Gjest Gjest_T.k_* Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har en hund som nesten aldri spiser... Hvor ofte gir dere hundene deres mat? Jeg kan frk. gi hunden min en skål med mat og så bruker den flere dager på å spise den opp. Tror ikke den er syk eller noe for den virker helt frisk og fin og er veldig aktiv hele tiden. Det hadde jo vært litt rart hvis den hadde gått rundt å sultet, men kanskje den ikke trenger så mye mat, den er ganske tynn i fra før av.... Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Hvor gammel er hunden? Hva slags rase er det (siden du sier den er tynn)? Gir du den kun hundemat eller får den "menneskemat"? har du prøvd å bytte for? Noen raser er mer kresne enn andre og det kan være en utfordring å få dem til å spise. Min hund fikk mat 3 x daglig når den var valp, men som voksen får den bare 2 x daglig. Hvis hunden din er kresen av natur vil jeg anbefale deg å gi hunden mat som vanlig (sette ned skålen og tilby den maten) for eks. på morgenen. Hvis den ikke vil ha eller bare småspiser av maten, så ta opp skålen igjen og tilbyr den samme skålen på kvelden igjen. Hunden vil spise hvis den er sulten nok! Husk at hunder i naturen "jobber" for maten sin, så hvis maten står tilgjengelig hele tiden, kan hunden din bli umotivert til å spise. Du kan jo også prøve å "strø" for-kulene rundt slik at hunden din må bruke nesen sin for å finne maten. Lykke til!
Gjest jacob Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Vi slet med at vår hun var ekstremt kresen på maten den fikk, og kunne gå flere dager uten å spise. Løsningen her ble å bytt for, og gikk da for en type for basert på laks og ikke vanlig "kjøtt" Nå spiser hun to skåler for dagen uten problem, og hadde nok spist mer om hun hadde fått lov. Kan virkelig anbefale dette foret, og hos dyrebutikken vi handler har de smaksgaranti, så spiser ikke hunden får en byttet for. Før vi byttet for måtte vi lure i henne mat, og da la vi 4-5 rosiner inn i maten hennes. Hun kjenner da lukten av de, men de er så små at hun klarer ikke å sortere de ut for å spise kun rosinene, og spiser dermed all maten. Andre ting du kan prøve er å blande ut litt leverpostei i vann og helle dette over maten. Da lukter det straks mye bedre og hunden vil nok ha mer lyst på maten.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Vi slet med at vår hun var ekstremt kresen på maten den fikk, og kunne gå flere dager uten å spise. Løsningen her ble å bytt for, og gikk da for en type for basert på laks og ikke vanlig "kjøtt" Nå spiser hun to skåler for dagen uten problem, og hadde nok spist mer om hun hadde fått lov. Kan virkelig anbefale dette foret, og hos dyrebutikken vi handler har de smaksgaranti, så spiser ikke hunden får en byttet for. Før vi byttet for måtte vi lure i henne mat, og da la vi 4-5 rosiner inn i maten hennes. Hun kjenner da lukten av de, men de er så små at hun klarer ikke å sortere de ut for å spise kun rosinene, og spiser dermed all maten. Andre ting du kan prøve er å blande ut litt leverpostei i vann og helle dette over maten. Da lukter det straks mye bedre og hunden vil nok ha mer lyst på maten. For guds skyld, gi ikke hunden rosiner, det kan være dødelig! http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1365 Ellers er jeg enig i at det kan være lurt å blande noe godt i maten til hunden, jeg pleier å ha i litt leverpostei, vom eller vanlig våtfor. Har selv en kresen hund som kan bruke lang tid på å spise maten sin, men er det noen godt blandet i øker apetitten straks.
Gjest Shivas Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Min hund var ekstremt småspist som unghund og ble temmelig skranten. Men han syntes det var stas å søke opp godbiter når vi var ute på tur. Derfor begynte jeg å ta med fòret og slengte det utover når vi tok pause på turen. Byttet også til kvalitetsfòr med mye energi, slik at det holdt med mindre mengder. Etterhvert gikk denne spisevegringsperioden over, men fremdeles i dag - godt voksen - synes han det er ekstra stas og maten tydeligvis ekstremt mye mer velsmakende når han selv kan jobbe litt for å finne den. På sløve dager hvor han trenger litt aktivisering, får han maten sin i en halvlitersflaske. Ganske stas det også
Gjest Jacob Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 For guds skyld, gi ikke hunden rosiner, det kan være dødelig! http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1365 Ellers er jeg enig i at det kan være lurt å blande noe godt i maten til hunden, jeg pleier å ha i litt leverpostei, vom eller vanlig våtfor. Har selv en kresen hund som kan bruke lang tid på å spise maten sin, men er det noen godt blandet i øker apetitten straks. Hmm, dette var jeg slett ikke klar over, og det skal selvsagt ikke gjenta seg nå som jeg vet dette. Hva andre ting som er farlig da? Madarin, er det farlig? Hunden vår elsker mandariner...
Gjest mil Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Hmm, dette var jeg slett ikke klar over, og det skal selvsagt ikke gjenta seg nå som jeg vet dette. Hva andre ting som er farlig da? Madarin, er det farlig? Hunden vår elsker mandariner... Giftig: Rosiner, druer, sjokolade (jo mørkere, jo verre), koffein (som i Cola, kaffe, energidrikker, enkelte smertestillende), løk og hvitløk, macadamianøtter, avocado, xylitol (som i tyggis og en del godteri). http://74.125.77.132/search?q=cache:lMVrsd...=clnk&gl=no Mandarin skal altså være trygt Det likte vår hund også da hun var valp, i ettertid spiser hun ikke annet frukt og grønt enn bananer... Siden du har gitt hunden en del rosiner ville jeg tatt henne til veterinæren for en blodprøve med tanke på nyrene. Bedre føre var, selv om du ikke merker noe på henne nå! Og så ville jeg spurt veterinæren om tegn på nyreproblemer, og vært obs på det resten av hundens liv. Om det skjer noe er det iallefall viktig å få tatt tak i det så raskt som mulig. Det er bare et par år siden en hund jeg kjente måtte avlives pga alvorlige nyreproblemer som følge av at han hadde stjålet en pakke rosiner. Kanskje kunne dette vært unngått om eieren hadde visst hvor farlig rosiner var og tatt ham til veterinær tidligere. Og ikke vær så hard mot deg selv fordi du ikke var klar over det - "alle" vet jo at sjokolade er farlig for hunder, men dette med rosiner er først de siste årene begynt å bli allmennkunnskap.
Gjest jacob Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Ja jeg skal selvsagt ta en tur til veterinæren og få sjekket opp i det. Nå har hun jo ikke fått i nærheten av den dosen som stod var dødlig, men kanskje fått 4 rosiner pr dag i 4-5 dager for en del uker sden for å få henne til å spise den ene typen for vi prøvde. Hunden veier jo 35 kg, så det helt store problemet håper jeg ikke at det er. Men som du sier, bedre å sjekke enn å finne ut i ettertid at noe er gale.
Tabris Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ville tatt en tur til legen, ja. Men ellers ville jeg ikke latt maten stå fremme lenge eller forsøke å gjøre den mer fristende. Jeg ville gitt hunden mat til et fast tidspunkt på dagen. Etter 10-15 minutter ville jeg tatt skålen bort og ikke gitt mat igjen før samme tidspunkt neste dag. Hvis maten står fremme hele tiden så lærer hunden seg å småspise. Hvis du i tillegg forsøker å gjøre den bedre ved å ha godsaker oppi, så ber du jo om å gjøre hunden mer kresen.
Gjest jacob Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Om det er meg du skriver til nå så kan jeg opplyse om at vi ikke lander noe i maten nå da vi har funnet ett for basert på laks som hunden vår virkelig liker. Det var som nevnt kun el liten periode med ett annet for får å få henne til å spise det. Hunden vår får to måltider pr dag, maten står fremme i 30 min så fjernes den.
Gjest Gjest_T.k_* Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ville tatt en tur til legen, ja. Men ellers ville jeg ikke latt maten stå fremme lenge eller forsøke å gjøre den mer fristende. Jeg ville gitt hunden mat til et fast tidspunkt på dagen. Etter 10-15 minutter ville jeg tatt skålen bort og ikke gitt mat igjen før samme tidspunkt neste dag. Hvis maten står fremme hele tiden så lærer hunden seg å småspise. Hvis du i tillegg forsøker å gjøre den bedre ved å ha godsaker oppi, så ber du jo om å gjøre hunden mer kresen. Tror jeg skal prøve det du sier med å bare ha skålen framme når den skal spise
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 For guds skyld, gi ikke hunden rosiner, det kan være dødelig! http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1365 Ellers er jeg enig i at det kan være lurt å blande noe godt i maten til hunden, jeg pleier å ha i litt leverpostei, vom eller vanlig våtfor. Har selv en kresen hund som kan bruke lang tid på å spise maten sin, men er det noen godt blandet i øker apetitten straks. Det er ikke å anbefale å blande inn leverpostei i maten. Sjansen for at hunden blir kresen er veeldig stor. Tenk deg bare hvordan et barn vil reagere hvis den f.eks. alltid har fått sjokolade-pålegg på maten og så plutselig ikke får det lenger.. Men vom og hundemat er jo hundemat, så det er jo derimot ikke det store problemet. Bare husk på tennene til hunden. Tørrfor "sliper" vekk tannsten når den spiser, det gjør ikke våtfor.
Gjest Gjest_T.k_* Skrevet 13. januar 2010 #14 Skrevet 13. januar 2010 Hvor ofte skal jeg gi skåler med mat til hunden min da? En om morgenen, en om dagen og en om kvelden? Og hvor mye sånn ca. skal jeg gi i hver skål, hunden min veier sånn ca. 10 kilo
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #15 Skrevet 13. januar 2010 Hvor ofte skal jeg gi skåler med mat til hunden min da? En om morgenen, en om dagen og en om kvelden? Og hvor mye sånn ca. skal jeg gi i hver skål, hunden min veier sånn ca. 10 kilo Det skal stå på for-sekken hvor mye du skal gi hunden pr dag. Hvis hunden din er voksen bør du gi mat 2 ganger daglig. En på morgenen og en på kvelden.
Kamelia83 Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Det er ikke å anbefale å blande inn leverpostei i maten. Sjansen for at hunden blir kresen er veeldig stor. Tenk deg bare hvordan et barn vil reagere hvis den f.eks. alltid har fått sjokolade-pålegg på maten og så plutselig ikke får det lenger.. Men vom og hundemat er jo hundemat, så det er jo derimot ikke det store problemet. Bare husk på tennene til hunden. Tørrfor "sliper" vekk tannsten når den spiser, det gjør ikke våtfor. Vom og hundemat gir faktisk ikke noe mer tannstein enn tørrfor. Karbohydratene i tørrforet blir liggende i munnen og det danner seg tannstein. Hundene skal uansett alltid/ofte ha tyggebein tilgjengelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå