Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Det var jeg som skrev innlegget "ikke tren fordi du må" tidligere. Og nå foreslås det altså at man skal sette seg mål og delmål, evaluere jevnlig osv....Jeg for min del tviler på at jeg blir mer motivert hvis jeg skal pese med disse tingene her i tillegg til at det er et ork å komme seg på trening fra før av..... I tillegg til at trening er kjedelig i utgangspunktet, så skal det nå også gjøres komplisert?! Fatter ikke at dette kan være nødvendig hvis man ikke driver noen form for konkurransebasert aktivitet.
Andungen Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Det var jeg som skrev innlegget "ikke tren fordi du må" tidligere. Og nå foreslås det altså at man skal sette seg mål og delmål, evaluere jevnlig osv....Jeg for min del tviler på at jeg blir mer motivert hvis jeg skal pese med disse tingene her i tillegg til at det er et ork å komme seg på trening fra før av..... I tillegg til at trening er kjedelig i utgangspunktet, så skal det nå også gjøres komplisert?! Fatter ikke at dette kan være nødvendig hvis man ikke driver noen form for konkurransebasert aktivitet. Det er faktisk studier som viser at det å sette mål og delmål skal ha en motiverende effekt, så lenge de er tilpasset den enkelte. Det er jo mere ment som en hjelp til de som har behov for motivasjon og ikke et ekstra ork i hverdagen.
Chanel.No5 Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Hva med helsegevinster ved fysisk aktivitet? Fysisk aktivitet er et vidt begrep som omfatter for eksempel lek, friluftsliv, idrett, mosjon, trening, trim, kroppsøving og fysisk arbeid. Alle aktiviteter hvor du beveger deg i hverdagen og bruker kroppen er fysisk aktivitet. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for normal vekst og utvikling og har en forebyggende effekt mot en rekke sykdommer. Helsefremmende fysisk aktivitet gir også økt overskudd, virker positivt på humøret, og er en fin mulighet til sosialt samvær. Daglig fysisk aktivitet er viktig for barn, unge, voksne og eldre. Personer som er fysisk aktive lever i gjennomsnitt lenger enn personer som er lite fysisk aktive. Det finnes god vitenskapelig dokumentasjon for at jevnlig fysisk aktivitet gir en rekke helseeffekter. Hvis du er regelmessig fysisk aktiv vil du: - Sterkt redusere risikoen for å utvikle en form for hjerte- og karsykdom - Redusere risikoen for flere typer kreft - Minske risikoen for diabetes type 2 - Bedre lungefunksjonen - Få større overskudd og mer trivsel - Forbedre evnen å mestre stress - Styrke immunforsvaret - Øke arbeidskapasiteten - Bedre blodsirkulasjonen - Redusere aldringsprosessen - Bedre funksjonsnivået - Bedre søvnkvalitet - Bedre mage- og tarmfunksjonen - Minske risikoen for å utvikle benskjørhet - Bedre kroppsbalansen om minske risikoen for fall - Redusere risikoen for ryggbesvær - Bedre leddfunksjon og bevegelighet - Styrke muskulaturen - Forebygge fedme og bedre grunnlaget for å opprettholde riktig kroppsvekt Personer som i utgangspunktet har et lavt fysisk aktivitetsnivå, vil få store helsegevinster i form av redusert sykdomsrisiko, bedret livskvalitet og økt funksjonsdyktighet hvis de bli regelmessig fysisk aktive slik at de oppfyller anbefalingene. Ingen av punktene over som setter litt motivasjon i kroppen din? Henet dette fra en artikkel fra Bedre Helse. Endret 13. januar 2010 av Lotte28
Morea Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Jeg og to venninner har skrevet og undertegnet en avtale hvor vi har listet hver våre mål for de neste månedene. Har lagt til en liten pengestraff hvis vi bryter disse, basert på tillit naturligvis men likevel. Dreier seg ikke om slanking, men om å bli sunnere. For min egen del gjelder det å kutte godterier, begynne å spise frokost og trene så og så mange ganger i uken. Treningsavtaler gjør vi sammen, da er det vanskelig å ikke møte opp og vi er hjertens enige om at det er kjempegøy når vi først har gått. Viktig å sette seg oppnåelige mål, og finne trening som er gøy!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Hva med helsegevinster ved fysisk aktivitet? Fysisk aktivitet er et vidt begrep som omfatter for eksempel lek, friluftsliv, idrett, mosjon, trening, trim, kroppsøving og fysisk arbeid. Alle aktiviteter hvor du beveger deg i hverdagen og bruker kroppen er fysisk aktivitet. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for normal vekst og utvikling og har en forebyggende effekt mot en rekke sykdommer. Helsefremmende fysisk aktivitet gir også økt overskudd, virker positivt på humøret, og er en fin mulighet til sosialt samvær. Daglig fysisk aktivitet er viktig for barn, unge, voksne og eldre. Personer som er fysisk aktive lever i gjennomsnitt lenger enn personer som er lite fysisk aktive. Det finnes god vitenskapelig dokumentasjon for at jevnlig fysisk aktivitet gir en rekke helseeffekter. Hvis du er regelmessig fysisk aktiv vil du: - Sterkt redusere risikoen for å utvikle en form for hjerte- og karsykdom - Redusere risikoen for flere typer kreft - Minske risikoen for diabetes type 2 - Bedre lungefunksjonen - Få større overskudd og mer trivsel - Forbedre evnen å mestre stress - Styrke immunforsvaret - Øke arbeidskapasiteten - Bedre blodsirkulasjonen - Redusere aldringsprosessen - Bedre funksjonsnivået - Bedre søvnkvalitet - Bedre mage- og tarmfunksjonen - Minske risikoen for å utvikle benskjørhet - Bedre kroppsbalansen om minske risikoen for fall - Redusere risikoen for ryggbesvær - Bedre leddfunksjon og bevegelighet - Styrke muskulaturen - Forebygge fedme og bedre grunnlaget for å opprettholde riktig kroppsvekt Personer som i utgangspunktet har et lavt fysisk aktivitetsnivå, vil få store helsegevinster i form av redusert sykdomsrisiko, bedret livskvalitet og økt funksjonsdyktighet hvis de bli regelmessig fysisk aktive slik at de oppfyller anbefalingene. Ingen av punktene over som setter litt motivasjon i kroppen din? Henet dette fra en artikkel fra Bedre Helse. TS her. Jeg er fullstendig klar over helsegevinsten ved jevnlig fysisk aktivitet, og det er jo derfor jeg tvinger meg selv til å gjøre dette to-fire ganger i uka. Kall det gjerne motivasjon at jeg faktisk klarer å prioritere å trene selv om jeg ikke liker det. Det som irriterer meg med alt dette motivasjonssnakket, er den underliggende forventningen om at man skal synes at det er morsomt å trene. Jeg synes at det å trene stort sett er både kjedelig og et ork, og med mindre ett eller annet mirakel skulle inntreffe, så kommer jeg nok ikke til å skifte mening.
tineline Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Like viktig er det å ikke trene bare fordi man vil se ut som en supermodell. De grunnene Lotte28 lister opp er veldig fine, men samtidig er det viktig å ikke gjøre seg avhengig fordi man forsøker å oppnå et - for seg - usunt kroppsideal. Jeg har vært treningsavhengig og trent kroppen ihjel. Tre økter om dagen er ikke bra, men det begynte fordi jeg bare skulle bli sunnere og gå ned noen kilo. Husk at det kan være like bra å trene forsiktig og funskjonelt for noen, framfor hardt og slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå