Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt noen ouijabrett, men jeg har "alltid" hørt skremmende historier om hva som har hendt med personer som har tuklet med det.

Disse historiene har jeg hverken avfeid eller trodd på; jeg har vært åpen for at de kan være sanne, men ikke overbevist.

Men så forteller en venn av meg(som ikke er en person som lyver)og forteller at vedkommende, sammen med et par andre, benyttet seg av ouijabrettet.

Det som hadde hendt, var visstnok ganske skremmende: De stilte spørsmål, som bare spørsmålsstilleren kjente til svaret på. Plutselig ble svaret stavet, av pilen til brettet, som altså stavet det ved å bevege seg rundt på de aktuelle bokstavene.

Jeg må si at det satt et lite støkk i meg, og jeg begynte å reflektere litt rundt emnet.

Hva tenker/tror dere omkring det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan Ouija-brett fungerer har for lengst blitt debunket og debunket igjen. Det er ikke vanskelig å forklare hvordan glasset beveger seg og tilsynelatende skriver svar på spørsmål. I tillegg til at det nok er mange "én-fjær-til-14.000-høns"-historier ute og går.

Ellers har Penn & Teller en morsom gjennomgang av dette:

eG4wTZuT3wM

JA5uYhXpa-E&feature=related

l1YmEkCJ87s&feature=related

(tror ikke den siste har så mye om ouija-brettene, men linker til den for sikkerhets skyld)

Skrevet

Og om man velger å ikke være så skeptisk, så er ouijabrett kun et hjelpemiddel for å få kontakt med den andre siden. Det kommer verken demoner eller andre onde ting ut av brettet, man tukler ikke med Satan om man driver med det eller slikt.

Ouijabrett kan sammenlignes med krystallkuler, tarotkort, pendler og mye annet - kun hjelpemidler :)

Skrevet (endret)

Det er vel ikke så merkelig at brukeren får svar som bare han kunne kjenne til, siden det jo er brukeren selv som svarer, gjennom en ganske godt kjent effekt kalt ideomotor-effekten.

Et eksempel på ideomotor-effekt som alle kan teste ut med en pendel: Lag en pendel, la den henge fritt og ikke sving med den.

Tenk på en sirkel. Etter noen sekunder vil pendelen begynne å gå svinge i en sirkel. Tenk så på en ellipse. Også denne formen vil pendelen "lage". Tenk på en linje. Pendelen begynner etter en liten stund å svinge i en rett linje.

For historikken til ideomotor-effekten, sjekk denne siden på wiki. Greit utgangspkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect

Endret av Mann 42
Skrevet

Men hvordan kan dette forklare hvordan brettet og glasset kan gi svar på spørsmål som spørsmålsstilleren ikke spør høyt om, men bare tenker?

Skrevet
Men hvordan kan dette forklare hvordan brettet og glasset kan gi svar på spørsmål som spørsmålsstilleren ikke spør høyt om, men bare tenker?

Det var det jeg forklarte ovenfor: Ideomotorisk effekt.

Det å tenke på å gjøre en bevegelse, er i nevrologiske termer nesten det samme som å FAKTISK gjøre den bevegelsen, og det kan vises at det aktiverer de samme delene av hjernen. Demonstrerbart i fht autogen trening, der man får en påvislig prestasjonshevning gjennom å forestille seg at man gjør en fysisk handling perfekt, gang på gang.

Det er også demonstrerbart at når man leser eller verbaliserer inni seg, er det mikroskopiske muskelbevegelser og aktivisering av stemmebåndene, strupehodet og tngen, som OM man snakket.

Det å TENKE på et svar, er nok til å aktivere en svak motorisk respons som ikke er viljestyrt, og det vil føles som om glasset beveger seg selv.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg kan fremdeles ikke forstå hvordan den ideomotoriske effekten kan gjøre at f.eks. bord begynner å løfte seg?

Men quijabrettet handler i realiteten om tankekraft, er det det du vil frem til? Husk at dette også er noe ALLE som sitter rundt bordet opplever, ikke bare spørsmålsstilleren.

Endret av Hans72
Skrevet

Bord løfter seg? Det har jeg ikke sett noe av - link?

• 3 uker senere...
Skrevet
Bord løfter seg? Det har jeg ikke sett noe av - link?

Det finnes nok av historier om at dette har skjedd.

Skrevet

The plural of anecdote isn't data. Hvis en historie ikke gjelder som bevis i entall gjelder det ikke som bevis i flertall.

Skrevet

Jada, det skjer titt og ofte.

Jeg er ofte på medium-sirkler, og der foretar man noe som kalles borddans.

Tre-fire stykker holder (ikke presser eller dytter) på et bords overflate, og ber det om å gå i forskjellige retninger.

Etter kort tid gjør bordet det. Men selvsagt... dette er nok også tankekraft, og det er selvsaaagt en eller flere som dytter :ironi:

Det kan og skje uten at folk tar på bordet.

Skrevet
Jeg kan fremdeles ikke forstå hvordan den ideomotoriske effekten kan gjøre at f.eks. bord begynner å løfte seg?

Men quijabrettet handler i realiteten om tankekraft, er det det du vil frem til? Husk at dette også er noe ALLE som sitter rundt bordet opplever, ikke bare spørsmålsstilleren.

Nei, det handler ikke om tankekraft, det handler om ubevisste bevegelser igangsatt av brukerne selv, og vedlikeholdt og forsterket av brukerne selv. I aller høyeste grad fysisk.

Skrevet

HOLDE DERE langt unna dette brettet! Dere vet ikke hva mer dere åpner for og drar med dere inn, som dere ikke får sendt tilbake.

IKKE noe å spøke med! :frustrert:

Skrevet
HOLDE DERE langt unna dette brettet! Dere vet ikke hva mer dere åpner for og drar med dere inn, som dere ikke får sendt tilbake.

IKKE noe å spøke med! :frustrert:

Fantastisk innlegg. =D

Skrevet

jeg får ikke stresset dette nok, det er ikke noe vanlige mennesker skal bruke til underholdning asså! Ikke gjør det! Blir ikke kvitt alt samme hva dere gjør etterpå. Dette er ikke et hjelpemiddel, men en åpnet port vi ikke vet hva som er på andre siden!!!!

Skrevet

Og om dere ikke holder dere unna fordi det er en livsfarlig port til demoniske dimensjoner, så kan dere i det minste holde dere unna fordi det er bunk, bull og i det hele tatt, sludder og vås.

Skrevet
jeg får ikke stresset dette nok, det er ikke noe vanlige mennesker skal bruke til underholdning asså! Ikke gjør det! Blir ikke kvitt alt samme hva dere gjør etterpå. Dette er ikke et hjelpemiddel, men en åpnet port vi ikke vet hva som er på andre siden!!!!

Hvorfor mener du dette er en alvorlig problemstilling?

Det hadde vært fint med litt bakgrunn for hvorfor du mener det....

Skrevet

er enig her, ikke lek med dette, dere åpner en port som du aldri vet hva som kommer igjennom, kanskje er du heldig..kanskje kommer noe ut av porten som du angrer på etterpå, ikke lek med dette! andre mediumer fraråder dette og legger merke til om det har vært et brett involvert her...

jeg bryr meg ikke om du tror eller ikke, bare hold dere vekk fra det, det finnes så mange andre ting du kan gjøre for og komunisere med den andre siden på en tryggere måte!

Skrevet
er enig her, ikke lek med dette, dere åpner en port som du aldri vet hva som kommer igjennom, kanskje er du heldig..kanskje kommer noe ut av porten som du angrer på etterpå, ikke lek med dette! andre mediumer fraråder dette og legger merke til om det har vært et brett involvert her...

jeg bryr meg ikke om du tror eller ikke, bare hold dere vekk fra det, det finnes så mange andre ting du kan gjøre for og komunisere med den andre siden på en tryggere måte!

Åpne en port?? Er ikke idemotoren testet og bevist??

Hva helt konkret er problemet? Kan man bli besatt av demoner?

Får man lyder i huset? Noen som plager en om natten?

Mister man troen på Gud?

Hva er det dere har hørt som er så forferdelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...