Gå til innhold

Hvem kan hjelpe når et barn har psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe et barn som virker deprimert? Barnet er 11 år gammelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt helsesøster eller fastlegen deres. En av disse kan hjelpe dere videre innenfor barne psykiatri :)

Skrevet

PP Tjenesten.

Kontakt helsesøster på skolen.

Skrevet

PP-tjenesten, men det er mulig dere må stå litt på for å få den hjelpen som evt trengs. Og siden det er snakk om et barn så bør det også være et opplegg for foreldrene. Dette er viktig for at foreldrene skal kunne skjønne hva barnet går gjennom og hvordan en skal takle det.

Jeg har selv hatt depresjoner mer eller mindre hele mitt "voksne" liv, og jeg kan vel huske tilbake at det startet rundt 11-års alderen. Det ble dessverre ikke tatt tak i og foreldrene mine var som folk flest og ba meg egentlig om å skjerpe meg og bli tøffere, sånn er livet etc. Det var selvsagt velmenende fra deres side, men hos et barn som virkelig er deprimert vil ikke det hjelpe, det må spesielle tiltak til og derfor må foreldrene "læres" opp i takle det, evt også for å kunne skjønne det.

Et deprimert barn kan få veldig dårlig selvtillit og det kan gjøres vondt verre at å få beskjed om at alt er bra, du må bare tro det etc. For når barnet ikke klarer å skjerpe seg så blir det gjerne enda mer deprimert...

Kanskje det ikke er depresjon, men bare en tøff periode? Det er greit å få snakket med noen profesjonelle iallefall, gjerne først uten barnet tilstede. Slik at en kan finne ut om deres beskrivelse er grunnlag til evt videre undersøkelse.

Skrevet

PP tjenesten jobber innenfor lærervansker, gir tilrettelagte metoder for lærere..osv.

Hvis du skal ha hjelp overfor barnet ditt, ville jeg ha tatt kontakt med skolen, som igjen kan henvise barnet til BUP.

Skrevet

Det er bare leger som kan henvise til BUP. PPT driver ingen form for behandling. Synes ikke folk burde svare i slike tråder dersom de overhodet ikke har peiling.

Skrevet

Skal vi vedde? Hilsen barnevernspedagog som har henvist mange barn til BUP

Skrevet

Du kan gå direkte til BUP også, jeg fikk "nødhjelp" hos BUP når jeg var 14 år :)

Skrevet
Skal vi vedde? Hilsen barnevernspedagog som har henvist mange barn til BUP

Så sant :)

Men for å svare ts, kontakt fastlegen. Den vil hnvise deg videre.

Skrevet
Det er bare leger som kan henvise til BUP. PPT driver ingen form for behandling. Synes ikke folk burde svare i slike tråder dersom de overhodet ikke har peiling.

Enklest er det vel å ta kontakt med legen eller helsesøsteren? De henviser videre.

Skrevet
Enklest er det vel å ta kontakt med legen eller helsesøsteren? De henviser videre.

Men er ikke helsestasjonen og helsesøster for de minste barna?

Skrevet
Men er ikke helsestasjonen og helsesøster for de minste barna?

Mener at du kan kontakte de. Hvis du ringer de, og de ikke gjør det, får du i allefall beskjed hvor du skal henvende deg :)

Er det ikke helsesøster på skolen?

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Helsesøster er for alle barn og unge:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...