Gå til innhold

Middagstips til student

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Hei.

Er for tiden student og som student har jeg ikke all verden å rutte med i måneden. Sliter med å finne middagsretter som er sunne og næringsrike og som samtidig ikke koster flesk. Noen der ute som har gode råd til hva jeg kan lage til middag? Gjerne smakfulle retter uten altfor mange ingredienser.

Sitter fast i en wok og pasta sirkel, og matkreativiteten er på bunn etter juleferie hos mor ;)

Skrevet

Åh, håper dette blir en kjempepopulær tråd med masse gode tips!

Viss jeg kommer på noe lurt selv (utenom pasta og wok :fnise:) skal jeg ihvertfall skrive inn :)

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Hehe ja enig:) Kan godt komme med tips til pastaretter også, er sikkert mange gode der ute som jeg ikke har tenkt på!

Skrevet

Det går en del i pytt-i-panne og pasta her også. ;) Da kan man steke opp de grønnsakene man liker, lage noe fullkornspasta, hive over noen hermetiske tomater, krydre - og vips, så har man en sunn, lettlaget og billig rett.

En variant av dette er å steke noen grønnsaker og bruke dem som fyll i wraps. Pai kan også lages av nærmest "hva som helst" som fyll.

Gryteretter kan også være sunne og enkle - fres opp løk og hvitløk, hell over hermetiske tomater og kanskje grønnsaksbuljong og hell i det du vil av grønnsaker. F.eks bønner, ananas, mais, paprika, erter, gulrøtter osv. La det koke og krydre etter smak.

Hjemmelaget pizza er en annen variant. Med grov, hjemmelaget bunn og noe av det nevnt ovenfor som fyll, så blir det kjempegodt.

Skrevet

man kan lage lapskaus fra skratch. er veldig godt og sundt og samtidig billig. hvis du ikke gidd alt styret med å kutte alle grønnsakene finnes det frossenposer på rema som heter lapskausblanding til rundt 10 kr. ta litt pølse og buljong oppi og så er middagen klar:)

Skrevet

Personlig er jeg glad i pasta, så jeg pleide å lage en del av det da jeg bodde alene. Ellers er det jo mulig å lage salater, bake baugetter og annet tilbehør fra bunnen av (lag en hel haug, det kan fryses, og får selv "kjip" mat til å smake bedre).

Skrevet

Stekt ris er veldig godt og billig :)

- kokt ris (gjerne resten)

- frosne grønnsaker amerikansk blanding fra rimi/rema/obs eget merke

- egg

- soya saus

- ellers er det bare å hive oppi det du har av rester

Lasange (og andre formretter) kan lages billigere ved å kutte litt ned på kjøttfyllet og erstatte med løk, paprike og revet gulerot. Blir saftigere også!

Et annet tips er å få tilbudsavisen på mail fra de nærmeste butikkene, så kan du handle inn når det er gode tilbud.

Meny/Ica har f.eks. med jevne mellomrom 40% på alle findus produkter.

Gjest SmallTalk
Skrevet

FirstPrice har en del fiskeprodukter som jeg tror bør være helt greie. Laksefiletene koster 40 kr for 4 stk, og en filet et nok til en middag. Bruk disse i taco, wraps, sammen med pasta, ovnsstekt med poteter osv, og man har en sunn og god middag.

I tillegg har de torskefilet som heller ikke er spesielt dyr, og som egner seg godt til f.eks fisk i form osv, hjemmelaget fiskegrateng osv.

Lappskaus er billig, og har du fryser så kan du koke opp en stor kjele og fryse ned i posjoner.

Har man skikkelig dårlig råd så er havregrøt sunt, og kan varieres i det uendelige.

Skrevet

Lagde meg kyllingsuppe i dag, veldig kjekt! Kjøper grillet kylling, og hiver oppi de grønnsakene jeg har + suppepulver/buljong. :)

Skrevet

Hvis du har stavmikser (evt ønske deg til jul/bursdag) er det lett å lage deilige supper! F.eks gulrotsuppe: Kok noen gulrøtter i grove biter. Ha buljong el krydderblanding i kokevannet. Tilsett hvitløk og gjern en dæsj finhakket ingefær. Kok til alt er mørt. Så lar du det stå og avkjøle en liten stund før du moser hele greia med stavmikser (evt hell hele saken opp i en blender hvis du har det). Evt kan du tilsette litt melk, rømme el fløte. Blir kjempegodt!! Bruk samme fremgangsmåte også med andre grønnsaker, f.eks løk, purre, poteter, brokkoli, paprika osv.

En annen ting er hjemmelaget potetmos (mye bedre enn pasta!). Skrell poteter og kutt i grove biter. Kok til mørt. Hell av kokevannet og sett kasserollen tilbake på plata noen min (så det damper av). Ha i en klump smør/olje/melk/rømme/fløte, alt etter smak og behag. Rør/ mos potetene med vanlig sleiv, gjerne så det blir litt grove biter igjen. Rør i litt salt og pepper til slutt, evt urtesalt og tørkede urter- herrlig! Veldig godt til ovnsstekt laks/ørret.

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Håper det blir mange gode forslag her. Selv bruker jeg en del wok, tipset om stekt ris var bra, det skal jeg prøve.

Andre ting som går igjen hos meg:

Tomatsuppe m egg og ferskt brød/rundstykke m smør ved siden av

Omelett og salat/brød

Fiskeburger (nå har de tilbud på kjempegode fiskekarbonader på rimi:)

Karbonadesmørbrød

Tunfisksalat m avocado

Fiskeboller i hvit saus m reker, poteter og grønt

Skrevet

- Div eggeretter er billig og raskt å lage. Kjøp 18-pkn fra first price.

- Fiskepudding.

- Stekt ris, her kan du bruke mye ris, og grønsaker og litt kylling, klekk i noen egg, så blir det mer mettende.

- Linsegryte, kjøp store pakninger fra "innvandrer-butikker".

- Hjemmelagd tomatsuppe.

Man kan spare mye på å handle i de rette butikkene, rema er feks billigere enn på Ica. Men på Ica setter de ofte ned datovarer til 50%, det kan man spare mye på dersom man har fryser. Følg med om det kommer gode tilbud.

Skrevet (endret)

Når jeg skal leve veldig billig så lager jeg typisk ting som:

- Wok (diverse grønnsaker + strimlet kjøtt + halv pakke nudler + soya + krydder).. Billige kilder til kjøtt kan f.eks være disse store 2 kg pakkene med kyllingfilet (hvis du har fryser), eller fredags/lørdagstilbudet på kiwi (små grønne porsjonspakninger med kjøtt av varierende type, tror de koster 15 kr per stk, typisk svin, kylling, osv..)

- Grøt (vanlig, semule, havregryn.. etc, mange muligheter og veldig billig)

- Supper (grønnsak, tomat, fiskesuppe, linsesuppe, osv..)

- Hvit fisk .. ofte veldig billig.. gjerne med potetmos eller ris og litt grønt.. Laks trenger heller ikke være for dyrt.

- Bakevarer som brød osv, bak selv.. du kan lage et gigantisk brød (type rundt som tar opp hele ovnen) til under 20 kr.

- Ris, pasta, linser, bønner, osv i store pakker fra innvandrersjapper.. veldig undervurdert og billig :)

- Høns, mener på at en svær frossen høne koster 39 kr.. Kok den så har du middag i mange mange dager og du får en veldig god kraft du kan bruke i alt mulig annet :)

- Større gryteretter.. f.eks chili con carne.. Gir deg typisk mat for mange dager..

Når en kamerat hadde veldig lite å leve på en periode så brukte han mye lever husker jeg.. tror du får det for ~20 kr kiloen hos slakter. Høres kanskje litt ekkelt ut, men det kan bli veldig godt :)

Det er også billigere å lage mat til mange enn bare til en.. så få gjerne med deg andre i samme situasjon og lag noe sammen :)

Unngå halv og hel-fabrikater.. så sparer du mye penger.. dessuten smaker det så mye bedre når man lager det fra bunnen av selv :)

Endret av Gutt84
Skrevet

Deler middagen min fra idag jeg:

Fiskekaker fra ett litt dyrt merke som er skikkelig gode, MEN som var på salg på Rema/Rimi til 19 kr. Til det var det fullkornspasta (billig og sunt!) med resten av sånn frossen brokkoligrateng som saus (-bland ut med litt fløte og kok opp, mye bedre enn selve gratengen).

Gjest stillness
Skrevet

Nå har jeg samboer så vi har litt mer å rutte med,men jeg har jo bodd alene også.

Da gikk det mye i kjøttdeig(det kan du få billig på Rema 1000,Coop butikker,Rimi osv) og da er det jo uendelig mange ting du kan lage:

Pasta med kjøttsaus.(her har du middag i flere dager)

Hjemmelagede hamburgere.

Nachos eller taco.(Går fint uten ovn også:Nachochips,salat,kjøttdeig,kesam/rømme,ost + div grønnsaker som passer til.)

Diverse gryteretter.

Pitapizza.(her kan du jo variere i det uendelige :) )

Noe jeg også pleide å gjøre var å kjøpe en sånn pose med ferdigblanding til pannekaker,stekte dem og hadde ost og skinke inni også laget jeg en tomatsaus ved hjelp av hakkede tomater på boks + litt urter og krydder.

-Ellers kan du jo lage wok eller vegetarretter.

-Forskjellige eggeretter.(for eksempel:ta to skiver og ha det du vil ha på(feks. ost og skinke) og legg dem sammen,pisk sammen ett egg eller to + evt. urter,dypp skivene i eggeblandingen og stek dem i stekepanne)

Så anbefaler jeg at hvis du har fryser så kjøp store pakker med kyllingfilet(first price eller Coops merke Xtra),koteletter(Rema 1000) osv.

Kan også få mye fisk billig:fiskekaker,fiskeburger,fiskepudding osv.

Kiwi sitt helgetilbud er veldig bra.14.90 pr. pakke med kyllingfilet,biff,laks eller svin.(bare husk å dra på Kiwi litt tidlig på fredagen for noen ganger blir det fort utsolgt ;) )

Ellers har Rema mye billig.

Følg litt med i tilbudsavisene.(Spar har jo for eksempel 10 kronersmarked med jevne mellomrom.)

Annonse
Skrevet

Vegetarmat er billig. Du trenger f.eks. ikke bruke kjøtt eller fisk i wok, curry eller chilier, bare sørg for at du har en annen proteinkilde, slik som tofu eller bønner. Masse krydder og smaker gjør at du ikke nødvendigvis savner kjøttsmak.

Jeg liker spesielt godt curry, og da kan du lage en gedigen porsjon og fryse ned. Også fin festmat:

Til 2 personer med litt rester:

1 løk

hvitløk etter smak

evt litt fersk ingefær

2-3 gulrøtter eller 1 søtpotet

1/2 squash

1 paprika

1/2 pk cherrytomater

1-3 ss indisk Currypasta etter smak (Patak's er veldig gode og holder til mange middager)

1 boks kokosmelk eller knuste tomater

1 boks kikerter

Raita:

yoghurt naturell

1 hvitløksfedd, revet

mynte, tørket eller fersk

Stek løk og hvitløk (evt også ingefær) til blankt. Ha i gulrot/søtpotet, paprika og squash og la det surre litt til de nærmer seg møre. Tilsett currypastaen og kokosmelken/de knuste tomatene (eller begge deler om du vil) og cherrytomatene. La alt bli varmt og tilsett kikertene helt mot slutten. Når disse også er varme er retten ferdig. Pass på at det ikke koker voldsomt etter at kokosmelken er tilsatt, da skiller den seg.

Serveres med raita, nanbrød/ris og mango chutney (holder også til mange runder).

Gjest HeiSveis
Skrevet
Hei.

Er for tiden student og som student har jeg ikke all verden å rutte med i måneden. Sliter med å finne middagsretter som er sunne og næringsrike og som samtidig ikke koster flesk. Noen der ute som har gode råd til hva jeg kan lage til middag? Gjerne smakfulle retter uten altfor mange ingredienser.

Sitter fast i en wok og pasta sirkel, og matkreativiteten er på bunn etter juleferie hos mor ;)

Pasta Carbonara!!

Til 1 porsj.

100 gram pasta

halv pakke stjernebacon

litt hvitløk

1 dl matfløte

1 eggeplomme

revet parmesan

masse pepper og litt salt

Sett pastaen på kok og stek hvitløk og bacon i biter i mens. Bland egg, fløte, parmesanen og salt og pepper. Når pastaen er ferdig kokt slår du av vannet og har pastaen tilbake i gryta. Skru av varmen på plata og bland i alt i den varme pastaen!

Fantastisk!!!

Skrevet
Pasta Carbonara!!

Hadde jeg til middag i går! :) Det er veldig godt, men også fryktelig usunt. Hvis jeg skal ha carbonara som "hverdagsmiddag" pleier jeg å lage en bitte liten porsjon med pasta og saus, og så ha masse salat og grønnsaker ved siden av.

Har prøvd å gjøre den sunnere ved f.eks. å bruke grønnsaker oppi sausen, bruke fullkornspasta eller bytte ut fløten med mer egg og litt melk, men...meh. Best å nyte det som det er, men heller spise litt mindre av det :)

Skrevet (endret)
Hadde jeg til middag i går! :) Det er veldig godt, men også fryktelig usunt. Hvis jeg skal ha carbonara som "hverdagsmiddag" pleier jeg å lage en bitte liten porsjon med pasta og saus, og så ha masse salat og grønnsaker ved siden av.

Har prøvd å gjøre den sunnere ved f.eks. å bruke grønnsaker oppi sausen, bruke fullkornspasta eller bytte ut fløten med mer egg og litt melk, men...meh. Best å nyte det som det er, men heller spise litt mindre av det :)

Ekte carbonara inneholder ikke fløte, bare eggeplommer, oppskrift. Og er dermed også litt sunnere :)

Endret av venus_
Skrevet
Ekte carbonara inneholder ikke fløte, bare eggeplommer, oppskrift. Og er dermed også litt sunnere :)

Nei det er jo sant - det visste jeg egentlig! Ganske mye rart som blir kalt for carbonara egentlig - f.eks. den "carbonara"-sausen på pose som strengt tatt bare er hvit saus med litt ost og urter. Skulle ikke vært lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...