Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg har bestemt meg for å kutte ned på tv-tittingen trenger jeg tips om gode bøker!

Sjanger er uten betydning. Men ikke for "tungt" da jeg sitter på mye lesesalen med tunge fagbøker. Ikke norske klassikere eller de vanlige bestselgere da jeg har lest mange av dem. Gjerne på engelsk. Eller er jeg åpen for forslag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest bøkene til Camilla Läckberg?

Hvis ikke kan jeg anbefale dem. :)

Skrevet

Jeg synes bøkene til Paulo Coelho er veldig bra :) Du kan begynne med Alkymisten:)

Skrevet

Leste noen av Camilla Läckberg i sommereferien, men er muligens kommet ut en ny etter det?

Og bøkene til Paulo Coelho har jeg lest :)

Skrevet

Oscar Wilde "the picture of dorian gray".

Jens Bjørneboe "uten en tråd"

Eddy Poppy " Anatomi Monotoni"

Knausgaard " En tid for alt"

Kjetil Bjørstad " ODA!"

Skrevet
Oscar Wilde "the picture of dorian gray".

Jens Bjørneboe "uten en tråd"

Eddy Poppy " Anatomi Monotoni"

Knausgaard " En tid for alt"

Kjetil Bjørstad " ODA!"

Notert!

Skrevet

Jeg likte Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón og Alle mine kjære av Alice Sebold veldig godt :)

Skrevet (endret)

Bare en tanke: Dersom du skal lese noe av Jens Bjørneboe må du ikke finne på å lese Uten en tråd. Det er så ufattelig dårlig språk i den boken, det blir litt som å lese tankene til en kåt fjortenåring (etter min mening). Dog er Bjørneboe en helt fantastisk forfatter og jeg vil på det sterkeste anbefale hans trilogi: Bestialitetens Historie, som består av Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten. Bøkene er absolutt ikke tunge å lese - god satire.

Ellers så likte jeg godt Pinnsvinets Eleganse av Muriel Barbery; En søt historie!

Det kan også være mulig at du vil like Haruki Murakami; Norwegian Wood, Kafka på stranden og After Dark.

Kos deg med lesingen! :)

Endret av intellekt
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg anbefaler bøkene til Dan Brown, han er en fantastisk forfatter, og Stieg Larsson, triologien hans slår det meste

Skrevet

Takk for mange gode svar :) Spennende med forfattere og titler som er ukjente for meg, eller rett og slett glemt.

Skrevet (endret)

Mhmh, tund faglitteratur passer veldig greit med litt enklere lesing hjemme, det er også min erfaring. Noen lettleste ting:

Hasek - Den tapre soldat Svejk - morsom og underholdende og kanskje litt glemt i Norge? Må sannsynligvis fås på biblioteket, men kan abefales på det sterkeste

H. Charriere - Papillon - underholdende og bra skrevet

John Irving har fungert bra for meg, har lest en del av ham

Leser også en del krim, men ikke norsk - Rex Stout, P.D. James

Remarque er egentlig ikke tung og han er flink å fortelle historier (synes jeg)

G. Greene er en av mine absolutte favoritter, ikke tunglest, selv om han er en av 'klassikere' (så vidt jeg kan huske har jeg likt absolutt alt jeg har lest fra ham - og det er en del).

Skal du ha noe virkelig lettlest - kanskje James Herriott sine dyrelegehistorier (utrolig søte og morsomme!) eller Jerome K. Jerome?

Noe som også har fungert veldig bra er fantasy (Feist, Martin) og sci-fi (Asimov, A.C.Clarke, D. Adams, I.M.Banks), men der er faren stor at man blir sittende en hel natt og bare lese ferdig, og det passer ikke så bra med lesesal-lesing på dagstid :ler:

Endret av Bond
Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Bare en tanke: Dersom du skal lese noe av Jens Bjørneboe må du ikke finne på å lese Uten en tråd. Det er så ufattelig dårlig språk i den boken, det blir litt som å lese tankene til en kåt fjortenåring (etter min mening). Dog er Bjørneboe en helt fantastisk forfatter og jeg vil på det sterkeste anbefale hans trilogi: Bestialitetens Historie, som består av Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten. Bøkene er absolutt ikke tunge å lese - god satire.

:rødme:

Skrevet

Ben Elton er min favoritt, men ikke så kjent i Norge. Du får kjøpt alle pocketen hans på play.com. Sjangeren er satire, med henblikk på vestens samfunn i dag. Morsomme bøker med massevis av aktuelle undertoner, gjerne skrevet med en bestemt tematikk for øye, som f.eks. den økende ekshibisjonismen vi ser på internett, narkotikabruk, reality-tv, filmtrender eller hvordan vi behandler handicappede. Du ler høyt av disse bøkene, samtidig som du får brukt hodet litt likevel.

Mine yndlingstitler er "Dead famous", "Chart throb" og "Blind Faith"

Ellers leste jeg nylig en bok av Terry Pratchett som ikke hører med i Discworldserien; "Nation". Veldig bra, underfundig.

En artig boktrilogi som gjør narr av fantasysjangeren er De fire og han som gjør galt verre av Hans Fredrik Follestad: "Begynnelsen", "Fortsettelsen" og "Slutten". Disse har en helt surrealistisk handling om en ilder, en elg, en panda og en vaskebjørn som er uvenner med en skilpadde. De bor og ferdes alle i menneskeverdenen, uten at det blir sett som besynderlig. Det viser seg at de fire første må redde verden i diverse magiske settinger à la Ringenes Herre. Jeg lo meg skakk!

Skrevet

Boktyven av Markus Zusak, helt utrolig bra fra andre verdenskrig om en tysk jente, skikkelig bra skrevet!

La den rette komme inn av John Ajvide Linqvist, om en tolv år gammel gutt som er mobbeoffer og som blir kjent med en jente som er vampyr (vampyr delen høres teit ut, men den er ikke en typ vampyrbok egentlig) det er en blandingsbok av krim, drama, spenning, og litt fantasi. Den er utrolig realistisk og er faktisk den beste boken jeg har lest

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg vil anbefale:

Shardlake-serien til C.J. Samson. En fantastisk serie satt til England i perioden da Henrik den 8. var Konge, uten at han spiller en spesielt stor rolle i bøkene. God historisk krim :)

First Law-triologien til Joe Abercrombie hvis du har lyst til å prøve en ny og mørkere type fantasy som er veldig forskjellig fra Ringenes Herre. Sarkastisk og mørk humor gjør en ellers mørk historie underholdene. Bør imidlertid ikke leses hvis man har problemer med tildels groteske, detaljerte beskrivelser av tortur og mord.

Til slutt vil jeg anbefale en fantastisk bok av Zôe Ferreris som heter "The Night of the Mi'Raj" eller "Rød Sand" på norsk. Boka gir et innblikk i og nydelige skildringer av Saudi Arabia, og er i liten grad politisk. Enkel og lese, samtidig som den er intelligent nok til at den aldri blir kjedelig.

Skrevet

Noen av mine lettleste favoritter på engelsk:

The Hitchiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams. Klassiker! Morsom, lettfattelig men intelligent.

The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd. Nydelig skrevet, veldig menneskelig og fin. Handler om ei 14 år gammel jente som rømmer fra (den slemme) faren sin for å lære mer om sin avdøde mor. Den er satt i USA på 60-tallet, og tar opp endel temaer rundt raseproblematikken - men uten å bli tung av den grunn.

A Spot of Bother av Mark Haddon. Hysterisk morsom til tider, andre ganger helt gal. Handler om en familiefar i 60-årene hvis liv gradvis rakner på alle kanter (uten at jeg skal røpe plottet for mye her). Det fine med boka er at den klarer å ta opp temaer som psykisk helse, familie, kjærlighet og sosiale forhold på en måte som både er humoristisk, intelligent og veldig lite selvhøytidelig.

Haddon har også skrevet en bok som heter The Curious Incident of the Dog in the Night-time som jeg også likte veldig godt. Den handler om en ung tenåringsgutt med autisme. Ikke på en alvorlig måte: fortelleren i historien er gutten selv. Den merkelige, uvante verdensoppfatningen han har er egentlig en veldig fin måte å oppleve denne historien på.

Og til syvende og sist så må jeg bare anbefale alt av Erlend Loe. Aller best liker jeg Doppler, Fakta om Finland og Naiv. Super.

Skrevet

Ja, A Spot of Bother av Mark Haddon, den hadde jeg glemt. Helt fantastisk!

Skrevet

Jeg vil anbefale Dan Brown, spesielt Angels and Demons og the Lost Symbol. Holder på med sistnevnte nå, og det er lettleste bøker (også på engelsk) med spenning omtrent fra første side. Samme gjelder bøkene til Stieg Larsson og Jo Nesbøs bøker om Harry Hole.

Twilight-serien er det delte meninger om, men jeg liker bøkene veldig godt på tross av at det er undomsbøker, spenning og romantikk i god forsoning. Harry Potter er også fantastiske bøker!

Ellers liker jeg veldig godt Berlinerpoplene-trilogien til Anne B. Ragde, som er litt annen kategori igjen. Idas dans er en flott og veldig sterk bok, en mors sanne historie om datterens kamp mot leukemi.

Slenger meg også på anbefalingen om A Hitchhikers Guide to the Galaxy - litt spesiell, men veldig morsom! Og det er jo en grunn til at Ringenes Herre ble en klassiker lenge før det blei film av historien! Hobbiten er også veldig koslig. Og hvis du liker fantasy-litteratur er det mye å velge i, f.eks. R.A. Salvatores bøker om Drizzt Do'Urden. Fåes på Outland (på nett eller i de største byene).

Ellers har jeg lest mye bra av Ingvar Ambjørnsen og Lars Saaby Christensen, og veldig mye jeg ikke kommer på i farta. Det er mye bra å hente blant bøker man kanskje ikke hører så mye om, men bestselgere blir jo ikke akkurat det helt uten grunn, så det kan være greit å starte med dem man vet mange andre har likt.

Kos deg masse! :)

Skrevet

Alt av Jane Austen er å anbefale! Om du har sett nokon av filmatiseringane av bøkene hennar, så har du kanskje ei lita formeining om bøkene. Men om du les dei, kjem du til å få ei skikkelig god overrasking! Språket og skrivemåten til Jane Austen er heilt herleg!

Mange vil sikkert anbefale Bronte-søstrene her, i same kategori som Jane Austen. Men dei har eg faktisk ikkje noko til overs for. Det er mi personlege meining, så du bør kanskje ikkje ta den for seriøst. Da vil eg heller anbelafe Elizabeth Gaskell.

Ein norsk trilogi, som heiter Sagaen om den siste Nattkriger er ganske god. Og det er jo fint å støtte opp om litt norsk litteratur, og! Dei har sikkert Nattkrigeren på biblioteket ditt!

Har du lest Shopoholiker bøkene av Sophie Kinsella? Om du ikkje er så vand med å lese bøker er dei kanskje ein fin plass å begynne på. Dei er lettleste og underhaldande. I litt same kategori har ein jo Bridget Jones bøkene av Helen Fielding.

Og som allerede er nevt over her, Douglas Adams og Haikernes Guide Til Gallaksen. Den er virkeleg verdt å lese. Men den er kanskje litt lang og tung å begynne på om du er litt "nybegynner" i forhold til bøker.

Likar du fantasy? Da kan du begynne med Hobbiten, eller kanskje Harry Potter. Det er nok ein grunn til at desse bøkene er så kjende som dei er! Dei er vel eigentleg barnebøker, men spesielt Hobbiten hadde eg mykje glede av etter eg vart vaksen og!

Om det er vampyrbøker du likar, så vil eg eigentleg ikkje anbefale Twilight. Sookie Stackhouse serien av Charlaine Harris er underhaldane og gode (om du har sett True Blood, så kjenner du sikkert igjen noko av handlinga). Og så er bøkene av Anne Rice alltid ein klassikar!

Eg ser at folk anbefalar Dan Brown. Eg har lest to bøker av han, og dei var spennande. Men eg trur nok at om du har sett filmatiseringa først, så vil det kanskje ikkje vere like spennande lesing.

Ellers så får du sikkert god hjelp om du går på biblioteket og spør! Dei som jobbar der er ofte flinke! Ellers så kan du se på dei billege paperback bøkene dei har på matbutikken, det er ofte veldig populære og greie bøker!

Lykke til med lesinga! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...