Gå til innhold

Kino med småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Martelise
Skrevet

Hei dere!

Jeg lurer på hvordan meningene er når det gjelder å ta med småbarn på kino? Og da mener jeg ikke babykino, men kino der feks toåringen ser på filmen selv. Er lydnivået såpass høyt at det skremmer de minste, og er det kanskje for skummelt at det er helt mørkt?

Jeg skjønner jo at det er forskjell på barn, men det hadde vært interessant å høre hva andre mener om denne saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer de å sitte stille og ikke snakke særlig en hel forestilling, da?

Gjest regine ii
Skrevet

En toåring er iallfall i mine øyne altfor liten til ha glede av å gå på kino.

Det er noe helt annet å sitte hjemme i sin egen stue å se på en film, enn å være i en mørk kinosal, med dels svært høy lyd.

En toåring vil som regel heller ikke sitte stille så lenge - og blir derfor en plage for øvrige kinogjengere.

Mitt inntrykk er at oftest er det FORELDRENE som så gjerne vil ta med barnet på kino - mens barnet selv egentlig er for liten for det, og ikke har særlig glede av det selv + er en plage for øvrig publikum.

Skrevet

Det er noe helt annet å sitte hjemme i sin egen stue å se på en film, enn å være i en mørk kinosal, med dels svært høy lyd.

En toåring vil som regel heller ikke sitte stille så lenge - og blir derfor en plage for øvrige kinogjengere.

Mitt inntrykk er at oftest er det FORELDRENE som så gjerne vil ta med barnet på kino - mens barnet selv egentlig er for liten for det, og ikke har særlig glede av det selv + er en plage for øvrig publikum.

Jupp, enig her.

Skrevet

Tror det der kommer veldig an på ungen... de utvikler seg veldig fort i 2 års alderen, men det må jo selvsagt bli barnekino :)

Sønnen min fyller 2 år i februar, og kan faktisk sitte klistret å se på Istid eller en hel Elias DVD om han fikk lov..

Sett at filmen er om noe ungen viser interesse for har det nok noe for seg, men det er jo ikke sikkert ungen er i "modus" når du først er på kino heller da ;)

Skrevet

Jeg var på kino en gang og så en tegnefilm. Det satt en liten gutt ved siden av meg, og han ropte at de burde skru ned lyden litt. :laugh: Han var kanskje 4 år gammel, og klarte ikke å sitte stille.

Det var tydelig at han ikke syntes det var noe morsomt, og så var han ganske plagsom for oss andre.

Jeg er ikke mamma enda, men jeg tror jeg hadde fått barnet mitt til å se DVD hjemme i stedet for å ha han/hun med på en bråkete kino.

Skrevet

Jeg har vært på kino (Mamma Mø) med barnehageunger da jeg jobbet som assistent, og det gikk greit det. Men de minste barna var jo ikke med, tror det var omtrent fra 3 år. Og mange av ungene mistet konsentrasjonen om filmen underveis, samtidig virket det som de hadde ganske stor glede av opplevelsen. Stort sett velger man vel en film hvor målgruppen er barn i omtrent den alderen barnet er i, og går man på en film beregnet på 3-6-åringer bør man absolutt være forberedt på at så små barn ikke sitter musestille i kinosalen - de kommer gjerne med tilrop til figurene på lerretet osv. Men om ungen blir veldig rastløs osv kan/bør man vurdere å å gå.

Skrevet

Det var det jeg også tenkte :)

Gjest Gjest_Mines_*
Skrevet

For ca fire år siden var jeg på kino med datteren min som da var 2,5 år. Forestillingen ble kalt "Knøttefilm", og bestod av fem forskjellige korte tegnefilmer - litt for en hver smak. Dette var ikke høy lyd og falt veldig i smak hos oss :)

Skrevet

Jeg hadde med min som blir 3 år i mars på pelle politibil nylig. Tidligere har vært på knerten. Det har gått helt fint begge ganger.

Skrevet
Hei dere!

Jeg lurer på hvordan meningene er når det gjelder å ta med småbarn på kino? Og da mener jeg ikke babykino, men kino der feks toåringen ser på filmen selv. Er lydnivået såpass høyt at det skremmer de minste, og er det kanskje for skummelt at det er helt mørkt?

Jeg skjønner jo at det er forskjell på barn, men det hadde vært interessant å høre hva andre mener om denne saken.

De aller aller fleste toåringer er vel alt for små til å sitte stille gjennom en hel kinoforestilling. Er tross alt ikke bare barnet du skal tenke på her, men også de andre som har kjøpt billett.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hei dere!

Jeg synes ikke at småbarn hører hjemme på kino, hvertfall ikke en toåring.

Tviler sterkt på at en toåring klarer å være stille under hele filmen og vil da forstyrre de andre som er der. Tror også at lydnivået er altfor høyt for et så lite barn.

Skrevet

Jeg har tatt med jenta mi på kino to ganger. Dette var film for de minste, som ikke varte så lenge. Det gikk greit, men hun ble rastløs mot slutten. Ville ikke tatt henne med på en hel 1 1/2 timers film.

Skrevet

Ett moment som ingen har nevnt: Tar du med toogethalvtåringen på kino, kan det sikkert gå helt greit. Men du tar fra barnet sjansen til å glede seg og være spent og forventningsfull til det første kinobesøket. Ikke minst hvis man har flere barn, kan det være helt supert for mamma og/eller pappa å ta med bare det eldste på en passende film. Jeg tok med fireåringen på kino for første gang, og det ble en skikkelig begivenhet og kjempesuksess. Han satt klistra hele filmen, og etterpå ville han se den fra begynnelsen igjen. (Jeg hadde glemt å nevne at foreldre ikke har fjernkontroll på kino ...)

Skrevet
Ett moment som ingen har nevnt: Tar du med toogethalvtåringen på kino, kan det sikkert gå helt greit. Men du tar fra barnet sjansen til å glede seg og være spent og forventningsfull til det første kinobesøket. Ikke minst hvis man har flere barn, kan det være helt supert for mamma og/eller pappa å ta med bare det eldste på en passende film. Jeg tok med fireåringen på kino for første gang, og det ble en skikkelig begivenhet og kjempesuksess. Han satt klistra hele filmen, og etterpå ville han se den fra begynnelsen igjen. (Jeg hadde glemt å nevne at foreldre ikke har fjernkontroll på kino ...)

Veldig enig i dette!

Vi tok med oss eldstemann på kino da han var 3 og et halvt, da hadde vi pratet om det på forhånd og han hadde gledet seg masse ;) Og det ble en flott alenetid for oss som foreldre og en gutt som følte seg VELDIG stor! Han satt stille hele filmen og koste seg, hadde vi reist et halvt år tidligere ville han ikke ha fått den samme gleden av å gå på kino. Siden han først begynte å virkelig interessere seg for det å følge med på en hel film da han nærmet seg 3 og et halvt år. Men der er det jo stor forskjell fra barn til barn.

Skrevet

En på 2,5 år kan også glede seg til kino selvom h*n ikke helt skjønner konseptet før h*n har vært der. Hvis vi skal gjøre noe morsomt er kino gjerne en av tingene som sønnen min foreslår selv. Men ville selvsagt sett an filmen da, det er ikke alt som er like fengende (og husk at du bare kan ta med en 2-åring på det som er "Tillatt for alle". For å gå på 7-års grense må de har fylt 4 år i følge med voksen).

Jeg føler også at det er lov med litt lyd når man er på barneforestilling (da synes jeg det er mer forstyrrende med det større barna som må gå forbi fordi de skal på do underveis i forestillingen). Selv har jeg bestilt billett mot kanten, også tenker jeg at jeg kan gå dersom han ikke vil sitte rolig. (Litt godt å spise f.eks. bokstavkjeks og lørdagsgodtet hjelper også).

Gjest Martelise - TS
Skrevet

Tusen takk for mange innspill alle sammen. Det er så greit å høre hva slags erfaringer andre har gjort seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...