Gå til innhold

Åpningsreplikker

Gjest KateW

Anbefalte innlegg

Fikk ideen av en annen tråd. La oss diskutere gode åpningsreplikker, ikke å forveksle med sjekkereplikker, men emner, tema og annet man kan snakke med folk man ikke kjenner om i festlig eller mindre festlig lag.

Mitt forslag i den andre tråden var altså

"Første plate du kjøpte for egne penger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke helt det det blir spurt om, men jeg fikk ihvertfall servert denne av en full trønder:

"Jeg vil kutte deg i to."

Mens han sto der med forkle og kjøkkenkniv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer ikke første plate da jeg ikke er spesielt musikkinteressert og heller ikke husker det.

Mitt første spm. vil kunne være litt avhengig av settingen man møter vedkommende i. Er det jobb/kurs spør man om hvor lenge man har jobbet/kurset , er det på trening hvor lenge man har trent og hvordan , er det sammen med venner hvor lenge man har kjent noen av de.

For en pot. kjæreste er jeg opptatt av hva han jobber med , hva slags fritidsinteresser så på en date kan jeg nok være kjapp med å komme inn på det. For generelt nye bekjente er jeg også interessert i hva de driver på med / er opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første plate var Carola, så annet enn Ice-breaker hadde det neppe vært om jeg hadde blitt stilt det spørsmålet.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første plate var Carola, så annet enn Ice-breaker hadde det neppe vært om jeg hadde blitt stilt det spørsmålet.... :ler:

Er jo mye man kan si om Carola :gjeiper:

Er vel viktig å snappe om hva vedkommende interesserer seg for - og da får man jo forh. ikke problemer med å finne noe å snakke om hvis man selv har litt interesse for det samme.

Det verste jeg vet er kollegaer , fjerne venner som man på en måte vet det grøvste om men som man egentlig ikke har noe til felles med - og man havner i en setting hvor man må prate med vedkommende. Da har man allerede tatt plate-spm. uten at det ble så mye diskusjon :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på sak er best.

For menn: Er du glad i lage mat?

For kvinner: Hvor mye tjener du i året?

:ler: :ler: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mye man kan si om Carola :gjeiper:

Er vel viktig å snappe om hva vedkommende interesserer seg for - og da får man jo forh. ikke problemer med å finne noe å snakke om hvis man selv har litt interesse for det samme.

Det verste jeg vet er kollegaer , fjerne venner som man på en måte vet det grøvste om men som man egentlig ikke har noe til felles med - og man havner i en setting hvor man må prate med vedkommende. Da har man allerede tatt plate-spm. uten at det ble så mye diskusjon :fnise:

Nettopp, litt sosial IQ må man ha, og de gode replikkene er ofte situasjonsbetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du kva som er grønt, og lukter som gulmaling - grønnmaling

Visst du har ei and med kun eit bein, vil anda svømme i sirkel eller rett fram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
*hikst* Ble det en lengre samtale ut av den replikken?

Haha, ja, faktisk når jeg tenker meg litt om!

Husker ikke hva jeg svarte umiddelbart, men han spurte ihvertfall like etter om hvilken del jeg helst ville beholde. Jeg svarte overkroppen, fordi jeg setter pris på hjernen. ;) Da fikk jeg høre at jeg ville gå glipp av så mye med å miste underdelen (ehm..), for så at han tok et godt tak i begge brystene mine og sa "men skjønner deg jo, er jo fordi du har så fine pupper!".

Det ble ikke oss to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk du til jul, hva ønsker du deg til jul er gode i sesongen som nettopp har vert. Å snakke om været når det er såpass kaldt som nå funker og fett

Men den beste er vel å si akkurat det som faller deg inn i den situasjonen du er i, alt fra "Uff det huset der trenger maling" til variasjoner av "Elsker vinteren"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mann_*
Fikk ideen av en annen tråd. La oss diskutere gode åpningsreplikker, ikke å forveksle med sjekkereplikker, men emner, tema og annet man kan snakke med folk man ikke kjenner om i festlig eller mindre festlig lag.

Mitt forslag i den andre tråden var altså

"Første plate du kjøpte for egne penger."

Min replikk: lyst til å se noe langt og hardt? ...

For dertil å dra frem et kubbelys, fordi strømmen har gått så skal det stå på middagsbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, noen av disse er vel mer sjekkereplikker enn åpningsreplikker? Spesielt den med kubbelys?

Bøker, filmer, restauranter og musikk bør vel være gode samtale-emner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker, filmer, restauranter og musikk bør vel være gode samtale-emner?

Ja, forutsatt at man har noe av dette felles.

Deri ligger alltid problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så hyggelig med sånne positive mennesker som deg, Steinar, du sprer rundt deg med lys varme og gode tanker.

Eksempel på over:

"Har du vært ute og spist i det siste."

"Ja"

"Et bra sted?"

"Nei."

"Hva skjedde?"

Historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så hyggelig med sånne positive mennesker som deg, Steinar, du sprer rundt deg med lys varme og gode tanker.

Jeg bare påpeker fakta ;)

Hadde en lærer en gang som lærte meg det følgende:

"Felles kommunikasjon er god kommunikasjon".

Og intet er mer sant enn dette faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo åpningsreplikkene sees i sammenheng med "setting" isåfall da, men her er noen forsøk :

-hva liker du best, salt eller søtt ??

-(til kvinner)hva er din favorittsjokolade ??

-fortell meg din mest spennende opplevelse, eller mest skremmende ??

Helt "off-piste" : "Hvor ble du unnfanget" ?

eller : Jeg våknet opp med så godt humør idag, si meg hva jeg kan gjøre for at din dag skal bli fin ?

Si meg hvilken farge du har på tannbørsten din, så skal jeg fortelle hvilket stjernetegn du er født i ??

Når vant du sist i lotto ??

Hva er din favorittdessert ?? (Hvorfor : "ville bare sjekke om vi kunne komme så langt")

Hva gjorde du kl. tre idag ?? (så på klokka ?)

Vil du hjelpe meg med å stusse hekken min litt ?? (skal vi trene sammen ?)

Hvilke ingredienser trenger jeg til favorittmiddagen din ?

Hvor ender landeveien din ?? (kan brukes i mange sammenhenger)

....ja dette var kanskje litt blanda drops..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...