Gjest Wind Skrevet 14. januar 2010 #21 Skrevet 14. januar 2010 PING! Jeg spiste også carbonara i går. Begynte å lure på om du hadde vært på hemmelig besøk. Skal ikke være fløte i, nei. Og tar man en haug salat ved siden av, eller lignende, så er det ikke dumt.
Gjest liv-h Skrevet 15. januar 2010 #22 Skrevet 15. januar 2010 Lag bruning til brunsaus i stor porsjon (hele panna). Det kan du oppbevare i kjøleskapet eller fryse ned pakket inn i folie. Da har du basis til mange gode sauser både til kjøtt, fiskekaker eller pasta. I sausen som jeg liker å lage ganske tynn, har jeg 1 løk, litt paprikakrydder, 1 buljongterning, litt soyasaus, pepper og evt par skiver brunost. Lager du saus til to dager og koker nok potet og grønnsaker, kan du ha f.eks. kjøttkaker den ene dagen og dagen etter fiskekaker som du varmer i sausen sammen med potet og grønnsaker fra dagen før. Når jeg koker potet og grønnsaker som trenger omtrent 20-25 min koketid, skreller jeg de og har fisk pakket inn i folie på toppen av kasserollen under lokk. Sammen med fisken kan du ha f.eks. paprika, dill, tomat hvis du vil. Ta vare på avkok av poteter og grønnsaker. Er kjempegodt å drikke romtemperert senere på kvelden, eller brukes i sauser. Reker er godt uten majones og loff. Kan spises med grovt rundstykke, sitron og du kan erstatte majonesen med litt yoghurt naturell tilsatt litt salt og pepper. Makrell i tomat kan serveres med kokt potet og grønnsaker. Speket laks kan serveres med kokte poteter, gulrøtter, rømme, syltede rødbeter og syltet agurk. Når du koker nudler, kan du først sette vann på kok og la en liten løk og finhakket gulrot surre i ca fem minutter. Bruk litt mer vann enn det som står på pakken. Tilsett nudlene når løken og gulrota er mør. På slutten kan du tilsette et egg og eventuelt litt ost. Bruk grønnsaksbuljong i stedet for palmefettet som følger med i nudlepakka.
tineline Skrevet 15. januar 2010 #23 Skrevet 15. januar 2010 FISKEKAKER I BRUN SAUS??? Nå har jeg hørt alt. Pappan min er belgisk, og da han kom til Norge skjønte han ikke at Makrell i tomat var Pålegg med stor P. Han puttet det derfor i pastaen, og jeg har vokst opp med spaghetti med makrell i tomat. Så jeg skal kanskje ikke si noe på de ovennevnte fiskekakene. Men det er i alle fall veldig godt med makrell i pastaen. En venninne av meg har oppgradert denne til å inkludere lime og oregano, og det var visst veldig godt i.
Gjest Coarvi Skrevet 15. januar 2010 #24 Skrevet 15. januar 2010 FISKEKAKER I BRUN SAUS??? Nå har jeg hørt alt. Pappan min er belgisk, og da han kom til Norge skjønte han ikke at Makrell i tomat var Pålegg med stor P. Han puttet det derfor i pastaen, og jeg har vokst opp med spaghetti med makrell i tomat. Så jeg skal kanskje ikke si noe på de ovennevnte fiskekakene. Men det er i alle fall veldig godt med makrell i pastaen. En venninne av meg har oppgradert denne til å inkludere lime og oregano, og det var visst veldig godt i. Fiskekaker i brunsaus er helt vanlig hos noen. Dessverre... Jeg vokste opp med det, og kommer aldri til å lage det selv noen gang. Det samme med kjøttpølser i brunsaus. Eller kjøttkaker i brunsaus. Tror ikke jeg liker brunsaus jeg... Men den pastaen med makrell i hørtes jo litt interessant ut, fikk lyst å prøve, men samtidig fristet det ikke i det hele tatt...
Gjest Gjest_Eileen_* Skrevet 15. januar 2010 #25 Skrevet 15. januar 2010 Jeg sier bare: reis til sverige folkens! Kjøp karbonadedeig og fullkornspasta, pitabrød, ost og kyllinfilet. Og selvfølgelig mye annet kjøtt. Nå er jeg heldig å bor i Sandefjord da. Men dette sparer vi mye på. Vi kjøpe tre- fire kg med karbonadedeig for 150 kr. Og 3 kg fullkornsspagetti for 30 kr.
Gjest Gjest_Eileen_* Skrevet 15. januar 2010 #26 Skrevet 15. januar 2010 Ble noen skrivefeil der gitt
Gjest Liv-h Skrevet 15. januar 2010 #27 Skrevet 15. januar 2010 FISKEKAKER I BRUN SAUS??? Nå har jeg hørt alt. Pappan min er belgisk, og da han kom til Norge skjønte han ikke at Makrell i tomat var Pålegg med stor P. Han puttet det derfor i pastaen, og jeg har vokst opp med spaghetti med makrell i tomat. Så jeg skal kanskje ikke si noe på de ovennevnte fiskekakene. Men det er i alle fall veldig godt med makrell i pastaen. En venninne av meg har oppgradert denne til å inkludere lime og oregano, og det var visst veldig godt i. Det er godt hvis sausen er god. Jeg har også smakt dårlig brunsaus. Det som er greit med å lage den selv, er at du kan få den smaken du vil ha og prøve deg frem.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #28 Skrevet 15. januar 2010 Jeg sier bare: reis til sverige folkens! Kjøp karbonadedeig og fullkornspasta, pitabrød, ost og kyllinfilet. Og selvfølgelig mye annet kjøtt. Nå er jeg heldig å bor i Sandefjord da. Men dette sparer vi mye på. Vi kjøpe tre- fire kg med karbonadedeig for 150 kr. Og 3 kg fullkornsspagetti for 30 kr. Det er ikke så lett for flertallet av studenter å reise til Sverige for å handle. For det første har man gjerne ikke bil, for det andre har man stort sett veldig begrenset lagringsplass, spesielt fryser. For min del synes jeg det holder å være bevisst på prisen på ting, og gjerne sammenlikne mellom flere butikker og også om det er sesong eller ikke (grønnsaker, frukt og noe kjøtt). Også synes jeg jeg sparer på å lage maten fra bunnen, ha noen basisvarer og handle sjelden (1-2 ganger i uka). Men det er endel frossenmat som virker forholdsvis sunn og billig.
Momseguri Skrevet 18. januar 2010 #29 Skrevet 18. januar 2010 Uff, stille det ble her da Jeg får dele frokost/lunsjen min idag. Tortillalefse med EGGERØRE Sleng i litt tacosaus (viktig å alltid ha i kjølekapet, siden det kan brukes til alt), og ev. rømme, skinke, salat, mais, ost mm. Veldig billig, og viss du bruker fullkornslefser må det vel kunne anses som sunt også? OG det er faktisk veldig godt.
Pingting Skrevet 18. januar 2010 #32 Skrevet 18. januar 2010 Til middag? Jeg har ofte spist noe lignende til middag; grønnsaker med hummusdip! Sammen med pitabrød blir det en knakende god middag
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #33 Skrevet 18. januar 2010 Disse hvete/byggrisene som har kommet er i greie små porsjonsposer, metter godt og er ikke så dyrt. Bland med grønnsaker og hell over en saus så har man en ok middag som er sunn og mettende. Min middag i dag: Kyllingfilet (frossen fra coop til 59 kr kiloen selves i 1.5 kilo pakker) Hveteris Tomatsalat til (halvt beger cherrytomater til ti kroner boksen, en løk, en paprika, en lime, salt, pepper, hvitløk, chilli og urtekrydder) Dette ble også lunch til i morgen, blanda da risen og resten av tomatslalaten. Dette tok meg faktisk bare 15 min å lage medregnet å gjøre i stand og vaske opp etterpå. Man setter på ris og kylling og lager salat underveis og vasker opp mens dt andre gjør seg ferdig. Middag i morgen: Lapskausblanding (bruker halve til en person, da kan det bli litt rester om jeg ikke er veldig sulten) hvitløk og buljong Pølser eller billig svinekjøtt Et annet forslag: Kjøttdeig (helst kylling) Brun ris Spinat (den frossne er billig og ok, bruker halve pakken) Parpika, løk, (raspa gulerot kanskje?, halv boks cherrytomater?) Paprikakrydder, chilli, hvitløk og viktigst av alt ei t-skjei koriander. Man kan gjerne ha over litt fetaost om man har hjemme Blir to middager. Tåler greit å fryses.
Momseguri Skrevet 19. januar 2010 #34 Skrevet 19. januar 2010 http://dinmat.bt.no/content/view/full/35134
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå