Kosteskaft Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Noen som har litt peil på rettigheter? Har nå opplevd å få en samlefaktura fra 1,5 år tilbake fordi xxx mener jeg konsekvent har betalt for sent. Så det er påløpt purringer og gebyrer, og alt mulig rart. Er excel-ark, koder, etc. så skjønner ikke så mye. Bort sett fra at de har klart, når dette regneskapsfirmaet overtok etter noen andre, å legge min inbetalte sum på feil måned. (eks: forfall 15.11.08, mener de er betalt 24.11.08, mens den faktisk er betalt 30.10.08, innbetalinger 24.11.08 er på neste mnd, altså 15.desember) Dette er nå "greit" nok, men irriterende at jeg bruker 3 timer på. Det jeg lurer på, når en regning har forfall 15. i mnd, så legger man inn dette den 15. , men firmaet/banken(?) registrerer dette ikke før dagen etter, altså 16. (lagt inn i høst på datoen for forfall nemlig) Har jeg/vi da betalt en dag for sent, eller er forfall man har satt og pengene blitt trukken faktisk dato?? Autotrekk fra andre firmaer, der jo forfallet i banken satt til forfallet på giroene, og man blir ikke avregner med gebyr for 1 dag for sen betaling! Om dere skjønner....
Solbærsaft Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Jeg tror (med vekt på tror) at dette ikke er din feil, så lenge du faktisk har betalt til forfall (noe jeg også regner med at du kan dokumentere ved å vise til kontoutskrifter). Tror (med vekt på tror en gang til) at firmaet burde tatt høyde for at det tar 2-3 dager før innbetalingen er fullført. Jeg har hvertfall gått rundt og innbilt meg at man ikke kan få noe purregebyr før det har gått 2 uker etter forfall. Og man skal jo få purregebyret med en gang. Ikke 1,5 år på etterskudd ?
Pingting Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har ikke så mye å bidra med her, men jeg husker det var en lignende tråd for ikke så lenge siden. Mulig det var noen kloke hoder som kunne litt mer der. Du finner den sikkert om du leter litt!
Kosteskaft Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2010 Ekstakt det samme som jeg, og personen som lag inn disse regningene i høst også trodde. Men jeg må jo først bevise at regninene er betalt 2-3 uker på forskudd, og ikke 7-10 dager på etterskudd som de tror. (Tipper det er en helt normal mennskelig feil, der noen da firmaet overtok, satte innbetalingen første gang på feil måned, så har alle inbetalinger blitt ett hakk "for sent")
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Ekstakt det samme som jeg, og personen som lag inn disse regningene i høst også trodde. Men jeg må jo først bevise at regninene er betalt 2-3 uker på forskudd, og ikke 7-10 dager på etterskudd som de tror. (Tipper det er en helt normal mennskelig feil, der noen da firmaet overtok, satte innbetalingen første gang på feil måned, så har alle inbetalinger blitt ett hakk "for sent") Jeg har hatt det samme problemet med en "kreditor". Problemet deres var at dataen ikke klarte å skille på månedsinnbetalingene, innbetalingene ble registrert i den måneden de ble betalt, ikke på datoen for forfall. Kom det f.eks inn to innbetalinger samme mnd (eks 1. og 30. hvis forfall var den 15.), ble den andre regnet som en ekstrainnbetaling, ikke som betaling for neste måned. De ba meg vente med innbetalingen til den 1. i måneden det var forfall, nettopp på grunn av dette.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Noen som har litt peil på rettigheter? Har nå opplevd å få en samlefaktura fra 1,5 år tilbake fordi xxx mener jeg konsekvent har betalt for sent. Så det er påløpt purringer og gebyrer, og alt mulig rart. Er excel-ark, koder, etc. så skjønner ikke så mye. Bort sett fra at de har klart, når dette regneskapsfirmaet overtok etter noen andre, å legge min inbetalte sum på feil måned. (eks: forfall 15.11.08, mener de er betalt 24.11.08, mens den faktisk er betalt 30.10.08, innbetalinger 24.11.08 er på neste mnd, altså 15.desember) Dette er nå "greit" nok, men irriterende at jeg bruker 3 timer på. Det jeg lurer på, når en regning har forfall 15. i mnd, så legger man inn dette den 15. , men firmaet/banken(?) registrerer dette ikke før dagen etter, altså 16. (lagt inn i høst på datoen for forfall nemlig) Har jeg/vi da betalt en dag for sent, eller er forfall man har satt og pengene blitt trukken faktisk dato?? Autotrekk fra andre firmaer, der jo forfallet i banken satt til forfallet på giroene, og man blir ikke avregner med gebyr for 1 dag for sen betaling! Om dere skjønner.... Står det betalingsdato på fakturaen er det greit å betale senest den anførte dagen. Står det forfallsdato skal den være mottatt av kreditor innen den dagen. Da må du sørge for å betale noen dager tidligere.
Gjest Niema Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Pengene skal være disponible på mottakerens konto på forfallsdato, altså må man betale et par dager før for å sikre dette.
Rosalie Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Ifølge finansavtaleloven er en regning betalt til rett tid dersom beløpet er ”godskrevet mottakerens institusjon” innen betalingsfrist. Det betyr at pengene ikke nødvendigvis må ha kommet inn på kreditors konto innen forfall, det holder at de er kommet frem til banken han har konto i. En nylig avsagt dom i EU-domstolen fastslår at det skyldige beløpet må være kommet inn på kreditors konto innen fristen. Ifølge EU-dommen holder det altså ikke at pengene er kommet frem til kreditors bank. Står ikke pengene på kreditors konto innen forfall, er skyldneren i mora, som betyr at han betaler for sent. Det gir bl.a. kreditor krav på forsinkelsesrenter. http://www.norjus.no/visartikkel.asp?art=307 Endret 13. januar 2010 av Wadjet
Kosteskaft Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2010 Takk for alle råd! Wadjet: Så det betyr at to ulike "regler" er ute og går...? Er virkelig så dårlig på slik som dette. Jeg stoler jo på at et profesjonelt regneskapsfirma har orden i sysakene sine. Til opplysning, det står forfallsdato 15. i teksten på giroen. Og på betalingsfrist også 15. i mnd.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Men man kan jo ikke ilegge purregebyr før etter 14 dager? Dersom man skal betale regningene slik at de garantert er i mottakers bank til fristen må man jo betale de med en gang man får dem. I min bank (skandiabanken) tar det 1-3 dager før mottaker har pengene. Men fra Postbanken tar det 3-5 dager (nettbank). Og går jeg på Posten og betaler en giro der tar det 7-10 dager. Giroer skal ha en frist på minimum 10 dager.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Takk for alle råd! Wadjet: Så det betyr at to ulike "regler" er ute og går...? Er virkelig så dårlig på slik som dette. Jeg stoler jo på at et profesjonelt regneskapsfirma har orden i sysakene sine. Til opplysning, det står forfallsdato 15. i teksten på giroen. Og på betalingsfrist også 15. i mnd. Jeg gjentar: problemet er at du har betalt FOR tidlig fordi datamaskinen ikke klarer skille mellom de ulike innbetalingene... For den er det enkelt: De pengene som kommer inn i desember tilhører desember, selv om det for deg er januars innbetaling.
Kosteskaft Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 13. januar 2010 Fikk brev fra regneskapsfirmaet, de hadde feil, jeg/vi rett. Så løser seg ja. Får tilbake pengene for de såkalte purregebyrene og rentene. siste gjest: Jo kan virke sånn. Men de kom med masse svada og skyldte på andre for at jeg fikk uriktige krav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå