Gå til innhold

Tannpuss på hunden?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Jeg har fått en liten valp, og lurer på om jeg skal begynne å pusse tennene hans? Er det noen som har erfaringer rundt dette? Hva slags tannbørste bør jeg bruke? Har sett at det både finnes noen man fester på fingeren og andre som ligner mer på de jeg bruker selv. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte sånn spesialtannbøste da han var valp, men jeg syntes den var veldig klønete å bruke (den koster også unødvendig mye penger). Jeg kjøpte også spesialtannkrem for hunder, men den gjorde hunden min veldig distrahert, da han synes den smakte så godt at han satt tungen i sving. Jeg mistet fort motet på tannpussingen av dette og la det vekk. Da han etterhvert fikk veldig dårlig ånde begynte jeg påan igjen, denne gang kjøpte jeg en vanlig, myk tannbørste for små barn, den har fungert veldig bra. Jeg pusser med rent vann, og den ekstremt dårlige ånden har blitt til vanlig hundeånde. Mitt råd er å begynne å pusse gjevnlig så tidlig som mulig, men ikke legge for mye i det i starten. Blir det ikke pusset perfekt gjør det ingenting. Da vi begynte for fullt med pussingen var han litt for gammel, så vi brukte lang tid på å venne ham til bare det å ha tannbørsten i munnen. Det fungerer greit nå, selv om vi gjerne hadde fått bedre tilgang på innsiden om vi hadde begynt skikkelig da han var yngre. Men det er en prosess og det blir kanskje lettere med tiden det også.

Skrevet

Har ikke hunder naturlig selvrensende spytt da? Eventuelt at man kan kjøpe varianter av tyggeben etc som stimulerer...

Har ikke hund så har egentlig ikke peiling, men.. :goodbye:

Skrevet (endret)

Noen hunder får veldig dårlig tenner og må pusses tenner på, så det er veldig greit å venne valpen til dette sånn i tilfelle.

Når hunden min var valp hadde han perfekte tenner. Men nå må han til tannskraping hos dyrlegen 3 ganger i året, jeg må pusse tennene hans annenhver dag og han må få diverse tyggebein annenhver dag. + at han får Pleage Off i maten hver dag.

Ville ikke kjøpt de som man putter på fingrene, de er forferdelig tungvinte. Selv bruker jeg en barnetannbørste ( 0-2år, den minste ) kjøpt på apoteket og kattetannkrem. Hundetannkremen smaker FOR godt så da blir hunden veldig opphengt i smaken. Men kattetannkremen smaker godt men ikke FOR godt :)

Du burde også gi hunden en denta-stix 1-2 ganger i uken :)

Og husk at når du skal lære hunden å akseptere tannbørsten så ta det i økter så ikke valpen blir kjempesliten :) Ca 1-2min av gangen først, og du må vise den tannbørsten først ogsånt, ikke bare stappe den i munnen :)

Gratulere med valp foresten!

Endret av Huffsa
Skrevet

Jeg bruker ikke å pusse tennene til hunden men tilsetter dette i maten en gang pr dag: http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=75 <-- motvirker plakk, tannstein og dårlig ånde. Gir dessuten en Nutri Dent pr dag (tygg som renser tennene og favoritt tygget til hunden, kjøpes på Tropehagen Zoo og koster 159 kr for en pakke med 36 minitygg som passer for valper og små hunder). Har brukt dette siden hun var ti uker gammel, nå er hun åtte mnd og har verken tannstein eller dårlig ånde.

Skrevet

Kattetannkrem! Takk for tipset Huffsa, det skal jeg sannelig meg prøve på mitt lille matvrak også! :jepp:

Skrevet
Kattetannkrem! Takk for tipset Huffsa, det skal jeg sannelig meg prøve på mitt lille matvrak også! :jepp:

Bare hyggelig :)

Var betraktelig bedre her i huset hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...