Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Hvem sjekker om håndbagasjen er for stor eller ikke på en flyplass når man har sjekket inn på internett og ikke har innsjekket bagasje?
Berentsens Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Det kan skje når du går ombord i flyet. Det har jeg selv opplevd, hvor man fikk beskjed om at det kun var lov med ett kolli håndbagasje, og at man måtte sende resten. Selv hadde jeg to sekker, som til sammen hadde en vekt på 10 kilo. Likevel måtte jeg sende den ene sekken. Pass på å ikke ha for mye med.
LilleMy28 Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 De som står på gaten, eller har du veldig mye kan du få problemer i sikkerhetskontrollen. Når en reiser med billigsselskapene er det viktig å ikke bryte grensene, for det er nemlig veeeeldig dyrt. F.eks. kan en bli stoppet på Ryanair dersom en har en sekk og en veske, og må da sjekke inn en av delene og da koster det kr.400 (første innsjekket bagasje) eller kr.700 (andre innsjekket bagasje) avhengig av om du har sjekket inn noe utenom.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Det kan skje når du går ombord i flyet. Det har jeg selv opplevd, hvor man fikk beskjed om at det kun var lov med ett kolli håndbagasje, og at man måtte sende resten. Selv hadde jeg to sekker, som til sammen hadde en vekt på 10 kilo. Likevel måtte jeg sende den ene sekken. Pass på å ikke ha for mye med. Men betaler du til personen som står i gaten? Hvordan sjekker de inn bagasjen? Det er jo ikke noe rullebånd der?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 De som står på gaten, eller har du veldig mye kan du få problemer i sikkerhetskontrollen. Når en reiser med billigsselskapene er det viktig å ikke bryte grensene, for det er nemlig veeeeldig dyrt. F.eks. kan en bli stoppet på Ryanair dersom en har en sekk og en veske, og må da sjekke inn en av delene og da koster det kr.400 (første innsjekket bagasje) eller kr.700 (andre innsjekket bagasje) avhengig av om du har sjekket inn noe utenom. Hvor strenge er de når det gjelder vekt på håndbagasjen? Hvis man har ett kolli som håndbagasje, la oss si det veier 15 kg, og man har ikke noe annen innsjekket bagasje, bare går mot sikkerhetskontrollen og deretter boarder på gate, er det liten sjanse for at de bryr seg om vekta? Er det vekt på rullebåndet på sikkerhetskontrollen?
ToveM Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Siden det var snakk om håndbagasje...Når det står at det er lov med 1 stk håndbagasje, kan en da ha med en liten håndveske ved siden av, evt en PC?
Berentsens Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Men betaler du til personen som står i gaten? Hvordan sjekker de inn bagasjen? Det er jo ikke noe rullebånd der? De sjekker når de tar imot boardingkortet. Og de sier som regel i fra på forhånd ved gaten om at det ikke er lov til mer enn én kolli pr. passasjer.
Berentsens Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Siden det var snakk om håndbagasje...Når det står at det er lov med 1 stk håndbagasje, kan en da ha med en liten håndveske ved siden av, evt en PC? Det kommer veldig an på. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Forsøk i alle fall å få alt i en sekk, slik at dersom de pirker så klarer du å få vesken i sekken.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 De sjekker når de tar imot boardingkortet. Og de sier som regel i fra på forhånd ved gaten om at det ikke er lov til mer enn én kolli pr. passasjer. Men kommer det en mann og henter bagasjen ved gaten da? Hvordan kan de si ifra på forhånd ved gaten når det som regel ikke er noen ved gaten før 20 min før avgang omtrent? Tenkte mer på om det ene kolliet veier for mye jeg da...Hvordan reglene er på det. Har de vekt der ved gaten da?
Pingting Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Siden det var snakk om håndbagasje...Når det står at det er lov med 1 stk håndbagasje, kan en da ha med en liten håndveske ved siden av, evt en PC? Jeg reiser ofte med to kolli, f.eks. ryggsekk og håndveske - men passer alltid på at håndveska får plass i sekken. Jeg har opplevd å bli bedt om å plassere alt i ett kolli før.
Berentsens Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Men kommer det en mann og henter bagasjen ved gaten da? Hvordan kan de si ifra på forhånd ved gaten når det som regel ikke er noen ved gaten før 20 min før avgang omtrent? Tenkte mer på om det ene kolliet veier for mye jeg da...Hvordan reglene er på det. Har de vekt der ved gaten da? Dersom flyet er fullbooket gir de ofte beskjed om det rett før boardingen starter. Da sier de klart fra at det kun er lovlig med ett kolli håndbagasje pr. passasjer. Dersom man likevel må ha med seg to, tar vedkommende som sjekker boardingkortet imot håndbagasjen og sender den. Vekt har de ikke ved gaten, så akkurat det sjekker de nok ikke så nøye. Men det er jo selvsagt lurt å følge de reglene som er satt for antall kg håndbagasje. Så slipper man i alle fall trøbbel dersom noe skulle skje. Har selv reist med to sekker, men klarte å få den ene oppi den andre, og fikk med meg alt på flyet.
Gjest mil Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Siden det var snakk om håndbagasje...Når det står at det er lov med 1 stk håndbagasje, kan en da ha med en liten håndveske ved siden av, evt en PC? Med selskap som SAS, Lufthansa og lignende (altså ikke billigselskaper) kommer du lett unna med en liten sekk, en pc, en håndveske og en stor jakke under armen. Med billigselskapene som hanker inn penger der det ser sitt snitt til det, bør du være forberedt på å kunne komprimere alt til ett kolli.
Pingting Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 Med selskap som SAS, Lufthansa og lignende (altså ikke billigselskaper) kommer du lett unna med en liten sekk, en pc, en håndveske og en stor jakke under armen. Med billigselskapene som hanker inn penger der det ser sitt snitt til det, bør du være forberedt på å kunne komprimere alt til ett kolli. jeg ville nok vært forsiktig likevel; begge de gangene jeg har blitt bedt om å legge håndveska i sekken så har det vært i sikkerhets- eller passkontrollen, ikke ved gaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå