superior Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er ikke særlig smart på dette området, men når jeg har ovn på gulvet, så virker det som om all den varme luften går oppover etter en stund. Jeg har en hybel med høyt under taket, og hems. Problemet mitt er at det er heftig varmt på hemsen når jeg skal legge meg, dette fordi jeg mer eller mindre hele dagen har hatt ovn (liten vifteovn) stående på nede på gulvet ved kjøkkenkroken. Der nede føles det konstant kaldt, og jeg skulle gjerne hatt varmen til å "bli værende der". Noen tips til alternative oppvarmingsmetoder?? Ville det vært bedre med en annen ovn? Jeg kan nevne at jeg ike har mulighet til å isolere bedre, legge tetningslister o.l., da jeg kun leier for en kortere periode..
Gjest Iah Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Varm luft er lettere enn kald luft, og vil derfor alltid stige.
Pingting Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Som Iah sier; med mindre du kjenner noen som er i stand til å endre naturlovene så er dte lite å gjøre med. Kle på deg mer på dagen, og luft litt før du skal legge deg.
superior Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2010 Jeg synes noen smartinger kan finne opp et triks for å hindre det, altså... Hmf, så tungvindt.
Arkana Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Du kan kjøpe deg en takvifte, de har gjerne to innstillinger og den ene blåser luften nedover igjen.
Fortunatus Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 finnes også et rør på clas ohlson med ei vifte på toppen som tar den varme luften og blåser den nedover koster rundt 400 kr.
leirbål Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Det er ikke mye du kan gjøre annet enn å kjøpe en takvifte hvor du kan stille inn hvilken vei den skal blåse. Oppover eller nedover. Ellers kan du jo sitte mere på hemsen på dagtid? Litt utenom det du spurte om, men vifteovn er veldig dyrt i bruk. Har du mulighet for å kjøpe en panelovn, eller en frittstående oljefyllt ovn? (Den siste skal du ikke gå ifra/ sovne fra.) Men det gjelder jo vifteovn også.
Sissan Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Kanskje du kan kjøpe deg en el-vifte (sånn som vi bruker om sommern når det er varmt) og sette den på hemsen pekende utover. Slik kan du få bevegelse i lufta, i stedet for at det ligger et varmt lokk oppunder taket.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Litt utenom det du spurte om, men vifteovn er veldig dyrt i bruk. En vifteovn er ikke dyrere i drift enn panelovner. En 1000W vifteovn gir like mye varmeeffekt som en 1000W panelovn, og trekker like mye strøm. Vifteovner er også praktiske om man ønsker å retningsstyre varmen. Men pass på at den ikke blir tildekket, eller står for nær brennbart materiale. Er det høyt under taket vil varmen stige opp, Trekk og kaldras fra vinduene legger et lag kald luft langs gulvet. En takvifte eller bordvifte rettet oppover vil skape sirkulasjon i luften.
superior Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2010 Takk igjen, skal se om jeg får fikset meg en vifte av noe slag. Jeg bruker vifteovn fordi jeg "arvet" den. Jeg har strøm inkl, så hvor mye strøm den bruker irrelevant for meg.
Sissan Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har strøm inkl, så hvor mye strøm den bruker irrelevant for meg. Det er jo riktig om man ser bort fra to ting: 1. Miljøkonsekvensene av unødvendig høyt forbruk 2. At husleia kommer til å gå opp om alle bruker enorme mengder strøm. Ikke no er gratis.
superior Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 15. januar 2010 Det er jo riktig om man ser bort fra to ting: 1. Miljøkonsekvensene av unødvendig høyt forbruk 2. At husleia kommer til å gå opp om alle bruker enorme mengder strøm. Ikke no er gratis. Det er jo sant. Får prøve å være flink likevel, selv om jeg nok sløser unødig mye når jeg VET at jeg ikke må betale ekstra. Absolutt noe å notere seg for min del...!
Bloodless Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 . Har du mulighet for å kjøpe en panelovn, eller en frittstående oljefyllt ovn? (Den siste skal du ikke gå ifra/ sovne fra.) Men det gjelder jo vifteovn også. Hvilken type ovn kan man gå fra da? Hører jo mye skummelt om oljeovner, men hva er alternativene? Jeg har oljeovn, og skulle jeg slått den av hver natt og hver gang jeg drar noen steder, så hadde det være iskaldt her.
Sissan Skrevet 17. januar 2010 #14 Skrevet 17. januar 2010 Panelovner, gulvvarme og parafin sover vi med om natta. Ikke noe annet.
superior Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2010 Hadde det enda vært så enkelt! Jeg har nå kjøpt en vifte, og synes allerede det funker bedre. Så takk for alle gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå