Tabris Skrevet 12. januar 2010 #21 Skrevet 12. januar 2010 Det virker også for meg som om katten har et problem. Enten fysisk uvel i magen eller streset og usikker. Selvsagt forstår jeg at det er frustrerende, men å stenge ham inne i et bur hvor han kan, bokstavlig talt, drite seg ut vil jo ikke hjelpe.
Shade Skrevet 12. januar 2010 #22 Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hvis han drar rumpa i gulvet klør han, og hvis han klør i rumpa har du og dyrelegen oversett noe. Persere har forresten absolutt lang nok pels til at ting kan henge fast bak. Har selv en langhåret gatemix og den hadde også ofte ting hengende igjen her og der etter å ha gått på do da den var liten. Siden du har flere katter kan den være redd for å gå på doen fordi det lukter av de der. Endret 12. januar 2010 av Shade
Gjest Problematique Skrevet 12. januar 2010 #23 Skrevet 12. januar 2010 Det virker som han driter ofte? Det tyder på at han ikek tar opp foret så godt som han skulle. Hvilket for går han på nå? Prøv et for som er skånsomt for magen noen dager og se om det blir mindre driting da. (Intestinal til Eukanuba, I/D til Hills f.eks) Det kan også hende han er stresset. Du sier du har tre katter til. Det kan gjøre at han blir stresset, ikke bruker nok til på kassen og derfor aldri blir ferdig med dritinga. Han hopper også ut av kassen når du kommer i nærheten? Det tyder i allefall på at han føler seg truet når han er på kassen, at han kansje til og med tror han skal få straff for å drite der. Signerer dette! Jeg ville prøvd å ha ham på et eget rom, med egen do, og latt ham være i fred en god stund.
Gjest lillefisk Skrevet 12. januar 2010 #24 Skrevet 12. januar 2010 Han er vel sår i rumpa fordi avføringen gjør den ømfintlige huden rundt anus sår. I stedet for å tørke ham etter at han har vært på do, så får du vaske rumpa hans med passe varmt vann. Om han bæsjer veldig ofte, så vil det kansje bety at kroppen hans ikke tar opp næring på riktig måte som tidligere nevnt i tråden. Det kan være katten ikke får ut all avføringen, og at det irriterer ham. Det kan også være lukt-kjertlene katten ikke får tømt, og det kan dyrelegen hjelpe med.. http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_glands http://www.cats.com/question/catbehavior/t...-sometimes-why/
Troyamin Skrevet 12. januar 2010 #25 Skrevet 12. januar 2010 Må igjen påpeke at det er rart du ikke har pratet med oppdretter om problemet?!
Gjest perser Skrevet 12. januar 2010 #26 Skrevet 12. januar 2010 Det virker også for meg som om katten har et problem. Enten fysisk uvel i magen eller streset og usikker. Selvsagt forstår jeg at det er frustrerende, men å stenge ham inne i et bur hvor han kan, bokstavlig talt, drite seg ut vil jo ikke hjelpe. Ikke rart jeg er mentalt forstyrret med det dyret! Men hehe til vanlig er jeg normal Nei, jeg har to kattedo så det skulle ikke være noe problem. Og jeg har ALDRI snakket verken høyt til han eller skreket. Bare blitt litt fra meg, men ikke altt det gå utover han... nå også jeg koser med han. For nå har jeg roet meg ned litt. Men jeg skjønner ike hvorfor han er stresset? jeg koser masse med han, han leker godt med de andre kattene også. ja, skal gi noe mageregulerende til han - selvom jeg har litt ham litt fiskeboller idag.
Gjest perser Skrevet 12. januar 2010 #27 Skrevet 12. januar 2010 Ikke rart jeg er mentalt forstyrret med det dyret! Men hehe til vanlig er jeg normal Nei, jeg har to kattedo så det skulle ikke være noe problem. Og jeg har ALDRI snakket verken høyt til han eller skreket. Bare blitt litt fra meg, men ikke altt det gå utover han... nå også jeg koser med han. For nå har jeg roet meg ned litt. Men jeg skjønner ike hvorfor han er stresset? jeg koser masse med han, han leker godt med de andre kattene også. ja, skal gi noe mageregulerende til han - selvom jeg har litt ham litt fiskeboller idag. Jeg har snakket med henne, men hun nekter å hjelpe meg og tror jeg vil tjene penger på han derfor jeg ønsker å selge. Greia er jo egentlig at jeg vil ha han hos meg. Er jo i bunn og grunn glad i han. Nei jeg begynner å føle at vett. må ha gått glipp av noe her. Og det første vi gjør på torsdag/fredag er å dra til vett. For noe må jo være galt? Jeg har kost med han masse nå. Og har dårlig samvittighet for at jeg klikket isted. Men eksamen står for tur og istedet for å lese går jeg rundt å tørker bæsj og vasker rom og vegger. Ikke rart jeg ser rødt. men har roet meg ned og roser og klapper han.
Draum Skrevet 12. januar 2010 #28 Skrevet 12. januar 2010 Gi pusen kokt ris. Er du sikker på det ikke er de andre kattene som stresser ham? Hvor mange har du, hvor gamle er de og hvor lenge har denne pusen bodd hos deg? Har han holdt på sånn hele tiden? Katter er ekstremt renslige dyr, så når han bæsjer utenfor kattedoen, er det fordi han prøver å fortelle deg noe. Mitt tips er at han ikke får ut all avføringen, det vil nok også gjøre at gnir seg mot gulvet og alt annet, for å forsøke å få vekk det som sitter fast. Vet godt hvor utrolig frustrerende det kan være. Min ene langhårede katt hadde samme problemet med avføring som satt fast i pelsen bak og hun hadde samme oppførsel som din. Det var et leven uten like hver gang hun måtte dusjes, men sånn er det bare. Legg den ene hånden din på kattens nakke og press akkurat nok til at katten ikke får beveget seg, da pleier de å skjønne at de er overmannet og gi opp. Husk at han ikke gjør dette for å være slem med deg, men det er ditt ansvar å finne ut hvorfor han gjør dette, uansett om du må lese til eksamen eller ei. Å stenge ham inne vil bare føre til angst og forsterke problemene.
Gjest Glør Skrevet 12. januar 2010 #29 Skrevet 12. januar 2010 (endret) or nå har jeg roet meg ned litt. Men jeg skjønner ike hvorfor han er stresset? jeg koser masse med han, han leker godt med de andre kattene også. ja, skal gi noe mageregulerende til han - selvom jeg har litt ham litt fiskeboller idag. Han merker vel at du er stresset, selv om du ikke skriker og bråker. Og det kan være pga ting du ikke oppfatter også. For å si det sånn, jeg vet alt om hvor frustrert man kan bli av å ha ett urenslig dyr, jeg måtte avlive en katt dels pga det for ikke så lenge siden. Men man må bare ikke la det gå inn på en, for det løser ingenting å bli forbanna. Prøv alt du kan prøve for å løse det, andre typer for, annen dyrlege, annen kattesand, egen kasse til bare han, osv. Og hvis ingenting hjelper kan det hende han er en håpløs case som bør avlives, men det er uansett en avgjørelse som ikke bør tas i affekt. Så pust dypt ut og inn, og hold han på avgrenset område til dere skal til dyrlegen igjen, så han ikke får dritt overalt. Har du feks flislagt bad kan du holde han der, siden det er lett å vaske, og fjern alt han kan søle på. Gi han ett teppe å sove på, en egen kasse med sand, og mat, så får du samtidig sett om de andre kattene stresser han eller ikke. Og så fokuserer du på lesingen din, og bare vasker regelmessig, uten å involvere så mye følelser i det. Endret 12. januar 2010 av Glør
Gjest perser Skrevet 12. januar 2010 #30 Skrevet 12. januar 2010 Gi pusen kokt ris. Er du sikker på det ikke er de andre kattene som stresser ham? Hvor mange har du, hvor gamle er de og hvor lenge har denne pusen bodd hos deg? Har han holdt på sånn hele tiden? Katter er ekstremt renslige dyr, så når han bæsjer utenfor kattedoen, er det fordi han prøver å fortelle deg noe. Mitt tips er at han ikke får ut all avføringen, det vil nok også gjøre at gnir seg mot gulvet og alt annet, for å forsøke å få vekk det som sitter fast. Vet godt hvor utrolig frustrerende det kan være. Min ene langhårede katt hadde samme problemet med avføring som satt fast i pelsen bak og hun hadde samme oppførsel som din. Det var et leven uten like hver gang hun måtte dusjes, men sånn er det bare. Legg den ene hånden din på kattens nakke og press akkurat nok til at katten ikke får beveget seg, da pleier de å skjønne at de er overmannet og gi opp. Husk at han ikke gjør dette for å være slem med deg, men det er ditt ansvar å finne ut hvorfor han gjør dette, uansett om du må lese til eksamen eller ei. Å stenge ham inne vil bare føre til angst og forsterke problemene. Ja, jeg gjør så godt jeg kan. Og når jeg ser nærmere etter er han litt flekkete i øra. Sånn flekkete voks.
Draum Skrevet 12. januar 2010 #31 Skrevet 12. januar 2010 Kjenner du noen andre med katt fra dette kullet? Det kan tenkes at moren som er brukt i avel ikke er noen god mor, og at pusen ikke har fått den nødvendige renslighetsopplæringen fra moren sin. I alle tilfeller er det useriøst av oppdretter å ikke ville snakke med deg om dette.
onyx Skrevet 12. januar 2010 #32 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er enig med Draum at det kan være kattungen rett og slett ikke har lært skikkelig renslighet. Siden det er en langhårskatt, har du sjekket om det er mye hår i avføringen? Det kan gi kattungen problemer med å få lorten ut og den kan lettere henge fast i pelsen. Det kan hjelpe med tilskudd mot hårballer. Kjøp zoolac neste gang du er hos vetrinæren. Den stabiliserer bakterier i mage og tarm og fungerer mye bedre enn kokt ris og andre kjerringråd.
Gjest yojo Skrevet 12. januar 2010 #33 Skrevet 12. januar 2010 Jøss, la dama få litt utløp for sin situasjon da! Enhver hadde blitt frustrert av dette, og det virker som hun har prøvd det meste! Lykke til TS, håper det ordner seg med katten, enten at du finner ut av hva som eventuellt kan være galt, eller at problemet gir seg
Gjest Snart Frue Skrevet 12. januar 2010 #35 Skrevet 12. januar 2010 Hvor ofte bytter du sand i kassa? Du har flere katter? Og de bruker samme kasse? Da skjer det ofte at en katt synes det blir "for mye drit" og heller finner seg et annet sted (sitt eget) sted å gå på do. Trenger ikke nødvendigvis å ha noe med uren kasse å gjøre heller. Mulig katten trenger sin egen do. Bortsett fra dette regner jeg med at du har spurt veterinær om råd når det gjelder dette problemet?
Gjest Perser Skrevet 12. januar 2010 #36 Skrevet 12. januar 2010 Hvor ofte bytter du sand i kassa? Du har flere katter? Og de bruker samme kasse? Da skjer det ofte at en katt synes det blir "for mye drit" og heller finner seg et annet sted (sitt eget) sted å gå på do. Trenger ikke nødvendigvis å ha noe med uren kasse å gjøre heller. Mulig katten trenger sin egen do. Bortsett fra dette regner jeg med at du har spurt veterinær om råd når det gjelder dette problemet? Jeg bytter sand etter en uke. Og jeg har to kattedo. Og jeg har snakket med vett. Jeg tenkte å dra en tur til for å se om han kanskje kan få noe imot den løse avføringa. Så det skulle egentlig ikke være noe problem. Jeg har kost masse med han idag da. Vi har tydeligvis hatt noen harde dager i det siste begge to. Han har sovet mye av dagen idag og sto nå opp for å drikke litt vann og spise litt. Uff er sliten jeg nå. Da jeg fikk kattungen hadde han rennende nese og greier, og han gikk på pencilin. Oppdretter mente det ikke var smittsomt, men dager etter fikk min andre katt det hovne øyet. Vi dro til vett. og hun konkluderte med at det var infeksjon i øyet og trolig smittet av guttungen. Jeg syns oppdretter er veldig uansvarlig. Og nå som jeg snakket med henne truet hun meg og mente jeg ville selge han for å tjene penger. Makan til oppførsel! Jeg var jo nok sint fra før da.. så jeg fortalte hvor landet lo. Jeg regner med at hun kommer til å huske meg for resten av livet sitt :gjeiper: I såfall hun mente hun hadde holdt på med dette i 25 år og ingen hadde klaget før. Men jeg syns hun var dårlig med informasjon og hjelp.
Gjest t Skrevet 12. januar 2010 #37 Skrevet 12. januar 2010 2 mnd? det er jo ikke særlig lenge? dessverre er det noen som bruker lenger tid på å bli renslige enn andre. regner med at du visste at det er en del av det å ha katt/dyr før du skaffet deg den? synes du burde ta den til vet. bare sånn for å ha sjekket om alt er bra, og ellers bare smøre deg med tålmodighet. får være grenser for hvor hissig man skal bli da.
Gjest catty Skrevet 12. januar 2010 #38 Skrevet 12. januar 2010 Det kan være at katten har en hjerneskade, eller er mentalt forstyrret på en eller annen måte. Dyr kan også ha hjerneskade, slik som mennesker kan. Denne katten høres helt forferdelig slitsom ut. Det beste for både katten og deg, vil være å avlive den.
Troyamin Skrevet 12. januar 2010 #39 Skrevet 12. januar 2010 Har fast avføring. Jeg bytter sand etter en uke. Og jeg har to kattedo. Og jeg har snakket med vett. Jeg tenkte å dra en tur til for å se om han kanskje kan få noe imot den løse avføringa. hmmm... For meg så skurrer det litt i forklaringene dine. I tillegg må du ta ut av klumpene i kassa HVER DAG siden du har fire katter! I tillegg til å holde det rent, så hjelper det også for hygienen.
Gjest Perser Skrevet 12. januar 2010 #40 Skrevet 12. januar 2010 2 mnd? det er jo ikke særlig lenge? dessverre er det noen som bruker lenger tid på å bli renslige enn andre. regner med at du visste at det er en del av det å ha katt/dyr før du skaffet deg den? synes du burde ta den til vet. bare sånn for å ha sjekket om alt er bra, og ellers bare smøre deg med tålmodighet. får være grenser for hvor hissig man skal bli da. Det er helt sykt. Bagen guttungen pleide å tisse på den hadde jeg vasket og lagt over skapet. Den har ligget der i 2 dager. Idag tok jeg den ned for å ordne noe så har han rukket å tisse på den bare jeg tok en tur til badet. Han gjør det med vilje as. Han drev å sniffa på det da jeg kom og da tok jeg opp og koste med han. Visste jo ikke hva annet jeg kunne gjøre. Selvom jeg ville helst slenge han i veggen Jeg gir opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå