Gå til innhold

Huseier skal inn i bolig til stadighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier hybel gjennom studentsamskipnaden på mitt studiested, og de skal stadig inn i boligene for å gjøre diverse arbeid. Dette er i utgangspunktet greit, men jeg synes det begynner å bli mye og at jeg får kort varsel.

I dag fikk jeg en melding:

Pga mange tilbakemeldinger på kalde boliger skal termostatene byttes ut. Oppstart er i morgen tidlig og jobben tar noen dager. Er du ikke hjemme må vi inn allikevel. Tidsforbruk pr bolig er ca 20 minutter.

jeg synes en dags varsel er kort, jeg synes også at tidsperspektivet er uholdbart. De kan komme alt fra 08.00-16.00 og over flere dager, jeg aner ikke når. Jeg synes det er direkte stressende, men mulig jeg er overfølsom. Jeg skulle i det minste likt å vite hvilken dag jeg kunne regne med å få besøk.

Dette er heller ikke et isolert tilfelle, i snitt har de sikkert vært innom hybelen min en gang annenhver måned siden jeg flytta hit. Sist var rett før jul. Med så korte frister føler jeg at jeg alltid må ha hybelen klar til å ta imot "besøk", er redd for å la ting ligge fremme osv. En annen ting er jo at de bruker så kort tid fra de banker på til de låser seg inn, så er man i dusjen eller på do rekker man ikke å komme seg til døren før du har hybelen full av arbeidsfolk.

Er jeg overfølsom her, eller er dette noe jeg kan ta opp med samskipnaden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn hos oss også, vi får alltid beskjed på forhånd (sms) bortsett fra at man må fylle oppi noe i vacuumdoen vår hver uke, men da kommer de til samme tidspunkt.

Hvorfor føler du at du må ha det pent til de kommer? Jeg lar da bare ting ligge, de klarer fint å gå over :fnise:

Det med at de bruker kort tid før de låser seg inn kan du derimot ta opp med samskipnaden syns jeg.

Skrevet
Hvorfor føler du at du må ha det pent til de kommer? Jeg lar da bare ting ligge, de klarer fint å gå over :fnise:

Ryddig er jo en ting, men jeg har jo saker og ting jeg ikke vil vise frem for allmennheten. Dessuten finner jeg det veldig stressende at det er fremmede mennesker i leiligheten min med jevne mellomrom.

Skrevet
Ryddig er jo en ting, men jeg har jo saker og ting jeg ikke vil vise frem for allmennheten. Dessuten finner jeg det veldig stressende at det er fremmede mennesker i leiligheten min med jevne mellomrom.

Har du lov å ha det i leiligheten skal ikke de bry seg. Jeg prøver også å tenke på at hvis ikke de er der hadde en elektriker eller noe annet kommet for å fikse det som er galt, de fra samskipnaden begynner jeg å kjenne igjen ansiktet til i hvert fall.

De er jo også profesjonelle, de snoker ikke igjennom sakene dine.

Skrevet

Åhh jeg føler med deg! Ligger på sofaen med influensa nå og har fått beskjed om at når som helst i løpet av denne uken kommer et malerfirma og skal gjøre noe greier på terrassen. Jeg ringte vaktmesteren og lurte på om man ikke kan få vite hvilken dag de kommer i det minste, men han sa at beskjeden vi hadde fått burde være tilstrekkelig.

Jeg har det sånn passe ryddig nå men stresser egentlig mest over tanken på at det plutselig står fremmede menn i stua mi ca når som helst, når jeg dusjer, sover eller ligger på sofaen med dopapir i nesa :(

Skrevet
Jeg har det sånn passe ryddig nå men stresser egentlig mest over tanken på at det plutselig står fremmede menn i stua mi ca når som helst, når jeg dusjer, sover eller ligger på sofaen med dopapir i nesa :(

Det er dette som stresser meg mest også, blir redd for å gå på do og i dusjen, fordi jeg aldri vet når de plutselig er her. Hadde det vært et engangstilfelle så hadde det ikke plaget meg, men jeg føler det er slik hele tiden. Får også ofte beskjed om at det skal komme folk, også kommer de ikke. Da går man og venter/forbereder seg på at folk skal dukke opp, også skjer det ikke noe. Veldig stressende.

Har ingenting jeg ikke har lov til på hybelen, så det er ikke det det handler om.

Men skjønner at jeg kanskje er en smule følsom for akkurat slike ting. Vurderer sterkt å flytte for jeg synes dette er slitsomt rett og slett.

Skrevet
Men skjønner at jeg kanskje er en smule følsom for akkurat slike ting. Vurderer sterkt å flytte for jeg synes dette er slitsomt rett og slett.

Kan være det er jeg som er lite følsom på det, men virker veldig stressende og slitsomt å gå rundt sånn som du beskriver :)

Skrevet

Husleieloven sier følgende:

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

De kan altså ikke komme når som helst, selv ikke når de er en studentskipnad. Skriv et brev og klag. Er det skriftlig, må de forholde seg til det. Er det muntlig kan de lett "glemme" det.

Skrevet
En annen ting er jo at de bruker så kort tid fra de banker på til de låser seg inn, så er man i dusjen eller på do rekker man ikke å komme seg til døren før du har hybelen full av arbeidsfolk.

Kjenner til den. Vaktmesteren ved studentboligene jeg bodde i før brukte ca. et halvt sekund fra han ringte på til han åpnet døra. Jeg er vanligvis rimelig konfliktsky, men da fikk han en skyllebøtte av en Pingting som stod der i bare håndkledet og hadde vært på vei fra dusjen til soverommet. :kjefte: Neste gang ventet han til jeg åpnet selv, gitt! :fnise:

Enig med tineline: send et brev, eventuelt en epost som du sender både til vaktmester og selve samskipnaden. Der kan du ta opp både det korte varselet, hvor ofte de gjør ting og mangelen på normal høflighet når de ringer på (hvis de er så ille, vel og merke).

Skrevet

Hoho... malerfirmaet kom i dag, mannen gikk på terrassen og kom rett inn igjen og sa "her var det jo fuget" og gikk igjen. Så mye stress fra min side for ingenting! haha.

Skrevet

Tusen takk for svar. Har enda ikke dukket opp noen her, så de dukker vel opp til uka. Kommer til å ta kontakt med samskipnaden og si i fra, de skal inn her i hytt og pine på kort varsel så synes de bør prøve å ta hensyn og gi folk mer enn 5 sekunder på å åpne døren.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Da jeg bodde på studenthybel i Bergen fikk vi varsel en uke i forveien om de skulle inn og sjekke noe. Vi fikk jo ikke vite klokkeslett noe som jeg også fant stressende, men ikke noe jeg kunne gjøre så mye med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...