Gjest Nøtte Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Dette er en tenkt situasjon, ikke virkelighet. Det gjelder verken meg selv eller noen jeg kjenner, jeg bare kom til å tenke på noe... La oss si at Lise og Petter eier et hus sammen. De kjøpte huset billig (ikke i et pressområde) og har derfor lave månedlige utgifter. Lise og Petter er maks uheldige og må i en kortere periode leve på sosialstønad (1-6 mnd). Vil sosialen kreve at de selger huset før de kan få hjelp? Vil sosialen ta hensyn til at det tar tid å selge et hus, særlig utenfor pressområder? Vil det ha noe å si at Lise og Petter antakelig vil måtte betale like mye eller mer i husleie for en leiebolig enn de betaler på huset de eier? Eller vil bare sosialen følge rigide regler fordi de må? I et slikt tilfelle mener jeg det burde være mulig å gi sosialstøtte selv om man eier boligen selv. Men hvis reglene sier at man ikke kan eie...?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Man må selge såklart. Eller ta opp privat lån. Eller bo hos familie/venner mens man leier ut.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Man må selge såklart. Det er ingen selvfølgelighet...
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Man må selge såklart. Eller ta opp privat lån. Eller bo hos familie/venner mens man leier ut. Det må man ikke nei. Man må heller ikke alltid selge bilen. Alt kommer an på hvorfor man trenger hjelp, hvilke utgifter man har og det kommer en del andre regler inn også som er avhengig av om man har barn eller ikke. Jeg har vært i situasjonen, og pga div situasjoner hadde jeg ikke noe valg annet enn å få sosialstønad i 4 mnd. Jeg måtte hverken selge bil eller bolig, men jeg måtte derimot søke om rentefritak på boliglånet 1 år. Og jeg fikk ikke støtte til årsavgift, forsikring på bil og bensin. Men alt kommer også ann på hvor du bor. Jeg fikk beholde bilen fordi det ikke går busser her og jeg har ett kronisk sykt barn.
LineGourmet Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Dette er en tenkt situasjon, ikke virkelighet. Det gjelder verken meg selv eller noen jeg kjenner, jeg bare kom til å tenke på noe... La oss si at Lise og Petter eier et hus sammen. De kjøpte huset billig (ikke i et pressområde) og har derfor lave månedlige utgifter. Lise og Petter er maks uheldige og må i en kortere periode leve på sosialstønad (1-6 mnd). Vil sosialen kreve at de selger huset før de kan få hjelp? Vil sosialen ta hensyn til at det tar tid å selge et hus, særlig utenfor pressområder? Vil det ha noe å si at Lise og Petter antakelig vil måtte betale like mye eller mer i husleie for en leiebolig enn de betaler på huset de eier? Eller vil bare sosialen følge rigide regler fordi de må? I et slikt tilfelle mener jeg det burde være mulig å gi sosialstøtte selv om man eier boligen selv. Men hvis reglene sier at man ikke kan eie...? Antagelig vil sosialen pålegge Lise og Petter og ta opp lån på huset som skal dekke forbruk i kriseperioden. Altså, så lenge det er ledig verdi i huset utenom boliglånet.
Gjest Glør Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 (endret) Det kommer helt an på situasjonen. Hvis det er for en kortere periode skal man ikke tvinges til å selge, siden det som regel vil gjøre den økonomiske situasjonen mye verre på sikt. I tilegg til at det å selge hus ikke er en akutt løsning, siden det tar tid. Mest sannsynlig vil de kreve at man tar opp mere lån på huset, dersom det er mulig, men hvis huset allerede er maks belånt skal det være mulig å få sosialstønad for en begrenset periode, selv om man eier hus. Feks kan de hjelpe deg med å forhandle om avdragsfritak med banken, og så dekker de renteutgifter og livsopphold så lenge du trenger hjelp. Sosialkontoret kan selvfølgelig ikke kreve at man tar opp private lån eller flytter inn hos venner og familie. De prøver vel kanskje å foreslå det, men det er bare å si at det er uaktuelt. En rimelig bil får man stort sett beholde, så lenge kollektivtilbudet der man bor ikke er dekkende. Endret 12. januar 2010 av Glør
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 En rimelig bil får man stort sett beholde, så lenge kollektivtilbudet der man bor ikke er dekkende. Jeg fikk beholde bilen min til tross for at jeg bor midt i en ganske stor by og slett ikke har behov for bil egentlig. Men jeg fikk såklart ikke hjelp til å dekke bilutgifter, som årsavgift og forsikring. Jeg fikk imidlertid noen hundrelapper til transport (ikke spesifisert om det var buss eller bil jeg skulle bruke), og disse pengene gikk naturlig nok til bensin. Det kan ha sammenheng med at jeg bare trengte hjelp i et par måneder.
Gjest Nope Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 en trenger ikke å selge hus eller å ta opp lån,men det de ber en gjøre er å få rentefri mnd. For om de hadde sagt du måtte selge huset,så tar det tid,og en skal ha en ny plass å bo,og det kan bli dyrere enn der en bor nå. Men har en enormt høye boutgifter så kan de be en finne noe som er billigere.Og de hjelper en med å søke om bostøtte,og da kan de (iallefall noen sosialkontorer gjør det)dele den opp og gi hver mnd,så når bostøtte kommer får de den tilbake,så en låner på en måte penger av sosialkontoret. Og som sagt før her så kommer det an på om det er langvarig eller om det er for en kort periode,feks venter en på stønad fra nav så "låner" de en penger til en får stønad.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Og som sagt før her så kommer det an på om det er langvarig eller om det er for en kort periode,feks venter en på stønad fra nav så "låner" de en penger til en får stønad. Det foreslo jeg for sosialen en gang for noen år siden. Jeg ventet en god del penger bare en måned senere, men var akk så blakk i ventetiden. Jeg sa at jeg godt kunne betale tilbake hvis jeg bare fikk det jeg trengte til mat og husleie, men nei, det kunne de ikke gjøre. Vi låner ikke ut penger, så om du får noe av oss så beholder du det uansett, var svaret jeg fikk. Har de endret regler siden den gang (7-8 år siden)?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Nei, du må ikke selge huset. Det vil være mye administrativ jobb for sosialkontoret å hjelpe med å finne ny leilighet, det er altfor få kommunale utleie leilighet. Et salg kan jo også ende med at tidligere eier sitter igjen med nettogjeld hvis prisene har sunket og da har det påløpt unædige kostnader i forbindelse med salg osv.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Dette er en tenkt situasjon, ikke virkelighet. Det gjelder verken meg selv eller noen jeg kjenner, jeg bare kom til å tenke på noe... La oss si at Lise og Petter eier et hus sammen. De kjøpte huset billig (ikke i et pressområde) og har derfor lave månedlige utgifter. Lise og Petter er maks uheldige og må i en kortere periode leve på sosialstønad (1-6 mnd). Vil sosialen kreve at de selger huset før de kan få hjelp? Vil sosialen ta hensyn til at det tar tid å selge et hus, særlig utenfor pressområder? Vil det ha noe å si at Lise og Petter antakelig vil måtte betale like mye eller mer i husleie for en leiebolig enn de betaler på huset de eier? Eller vil bare sosialen følge rigide regler fordi de må? I et slikt tilfelle mener jeg det burde være mulig å gi sosialstøtte selv om man eier boligen selv. Men hvis reglene sier at man ikke kan eie...? nei,det har de ikke lov til å kreve. Selv om boligen er 5 år og de betaler lån osv. En plass skal folk bo!!!!!!!!!!!!!!!!!! derimot,har du et hus stort nok for flere fam,lån til pipa,og dyrt i tillegg,så kan de kreve det om det ser ut som du blir avh. av sosialhjelp i lang tid. Det er folks oppfatning at så lenge du eier hus,så skl det selges. Leie er ofte dyrere enn å eie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå