Gjest Fru strert Skrevet 30. august 2003 #1 Skrevet 30. august 2003 I dag har min husmorstolthet fått seg et skudd for baugen. Jada, jeg lar meg påvirke av KG og gikk til innkjøp at to stk Turiform bomullssateng sengesett. So far so good. Deilig stoff og alt det der, virket veldig fint. Nå er de vasket og til og med tørket utendørs siden det var fint vær i går. Så kommer det jeg tydeligvis ikke kan. I tråden som i sin tid var om bomullssateng ble det sagt at det måtte strykes for å få tilbake den glansen det hadde da det var nytt. Jeg roter fram strykejern og brett og setter igang, med jernet på tre som i vaskeanvisningen. MEN DET BLIR JO IKKE GLATT!!! Det er fortsatt disse småkrøllene/skrukkene i stoffet, det har blitt glattere, men glans?? Kan ikke se at jeg har gjort noen åpenbare feil, så... (Ja, jeg kan stryke vanligvis) Noen andre som har erfaring med disse settene?? Og en annen ting. Hvordan i huleste får man strøket og brettet sammen et dobbeltlaken rett. Mitt endte med å bli krøllete i brettene igjen. Har alltid tidligere brukt laken med strikk som ikke trengte å strykes.
jordbær Skrevet 30. august 2003 #2 Skrevet 30. august 2003 Kanskje det nytter å stryke dem når de er litt fuktige?
Gjest Tex Skrevet 31. august 2003 #3 Skrevet 31. august 2003 Stryke sengetøy...???!!??!!!! Jeg har da jammen nok å gjøre ellers......
Gjest Fru strert Skrevet 31. august 2003 #4 Skrevet 31. august 2003 Stryke sengetøy...???!!??!!!! Jeg har da jammen nok å gjøre ellers...... Nå var det jo ikke det som var poenget her da....... Jeg stryker ikke vanlig sengetøy, men dette måtte visstnok strykes for å få tilbake glansen det hadde i stoffet før det ble vaska, og så måtte jeg jo prøve.
Gjest Poirot Skrevet 31. august 2003 #5 Skrevet 31. august 2003 Hender folk gir råd om saker de egentlig ikke kan noe om....
Gjest Twigi ulogget Skrevet 31. august 2003 #6 Skrevet 31. august 2003 Turiform sateng er vanskelig å få glatt - Høie er mye bedre sånn. Men en liten trøst: etter at du har brukt det en stund, vasket det mange ganger. så blir det mykere og lettere å få glatt. Tror ikke stryking er nødvendig for å få tilbake glansen, jeg tørker sengetøyet ute og strekker det i fasong etterpå. Nå er det fint og glatt (etter ca 1/2 års bruk).
Gjest Mae Skrevet 31. august 2003 #7 Skrevet 31. august 2003 Det er riktig at bomullssatin bør strykes for å få det like pent igjen etter vask, enkelte produsenter trykker tom. dette rådet bakpå pakkene med sengetøy. Men stoffet er ikke like lett å hanskes med etter bare 1 gangs. vask. Etter 2-3 ganger derimot blir det mye enklere å få det glatt med strykejernet. Mae
Fakse Skrevet 31. august 2003 #9 Skrevet 31. august 2003 Men hvordan stryker man forresten store ting som sengetøy (vi har dobbeldyne) og lange duker uten at noe ligger på gulvet? Finnes det overhod noen triks, er det noe her jeg ikke har fått med meg? Jeg er en kløpper på bunadskjorter og andre "vanskelige" ting, men duker er jo helt håpløst... Sengetøyet har jeg gitt opp...
Gjest Fru strert Skrevet 31. august 2003 #10 Skrevet 31. august 2003 Men hvordan stryker man forresten store ting som sengetøy (vi har dobbeldyne) og lange duker uten at noe ligger på gulvet? Finnes det overhod noen triks, er det noe her jeg ikke har fått med meg? Det går nesten ikke det. Jeg passer alltid på at gulvet der jeg står og stryker er helt rent og så får det bare dette på gulvet. Takk for alle svar. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og se om det blir bedre etter noen vask.
Fakse Skrevet 31. august 2003 #11 Skrevet 31. august 2003 Forresten... har du dampstrykejern? Det gjør underverker i mange tilfeller... Ellers kan det være lurt å stryke når tøyet enda er litt fuktig etter vask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå