Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Ja som sagt over. Hun er 10 mnd og perfekt på alle mulig måter utenom denne utrolig frustrerende og idiotiske tingen. Nemlig at hun ikke hører "KOM!" når hun er fri. Problemet: Idag skulle vi gå iskogen så bikkja skulle få løpe fritt. Vi leker og løper, og hun spurter fram å tilbake og jeg ser hun storkoser seg, og det gjør jeg også. Elsker å se hun sånn! Også..... tar turen og skogen slutt og vi kommer til veien. Jeg roper "KOM!" og hun blir stående helt stille 5 meter foran meg. Jeg sette meg på huk og roper igjen. Hun løper da fra meg... Det nytter IKKE å gå etter hun, for det gjør det bare verre. Hun syns det er ekstremt artig at jeg prøver å ta hun. Det ender med at jeg må late som jeg går.. til jeg blir borte for hun ved en sving, og da kommer hun løpende etter. Jeg må BOKSTAVELIG talt kaste meg over hun og ender med at jeg ligger på magen etter å fått tak i hun etter ett kvarters tid. Jeg er selvfølgelig grise forbanna over at denne turen begynte så fint å sluttet slik. Dette ødelegger så mye!! Jeg har veldig lyst til at vi skal kunne gå i skogen, fritt der hun kan løpe vilt å få ut all energien sin som hun har så mye av. Men om dette er ett problem hver eneste gang!!! Aner ikke hvor jeg skal begynne, for hun hører på meg når hun er i bånd! HVA SKAL JEG GJØRE???
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 DU SKAL SLUTTE Å SKRIVE I CAPS LOCK, slutte å forvente at bikkja di skal oppføre seg som et menneske, og enten lære deg hvordan hunder er og hva som funker, eller gi hunden til noen andre.
Gjest mil Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Langline inntil innkallingen sitter bortimot 100%. Om ikke hunden kommer når den er løs, er det fordi du kun har lært den å komme når den er i bånd. Simple as that. Alt hunden ikke kan, skyldes at du ikke har lært den det. Positiv forsterkning, les en bok om emnet, og gå på kurs med hunden. Det tjener dere begge på.
Troyamin Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Er du og den forbanna kattungeeieren samme person? Begynner å lure... Meld deg på kurs med bikkja! Lær deg innkalling på en riktlig måte.
Gjest Shivas Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Det er ikke hunden du skal blir forbanna på, men deg selv! Det er du som ikke har klart å formidle poenget, gleden eller lønnsomheten ved å adlyde innkalling. At du blir forbanna - eller bare litt irritert - gjør at hunden din ikke har lyst til å komme til deg. Hun merker det på et blunk og begynner å tøyse/leke i et forsøk på å blidgjøre og avlede deg. Les deg opp på temaet og start innlæringen helt fra 'skrætsj'. PS! Les deg gjerne opp på bruken av hun/henne i samme slengen
loppekasse Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 (endret) Prøv med langline Eller lag ett ord som får henne til å ville komme. Min hund kommer løpende i full gallopp og er overentusiastisk når jeg spør om han skal han bånd på - det betyr nemlig at han skal få være med! Når jeg skal ut med han, eller skal ha han med meg videre når vi er ute, spør jeg "skal du ha bånd på?", og han kommer løpende til meg like glad hver gang jeg spør han, selv når han leker med kong! Endret 12. januar 2010 av loppekasse
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Takk for de som svarer meg, på en ordentlig måte og som forstår at det ER menneskelig å bli frustert å disse dyrene noen ganger!! Alle som har dyr er eller blir det. Jeg VET at det er meg selv som må lære henne det opp og at hun ikke kan dette av seg selv? Jeg spør kun om hjelp:) Dere skriver; les en hundebok! - lær deg innkalling på en riktig måte1 Altså, har dere ikke svar, har dere lest bok selv, fordi dere ikke har noen bedre råd? Vet ikke hva jeg skal begynne med, for hun opptrer helt andeledes med bånd enn fritt. Uansett hvor langt bånd jeg har.. Jeg skal teste dette med å spørre om å ha på bånd:) Hvis jeg sier *skal du ha bånd?* på en energisk måte før vi går tur og spør om det før jeg tar på det på selve turen også.. kanskje hun forstår etterhver at turen fortsetter selvom jeg tar på bånd på selve turen også.. Øve øve øve!!
Troyamin Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har selv måtte begynne fra bunnen av med mine hunder... Så jeg vet hva du går gjennom. Jeg lærte hvertfall at det var mine feil som gjorde at bikkjene ikke greide kommandoene.
Modic Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Takk for de som svarer meg, på en ordentlig måte og som forstår at det ER menneskelig å bli frustert å disse dyrene noen ganger!! Alle som har dyr er eller blir det. Jeg VET at det er meg selv som må lære henne det opp og at hun ikke kan dette av seg selv? Jeg spør kun om hjelp:) Dere skriver; les en hundebok! - lær deg innkalling på en riktig måte1 Altså, har dere ikke svar, har dere lest bok selv, fordi dere ikke har noen bedre råd? Vet ikke hva jeg skal begynne med, for hun opptrer helt andeledes med bånd enn fritt. Uansett hvor langt bånd jeg har.. Jeg skal teste dette med å spørre om å ha på bånd:) Hvis jeg sier *skal du ha bånd?* på en energisk måte før vi går tur og spør om det før jeg tar på det på selve turen også.. kanskje hun forstår etterhver at turen fortsetter selvom jeg tar på bånd på selve turen også.. Øve øve øve!! Det virker som om hunden din pr. i dag har lært at "å nei, nå roper hun på meg, da skal vi hjem = avslutte dette som jeg synes er så gøy..." Du må lære hunden din at det å komme til deg er positivt. Er hun glad i godbiter? Da er dette forholdsvis enkelt: Ha massevis av godbiter med deg hver gang dere skal på tur. Vis henne godbitene, og la henne få en. Slipp henne løs. La henne leke en stund. Når hun er på vei MOT deg, så kaller du på henne. Når hun kommer, gir du henne umiddelbart en godbit, roser, og sier "fri" eller en annen kommando som betyr at hun kan leke fritt igjen. Dette gjentar du mange, mange ganger i løpet av turen. Husk å rose, ikke bare gi godbit! Dette fortsetter du med i flere uker fremover - og ha helst ALLTID godbiter med deg, slik at du kan alltid kan belønne adferden hennes når hun kommer til deg. Poenget er at det å komme til deg skal være positivt, i stedet for at det blir negativt, slik som nå. En annen ting er at hun er 10 måneder (hvis jeg husker riktig), og virkelig i den verste "teste-alderen". Både for din del, og for hundens del, tror jeg det er lurt at du melder dere på et kurs for å lære mer om den fantastiske, men frustrerende delen av hundeholdet som heter adferd og innlæring...
Gjest Eurodice Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Er du og den forbanna kattungeeieren samme person? Begynner å lure... Det tenkte jeg også. Dessuten tror jeg alt dette er bare "trolleri", for maken til språkbruk, da. Det er nok noen som morer seg og vil se hvor mange som går på limpinnen.
superior Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er ingen ekspert på bikkjer. Mitt triks: Ha med deg masse godbiter, og sørg for at bkkje VET at du har med deg det. Vil den ikke komme til deg, så snu deg, og løp vekk. Rop gjerne i samme slengen, og gjør litt rare bevegelser. Kanskje blir du mer interessant å følge etter da.
Gjest jacob Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Støttet forslaget om å ha med godbiter. Finn noe hun virkelig liker godt, alt fra lever til middagspølse, eventuelt en leke dersom det er noe hun virkelig brenner for. Kommer hun til deg uten at du roper på henne eller bruker kommandoen så gi kommandoen så snart hun er kommet til deg, gi masse ros og en godbit. Gjør du slik hele tiden så skjønner hun hva kommandoen betyr, og hun vil etterhvert komme så snart du bruker denne kommandoen da hun vet at det betyr mye ros og godbit. Å begynne å kjefte, stå å trampe og skrike hjelper ikke, da vil jo ikke hunden komme da hun vet hun kun får kjeft når hun kommer. Ser med vår hund, at om hun ikke kommer helt bort ved første innkalling og jeg må si det med litt strengere tone så kommer hun med en gang med halen mellom bena. Hun får ikke noe godbit eller spesielt med skryt da, men hun får ikke kjeft heller. Kommer hun på første innkalling så får hun skryt og en leke vi har med til henne, og det er ytterst sjeldent hun ikke kommer umiddelbart når jeg kaller henne inn. Er mye gleder med hund, men også en del frustrasjon til tider, spesielt om hunden ikke får den mosjonen og den psykiske stimuleringen som den trenger.
Lumê Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er ingen ekspert på bikkjer. Mitt triks: Ha med deg masse godbiter, og sørg for at bkkje VET at du har med deg det. Vil den ikke komme til deg, så snu deg, og løp vekk. Rop gjerne i samme slengen, og gjør litt rare bevegelser. Kanskje blir du mer interessant å følge etter da. Skulle til skrive akkurat det da jeg så du hadde kommet med det samme rådet. Det funker fjell Løp litt fra hunden og gjør deg interessant. Og alltid ros og kanongode godbiter, som f.eks pølse, ost etc. Lykke til
Troyamin Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 Skulle til skrive akkurat det da jeg så du hadde kommet med det samme rådet. Det funker fjell Løp litt fra hunden og gjør deg interessant. Og alltid ros og kanongode godbiter, som f.eks pølse, ost etc. Lykke til Eller nystekte leverbiter... Tror bikkja skjønner hva jeg skriver om, for nå ligger ene i sofaen bak meg med et sløret blikk.
Gjest jacob Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 Skal hunden vår ha noen den virkelig liker og går helt berserk etter så må det være mandariner og appelsin. Helt sprøtt i grunn, men ser hun noe av dette så får hun rett og slett vann i munnen...
superior Skrevet 12. januar 2010 #16 Skrevet 12. januar 2010 Jacob: Hun er sikkert opptatt av å holde vekten, hehehe.
absinthia Skrevet 20. januar 2010 #17 Skrevet 20. januar 2010 Gå ut i skogen og lek gjemsel med henne, gi godbit hver gang hun finner deg. Når du går med henne løs, stikk iblant bak et tre eller noe når hun er uoppmerksom, du kan også skifte retning. Ellers: tren med langline - det overstående skal du bare gjøre når du er rimelig sikker på at hun ikke løper etter folk eller dyr når hun er løs. Og for all del: løp ikke etter henne det vil hun oppfatte som lek (i tillegg blir det anbafalt å ikke løpe etter hunden når man leker jaktleker, fordi det er slik en erfaren hund lærer en valp å jakte .. dvs at den erfarne hunden er fremst og valpen bakerst..) Snu deg heller og gå fra henne når hun ikke kommer, da vil hun ganske sikkert komme, men ikke sett henne i båndet hver gang hun kommer - slipp henne fri igjen og la henne løpe og kall henne jevnlig inn slik at hun ikke forbinder innkalling med at hun blir "satt fast" hver eneste gang. Gi henne positiv oppmerksomhet hver gang hun kommer til deg når hun er løs, uavhengig om du har ropt på henne eller ikke. Hvilken hunderase har du? Noen raser er det vanskeligere å trene innkalling på enn andre. Pyreneerhund er f.eks et eksempel på dette. Min hund på 9 måneder kommer i full fart når vi roper etter at vi har brukt disse metodene omtrent fra vi fikk ham, da han var mindre var han litt døv når han fant noe ekstra spennende å snuse på, men nå har dette også kommet seg. Vi var ganske bevisst på dette fordi han er halvt Pyreneerhund og tenkte at det kunne hende at han hadde arvet tendensene fra den siden av familien, men heldigvis så det ut til å gå helt greit.
absinthia Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Og en ting til: si gjerne også kom, når du ser at hun er på vei mot deg, uten at du har ropt på henne - inne som ute.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 21. januar 2010 #19 Skrevet 21. januar 2010 Gå ut i skogen og lek gjemsel med henne, gi godbit hver gang hun finner deg. Eller noe som funker bedre med selvstendige hunder; ikke godbit og skryt, men trøst og si "staaakar, var du helt alene du da? Stakar". Og se veldig bekymret ut når hunden kommer. Hunden her har lært seg at det er kjempeskummelt å miste matmor av syne på den måten, mens godbiter er lite virksomt.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #20 Skrevet 21. januar 2010 Eller noe som funker bedre med selvstendige hunder; ikke godbit og skryt, men trøst og si "staaakar, var du helt alene du da? Stakar". Og se veldig bekymret ut når hunden kommer. Hunden her har lært seg at det er kjempeskummelt å miste matmor av syne på den måten, mens godbiter er lite virksomt. Dett var nytt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå