Gå til innhold

Hundemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en hund på fem måneder som veier i underkant av 20 kg. Hun er et skikkelig matvrak som elsker å spise. Hittil har vi gitt henne tre måltider hver dag.

Bør vi gå ned til to måltider? Hva er fordel og ulempe med færre måltider om dagen?

Jeg syns det er vanskelig med måletabellene på fõret. Kan det stemme at hun skal ha 300g tørrfõr hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags hund og hva slags fòr er det snakk om? I tillegg spiller aktivitetsnivået også inn.

Skrevet

Ikke gå etter måletabellen, den er bare en veiledning - ingen fasit.

Kom gjerne med rase og aktivitetsnivå og fôr som Troyamin sier, da er det lettere å hjelpe deg også.

Noen hunder ER matvrak og spiser så lenge det er mat å få, så hunder skal ikke spise til de blir "mette".

Jeg har en Dobermann på 37 kilo med relativt lavt aktivitetsnivå, og hun får ca. 250 gr RC en gang om dagen, men så får hun rå kjøttbein ganske ofte. Hun er i fin form og verken tynn eller tykk.

En annen dobermann jeg kjenner godt får ca 500gr RC fordelt på to ganger daglig (morgen og kveld), men denne hunden har et mye høyere aktivitetsnivå.

Du må se ann din hund og gi mat etter hvordan din hund er.

Er den t.ex. litt overvektig, så ville jeg gitt mat på morgenen (evnt mest på morgenen og minst på kvelden), er den undervektig så gir du mest mat på kvelden.

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Har aldri tenkt på dette med mengde og tid på døgnet, men det høres jo veldig logisk ut... Hunden er en blanding, halv golden retriver. Hun vokser jo fortsatt og jeg vil ikke overfõre henne, samtidig som hun som sagt er veldig glad i å spise, alltid på leting etter mat. Hun er slank og fin. Av aktivitet så får hun løpe fritt et par ganger hver dag, pluss at hun får tur på tilsammen 1-1/2 time per dag. Vi har aldri hatt hund før og jeg syns det er kjempevanskelig dette med fõrmengde. Spesielt siden det virker som det å spise er hennes største glede her i livet... ;)

Hører gjerne fra flere!! :hund:

Skrevet
Ikke gå etter måletabellen, den er bare en veiledning - ingen fasit.

Noen hunder ER matvrak og spiser så lenge det er mat å få, så hunder skal ikke spise til de blir "mette".

Er den t.ex. litt overvektig, så ville jeg gitt mat på morgenen (evnt mest på morgenen og minst på kvelden), er den undervektig så gir du mest mat på kvelden.

Hunden er en blanding, halv golden retriver. Hun vokser jo fortsatt og jeg vil ikke overfõre henne, samtidig som hun som sagt er veldig glad i å spise, alltid på leting etter mat. Hun er slank og fin. Av aktivitet så får hun løpe fritt et par ganger hver dag, pluss at hun får tur på tilsammen 1-1/2 time per dag.

Har halvt golden selv. Og ho veier nå 33kg... Så vi må virkelig passe på hva og når ho spiser. Har blitt lite tur de siste mnd, er derfor xtra viktig å passe matinntaket. Nå er mi ei seks år gammel, sterilisert tispe. Men da ho var valp (forsåvidt enda også) så kunne hun spise alt. Åt gjerne til ho spøy, og så var det på an igjen. Sistnevnte har hun sluttet med. Værste var den gangen jeg fant en polpose i avføringen. Den var mørkeblå og godt synlig mellom klumpene. Æsj! Og ikke minst farlig!

Hvis hunden har en enorm apetitt har jeg hørt at 2 ss knuste linfrø blandet med et par dl vann kan hjelpe. Magen virker full og setter i gang fordøyelsen. Renset systemet litt :) Men! Ikke følg dette rådet med mindre du har rådført deg med veterinær eller "oppdretter"! Husk også på ormekur. Har hunden orm/mark i magen så kan den spisespisespise....!

Skrevet

Høres jo ut som at hun for tilstrekkelig med mat da.

Ikke blir overbekymret eller fastsett måltidsmengde i den alderen spesiellt. De er som barn, vokser og blir tynne, legger på seg igjen etc ... går litt i rykk og napp.

Ser bare min egen hund som så ut som et beinrangel når hun var rundt 7 mnd alderen fordi hun var inne i en skikkelig vokseperiode.

Tar litt tid før kroppen har "satt" seg :)

Skrevet
Ser bare min egen hund som så ut som et beinrangel når hun var rundt 7 mnd alderen fordi hun var inne i en skikkelig vokseperiode.

Tar litt tid før kroppen har "satt" seg :)

Hahaha :skratte: Ser for meg en dobber med sykt lange bein og som løper bortover -uten helt å ha kontrollen! Sjarmerende og søte. Nesten som Bambi :)

Skrevet
Hahaha :skratte: Ser for meg en dobber med sykt lange bein og som løper bortover -uten helt å ha kontrollen! Sjarmerende og søte. Nesten som Bambi :)

Joda, det var litt av et syn... en stund var forlabbene lengre enn bakbeina, så når hun løp så fikk hun forbeina så langt under magen at hun gjorde kolbøtter bortover bakken.

Bikkja så jo ut som en anorexia utgave av Bambi :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...