Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Herregud
Skrevet

Vi var på Lefdal her om dagen for å få kjøpt en vaskemaskin, kjøleskap og litt til. Før vi gikk dit hadde vi prøvd å være gode forbrukere og studert nettet, samt kundeaviser. Det vi absolutt skulle ha var en Whirlpool vaskemaskin til 27xx kr, et godt tilbud. Den var selvfølgelig utsolgt da vi møtte på butikken kl10. Det var også den nest billigste. Her er utdrag fra samtalen da jeg la merke til en Electrolux-maskin til 59xx kr som jeg kjente fra et kollektiv jeg bodde i før:

L: "Ja, da kan du sikkert den maskinen bedre enn meg, det er nå en veldig god vaskemaskin."

Jeg: "Hvordan det? Hva forklarer prisforskjellen?"

L: "Nei, du ser, gode maskiner ligger som regel i den prisklassen."

Jeg: "Okei, men hva er forskjellen? Den har vel børstemotor den også?"

L: "Æh... Ja, den har det."

Jeg: "Så?"

L: "Nei, du ser, det er nå alltid bedre maskiner som tåler 1600 omdreininger med 6kg last, de må være ekstra forsterket for det."

Jeg: "Men det kan jo også Whirlpool-maskinen?"

L: "Ja, men det er en kampanjemodell. De er ikke like gode."

Jeg: "Hvorfor det?"

L: "Nei, du ser, det er jo Whirlpool, og Electrolux er jo mer anerkjent. Og så er det slik at kampanjevarer må jo bli billig på en eller annen måte. De må spare inn et sted."

Jeg: "Hvor?"

L: "Nei da, det er jo vanskelig å vite når man ikke er med i fabrikken."

KREMT! Vi bestillte den maskinen, og da vi hentet den i inneværende uke så vi at aktuell pris er 51xx kr, dvs den oppfyller alle "krav" hun superteite Lefdal-dama stillte til en "god maskin". Jeg blir så forbannet når folk gjør sånt! De undergraver butikkens rolle og verdi - det går jo jammen ikke an å stole på butikkansatte, og det fører i neste omgang til at man faktisk henge på nettet - f.eks. Kvinneguiden - først for å være en informert forbruker. For å være noen som ikke lar seg villede av selgerens egeninteresser. Bare dette synes jeg er nok til å forby provisjonssystemet i denne bransjen! En nulltillitsbransje som selger varige forbruksgoder tjener ingen - ikke i et samfunnsøkonomisk eller miljømessig perspektiv heller.

Den samtalen oppe fortsatte bl.a. ved kjøleskapene. Forskjellen mellom en IKEA-(Whirlpool-)kjøleskap til 36xx kr og et tilsvarende modell inne på Lefdal til 49xx kr var at "den her er jo mye penere, og du vet aldri hva du går for med Whirlpool". Nå er det ikke slik at "Whirlpool" er det samme som "Lee Ding Dong", det er en av de største hvitevareprodusentene i verden. Så gale kan det da ikke være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:roll: er enig med deg, det er ekstremt irriterende når butikkansatte ikke kan noe om produktene! Vi opplevde det samme på elkjøp når vi skulle kjøpe ny pc. Sambo, som er studerer data, spurte en del basic spm. om pc`en og han som skulle hjelpe oss latet som om han var den eksperten, men svarte helt i hytt og pine. Skikkelig irriterende :sur: På en annen side har jeg jobbet i butikk selv, og fikk KUN opplæring i kassesystemet..følte meg alltid helt tåpelig når kunder spurte om noe jeg ikke kunne, endte til slutt opp med at jeg sluttet :glare:
Gjest Lefdahl-boikotter
Skrevet

Kjenner meg igjen i opplevelsen din!

Vi skulle kjøpe oss ny vaskemaskin og hadde sett oss ut en på nett. Sjekket lagerbeholdningen på butikken, og både jeg og samboer tok fri fra jobb for å dra å kjøpe vaskemaskinen. (Måtte bære den opp i leiligheten hjemme).

Kommer i butikken og sier hva vi skal ha, men får til svar at den har de ikke. Men jeg har jo sjekket lagerbeholdningen! Får da til svar at: Å nei den viser alltid feil på nett den.

Selgeren presterer å spørre hva vi skal bruke maskinen til, ehh, vaske klær kanskje?? Han mente at den på kampanje var så dårlig at vi uansett ikke burde ha kjøpt den.

Da foreslår dusteselgeren en annen maskin til trippel pris (3000/9000). Hallo, hvis du i utgangspunktet er ute etter en vaskemaskin til 3000, hva er da oddsen for at man velger en til 9000 i stedet.

Ble ikke handel, og har jammen ikke blitt noen handel der i ettertid heller..

Skrevet

Jeg spør aldri folk i butikken, jeg sjekker heller selv. Kan som oftest ikke stole fult på dem. Jeg syns heller ikke det er morsomt å spørre veldig krevende pc-spørsmål til noen som jobber i en elektrobutikk, jeg kan alle svarene selv og trenger ikke underholdningen av å se på noen som stotrer frem usikre svar.

På den andre siden så skal man jo kunne stole på hva de sier i butikken. Jeg synes ikke du oppførte deg spesielt koselig heller hvis du faktisk svarte de kort med "så?" og"hvor" som korte pripne svar i løpet av samtalen. Greit, mange kan føle seg lurt, og vil derfor ha en holdning som fremstår som "ikke kødd med meg"...

Jeg synes heller de som ikke vet så mye kan være ærlige og si at de skal sjekke opp spørsmålene eventuelt, men man kan vel være såpass hyggelig under en samtale å si at jeg vil gjerne snakke med noen som har god peiling eller så får de komme tilbake med riktige svar senere.

Gjest Cupcakes
Skrevet

har hatt så mange dårlige erfaringer på lefdahl selv at der går jeg kun til nød..

vi har også gjort det som rutine og lese oss opp om aktulle produkter og merker på nette, tester og erfaringer. så slipper vi å høre på tullet fra selgerene som ikke kan noen ting, og prøver de seg på noe som de ikke kan er i ikke redde for å rette på de :ler:

Skrevet

Jeg heller, stoler aldri på selgere i denne type butikker.

Er blitt lei av å høre som eksempel:

"Har faktisk nettopp kjøpt denne modellen selv"

Samtidig må vi "betale" litt for å få så billige elektroprodukter som vi får nå.

Mange av disse som står og skal selge har elendige lønninger.

Butikkene klarer ikke å få folk som har peiling, med de ansettelsesforhold og lønninger de opererer med.

Skrevet

Lefdal (og Elkjøp som er samme butikk - bare forskjellige navn) er en butikk som ofte ansetter folk som ikke kan noen ting.

Vi handler ikke lengre på noen av de butikkene, grunnet jenter som blåser tyggegummi rett i trynet på oss mens hun prøver å finne ut av hva det er vi egentlig spør om (hun ante nemlig ikke hva Ram var for noe), eller en kvisete og småkåt tenåring som detter ut av samtalen hver gang ei pen dame går forbi.

Har flere ganger sendt mail til Elkjøp og bedt dem om å skjerpe inn på hvem de ansetter.

Noen ansatte står jo og rett og slett lyver oss rett i ansiktet istedenfor å si at han ikke vet svaret.

Skrevet

Jeg har også reagert på sånne situasjoner flere ganger. Særlig når de direkte lyver når man stiller konkrete spørsmål.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig enig i problematikken her, problemet er vel at de som faktisk kan noe på området velger andre jobber, da butikkselgerjobb sjelden er drømmejobben, og for det andre er det lite eller ingen opplæring. Jeg ser det ikke nødvendigvis som noe negativt at man ikke kan noe når man blir ansatt, men det krever god opplæring. Da jeg jobbet i butikk kunne heller ikke jeg noe om produktene, jeg måtte lære veldig mye selv. Og akkurat dét er et stort problem. Som oftest er det heller ikke de ansattes feil, det er de som ansetter og butikkkjedene som ikke klarer å gi god nok opplæring i produkter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Handler ofte på sånne steder, jeg, men jeg benytter meg ikke av selgerne annet enn for å puche inn kjøpet. Stoler mer på min egen evne til å skille snørr og barter enn jeg gjør på en selger som skal selge det de tjener mest på. Så jeg går inn, trekker kølapp, sier til selgeren at jeg skal ha den, betaler og går igjen. Null problem.

Skrevet
Handler ofte på sånne steder, jeg, men jeg benytter meg ikke av selgerne annet enn for å puche inn kjøpet. Stoler mer på min egen evne til å skille snørr og barter enn jeg gjør på en selger som skal selge det de tjener mest på. Så jeg går inn, trekker kølapp, sier til selgeren at jeg skal ha den, betaler og går igjen. Null problem.

Joda, det er greit nok det. Men skulle man ikke kunne forvente at folk som jobber i en butikk har kjennskap til produktene de fører?

Skrevet
Jeg er veldig enig i problematikken her, problemet er vel at de som faktisk kan noe på området velger andre jobber, da butikkselgerjobb sjelden er drømmejobben, og for det andre er det lite eller ingen opplæring. Jeg ser det ikke nødvendigvis som noe negativt at man ikke kan noe når man blir ansatt, men det krever god opplæring. Da jeg jobbet i butikk kunne heller ikke jeg noe om produktene, jeg måtte lære veldig mye selv. Og akkurat dét er et stort problem. Som oftest er det heller ikke de ansattes feil, det er de som ansetter og butikkkjedene som ikke klarer å gi god nok opplæring i produkter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Den ser jeg. Har også jobbet i butikk hvor jeg kunne svært lite om varene, og jeg måtte lære meg det meste selv da opplærlingen ikke var å skryte av.

MEN - om man ikke kan noe på området, så står man heller ikke å snakker i det vide og brede som om man er verdensmester på området og gir totalt feilinformasjon.

Jeg var iallefall voksen nok til å si til kunden at jeg ikke kunne nok om produktet enda og hentet i det minste en som kunne mer om det enn meg selv.

Hvor mange ganger jeg ikke har stått på Elkjøp/lefdal og spurt om noe, hvor den ansatte ser ut som et spørsmålstegn før den kaster seg over PC`en for å lese om produktet eller leser på esken.... det kunne jeg like gjerne gjot selv.

Skrevet
Joda, det er greit nok det. Men skulle man ikke kunne forvente at folk som jobber i en butikk har kjennskap til produktene de fører?

Jo man skal jo egentlig det. Men det er nok veldig mye sant i det Yvonne sier, de ansatte får ofte ikke god nok opplæring (jeg tipper på at de ofte ikke får mer enn kasseopplæring..). Og det er ikke deres feil men ledelsens.

Skrevet

Det er selgers jobb og tjene penger, om en vaskemaskin selges til 2900 kroner er det godt mulig de TAPER 1000 kroner eller mer for hver eneste vaskemaskin de selger. Så jobben til selger er å få deg til å gå ut med en vaskemaskin de tjener penger på.. Eller å prøve og forhindre at du går ut av butikken med den de taper på

Skrevet (endret)

Jo, absolutt. Men de har ofte ikke det, og det tar jeg konsekvensen av.

Sist jeg kjøpte noe hos Elkjøp så spurte jeg om tingen hadde ethernet-port, og selgerjentungen sa at ja, det hadde den, men hun visste ikke om det var den grønne eller den røde. Huh? Ethernet-porter er da ikke fargekodet.

Og til toth: jeg elsker å kjøpe produkter de taper penger på. Jeg står gjerne og diskuterer med en selger i evigheter, eller helt til han innser at han har tapt og må selge meg den billige tingen.

Endret av Zzyzx
Skrevet
Jeg heller, stoler aldri på selgere i denne type butikker.

Er blitt lei av å høre som eksempel:

"Har faktisk nettopp kjøpt denne modellen selv"

Samtidig må vi "betale" litt for å få så billige elektroprodukter som vi får nå.

Mange av disse som står og skal selge har elendige lønninger.

Butikkene klarer ikke å få folk som har peiling, med de ansettelsesforhold og lønninger de opererer med.

Nettopp dette er vel kjernen i problemet -for å holde prisene nede blir ansettelsesforholdene og lønnsnivået i varehandelen deretter og det gjør at det få folk velger som karriere å være butikkselger. Unntakene er vel gjerne de som blir butikksjef, ass. butikksjef, avdelingsleder etc, men for de fleste er det snakk om en deltidsjobb mens de studerer eller noe de gjør midlertidig i noen år og kombinert med elendig opplæring og stor utskiftning av produkter blir kunnskapsnivået hos mange heller labert. Jeg har full forståelse for at butikkselgere ikke gidder å bruke fritiden sin på å sette seg inn i produkter.

Jeg jobbet selv heltid i butikk et par år etter videregående og jeg jobbet deltid i en annen butikk mens jeg studerte, og jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber der i dag. Elendig lønn og ugunstige arbeidstider gjorde at jeg fikk nok. Jeg hadde ikke peiling på produktene da jeg begynnte og måtte lære meg det meste på egenhånd. Jeg forsøkte å holde meg oppdatert, og i perioden jeg jobbet heltid gikk det lettere siden jeg var på jobb hver dag, men da jeg begynnte å studere og jobbet et par kvelder i uka og annenhver lørdag ble det verre å alltid være oppdatert på produkter, priser, kampanjer osv. og jeg følte meg som en idiot mer enn en gang.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg ergrer meg også over elkjøp og kampanjetilbudene deres, som de aldri har inne.

Jeg skulle ha ny vaskemaskin og troppet opp på butikken. Samme morgen hadde jeg sett reklame på tv for en maskin som var nøyaktig det jeg trengte. 3400,- ca. På butikken hadde de (overraskelse!) ikke den inne. Den andre, nesten like maskinen som de hadde utstilt, hadde de heller ikke inne. Den tredje maskinen til 3000+, hadde de ikke inne. Jeg gikk mellom radene og pekte på maskin for maskin i den prisklassen, og de hadde ingenting i den prisklassen. Mannen i butikken prøvde å selge meg maskin etter maskin over 5000. Jeg spurte om å få kjøpe en av de utstilte maskinene, men det hadde de ikke lov til. Tomrommene etter solgte maskiner i utstillingen kunne han ikke forklare, men han hadde en fabelaktig vaskemaskin til 5900 som jeg kunne få kjøpe.

Jeg gikk på ideel. Der kjøpte jeg en til 5200,- og sparte altså ikke stort i forhold til å kjøpe det de hadde på elkjøp, men jeg var bestemt på at de skulle ikke tjene noe på svindeltilbudene av meg.

Det er litt for enkelt å være billigst når de aldri har det på lager. Ideel prøvde i hvertfall ikke å lure meg.

Gjest Herregud
Skrevet

Jøss, så mye respons!

@Mir, vi var veldig vennlige til å begynne med. Men selgeren var veldig unnvikende og svarte rett og slett ikke på spørsmåla. Samtidig var det helt opplagt at det var klart at ingen hadde tenkt selge en kampanjemodel til oss fra det øyeblikket kundeavisen havnet i postkassen - jf. dårlig lagerbeholdning. Hva skal man gjøre da? Litt sur må man få lov til å bli.

Skrevet

Var på Elkjøp i høst for å kjøpe en oljefylt ovn til kjæresten min. Jeg er student så budsjettet er nokså begrenset. Selgeren prøvde da i herdig å selge meg en ovn til 1300. Argumentet var at jeg kunne ikke stole på at ovnen til 500 kr ikke kom til å ta fyr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...