Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Heisann. Jeg er i dag 28 år og har forsørgeransvar for min datter på 7 år. Jeg valgte for 1.5 år siden å starte igjen på utdannelsen min da jeg ville få overgangsstønad i tre år om jeg gikk tilbake til skolen, og om jeg noen gang skulle få tatt meg en utdannelse så var det da eller aldri. Problemet er jo at inntekten er en del lavere nå enn da jeg var i full jobb, men ikke så mye lavere at jeg trodde det ville bli noe problem å komme seg igjennom de tre årene med skole. Jeg hadde belaget meg på studielån og stipend, men det viste seg at jeg hang etter en del studiepoeng som jeg måtte ta igjen før jeg kunne få støtte, så jeg får ikke noe fra lånekassen før til høsten igjen, så er da tiden frem til høsten jeg sliter noe helt enormt økonomisk. Jeg får som sagt overgangsstønad, bostøtte og barnetrygd, noe som utgjør 16 000 utbetalt pr mnd. Når det gjelder utgifter så fordeler de seg som følgende pr mnd. Husleie 8000 Strøm 1200 Sfo 1960 Inernett og mobil 700 Forsikringer (bil, min datter, reise og innbo) 700 Lån 2700 (billån + ett irriterende forbrukslån jeg tok da jeg trengte nye hvitevarer, aldri igjen jeg gjør noe slikt). Totalt ender jeg her på ca 15 000 I tillegg så er der utgifter til aktiviteter til min datter, klær og andre ting hun trenger, i tillegg til mat til husholdningen og andre ting som koster penger i hverdagen. Jeg vurderer sterkt å selge bilen, da sparer jeg litt på forsikring og ca 1500 på låne utgiftene. Problemet her er at bilen har en del feil og mangler, og jeg har lån på den, ergo heftelser på bilen. Jeg vil aldri få solgt bilen for samme sum jeg har som restlån, ergo vil jeg ikke få solgt den da heftelsene på bilen følger bilen og ikke eier, og ingen kjøper en bil som ikke heftelsene blir betalt ut på. Så jeg står virkelig fast her på hva jeg skal gjøre frem til høsten igjen, hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom tiden frem til september. Så om noen har noen gode råd til meg som faktisk lar seg gjennomføre så tar jeg hjertelig i mot de. Har vurdert å få meg en deltidsjobb, men da må jeg ut med utgifter til parnepass, samt jeg mister deler av overgangsstønaden. Har søkt på sosialkontoret, men de mener selvsagt at jeg har for høy inntekt, noe jeg i grunn er enig i da det er utgiftene som er problemet. Kan finne en billigere leilighet, men her jeg bor så er det faktisk billig med 8000 i mnd for en leilighet med 2 soverom, og jeg har ikke lyst å ta min datter ut av skolen og inn på en ny, i tillegg til at jeg tviler på at barnemoren vil godta dette da vi har delt ansvar. Så hvordan kan jeg da få fullført dette skoleåret og sommeren uten å gå konkurs, få tvangssolgt bilen og stengt tlf, internett og strømmen. Nett er jeg avhengig av pga skole og at jeg må gjøre oppgaver hjemme på kveldstid, så å spare 300 kr mnd her er dessverre uaktuelt. Så, vær så snill og hjelp meg å finne en løsning her. Takker så mye for all hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Hva med å jobbe litt på si, kun små strøjobber som du ikke trenger å skatte? Er det ikke en beløpsgrense der? Har du noe du er god på, som du kan tjene litt penger på? f.eks privatlærer, selge hjemmelagde ting (begynne å strikke?) Lurer på om dette er 4000 kr pr kalenderår? ikke mye, men litt hjelper det iallfall. Du må jo snu hvert øre. anbefaler deg også å finne deg en superbillig leilighet med kun 1 soverom, barnet kan få det, og så kan du sove i stua? Og så kan du drømme om en større og finere leilighet når du er ferdig med studier og har fått deg en god jobb. studentlivet er ikke luksus, selv bodde jeg på et lite kott av en hybel..
Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Jo er klart at alt hjelper, og jeg kan vel tjene 2300 pr mnd uten at overgangsstønaden reduseres. Men, min datter er hos moren kun sporadisk, så får at jeg skal kunne jobbe må jeg ha barnevakt. Si jeg tjener 140 kr timen før skatt, så skal en barnepike ha gjerne 80-100 kr timen, trekk fra skatt og jeg sitter igjen med kanskje 10-20 kr timen i overskudd, noe som gir meg svært lite for en ettermiddag på jobb. Trekk fra eventuelle reiseutgifter og jeg sitter igjen med null. Veldig negativt av meg ja, men det er ikke langt fra sannheten. Hadde min datter vært hos moren faste helger eller en fast ukedag kunne jeg fint jobbet da, men så lenge hun ikke er det så har jeg ikke den muligheten med å jobbe. Å jobbe svart er jo en mulighet, men er litt begrenset hva en kan gjøre her også. Det jeg virkelig kan er pcer, programvare osv, men det finnes alt ett hav av folk som tilbyr enkel og rimelig pchjelp til personer, så ikke lett å få til noe der heller og i ett omfang som gjør det lønnsomt. Med hensyn til en billigere leilighet så er det billigste som er tilgjengelig i denne bydelen og som ikke er bofellesskap en 2-roms leilighet på 29 kvadrat til 7000 i mnd, og her er det en sovealkove og ikke eget soverom. Jeg leier via ett firma som holder seg ganske lavt i pris med hensyn til størrelse, og betaler som sagt 8000 for 96 kvadrat og 3 soverom. Har lenge sett etter noe billigere, men å ikke ha soverom til min datter en gang er helt uaktuelt, tross for at jeg kan spare 1000 kr på det. Første skoleåret leide jeg ut ett rom her i leiligheten, noe som fungerte bra. Men å få inn noen som vil bo i lag med en enslig far og hans datter er ikke bare enkelt, og det finnes så sykt mye rare mennesker som har svart på annonsen jeg hadde ute. Men er jo fortsatt ett håp om at noen svarer på annonsen som faktisk virker normal og oppegående og som jeg tør å la bo i samme leilighet som meg og min datter.
Rosalie Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Har du ikke bidrag? Du har jo såpass lav inntekt at du i det minste har krav på forskddsbidrag dersom mor ikke vil/kan betale.
Brunhilde Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Du har vel krav på å få dekket en viss del av utgiftene til barnepass også, har du ikke? Ellers så er faktisk det å selge bilen et godt alternativ, kjenner du noen som kan fikse den for deg så du kan selge den for en grei pris?
attegløyma Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Kva med å leige ut veldig billig (type 1000 kroner pr mnd) til ein student som kan vere barnevakt to kveldar i veka el.l så du kan jobbe? Gjerne nåken du kjenner via studiet etc. Og be for all del om referansar, både via jobb og tidlegare utleigarar etc. Sjekk med medstudentar, evt heng opp oppslag på lærarskulen/ sjukepleien etc, dei skal vel alle ha vandelsattest i forkant? Endret 13. januar 2010 av attegløyma
Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Trenger vel ikke vandelsattest for å gå lærer eller sykepleien meg bekjent, men skal ikke si dette sikkert. Jeg har som sagt tidligere leid ut det rommet, og har hatt annonse inne på finn om ledig rom i to 30 dagers perioder, men svarene jeg har fått har vært alt fra to søskenbarn på 50 år til en 4 barnsmor som mente det ikke var noe problem å bo de fem på ett rom. Ja, får dekket en del til barnpass, men det er inkludert i beølpet jeg har skrevet opp. Bidrag har jeg muligens krav på, men med trusler om rettsak og annet dersom jeg krever henne for slik så har jeg latt det ligge. Vet aldri hva hun er truende til, og både meg og min datter er fornøyd med ordningen slik den er i dag da hun ikke ønsker å være hos moren i det hele tatt. Så slik jeg kjenner barnemoren så vil hun lage ett sinnssykt styr dersom jeg krever henne for bidrag, noe jeg ikke synes det er verdt da jeg ikke vil ha noe med henne å gjøre på noen som helst måte. Jeg har i dag sendt en klage til lånekassen, kanskje jeg er heldig og får studielån likevel. Har tatt igjen alt bortsett fra 10 studiepoeng, så er de 10 studiepoengene det står på nå fremover.
LineGourmet Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Vil bare ønske det lykke til jeg, du virker som en grepa kar Psst: kan hende du må sette litt lengre tidsperspektiv på eventuelt utleie av rom enn 30 dager x 2 da...
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Om det er flere som tilbyr tjenester innen PC, så synes jeg du burde prøve allikevel, det vil koste deg noen få kroner å sette annonse i avisen, gratis å henge lapp på butikken osv. Sonder terrenget og finn ut hva som er gjengse timepris, enten det er å fikse en pc, eller om det er å lære en person noe på pc`en. To forskjellige timepriser det. Ev. fast pris for så og så. Det tar deg veldig kort tid, og skulle noen ringe, så flott! Fortell alle du kjenner også, venners venner rykte er gull verd. Det er helt utrolig hva folk har problemer med og trenger hjelp til! Dette kan du gjøre hjemmeifra også, så barnevakt trenger du ikke. Skal du lære dem noe på pc`en, så be dem ta med pc`en! En trenger ikke gjøre det vanskeligere enn hva det er! Kom igjen a!
Rosalie Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Har datteren bodd fast hos deg lenge? I såfall trenger du neppe å frykte at moren skal få tatt over daglig omsorg. Dersom tonen dere i mellom allerede nå er dårlig, ville jeg satt fram krav om barnebidrag gjennom NAV. Dette er tross alt penger datteren din har krav på!
Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Bare oppklare litt her. Tid på utleie har jeg ikke satt noen grense på, men har hatt annonse inn på finn i to gange 30 dager. Koster tross alt 349 pr annonse, så er ikke akkurat gratis å tilby noen ett rom å bo på. Å selge bilen er jeg helt enig i at er en god ide. Men, jeg har vel ca 60 000 igjen i lån på bilen, og ved å selge den så får jeg kanskje ikke mer enn rundt 30-40 000, og da står jeg igjen med heftelser på ca 30 000 som jeg ikke får betalt ned på lånet ved ett salg. Dette er en heftelse som følger bilen, og ikke personen som har lån, og derfor er det svært vanskelig, om ikke umulig å få solgt bilen. Jeg har hatt min datter alene siden hun var ett år, og er i så måte ikke så veldig bekymret for en eventuelt rettssak, men en vet jo aldri slik som mødre gang på gang favoriseres i slike rettsaker, og jeg er ikke det minste interessert i å gamble med det jeg har for 1000 kroner ekstra pr mnd. Til det er gevinsten for liten, og risikoen så altfor stor for hvordan det kan ende. Håper dere skjønner hva jeg mener her. Har hjulpet litt familie med deres problemer med pc, og fått betalt for dette når det har hvert nødvendig. Så kanskje jeg skal få de til å gi beskjed rundt om til venner og bekjente at der er hjelp å få uten å blakke seg totalt. Men er så mange som etterhvert kan slike ting, så nesten alle kjenner en som kan og kanskje gjør det gratis som en vennetjeneste. Men det skader selvsagt ikke å prøve å se om det kan gå. Takker for alle svar så langt, så krysser jeg fingre og tær for å vinne i lotto i kveld og bli kvitt alt av økonomiske problemer:-D
Shade Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Er du sikker på at du får full sum av bostøtten eller er det mulig at de har beregnet ut ifra at du leier ut et rom?
Gjest strykebrett Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 Når det gjelder det ekstra rommet så kan du jo henge opp litt lapper på høgskolen og butikken og sånn. Det er jo gratis, så du har i alle fall ikke noe å tape. Her jeg bor får man minst 3000 for et ok rom. Jeg vet ikke hvilke fag du har fra før, men nå er jo iktig tid for å søke som studentassistent på skolen, så hvis det er noen fag du er sterk i ville jeg søkt på det, det er jo uansett mens datteren din er på sfo, så det kan jo la seg kombinere.
Vilette Skrevet 13. januar 2010 #14 Skrevet 13. januar 2010 Et lite tips: på hybel.no er det gratis å annonsere http://www.hybel.no/
Gjest Nope Skrevet 13. januar 2010 #15 Skrevet 13. januar 2010 har du søkt om bostøtte gjenom husbanken?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Bare oppklare litt her. Tid på utleie har jeg ikke satt noen grense på, men har hatt annonse inn på finn i to gange 30 dager. Koster tross alt 349 pr annonse, så er ikke akkurat gratis å tilby noen ett rom å bo på. (...) Om du studerer så er en lapp på tavlen på studiestedet ett hot tips. Kan hende du får leid ut til en medstudent.
waco Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 (endret) undersøk om du har rett til å søke bostøtte på www.husbanken.no endret til fitte, du har jo bostøtte! Endret 13. januar 2010 av waco
Vilette Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Og her kan du sjekke ut om du kvalifiserer til stipend eller legat: http://www.legathandboken.no/ Her finner du ca 2.300 støtteordninger! Er du riktig heldig finner du ett eller flere du kvalifiserer for. Koster uansett ikke noe å levere en søknad
Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #19 Skrevet 13. januar 2010 Jeg får ikke fullt beløp på bostøtte, men 2400. Jeg søkte på nytt i november i håp om å få ett høyere beløp slik jeg gjorde for ett år siden da jeg hadde 3600. Bostøtte er søkt via husbanken. Rommet jeg leide ut var ikke registrert noen steder hos noen, så dette var en ekstra inntekt jeg hadde rett i egen lomme. Leide da ut for 3200 inkludert strøm, kabel-tv og internett. Har kun hatt ute annonser på finn, men kanskje det å henge opp en lapp på skolen og andre steder kan gjøre den store forskjellen. Skal prøve dette, og rart jeg ikke har tenkt så langt selv. Å være studentassistent er dessverre uaktuelt for min del. For det første så trenger jeg de timene på skolen selv til egne fag, og for det andre så er jeg ikke så skoleflink at jeg på strak arm kan lære bort ting til andre, og må derfor gjerne sette meg godt inn i oppgavene og faget på nytt, noe tiden ikke strekker til. Er travelt nok som det er med skole, fritidsaktivitetene til min datter og det å lage tid til å gjøre noe i lag med henne i løpet av dagene også. Andre former for stipend skal jeg sjekke ut, så takker for det tipset:-) Er nesten fristende å skrive ett lite tiggerbrev til disse folka i norge og rundt om som rett og slett har mer penger enn hva de har godt av. Kanskje de ser på det som ett veldedig formål å hjelpe en alenepappa til å fullføre utdannelsen sin:p Nå var ikke siste delen her så veldig seriøs, men må si at tanken har slått meg.
Gjest hjelpesløs Skrevet 13. januar 2010 #20 Skrevet 13. januar 2010 Er det forresten noen som vet ett sted en kan for å få hjelp til å sette opp ett fornuftig budsjett som en kan prøve å forholde seg til? Kan sosialkontoret hjelpe til med noe slikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå