Gå til innhold

Drittlei kattungen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva vasker du med når katten har gjort fra seg på gulvet (eller andre steder) forresten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er irriterende når dyrene ikke gjør som du vil.

Ja, det er noe herk å måtte tørke dritt og vaske skitten rompe hver eneste dag.

Ja, det er lov å bli litt frustrert...

...men du tar da for pokker ikke å tilter totalt av den grunn.

Det var du som tok til deg katta i en slik stressende tid, DU, ikke katta. Og hva i alle dager skal du med så mange katter på så liten plass? Èn må da vel holde i massevis i din livssituasjon.

Om du virkelig bryr deg om katta så tørker du dritt idag, du tørker dritt imorgen, du tørker dritt dagen etter det og alle de dagene som trengs før katta er skikkelig pottetrent. Jeg vet det kan være utrolig frustrerende enkelte ganger, men lønna får du den dagen katta er helt stueren.

Skrevet

Tror nok helt klart det beste for pusen din er om han får komme til et hjem hvor han blir forstått og får slappet av. Du har jo ikke peiling!! Hva med å sette seg litt inn i kattehold før du anskaffer deg katt, og ikke minst fire?!? Grr, blir så sinna av sånne som deg, "oi en pusekatt det er jo såååå kooooz lizzom", og så skjer det noe du ikke hadde sett for deg med kosedyret ditt og så går du å drømmer om å kaste katta i veggen (!)... Du har fått en del råd her, men du virker ikke akkurat som om du gidder å høre noe på de.

-14m2 er A L T for lite for en katt, og ihvertfall flere! Katter trenger god plass, stakkars lillepus er nok dødstressa av de store skumle kattene, er ikke rart han har problemer. Hvertfall når han i tillegg må dele do med de andre. I tillegg merker han at du er strassa og sint.

-Klipp pelsen rundt rumpa, selvfølgelig må du det når det setter seg fast.

-Tar ikke vet deg seriøst, da drar man til en annen som gjør det!

-Har katter først markert et sted, kan det ta litt tid før de slutter, fordi selv om du har vasket så kan de kjenne lukta.

Ser du heller ikke har svart på fôr, håper lillepus får ordentlig for (kattungefor, eventuelt for dårlig mage, hør med vet), og at du ikke gir han bare skvip, eller melk eller noe sånt.

Er det mulig?? Er det ingen som leser alt før dem svarer? Jeg har ikke fire katter jeg har 3. Jeg har et hus på 140 kvm som mer enn nok burde rekke til tre katter. Hele stua nede er gigantisk til alle tre kattene. Jeg har to do. Ene til dem to eldste.. og de "eldste" er på 9 mnd så dem er ikke noe skumlere enn han selv på snart 6 mnd. Når det gjelder for sa jeg at jeg har byttet, og prøv. Jeg har vært hos to ulike vett. Jeg har byttet sand. jeg har prøvd med kassa. Altså jeg har jo gjort alt som bør gjøres som en normal person hadde gjort. Grunnen til at katta er i rommet mitt på 14 kvm pluss en gang (6 kvm) og bad (12kvm) oppe fordi han ikke skal plage de andre nede. Han har egentlig mye plass. Men betydelig mindre enn det som er nede.

Til dere som mener jeg burde ta med han til vet. Ja jeg skal det ja, men kan ikke før på torsdag eller fredag. Når det gjelder bagen er den ute fordi vi skal ut å reise imorgen. Må alle ha det inn med ******

Jeg har faktisk aldri hatt ett slikt problem og tenkte å blåse ut og rådføre meg her. Men her sitter det en haug med kjerringer som er klar med pekefingern. Faen heller. Og jeg har prøvd å svare så godt jeg kan, men det har vært mange innlegg når jeg har kommet tilbake for å se. Og ja jeg var sur på han, betyr ikke at jeg ikke kan ta vare på han. Jeg har aldri skreket eller snakket høyt til noen av kattene mine.

Når det gjelder det utsagnet "ååå puuuzz så søøt", hallo jeg har betalt rundt 10 000 for hver katt så det er ikke bare sett en på gata og plukket a med hjem. jeg har seff tenkt igjennom dette.

Jeg orker ikke svare på mer dritt fra dere. Jeg er sliten og jeg er utslitt. Kan dere ikke hjelpe meg så hold **** jeg har ikke bedt om deres meninger.

Takk for meg!

Og til dere andre som faktisk har orket å svare meg, tusen hjertelig takk. Jeg skal få orden på noe. Nå som jeg er roet ned vet jeg at jeg ikke vil ha han ut av hus. Han er jo egentlig så søt og leken. Satt nede og "lekesloss" med han og det var veldig beroliggende. Og det viker som om han har det bedre nå. Bare de siste mnd fikk meg til å bli gal idag. Lite mini sammenbrudd :P

natta da :)

Skrevet
Hva vasker du med når katten har gjort fra seg på gulvet (eller andre steder) forresten?

Jeg fikk et middel hos dyrebutikken jeg brukte for å fjerne lukten fra gulvet. Og så fikk jeg en sånn shampoo hos vett jeg kunne bruke for å rense pelsen med.

Skrevet
hmmm... For meg så skurrer det litt i forklaringene dine. I tillegg må du ta ut av klumpene i kassa HVER DAG siden du har fire katter! I tillegg til å holde det rent, så hjelper det også for hygienen.

Han hadde fast helt til idag morres. Det var først når flere sa at det kan være diare at jeg dobbeltsjekket. Så beklager forvirrelsen. Renser begge kassene hver dag noen ganger opp til to ganger.

Skrevet

Hadde du tatt opp problemet på en seriøs måte, hadde du kanskje fått svar deretter. Når du skriver at du ønsker å kaste katta i veggen, endrer mening i annethvert innlegg, og ikke gidder å ta til deg de rådene som kommer er det kanskje ikke så rart du får et par krasse innlegg tilbake.

I hovedinnlegget skriver du at du har tre andre katter fra før av, og når folk påpeker at du har 4 katter, så blir dy sur og ber folk lese innleggene dine ordentlig...?

Som flere har sagt over så MERKER katten det om du er stressa, selv om du ikke står å skriker til den. Selv om du da sitter å leker fint med den litt etterpå, så blir du allikevel stressa hver gang stakkaren må på do, noe som stresser han. Og 4 (eller 3) katter sammen er mye, selv om du ikke skjønner det så kan det faktisk være nok til at katten blir stressa av de andre. Hvordan kan du si at han har egen kasse, holder du han separert hele tiden fra de andre? Eller så kan vel de andre gå på kassa hans så mye de bare vil?

Det er mye lettere å kvitte seg med uvaner i begynnelsen enn det det er etter at de har holdt på en stund. Katten trenger en tålmodig eier som gjør de rette tingene, og akkurat nå så virker det ikke som at du er helt der. Du sier oppdretter ikke vil hjelpe deg, hvordan snakker du til henne? Om du snakker til henne på samme måten som du skriver her, at du vil kvitte deg med jævalskapet, lyst å slenge katta i veggen, osv osv er dte kanskje ikke så rart du opplever litt problemer. Hadde det vært meg som hadde solgt katt til deg hadde jeg nok bedt om å få den tilbake.

Har du et sted katten kan være en periode for å avstresse seg litt? Et sted hvor det er litt roligere, uten andre katter?

Gjest Gjest_Katta_*
Skrevet

Ser at du TS skriver at han drar seg bortover gulvet med rompa? Er det slik at han setter seg med baken ned og drar seg framover med forlabbene?

Jeg har hatt katter siden tidenes morgen, og hvem vet hva jeg ikke har vært borti av katteplager/sykdommer. Tips til de andre: selv om du vaksinerer pusen, kan den likevel bli syk, gir du midd-middel, kan den likevel få midd.

TS: dette høres ut som noe problematisk i bakenden. Når pusen går i kassa: har den normal avføring? Eller harde klumper før evt diare/løs avføring? Har pusen flass i pelsen?

Hvis pusen har harde klumper betyr det feil fór eller stress. Det samme hvis pusen har flass i pelsen OG hard avføring:stress. Men jeg vet av erfaring at ofte vet ikke dyrlegene hva det er.

Observer pusen, se hva den gjør, hvordan den vasker seg. Det kan være også at den har spist noe som den ikke burde.

Katten min (hold dere fast) spiste og svelget en skolisse. Jeg er dønn seriøs. Vi måtte dra den ut via bakenden siden det hang ut derfra. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv.

Skrevet

Når fikk kattungen ormekur sist? Kattunger skal ha ormekur hver måned frem til de er 6 mnd.

Skrevet
Når fikk kattungen ormekur sist? Kattunger skal ha ormekur hver måned frem til de er 6 mnd.

Hver måned fram til den er 4 mnd, ikke 6. For mye ormkur gjør dem imune.

Skrevet
Jeg har 3 andre katter fra før Tenker å selge ham nå så jeg har det faenskapet ut av huset mitt.

Er det ingen som leser alt før dem svarer? Jeg har ikke fire katter jeg har 3. han selv på snart 6 mnd.

Okeeeeyyy? Ser du selv første innlegget ditt? Tre katter fra før, pluss èn, blir fire katter.

Du sa du hentet katten da den var 13 uker og har hatt den i to mnd. 13+8uker=litt over fem mnd. Og uansett alder så kan de eldre kattene som "eier" området virke truende på en ny katt.

Omplasser katten og ikke skaff deg nye dyr når du vet du ikke har tid nok.

Skrevet
Hver måned fram til den er 4 mnd, ikke 6. For mye ormkur gjør dem imune.

De blir ikke "immune" mot ormekur.

Skrevet

Jo, gir du et dyr for mye ormkur så fungerer det ikke som det skal når den faktisk trenger det.

Skrevet
Jeg kommer til å fly i taket. Jeg er redd jeg kommer til å skade han for jeg koker i sinnet. Jeg har 3 andre katter fra før og jeg har alltid hatt katt.

Jeg har tre andre katter i huset som ser rart på meg og forstår ikke hva det går av matmor for tida. Jeg blir jo seff helt satt ut.

Er det mulig?? Er det ingen som leser alt før dem svarer? Jeg har ikke fire katter jeg har 3. Jeg har et hus på 140 kvm som mer enn nok burde rekke til tre katter.

Noen har visst problemer også med tall...

Skrevet

Jo, de kan bli det.. Det er en grunn til at ormekur nå er reseptbelagt. I Danmark må de i tillegg levere en fæces(avførings)-prøve til klinikkene for å påvise egg. Finner de ikke nok egg i prøven, får de heller ikke ormemiddel. Det er av den enkle gunn at dyra våre ikke skal bli immune.

Skrevet

Hvorfor tror du at ormekur nå har blitt reseptpliktig? Kattene blir ikke immune, men ormene kan bli resistente, på samme måte som bakterier kan bli antibiotikaresistente. Det er nå såpass mange legemidler mot orm, at man kan ikke forvente at "vanlige" folk nødvendigvis vet hvilken type de skal velge, og derfor ønsker man at dette skal bli styrt av fagfolk fremfor folk som ikke har peiling. Hovedsaklig for å unngå resistens.

Skrevet

Kattene blir ikke "immune", men innvolsparasittene blir resistente hvis det gis for mye ormekur og nettopp det er årsaken til at ormekurer nå er reseptbelagt. Det er rett og slett ingen vits i å gi rutinemessige ormekurer uten at invollsparasitter er påvist siden ingen av medikamentene som finnes virker forebyggende.

Skrevet

Man sier at parasittene blir immune, selv om det man egentlig mener er at overdreven behandling fører til at for stor andel av de resistente parasittene overlever, og dermed gir større problemer på sikt.

Selv synes jeg det høres litt overdrevent ut å behandle så små kattunger så ofte, siden de som regel ikke er ute i det hele tatt. Hvor mener man at all denne smitten skal komme fra?

Skrevet
Man sier at parasittene blir immune, selv om det man egentlig mener er at overdreven behandling fører til at for stor andel av de resistente parasittene overlever, og dermed gir større problemer på sikt.

Selv synes jeg det høres litt overdrevent ut å behandle så små kattunger så ofte, siden de som regel ikke er ute i det hele tatt. Hvor mener man at all denne smitten skal komme fra?

Kattungene blir smittet av kattemor både gjennom placenta (morkake) og morsmelk.

Gjest Gjest_Ylvina_*
Skrevet

Jeg velger å overse TS's sure oppstøt mot de som svarer i tråden, og svarer for å hjelpe den stakkars pusen. Min katt har alltid vært renslig og aldri gjort fra seg utenfor kassa, men hun har sensitiv mage og får diare hvis jeg gir henne uvant mat. Sist jeg ga henne ormekur, ble hun løs i magen og ble plaget med at den løse avføringa satt fast i rumpehårene hennes. Dette ble jo da selvfølgelig smurt utover alle steder hun satte ned bakenden (matter, sofaputer osv). I tillegg stinket hun direkte dritt og verken jeg eller pusen var særlig fornøyd med tingenes tilstand.

Jeg surfet på nettet etter tips og fant et produkt som heter "Aptus Aptobalanse" som inneholder "snille" tarmbakterier og diverse andre naturlige stoffer som er bra for kattens (eller hundens) fordøyelse. Det kan kjøpes eller bestilles fra bl.a. Vitusapoteket, koster rundt 100 kr og er et pulver som skal blandes ut i f.eks. kattemelk. Jeg ga katta mi dette jevnlig og hun ble kjapt kvitt problemet med løs avføring. Hun likte visst smaken også (jeg syntes det luktet tang og tare)! :fnise:

Du kan jo prøve dette og kjøpe sensitivfór fra et bra merke dersom du ikke allerede gjør dette. Ellers er det vel bare å rense dokassen ofte og gjøre alt du kan for å gjøre pusen fornøyd. Hvis den ikke har brukt kassa på ei stund, vil den ikke kjenne lukta av seg selv og dermed kanskje ikke føle seg "velkommen" til å bruke kassen. Dette er kanskje litt ekkelt, men verdt et forsøk: ta litt av bæsjen som du finner andre steder og legg i sandkassa (gjerne grave ned). Da vil ihvertfall pusegutten kjenne på lukta at her er det riktig å gjøre fra seg.

For å dempe stress og gjøre pusen mer rolig og trygg, kan du stryke ham over pelsen (gjerne området rundt øyne og munn) med en klut og deretter stryke kluten over f.eks. klorepinner, leker, møbler han får være i osv. Da kjenner han sine egne dufter og føler seg hjemme.

Funker ingenting og veterinæren ikke finner noe fysisk galt, er han kanskje bare dårlig opplært fra kattemora og oppdretteren. Da må du nok regne med mye tid og tålmodighet før pusen blir renslig... Men lykke til ihvertfall. Håper du får en ordning på dette og får en frisk og renslig pus snart!

Skrevet

Nå har jeg bare erfaring med vanlige blandingsraser, og dette har vært katter som blir lært til å gå ut for å gjøre fra seg, men i perioder har de vært nødt til å bruke kasse. Jeg prøvde å bare fjerne avføringen og fylle på med litt ny ren + bytte sand og vaske 1-2 ganger i uken, men det kom ikke på tale. Alt måtte rengjøres og byttes ut hver dag ellers nektet de å gjøre fra seg i kassen. Jeg syns det høres lite ut å vaske den en gang i uken, uavhengig av hvilken sand du bruker - katter sin luktesans er hinsides det vi kan forestille oss.

Noen katter passer rett og slett ikke sammen heller. Det spiller ingen rolle hvor store de er - det dannes hierarki fordiom. Det er ikke sikkert at han ikke føler seg truet av de andre kattene og ikke tar seg den tiden han trenger i kassen. Kan han få sin egen kasse på sin egen plass der han kanskje kan skrape på døren for å få komme inn? Noe som kan bli hans eget territorium? På 140 kvm burde ikke det være et problem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...