Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg vil gjerne øve litt ekstra på leseferdigheter med datteren min:) Hun går i andre klassse nå. Er det noen som kan gi noen tips til strategi/teknikker?
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Les, les og les litt mer. Lesetrening er den beste strategien for å bli flinkere til å lese. Når hun er i startfasen kan dere lese på "alt". Butikknavn, varenavn, merkelapper, plakater osv. La henne lese høyt fra bøker som passer hennes nivå, og les selv høyt for henne fra vanskeligere bøker (å bli lest høyt for skaper ofte leseinteresse). Lag deres egen bok. Bruk vanlige ark, lag forside med navn på boka og forfatterne. La jenta lage illustrasjonene. Om det passer best at du eller hun skriver, eller at dere skriver på dataen, finner du ut av selv. Dikt opp en historie sammen, med bare en setning eller to på hver side, pluss illustrasjoner. Når boka er ferdig er det ekstra stas å lese denne. Kanskje kan du til og med scanne den inn på data og få den trykket i bokform? (Send det du har scannet til en nettbutikk som lager fotobøker) Det viktigste er å la lesing være så lystbetont som mulig, for da varer interessen. Blir lesing tvang og kjipe greier risikerer du at hun skyr lesing i mange år og kun gjør det hun må og ikke et gram mer. Hvis du vet om en bok hun liker veldig godt men som er for vanskelig for henne selv å lese kan du (med litt kreativitet) lage en egen versjon av denne boka for henne. Kort ned historien til et minimum, og lag en bok sånn som beskrevet over. Illustrasjoner kan du finne på nett. Ved leggetid kan hun få valget mellom å legge seg til å sove med engang eller lese litt i selvvalgt bok eller blad. Husk at også tegneserier er bra for leseferdighetene.
Kosteskaft Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Som ovenrnevnte sier: LESE! Les hva som helst, tegneserier, bøker, bladet. Hva som helst, bare det er glede og morro! På skolen til mitt barn fikk barne lov til å lese det de ville. Barna hadde med bøker, blader, hjemmefra, til eget "mini-bibliotek" bak i klasserommet. Så kunne de dele på morsome bøker med hverandre. Læreren var utrolig opptatt av leseglede, ikke lesemengde/hurtighet. Det kommer av seg selv når man bare øver. Resulatet er en klasse der alle kunne lese flytende meget raskt, og en veldig leseglad klasse. De lå mer enn halvt år forran forventet pensum i norsk. (og flere andre fag, siden de leste så godt)
Supramundane Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Definitivt lesing. Jeg tror det er viktig å finne noe som er lystbetont å lese - en spennende og interessant serie kanskje? Sånn at motivasjonen for barnet ligger i en god leseopplevelse, heller enn å bare skulle bli flinkere til å lese.
Sissan Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Repetisjon er nøkkelen. Men pass på å finne bøker med enkle ord først. Ved å lese enkle, mye brukte ord, får hun "programmert" dem inn, og slipper å stave seg gjennom (hvis hun gjør det da - mulig hun ikke trenger å stave lenger?).
Supramundane Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Eh, enda en ting jeg tenkte på, som kanskje er litt .. banalt. Jeg har en liten søster (8 år), som også slet litt med lesingen. Hun rotet seg bort på siden og ordene blandet seg litt. Hun bruker fingeren for å følge under setningen, og nå går det mye, mye bedre. Kanskje det kan hjelpe litt i alle fall?
Vilette Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Hva med å ta henne med på biblioteket/bokbussen å la henne få velge noen bøker selv? Huske jeg synes det var veldig kjekt Som variasjon kan du også undersøke om det finnes noe pedagogiske pcspill/brettspill dere kan benytte dere av.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er helt enig med de andre her. Les for barnet, mye og ofte, pluss lydbøker så ofte som det er praktisk. La gjerne barnet ha en cd-spiller på rommet sitt og høre lydbøker om kvelden etter leggetid. Det er noe med at ungene må lære at det er mye gøy i en bok, sånn at de får motivasjon til å anstrenge seg. La ungen få tegneserier som hun liker. Det er ofte en lett vei til å begynne å lese av seg selv. Lite tekst gjør det overkommelig, pluss at det blir lettere å tolke når du har bildene til. Kjøp vitsebøker. Ungene elsker å lese vitser, hvis de er så korte at de forstår poenget. Små mengder gir hurtig belønning for anstrengelsen. Kjøp filmer uten norsk tale, men med norsk tekst. Det gir en grunn til å tolke teksten hvis filmen er spennende. Min unge ble sneket til å lese ved at faren leste ett kapittel fra en spennende bok hver dag, og ungen måtte lese siste side. Da var historiene på det mest spennende og ungen klarte ikke la være å finne ut hva som hendte videre. Faren hjalp til med vanskelige ord, pluss at han snakket om det leste etterpå, i tilfelle det var noe ungen ikke hadde fått med seg underveis i lesingen. Det aller viktigste er likevel å innse at det tar tid. Ikke stress med lesehastigheten, det viktigste er leselysten, så kommer resten av seg selv. Det tar gjerne litt tid før mekanikken i å lese sitter, men straks den gjør det, kommer lesehastigheten av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Jeg leser samme bok som gutten min som sliter med å lese (men han er noe eldere). Jeg passer alltid å å ligge noe bak han i boken. Så snakker vi om det vi har lest. Dette økte leselysten hans veldig, at vi kunne snakke om det spennende som skjedde, og at vi husket forskjellige ting!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå