Gå til innhold

Kaste mer og mindre brukbare ting?

Gjest mil

Anbefalte innlegg

Jeg skal kvitte meg med en del ting da vi har fått nytt og bedre. Men finnes det noen steder man kan gjøre av annenrangsprodukter, annet enn å kaste dem? Er det faktisk ingen i Norge som er fattige nok til å ta imot gratis annenrangsting?

Ting nr. 1: En brødrister med to rom, der bare én vegg i hvert rom virker, slik at brødskivene bare ristes på en side av gangen. Blir flott ristet om man så snur skivene og rister på andre siden. Regner likevel med at denne bare går i søpla.

Ting nr. 2: En støvsuger som er begynt å dra på årene og suge litt dårlig. Kan hende den virker perfekt igjen om den får en liten overhaling og får skiftet ut diverse filtre o.l., men da vi uansett hadde en ekstra støvsuger (vi hadde hver sin da vi flyttet sammen), så gidder vi ikke bruke mer energi på denne. Vil ingen ha en gratis støvsuger?

Ting nr. 3: En multifunksjonsskriver, kanskje fem år gammel, som virker helt fint, men som jeg har byttet ut fordi jeg ville ha en som var bedre, og jeg synes blekket til denne var for dyrt. Virker perfekt om man kjøper nytt blekk og en USB-ledning til rundt 80 kroner. Gidder man ikke kjøpe blekk, er jo uansett scanneren funksjonabel.

Må jeg bare levere dette på fyllinga, eller finnes det steder som kan være interessert i å ta imot dette? På fyllinga vår er det en ordning for at de tar vare på møbler, sykler og lignende som virker, og selger det videre for en billig penge, men jeg har ikke sett at de har elektriske ting, så det tror jeg ikke de tar imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hørt om Fretex?

De tar i mot alt det der. Ellers har du...Maritabutikken tror jeg den heter, helt nederst i Markveien på Grünerløkka. Den ligger på det aller nederste hjørnet, hjørnedør som facer Akerselva. Upraktisk hvis du ikke bor i Oslo så klart, i så fall hadde jeg gått for Fretex.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn.no

Fretex tar ikke inn hvitevarer - og ikke ødelagte ting. Man skal ikke bruke Fretex som søplekasse og ting som ikke er i orden skal man ikke gi dit.

Men på finn.no kan man skrive nettopp det du skriver her og da er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt: prøv på finn.no.

Om du ikke blir kvitt det på denne måten, så skal elektronikk og elektriske produkter IKKE kastes på fyllinga! Både kommunen og forretninger som selger tilsvarende produkter er forpliktet til å ta imot kasserte elprodukter gratis. Da blir både brødristeren og støvsugeren resirkulert; metall blir til nye produkter og brennbare ting blir til fjernvarme <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Mer informasjon om dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar! :)

Angående elektriske produkter på fyllinga: "Fyllinga" her er et returpunkt der man sorterer papp, metall, hageavfall, elektriske produkter og sikkert andre ting i hver sin kontainer, så det håndteres på riktig måte der.

Skal prøve å få gitt bort på finn.no, men som en gjest skrev så mente jeg også at Fretex ikke var interessert i denne typen ting. I det siste har jeg fått et inntrykk av at det eneste de vil ha er vintageklær som kan selges for minst 500 kr stykk...

Hadde bare håpet det var et eller annet mottak for sånt, så jeg fikk det ut av huset litt kjapt. Bor ikke i Oslo, ellers hadde jeg tatt turen innom Maritabutikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske varer kan vel legges i containeren hos t.ex. Elkjøp.

Det får vi iallefall lov til her i byen, ellers blir det lever på fyllinga i byen - de har en egen avdeling for slike ting. Da kommer det noen dit og fikser og ordner og selger det videre for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

I Trondheim finnes noe som heter gratibutikken, Der kan du legge igjen slike ting, og ta med deg noe hvis du finner noe du syns er fint. Gratis selvfølgelig.

Genialt konsept :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratisbutikken hørtes genial ut, ja! Akkurat noe slikt skulle vi hatt her.

Jeg får høre med fyllinga her om de kan ta vare på og reparere elektriske ting også, eller vet om noen som kan. Hadde vært det enkleste for meg, iallefall. Det er bare sånt tiltak å dra innom... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske varer kan vel legges i containeren hos t.ex. Elkjøp.

Det får vi iallefall lov til her i byen

De plikter faktisk å ta det inn så lenge de selger noe lignende selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :)

Angående elektriske produkter på fyllinga: "Fyllinga" her er et returpunkt der man sorterer papp, metall, hageavfall, elektriske produkter og sikkert andre ting i hver sin kontainer, så det håndteres på riktig måte der.

Skal prøve å få gitt bort på finn.no, men som en gjest skrev så mente jeg også at Fretex ikke var interessert i denne typen ting. I det siste har jeg fått et inntrykk av at det eneste de vil ha er vintageklær som kan selges for minst 500 kr stykk...

Hadde bare håpet det var et eller annet mottak for sånt, så jeg fikk det ut av huset litt kjapt. Bor ikke i Oslo, ellers hadde jeg tatt turen innom Maritabutikken. :)

Kast dritten din! Er ingen som vil ha en utslitt støvsuger eller en delvis defekt brødrister. At noen har dårlig økonomi (= er fattige) skal ikke være noen unnskyldning for å dumpe søppel på dem. Kan ikke være sånn at "fordi du er fattig får du nøye deg med halvdefekte ting". Og en som har så dårlig råd at han eller hun ikke har råd til å kjøpe en billig printer har heller ikke råd til å kjøpe printerblekk til hundrevis av kroner.

De av oss som har brukbar økonomi og velger å kjøpe nye ting til tross for at det vi har fra før av virker helt greit må slutte å gi oss selv bedre samvittighet for sløseriet vårt ved å gi bort det som vi ikke syns er bra nok for oss selv. Og vi kan heller ikke forvente at "de stakkars fattige" skal nøye seg med ting vi ikke selv synes er bra nok!!!

Skjønner forøvrig godt at Fretex er dritt lei av å bli brukt som søplekasse. De beskyldes stadig for å være utakknemlige fordi de ikke ønsker å ta imot defekte hvitevarer, hullete og møkkete og ødelagte klær, utslitte sportsutstyr, utgåtte sko og og ukurante møbler. Men tenk en gang til: Fretex skal selge igjen det de får inn. Derfor må vi alle se på det vi har tenkt å gi til dem (eller til andre tilsvarende organisasjoner) og spørre oss selv om tingene er i en sånn tilstand at vi kunne ha tenkt oss å kjøpe det i en bruktbutikk. Hvis svaret er "nei" skal vi heller ikke tro at andre vil det, da er det avfall og bør håndteres deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen har dårlig økonomi (= er fattige) skal ikke være noen unnskyldning for å dumpe søppel på dem.

Haha, så om noen svarer på en "gis bort"-annonse på finn.no så er det å "dumpe" det på dem?

Er ikke sikkert TS blir kvitt det, men om noen vil ha en helveffektiv støvsuger fordi de ikke her råd til en ny en - er ikke det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir bort til Fretex og til loppemarked. Ellerst kaster vi. Jeg er en veldig ryddig person, så jeg får fnatt av for mye saker og ting i huset, det skal UT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så om noen svarer på en "gis bort"-annonse på finn.no så er det å "dumpe" det på dem?

Nei, det var ikke det jeg mente. Hvis det gis bort via finn.no og noen faktisk ønsker å få det, er det ikke å "dumpe" det på noen, det er gjenbruk. Kanskje den som vil ha det er en fingernem person som klarer å reparere det som ikke virker også.

Men å "gi bort" halvdefekte ting til for eksempel Fretex og forvente at de skal være takknemlige for det er å dumpe søpla si hos Fretex. Og å forvente at "de stakkars fattige" skal være takknemlige for å få gammel og halvdefekt dritt bare fordi de er fattige og ikke har råd til noe nytt og bedre er en ganske vanlig - og hysterisk uspiselig!! - holdning. Sorry hvis du blir støtt, men det mener jeg faktisk!!

Liten avsporing: jeg har i mange år deltatt på et arrangement i Oslo som heter Alternativ Jul. Det er en åpen julefeiring for hjemløse, rusmisbrukere, prostituerte og andre som ikke har noe godt sted å være i julen. Og fordi det er jul skal alle få gaver. Som kommer fra både firmaer og private givere. Og private givere kan få seg til å pakke inn brukte og slitte klær, sokker, votter etc i julepapir og gi som "gave" til gjestene. Det er så inni granskauen respektløst! Men det avspeiler den samme selvgode holdningen: "de må jo for guds skyld være glad for halvgode ting, hvis ikke er de utakknemlige og fortjener å fryse".

Den som er fattig har riktignok lite eller ingen penger, men er fortsatt et fullverdig menneske som skal behandles med verdighet og respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at Fretex ikke vil bli brukt som søppelkasse, derfor har jeg aldri vurdert å gi slike ting til dem. Det er mer snakk om at det finnes utallige mennesker som er mer teknisk anlagt enn meg og gjerne liker å fikse litt på ting - og dermed trolig får støvsugeren til å fungere perfekt igjen. Sannsynligvis trenger den bare å bli åpnet, skiftet filtre på og renset litt for støv her og der. Hvorfor skulle jeg ikke ønske å gi bort noe sånt?

Og brødristeren hadde jeg beholdt selv om jeg ikke hadde fått ny i julegave. Men for meg blir det mer husrent å levere sånne annenrangsvarer til et mottak som kanskje kan gjøre enkle reparasjoner og deretter gi videre, enn å gi bort direkte til en eller annen jeg synes ser fattig ut... For øvrig har jeg helt grei studentøkonomi selv, men overtar gjerne brukte ting når muligheten er der, fordi jeg ikke ser poenget med å sløse. Sofaen vår var på tur til fyllinga da vi spurte om å få overta den. Til og med dyrene mine er overtatt godt brukt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei, det var ikke det jeg mente. Hvis det gis bort via finn.no og noen faktisk ønsker å få det, er det ikke å "dumpe" det på noen, det er gjenbruk. Kanskje den som vil ha det er en fingernem person som klarer å reparere det som ikke virker også.

Men å "gi bort" halvdefekte ting til for eksempel Fretex og forvente at de skal være takknemlige for det er å dumpe søpla si hos Fretex. Og å forvente at "de stakkars fattige" skal være takknemlige for å få gammel og halvdefekt dritt bare fordi de er fattige og ikke har råd til noe nytt og bedre er en ganske vanlig - og hysterisk uspiselig!! - holdning. Sorry hvis du blir støtt, men det mener jeg faktisk!!

OK, men da misforsto jeg deg litt - vi er jo egentlig helt enige da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Er ikke synd på meg eller noe, men da jeg var fattig student som nylig hadde ankommet studiestedet og prøvde å få et hjem ut av studenthybelen hadde jeg gladelig tatt i mot tingene TS nevner. Husker jeg holdt på med en sån liten kost of brett i tre år før noen ga meg en støvsuger i gave.

Syns det var en god tanke av TS jeg, det kan godt hende det er noen som kan dra nytte av de tingene hun nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loppemarked er jo også en god idé - det er vel snart sesong igjen? Mange vil velge å kjøpe en ødelagt dings for så å fikse den selv. Jeg personlig ville heller hatt en halvgod støvsuger til en femtilapp enn en ny dyr en, dersom jeg ikke hadde noen tusen liggende å slenge. (og det har jeg jo ikke, men har dessverre støvsuger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Når det gjelder elektronikk og hvitevarer vet jeg også at det er et en del videregående skoler som tar i mot dette, setter det i stand og selger det videre til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...