra for en flyreise, men jeg klarer å forestille meg at det nok kan være et problem for andre. For noen er det vel ikke bare spørsmål om å "gidde". jeg tenker absolutt ikke på den "stakkars" voksne personen som skal sitte ved siden av). Nei, naturligvis gjør vel ikke du det. Det kan vel være at den voksne personen også har gledet seg til ferietur, men gi blaffen i det du at reisen ødelegges for vedkommende på grunn av gjerrige småbarnsforeldre som mener at de og ungen skal stå i sentrum. Jeg har ingen problemer med å betale noen hundrelapper ekstra for en flyreise, men jeg klarer å forestille meg at det nok kan være et problem for andre. For noen er det vel ikke bare spørsmål om å "gidde". Har du råd til å reise på tur, har du vel også råd til å betale de få hundrelappene billigselskapene tar for seter for en hel familie. Dette er heldigvis ikke vårt problem, når vi reiser med fly, så reiser vi med skikkelige selskaper og på klasse med forhåndsbestilt sete og hvor vi ikke får med kjipefamilier med avdelte grinesabber. Men jeg blir bare så sur av å høre/lese om disse småbarnsfamiliene som tror at alle elsker deres mer eller mindre vellykkede unger.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #19 Skrevet 14. januar 2010 Har du råd til å reise på tur, har du vel også råd til å betale de få hundrelappene billigselskapene tar for seter for en hel familie. Dette er heldigvis ikke vårt problem, når vi reiser med fly, så reiser vi med skikkelige selskaper og på klasse med forhåndsbestilt sete og hvor vi ikke får med kjipefamilier med avdelte grinesabber. Men jeg blir bare så sur av å høre/lese om disse småbarnsfamiliene som tror at alle elsker deres mer eller mindre vellykkede unger.
ToveM Skrevet 14. januar 2010 #20 Skrevet 14. januar 2010 Har reist en del med Norwegian, men har aldri reservert sete, Har ikke vært noe problem å få sitte sammen. Vi er alltid ute i god tid, og sjekker inn på maskinene, selv om vi kun har håndbagage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå