Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #1 Skrevet 30. august 2003 Prøver å forstå et spill på pc-en min som heter Hearts. Fulgte med XP'en. Noen som kan hjelpe meg - jeg sitter jo bare her og klør meg i r*** jo Skjønner ikke bæra................................................
Gjest Zalomine Skrevet 30. august 2003 #2 Skrevet 30. august 2003 "hjelp" funksjonen? *tenke* Hearts, er ikke det den jeg kjenner som "spar dame" fra kortspill.. der hjerter er "trumf" og at det derfor kalles Heart på engelsk?
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #3 Skrevet 30. august 2003 Jo det er vel det det er, Fredagsbarn. Men jeg lærte meg aldri det spillet, og regler inne på Hjelp hjelper meg ikke så mye.......
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #4 Skrevet 30. august 2003 Ok, jeg fant noen regler på nett, så nå skal jeg sette meg ned og LÆRE her :D
Gjest Zalomine Skrevet 30. august 2003 #5 Skrevet 30. august 2003 Poenget er vel i bunn og grunn å legge kort, IKKE ta stick, og ikke sitte igjen med de korta som gr poeng, eller noe slikt? Husker ikke helt jeg. Reglene er enkle nok, men å bli flink... det er en annen sak...
Crazee Skrevet 30. august 2003 #6 Skrevet 30. august 2003 Joda, hjertene og spar dame tel poeng, og det er om å gjera å IKKJE få poeng. Først til 100 har tapt. Kløver 2 byrjar. Og det er i grunnen det. Vel - du kan ikkje spela ut hjerter som første kort i ein runde før det er blitt lagt ut i eit stikk før - eller du ikkje har anna å spela ut. (Om du ikkje forstod det siste, så finn du det fort ut når du prøver.)
Gjest Zalomine Skrevet 31. august 2003 #7 Skrevet 31. august 2003 Mm, jeg husker vi spilte dette spillt mye med kortstokk som barn. Langt festligere det enn på pc... men vi kalte det altså "spar dame" , og hadde en regel om ruter knikten, som ga minuspoeng (altså mortsatt av hjerter og spar dama) slik at den var god å ha, men den kan jeg ikke huske finnes i pc-versonen...
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2003 #8 Skrevet 31. august 2003 Men hva gjør Ess'en og Toeren? Hvilke funksjoner har de? Hvor mye gjelder de??
Crazee Skrevet 31. august 2003 #9 Skrevet 31. august 2003 Hjerter ess og to? Ingen spesielle funksjonar, og eg trur ikkje esset tel meir enn resten. (Ikkje i PC-versjonen.) Åh, forresten: Får du alle poenggivande kort (all hjerter og spar dame) så er det dei andre som får poenga.
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2003 #10 Skrevet 31. august 2003 Nei nå gir jeg meg dæven døtte meg opp! Har prøvd og prøvd og prøvd, men skjønner enda ikke alle move'ene som pc-en tar mot meg. Husker veldig vagt at jeg spillte dette spillet før, men jeg kjenner meg ikke igjen i alle reglene nå...... Er det noen som virkelig virkelig virkelig er god i dette spillet eller?? Jeg sitter her og sliter ut all håret på hodet snart om jeg ikke får til.......
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #11 Skrevet 1. september 2003 Altså: Hensikten med spillet er å ha lavest poengsum når spillet er ferdig. Slik spiller du Hjerter: Velg tre kort som du gir til en motstander (unntatt for hver fjerde hånd, da spillerne beholder alle kortene de har fått utdelt). Klikk kortet du vil gi videre. Hvis du ikke vil gi et kort videre likevel, klikker du det på nytt. Den spilleren som har kløver to, starter spillet med å legge den ut. Det spilles med klokken, og hver spiller klikker kortet vedkommende vil spille. Du må legge på et kort i samme farge. Hvis du ikke har et slikt kort, kan du legge på et hvilket som helst kort, men du kan ikke legge ut hjerter eller spar dame i første stikk. Personen som legger på det høyeste kortet i samme farge som det første kortet som ble lagt ut, vinner stikket. Vedkommende spiller spiller ut (klikker) et kort for å starte neste runde. Du kan ikke åpne med hjerter før et hjerterkort er blitt spilt ut i et tidligere stikk. Unngå å ta stikk som inneholder hjerter eller spar dame. Den eneste gangen du bør prøve å ta slike stikk, er når du prøver å ta storeslem eller prøver å hindre noen andre i å ta storeslem. Å ta storeslem vil si å ta alle hjerterkortene og spar dame i samme omgang. Når du tar storeslem, får du null poeng, mens alle de andre spillerne får 26 poeng hver. Du har størst sjanse til å ta storeslem hvis du har mange høye kort i hjerter og spar på hånden. Når omgangen begynner med å gi kort til en motspiller, er det lurt å kvitte seg med høye kort, som ess eller billedkort. Spill ut de høyeste kortene tidlig i spillet mens motstanderne trolig har noen kort i hver farge og må spille ut disse i stedet for hjerter. Stikk som ikke inneholder hjerter eller spar dame, gir ikke poeng. Hold oversikt over hvilke kort som er spilt ut, spesielt om spar dame har gått og om hjerteren er brutt (det vil si om det er blitt lagt ut hjerter i et tidligere stikk). På slutten av hver omgang får du ett poeng for hvert hjerterkort i stikkene du har tatt, og 13 poeng for spar dame. Spillet fortsetter til én spiller får 100 poeng eller mer, eller til den som deler ut, avslutter spillet. Hvis du tar alle hjerterkortene og spar dame i én omgang (kalles å ta storeslem), får du ingen poeng, mens alle motspillerne straffes med 26 poeng hver. Håper du forstår spillet bedre nå. Det ovenstående var det som står forklart i mitt hjerterspill
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #12 Skrevet 1. september 2003 OI! Tusen takk :D Nå ble jeg litt klokere. Har alt det der på "hjelp" hos meg selv, men det står på engelsk, og det er ikke like lett å få med seg alle detaljer. Takker og bukker!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå