Gå til innhold

Bibel og ti bud

Anbefalte innlegg

Bibelen er en bok noen skrev for å kue og kontrollere sine undersåtter, tror jeg. Det er mye makt i å si at hvis man ikke følger de ti bud og gjør som bibelen sier, så ender man i helvete/skjærsilden (alt etter som).

Jeg kan være med på å tro på åndelige ting, til tross for at jeg ikke er kristen/religiøs. Det behøver ikke være en motsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen er en bok noen skrev for å kue og kontrollere sine undersåtter, tror jeg. Det er mye makt i å si at hvis man ikke følger de ti bud og gjør som bibelen sier, så ender man i helvete/skjærsilden (alt etter som).

Jeg kan være med på å tro på åndelige ting, til tross for at jeg ikke er kristen/religiøs. Det behøver ikke være en motsetning.

Nå ser det faktisk ut til at de mennesker som ikke følger de ti bud, havner i en eller annen form for helvete allerede i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det faktisk ut til at de mennesker som ikke følger de ti bud, havner i en eller annen form for helvete allerede i dag.

Nå er jo mange av "de ti bud" litt sånn normalt menneskevett da, så det var kanskje et litt dårlig eksempel. Men det står nå ganske andre mange "bud" i bibelen, etter hva jeg har forstått, som ikke nødvendigvis er helt kurant å gå til helvete for. Om kvinner osv, osv. Skjønner jo det. Ville vært skummelt for disse maktmennene om kvinnene hadde fått for mye makt.

Men det her er jo litt OT, igrunn. Og jeg kan jo ikke overbevise deg/dere om det, noe mer enn dere kan overbevise meg om guds eksistens, så jeg kan jo godt sette strek der. Men gud blir litt som med aliens, mener jeg. Hvorfor viser han seg bare for noen utvalgte, og ikke alle? Og jo da, jeg vet "svaret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har De lest Bibelen før De kom frem til den troen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gud blir litt som med aliens, mener jeg. Hvorfor viser han seg bare for noen utvalgte, og ikke alle? Og jo da, jeg vet "svaret".

Hvorfor spør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du da?

Jeg tror ikke at det finnes noen gud, så for meg er det svaret på at han ikke viser seg for noen. Men jeg vet også hvorfor kristne mener at han kun viser seg for dem som tror. Men det er bare et svar for å rettferdiggjøre noe de egentlig ikke har svar på.

Må jeg lese hele bibelen for å mene at den er oppdiktet av folk som ønsket makt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener et knippe av de ti bud, som fra før er med i andre ikke-kristne bud likevel. Tror ikke noen er i noe slags helvete fordi de ikke følger budet om ikke å ha andre guder, budet om gudebilder, budet om sabbaten eller budet om å misbruke Guds navn. Budene om å lyve, stjele, drepe, utroskap og å hedre sin far og mor er jo ting som alle kulturer har greid å komme på selv, uten hjelp fra Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener et knippe av de ti bud, som fra før er med i andre ikke-kristne bud likevel. Tror ikke noen er i noe slags helvete fordi de ikke følger budet om ikke å ha andre guder, budet om gudebilder, budet om sabbaten eller budet om å misbruke Guds navn. Budene om å lyve, stjele, drepe, utroskap og å hedre sin far og mor er jo ting som alle kulturer har greid å komme på selv, uten hjelp fra Bibelen.

Interessant det De skriver her KA.

Det står jo SKREVET også, at De Ti Bud er skrevet inn i våre hjerter.

"Hjertet" er i Bibelen ofte et utrykk for sjelen.

De blir nok frelst De KA. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det finnes noen gud, så for meg er det svaret på at han ikke viser seg for noen. Men jeg vet også hvorfor kristne mener at han kun viser seg for dem som tror. Men det er bare et svar for å rettferdiggjøre noe de egentlig ikke har svar på.

Må jeg lese hele bibelen for å mene at den er oppdiktet av folk som ønsket makt?

Han viser Seg vel for hvem Han vil, troende eller ei. Han er Gud.

Jeg kan jo be Han om å vise seg for deg?

La meg spørre på en annen måte, hvor i evangeliet om Kristus ser du at det dreier seg om å få makt?

Jesus selv ble jo henrettet av datidens Maktmennesker.

11 av Jesu 12 disipler ble forfulgt og henrettet. Halshugd, korsfestet og flådd levende.

Av maktmennesker.

Paulus, som dominerer Skriftene i Det Nye Testamente, endte sine dager i et fangehull i Rom.

Hvor mye makt fikk disse menn, som gav sine liv for at du og jeg skulle få høre Nådens Evangelium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Bibelen har vært brukt som et maktmiddel oppigjennom. Det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jesus kalte dem til seg og sa:"Dere vet at folkenes fyrster er herrer over dem, og de mektige menn hersker over dem med makt. Slik er det IKKE blant dere. Den som vil være stor blant dere, skal være de andres tjener, og den som vil være den fremste blant dere skal være de andres trell. Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.

MATTEUS Kap 20, vers 25-28

Her er det selveste Jesus Kristus som taler, de kristnes Mester og Herre.

Hvem skulle vi høre på om ikke Han. Si meg, synes du det er noe ved det Jesus sier som anntyder at det skal utøves maktmisbruk blant kristne?

Hvis du skal gjøre deg opp en mening om en bok, annbefaler jeg at du leser den i sin helhet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jesus kalte dem til seg og sa:"Dere vet at folkenes fyrster er herrer over dem, og de mektige menn hersker over dem med makt. Slik er det IKKE blant dere. Den som vil være stor blant dere, skal være de andres tjener, og den som vil være den fremste blant dere skal være de andres trell. Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.

MATTEUS Kap 20, vers 25-28

Her er det selveste Jesus Kristus som taler, de kristnes Mester og Herre.

Hvem skulle vi høre på om ikke Han. Si meg, synes du det er noe ved det Jesus sier som anntyder at det skal utøves maktmisbruk blant kristne?

Hvis du skal gjøre deg opp en mening om en bok, annbefaler jeg at du leser den i sin helhet først.

Ja, nettopp. Det er jo derfor at Bibelen egner seg så bra til maktmisbruk. Jesus sier jo selv vi skal være hverandres treller. Det er Kirken som gir den informasjonen, og Kirken må man jo høre på! Altså, Kirken bestemmer. Videre snakker Jesus positivt om blind tro, og nedsettende om de som må se for å tro. Altså: ikke bry deg om bevisene eller det du hører fra andre. Bare tro!

Og hvis du ikke tror, ja da bærer det lukt til helvete. Hvorfor det, egentlig? Hvorfor straffes eller belønnes for noe så fullstendig uvesentlig som tro? Om vi skulle gjort det samme ville vi med rette bli ansett som riv, ruskende gale. Men når Gud gjør det, nei da er det helt greit. Dette er jo åpenbart et gimmick for å holde på menigheten, og skremme dem til å holde seg til "den rette tro". Tror du Kirken ville vokst seg like mektig om det sto at Gud belønner gode og straffer onde gjerninger, uavhengig av tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du Kirken ville vokst seg like mektig om det sto at Gud belønner gode og straffer onde gjerninger, uavhengig av tro?

Du mener som i buddhismen? Det skal vi ikke se bort fra, du. Jeg mener, det er fortsatt en belønning og en straff i det hypotetiske etterlivet, basert på livsførselen i det nåværende.

Jeg ser på det som et instrument til sosial kontroll.

Teistene har sin straffende gud, som følger med og gjør opp regnskapet i det hinsidige. Buddhistene har sin karmalov, som overfører konsekvensene av dine handlinger i dette livet, til det neste.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nettopp. Det er jo derfor at Bibelen egner seg så bra til maktmisbruk. Jesus sier jo selv vi skal være hverandres treller. Det er Kirken som gir den informasjonen, og Kirken må man jo høre på! Altså, Kirken bestemmer. Videre snakker Jesus positivt om blind tro, og nedsettende om de som må se for å tro. Altså: ikke bry deg om bevisene eller det du hører fra andre. Bare tro!

Og hvis du ikke tror, ja da bærer det lukt til helvete. Hvorfor det, egentlig? Hvorfor straffes eller belønnes for noe så fullstendig uvesentlig som tro? Om vi skulle gjort det samme ville vi med rette bli ansett som riv, ruskende gale. Men når Gud gjør det, nei da er det helt greit. Dette er jo åpenbart et gimmick for å holde på menigheten, og skremme dem til å holde seg til "den rette tro". Tror du Kirken ville vokst seg like mektig om det sto at Gud belønner gode og straffer onde gjerninger, uavhengig av tro?

Det er sant som de sier, at Bibelen har egnet seg bra som et middel for maktmisbruk. Spesielt fra den katolske kirken sin side, men også av maktsyke mennesker i senere tider.

Før 1300 tallet var det nesten bare de katolske prestene som satt på informasjon om hva som stod i Bibelen, og de visste å misbruke det. Da Bibelen senere ble oversatt til flere språk , var det disse mennene som også prøvde å forhindre at den vanlige mann skulle få tillgang til de Hellige skrifter. De forfulgte og drepte alle som var i besittelse av en bibel, å brente opp alle eksemplarene de kunne finne.

Hvorfor?

Jo, nettop fordi det ville ta fra disse mennene den makten og statusen de hadde.

Martin Luther var på 1400 tallet en av de store forkjemperne for at de kristne skulle vende tilbake til de første kristnes lære, da han såg ut ifra skriftene at ting ikke lengre var slik de var ment å være.

Bibelen blir fortsatt misbrukt av maktsyke mennesker, ja den blir til og med brukt av mennesker som ikke er kristne til å forkynne prinsipper for suksess og div new age lærere for å fremme sine formål.

Men vi kan da ikke klandre Jesus og kristendommen for det?

Om noen bruker ett brekkjern for å gjøre ett innbrudd, så legger vi da ikke skylden på de som produserer brekkjern.

Det hadde vært interessant om du kunne si meg hvor i Bibelen Jesus taler positivt om blind tro.

Når det gjelder helvette, så tror jeg mange ikke forstår hvorfor det må eksistere. Å det er fordi at de ikke forstår Gud. De klarer ikke å skjønne at vår Allmektige Skaper er Hellig, og at ingenting urent kan komme nær Ham.

De forstår ikke konsekvensen av syndefallet, og de ønsker heller ikke å tro at det er noe som heter synd. Dermed kan de heller ikke forstå at Gud kom i menneskes skikkelse som Jesus Kristus for å gjennopprette samfunnet til vår Skaper.

Ved troen på Jesus Kristus får vi nåde ved hans offer, korset. Ja, når du kommer til tro på Han blir du født på ny, Jesus tar bolig i deg ved Den Hellige Ånd.

Nettop denne kraften er det som setter mennesker i frihet fra rusproblemer, helbreder syke og løser alle satans lenker og bånd fortsatt i dag. Det er Jesu Kristi vitnesbyrd, og alle som kommer til tro på ham blir helligjort i ham.

Men de som ikke kommer til tro, blir ikke helligjort. De kastes i helvette for tilintetgjørelse da de ikke kan ha samfunn med sin skaper.

Og han sa til dem: "Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror skal bli fordømt.

Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker noe dødelig skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske"

MARKUS Kap, 16 vers, 15-18

Dette er tegnene til den sanne Jesu menighet.

MARANATA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener som i buddhismen? Det skal vi ikke se bort fra, du. Jeg mener, det er fortsatt en belønning og en straff i det hypotetiske etterlivet, basert på livsførselen i det nåværende.

Jeg ser på det som et instrument til sosial kontroll.

Teistene har sin straffende gud, som følger med og gjør opp regnskapet i det hinsidige. Buddhistene har sin karmalov, som overfører konsekvensene av dine handlinger i dette livet, til det neste.

Du virker som en mann med masse kunnskap, har du lagt merke til at alle religioner handler om hva mennesket kan og må gjøre for sin Gud bortsett fra kristendommen? Den handler om hva Gud har gjor for mennesket. Mulig du synes det er uinteressant, personlig synes jeg det er verdt å merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1300 tallet var det nesten bare de katolske prestene som satt på informasjon om hva som stod i Bibelen, og de visste å misbruke det. Da Bibelen senere ble oversatt til flere språk , var det disse mennene som også prøvde å forhindre at den vanlige mann skulle få tillgang til de Hellige skrifter. De forfulgte og drepte alle som var i besittelse av en bibel, å brente opp alle eksemplarene de kunne finne.

Nei, dette skjedde ikke. Det har aldri vært et forbud om å besitte en Bibel. Det var riktignok en periode på flere hundre år at det ikke ble laget så mange oversettelser, men det var kjetteri Kirken jaktet på - ikke bibler. Kjetteri var tolkninger av skriftene som stred mot Kirkens tolkning, og derfor frarådet Kirken ukyndige folk fra å lese Bibelen. Men forbudt var det ikke.

Hvorfor?

Jo, nettop fordi det ville ta fra disse mennene den makten og statusen de hadde.

Martin Luther var på 1400 tallet en av de store forkjemperne for at de kristne skulle vende tilbake til de første kristnes lære, da han såg ut ifra skriftene at ting ikke lengre var slik de var ment å være.

Det ble da slett ikke noen bedring med Luthers reformasjon. Han slo like mye ned mot kjetteri som den katolske Kirken.

Bibelen blir fortsatt misbrukt av maktsyke mennesker, ja den blir til og med brukt av mennesker som ikke er kristne til å forkynne prinsipper for suksess og div new age lærere for å fremme sine formål.

Men vi kan da ikke klandre Jesus og kristendommen for det?

Om noen bruker ett brekkjern for å gjøre ett innbrudd, så legger vi da ikke skylden på de som produserer brekkjern.

Nei, men Bibelen er skrevet som om den skulle være et middel for å kontrollere folket. Husk hvem som bestemte hva som skulle og ikke skulle være med i Bibelen.

Det hadde vært interessant om du kunne si meg hvor i Bibelen Jesus taler positivt om blind tro.

Du har vel hørt om tvileren Tomas? Joh.20:29 : Jesus sier til ham [Tomas]: "Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror."

Når det gjelder helvette, så tror jeg mange ikke forstår hvorfor det må eksistere. Å det er fordi at de ikke forstår Gud. De klarer ikke å skjønne at vår Allmektige Skaper er Hellig, og at ingenting urent kan komme nær Ham.

Dette forklarer ikke nødvendigheten med helvete. Hvorfor ikke ikke-eksistens?

De forstår ikke konsekvensen av syndefallet, og de ønsker heller ikke å tro at det er noe som heter synd. Dermed kan de heller ikke forstå at Gud kom i menneskes skikkelse som Jesus Kristus for å gjennopprette samfunnet til vår Skaper.

Hva baserer du dette på?

Ved troen på Jesus Kristus får vi nåde ved hans offer, korset. Ja, når du kommer til tro på Han blir du født på ny, Jesus tar bolig i deg ved Den Hellige Ånd.

Hvorfor ved troen? Hvorfor skulle ikke de som ikke har troen få samme nåde?

Nettop denne kraften er det som setter mennesker i frihet fra rusproblemer, helbreder syke og løser alle satans lenker og bånd fortsatt i dag. Det er Jesu Kristi vitnesbyrd, og alle som kommer til tro på ham blir helligjort i ham.

Det er da ikke bare Kristendommen som får folk til å "se lyset". Vi har da slike gledeshistorier i alle religioner.

Men de som ikke kommer til tro, blir ikke helligjort. De kastes i helvette for tilintetgjørelse da de ikke kan ha samfunn med sin skaper.

Men hvorfor? Hva har vel tro med synd å gjøre? Hvorfor er tro noe å belønne noen for, og hvorfor er ikke-tro noe å straffe noen for? Og om tro skulle være så viktig, hvorfor viser ikke Gud seg for folk, slik at de kan tro? Og hvorfor er det så viktig at vi tror FØR vi dør? Det burde da være ett fett om man omvender seg etter døden?

Og han sa til dem: "Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror skal bli fordømt.

Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker noe dødelig skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske"

MARKUS Kap, 16 vers, 15-18

Dette er tegnene til den sanne Jesu menighet.

MARANATA

Dette er tegnene til en makt-organisasjon som truer folk til lydighet. Jeg ser ingen positive trekk her i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bianca26
Hvis min datter fulgte meg/var glad i meg/ av tvang og frykt, var ikke det en ekte kjærlighet.

Hvis hun elsker meg av fri vilje,så er det kjærlighet.

Jeg ville ikke slutte å elske henne selv om hun kun ønsket å være hos sin mor.

Jeg ville ventet og hele tiden håpet at hun ville komme til meg av fri vilje.

Hvis Gud skulle indirekte hjulpet alle i verden som lider, var vi allerede i Paradis.

Det er vi jo ikke. Vi er i verden, og Skriften sier at Lucifer er denne verdens fyrste.

Men Gud kan hjelpe igjennom mennesker som er villige til å stille sine lemmer frem for Han.

Men hvis gud skapte oss skapte han også lucifer. Igjen indirekte hans egen feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skjedde ikke. Det har aldri vært et forbud om å besitte en Bibel. Det var riktignok en periode på flere hundre år at det ikke ble laget så mange oversettelser, men det var kjetteri Kirken jaktet på - ikke bibler. Kjetteri var tolkninger av skriftene som stred mot Kirkens tolkning, og derfor frarådet Kirken ukyndige folk fra å lese Bibelen. Men forbudt var det ikke.

Det ble da slett ikke noen bedring med Luthers reformasjon. Han slo like mye ned mot kjetteri som den katolske Kirken.

Nei, men Bibelen er skrevet som om den skulle være et middel for å kontrollere folket. Husk hvem som bestemte hva som skulle og ikke skulle være med i Bibelen.

Du har vel hørt om tvileren Tomas? Joh.20:29 : Jesus sier til ham [Tomas]: "Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror."

Dette forklarer ikke nødvendigheten med helvete. Hvorfor ikke ikke-eksistens?

Hva baserer du dette på?

Hvorfor ved troen? Hvorfor skulle ikke de som ikke har troen få samme nåde?

Det er da ikke bare Kristendommen som får folk til å "se lyset". Vi har da slike gledeshistorier i alle religioner.

Men hvorfor? Hva har vel tro med synd å gjøre? Hvorfor er tro noe å belønne noen for, og hvorfor er ikke-tro noe å straffe noen for? Og om tro skulle være så viktig, hvorfor viser ikke Gud seg for folk, slik at de kan tro? Og hvorfor er det så viktig at vi tror FØR vi dør? Det burde da være ett fett om man omvender seg etter døden?

Dette er tegnene til en makt-organisasjon som truer folk til lydighet. Jeg ser ingen positive trekk her i det hele tatt.

Jeg ser at du har tatt deg tid til å gå igjennom svaret mitt, og delvis motargumentert og stilt spørsmål. Så hyggelig.

De har også meget kunnskap, å det er interessant:)

Vil forsøke å svare deg på dine spørsmål og motargumenter.

På kirkemøtet i Toulouse som ble avholdt i 1299 ble det bestemt at det skulle være forbudt å lese Bibelen på eget morsmål. Og jo, de som var i besittelse av en slik bibel ble forfulgt.

Når det gjelder Marthin Luther så hevdet han at Bibelens autoritet var overordnet kirkens, og det ble befestet ved at han gikk i spissen for fullstendig tyske oversettelser av Bibelen slik at hver og en skulle kunne forholde seg til skriften på sitt eget språk. Også på den måten fristilte han fortolkningen fra den katolske tradisjonen. Hans viktigste teologiske bidrag var læren om frelse ved "nåden alene". Den ble utarbeidet som en kritikk av kirkens avlatshandel og helgenkult, som Luther mente var midler til å kjøpe seg frelse. I stedet for slike ytre handlinger forkynte Luther en inderligjort og personlig tro og en lære om at man ikke kunne gjøre seg fortjent til Guds nåde.

Motsetningene mellom Luther og den katolske kirke resulterte i at han ble lyst i bann, i 1521 ble han lyst fredløs.

Jo han har hatt en enorm påvirkning på den moderne kirkehistorien, og menigheter slik vi kjenner de i dag.

Det nye testamente ble satt sammen på grunnlag av lang tradisjon og utvikling.

Sitat Bibelen:

Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden.

1 JOHANNES Kap, 4 vers, 1

Ja, jeg har hørt om Thomas tvileren, og i det verset du sikter til er det snakk om troen på Jesus Kristus.

Det er klart at det blir en slags blind tro, siden vi tror på Ham uten å ha sett han. Men det er jo det hele frelses verket bygger på, troen på Jesus Kristus.

Ellers er det mange advarsler i Bibelen om å stole blindt på alle som kaller seg profet, som du f. eks ser i skriftsted

ovenfor.

Å kastes til helvette for å tilintetgjøres er ikke eksistens.

En sann tro på Jesus Kristus vil føre med seg ett liv som svarer til troen. Man vender seg naturlig nok bort fra de ting som Herren kaller synd.

Hvis alle fikk denne nåden, ja da kunne vi gjøre hva vi ville uten at det ville få konsekvenser.

Det samme gjelder hvis vi kunne omvende oss etter døden, da var våre handlinger i dette livet ikke så vesentlige lengre.

Jeg baserte min uttalelse om at mennesker ikke ønsker å tro at det er noe som heter synd bl.a på grunnlag av mine egne erfaringer og med tanke på de veldig populære new age religionene som popper opp i dag.

Du har rett, folk ser lyset i andre religioner også. Men det kan ikke sammenlignes, etter min egen mening. Basert på den kunnskapen jeg har om det emnet og som ikke nødvendigvis er så stor.

Jeg respekterer om noen andre skulle mene noe annet.

Det er ved troen på Jesus Kristus at vi får våre synder tilgitt. Slik henger tro og synd sammen.

Og Gud, han "viser" seg for noen slik at de kan tro.

Et eksempel fra Bibelen er Saulus ved Damaskus som du kan lese om i Apostlenes gjerninger kapittel 9.

Det finnes også utallige eksempler på lignende ting opp gjennom historien, også idag. Da lurer du vel på hvorfor han ikke viser seg for alle?

Godt spørsmål, spør Gud direkte f.eks i bønn. For jeg vet ikke.

Hvis du ikke ser noe positivt i at mennesker besatt av demoner blir satt i frihet og at syke blir helbredet så grunner det kanskje i at du ikke tror på den slags?

Hva tror du på da K.A? Du er hvertfall en mann som liker å utfordre og stille spørsmålstegn ved ting. Å det er en meget positiv egenskap, men har du selv tatt noen standpunkt til hva du tror på?

Håper du får en velsignet lørdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en mann med masse kunnskap, har du lagt merke til at alle religioner handler om hva mennesket kan og må gjøre for sin Gud bortsett fra kristendommen? Den handler om hva Gud har gjor for mennesket. Mulig du synes det er uinteressant, personlig synes jeg det er verdt å merke seg.

Jeg mener at det er totalt feil. Den kristne religionen er full av forordninger, påbud og forbud, som man skal forholde seg til, fordi guden har sagt at det skal være slik. Noen annen begrunnelse gis ikke.

Og skal man sammenligne religioner på det punktet, så ligger det snublende nært å påpeke at f.eks buddhismen ikke har noen gud. Det er en karmalov, men det er beskrevet som en del av universets virkemåte, en nærmest upersonlig fordeler av konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er totalt feil. Den kristne religionen er full av forordninger, påbud og forbud, som man skal forholde seg til, fordi guden har sagt at det skal være slik. Noen annen begrunnelse gis ikke.

Og skal man sammenligne religioner på det punktet, så ligger det snublende nært å påpeke at f.eks buddhismen ikke har noen gud. Det er en karmalov, men det er beskrevet som en del av universets virkemåte, en nærmest upersonlig fordeler av konsekvenser.

Jeg respekterer din mening, det vi kaller kristendommen oppstod etter at Jesus hadde vandret her på jorden.

Hvis du studerer det nye testemente, vil du finne ut at det er Jesus Kristus som forvandler mennesket og former det i sitt bilde ved den Hellige Ånds kraft.

Altså ikke noe menneske må gjøre i egen kraft.

Buddhismen har ingen gud, men karmalov som du noterte ovenfor. Er du snill i dette livet, har du fordeler av det i det neste liv.

Altså hva mennesket må gjøre i egen kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...