Gjest Eplejenta Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg har en deltidsjobb hvor jeg har faste vakter annenhver helg. Julehelgen skulle jeg jobbet, men bedriften valgte å holde stengt da. Skulle jeg fått betalt for denne helgen?
Gjest gjest31 Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Jeg har en deltidsjobb hvor jeg har faste vakter annenhver helg. Julehelgen skulle jeg jobbet, men bedriften valgte å holde stengt da. Skulle jeg fått betalt for denne helgen? Mulig. Dvs at flere fagforeninger og lokal bedriftsavtaler har dette med i avtaleverket. Er du fagorganisert og jobber i en større bedrift?
PoisonIvy Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Stort sett så skal man ha betalt for de dagene man står på vaktliste, dersom bedriften velger å stenge eller sende deg hjem.. Men det kan være tariffavtaler som regulerer dette hos deg:) Endret 13. januar 2010 av PoisonIvy
Gjest megvel Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Ja det tror jeg. Jeg får betalt for alle bevegelige helligdager hvis jeg skulle jobbet.
Gjest fisk Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Dersom du har fastlønn, skal du ha utbetalt vanlig fastlønn. Overtidstillegg skal bare utbetales når man faktisk har jobbet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Men julen er jo ikke bevegelig? Det er påsken og sånn som er det. 25 desember er 25 desember hvert år=)
Gjest enois Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Der jeg jobber er det sånn at de som mister dagene sine pga helligdager skal få tilbud om å jobbe en annen dag istdet, og hvis de ikke vil får de ikke lønn. Det er nok individuelt fra bedrift til bedrift hvordan man gjør det. Hva med å spørre sjefen din?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Men julen er jo ikke bevegelig? Det er påsken og sånn som er det. 25 desember er 25 desember hvert år=) Haha Her var snakk om bevegelige helligdager, noe julen har men ikke påske. Helligdager i jula er 25 og 26 og de dagene er ikke alltid på helg, faller ofte på hverdager... Påske har faste helligdager, rorsdag, fredag og mandag
Øs pøs Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 På min jobb får man utbetalt helligdagstillegget om bedriften holder stengt på røde dager. Men man får ikke lønna, altså kun tillegget. Så om jeg skulle egentlig jobbet hele påsken, og bedriften holder stengt, så får jeg kun for helligdagene, og ikke de andre dagene.
H80 Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Haha Her var snakk om bevegelige helligdager, noe julen har men ikke påske. Helligdager i jula er 25 og 26 og de dagene er ikke alltid på helg, faller ofte på hverdager... Påske har faste helligdager, rorsdag, fredag og mandag Ifølge ssb har vi følgende bevegelige helligdager i Norge: Skjærtorsdag Langfredag 1. påskedag 2. påskedag Kristi himmelfartsdag 1. pinsedag 2. pinsedag De kalles bevegelige helligdager fordi de ikke faller på samme dato hvert år. Derimot faller de på samme ukedag hvert år.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Dette skal det stå om i arbeidsavtalen din. Du må sjekke den. Og hvis du ikke har noen arbeidsavtale har du ingen rettigheter.
Stormen Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Dette skal det stå om i arbeidsavtalen din. Du må sjekke den. Og hvis du ikke har noen arbeidsavtale har du ingen rettigheter. Helt korrekt. Og i og med at hun er deltidsansatt (dvs. tilsvarende som tilkallingsvikar), så vil jeg tippe at hun ikke har rett på betaling på denne dagen. Men sjekk det gjerne opp med LO, tilgjengelig her: www.lo.no Du burde også sjekke hvilke dager som faktisk ER helligdager. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå