Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste så har jeg hatt lyst på barn. Det er en greie som kommer og går litt, men nå føler jeg at det er nå jeg vil begynne å stifte familie. Men min kjæreste er ikke helt klar med tanke på økonomi osv. Men jeg tror at med ett barn i bildet, så ordner dette seg fort. Det jeg lurer på er hvordan jeg eventuelt kan gå frem og si at jeg vil ha barn, selv om jeg vet at kjæresten ikke er klar enda? Vi er begge flinke med barn, men det er økonomi og fremtid som på en måte stopper opp.

Vi er begge over 20 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du burde vente litt.

Han sier han ikke er klar for barn, hvorfor respekterer du ikke det?

Og når du i tillegg er usikker på hvordan dere skal snakke om dette, synes jeg på en måte noe fundamentalt mangler i forholdet. Hva slags fremgangsmåte er det du er på utkikk etter? En måte å overtale ham på?

Skrevet

Du kan jo innlede en samtale med at "jeg vet at du ikke er klar for å få barn ennå, men jeg kjenner at jeg begynner å bli mer og mer klar. Hva slags perspektiv har du på dette? Hva skal til for at du blir klar?"

En ting er jo at han ikke er klar NÅ, og det bør du jo respektere.

Samtidig er det vel ingenting i veien for at dere begynner å snakke litt om NÅR dere ser for dere at det passer. Hva ønsker dere å gjøre først? Hva vil dere ha klart? O.s.v.

Hans følelser i dette er like viktige som dine. Selv om du føler du er klar, så har kanskje du også noen ting du vil gjøre først, når alt kommer til alt.

Skrevet
Det høres ut som om du burde vente litt.

Han sier han ikke er klar for barn, hvorfor respekterer du ikke det?

Og når du i tillegg er usikker på hvordan dere skal snakke om dette, synes jeg på en måte noe fundamentalt mangler i forholdet. Hva slags fremgangsmåte er det du er på utkikk etter? En måte å overtale ham på?

Signerer denne. Og så reagerer jeg på at du sier at kjæresten ikke er klar m.t.p økonomi, men at det sikkert vil ordne seg når dere får barn. Eh...???? Reality check, please!

Skrevet
Du kan jo innlede en samtale med at "jeg vet at du ikke er klar for å få barn ennå, men jeg kjenner at jeg begynner å bli mer og mer klar. Hva slags perspektiv har du på dette? Hva skal til for at du blir klar?"

Samtidig er det vel ingenting i veien for at dere begynner å snakke litt om NÅR dere ser for dere at det passer. Hva ønsker dere å gjøre først? Hva vil dere ha klart? O.s.v.

Hans følelser i dette er like viktige som dine. Selv om du føler du er klar, så har kanskje du også noen ting du vil gjøre først, når alt kommer til alt.

Det var et godt svar..

Skrevet

Tror du at å få et barn vil få ordne på økonomien?

Gjest lillefisk
Skrevet

Det kan jo være at de bruker pengene sine på mye tull da.

Det er viktig TS at man føler man er klar til å få barn, og at begge fryder seg og er komfortable med ideen. Det er egoistisk å lage et så stort ansvar, når bare man selv er klar.

Skrevet

Enig i dette. Det går også an å snakke om de tingene dere ikke "har klart" i forhold til hva man "bør" ha i orden. Dersom du mener det ikke gjør noe om ikke alt det materielle er klart, så fortell ham hvilke tanker og holdninger du har rundt dette. Også hører du på hva han har å si også.

Skrevet

Det beste må jo være å sette seg ned å snakke generelt om det så dere vet hvor dere har hverandre? Fortell at du har lyst på barn nå. Be ham om å fortelle om han har lyst på barn, når det er, hva slags situasjon han vil at dere skal være i etc. Så tar dere det derfra.

Det er sikkert også lurt å snakke om hva slags forventninger og håp dere har rundt dette med å få barn.

Det siste du bør gjøre er ihvertfall å prøve å "overtale" ham til at dere bør få barn nå.

Skrevet

Off topic: Ser dere er veldig opphengt i å bruke "han", men det er det samme for meg det. Det heter jo "kvinneguiden", så da er det vel bare kvinner som er inne her. </sarcasm>

On topic: Jeg mener ikke å overtale noen til å få barn, men hvordan jeg kan gå frem og si at jeg vil ha uten å bli sett rart eller dumt på. Dessuten respekterer jeg at ha/un ikke vil ha enda, men saken er at ingen av oss vet når vi vil ha. Så jeg mener at en samtale om å få barn kanskje kunne gitt oss svar på når vi kunne tenkt oss barn. Jeg vet det er et veldig stort steg å ta, men en gang må man begynne.

Det med at økonomien ordner seg, jeg mente ikke at man blir styrtrik, men blir flinkere til å prioritere penger på det som er mer viktig, det blir mer artig å ha en jobb når man vet hva man jobber for, og hva pengene går til. At man har noe viktig å bruke det på.

Skrevet
Off topic: Ser dere er veldig opphengt i å bruke "han", men det er det samme for meg det. Det heter jo "kvinneguiden", så da er det vel bare kvinner som er inne her. </sarcasm>

De aller, aller fleste trådene her inne startes av kvinner, særlig i Barn og familie-forumet er kvinneandelen enorm. Så folk svarer nok ut fra det, selv om det egentlig ikke er noen annen grunn til det enn statistikk. Litt dumt egentlig, men når folk har svart på 100 sånne tråder startet av kvinner så tenker de ikke så nøye over muligheten for at en mann kan ha startet tråd nr 101.

On topic: Jeg mener ikke å overtale noen til å få barn, men hvordan jeg kan gå frem og si at jeg vil ha uten å bli sett rart eller dumt på. Dessuten respekterer jeg at ha/un ikke vil ha enda, men saken er at ingen av oss vet når vi vil ha. Så jeg mener at en samtale om å få barn kanskje kunne gitt oss svar på når vi kunne tenkt oss barn. Jeg vet det er et veldig stort steg å ta, men en gang må man begynne.

Forstår jeg deg rett om jeg tolker det dithen at du lurer på hvordan du skal få startet denne samtalen uten at det virker for brått eller voldsomt? Jeg ville hoppet rett i det egentlig, men jeg er ganske vant til å diskutere fremtiden (mer eller mindre alvorlig) med kjæresten min. Om dere sjeldent snakker om sånt så ser jeg jo at det kan bli litt voldsomt og plutselig. Hva med å starte pent med "hva tenker du om fremtiden, egentlig?" i stedet for å gå rett på barnediskusjonen? Sett dere ned en kveld med en kaffekopp eller et glas vin og ta en prat? Det er jo ihvertfall viktig at dere vet hva som er viktig for den andre når det gjelder å få barn.

Gjest lillefisk
Skrevet

Det med at økonomien ordner seg, jeg mente ikke at man blir styrtrik, men blir flinkere til å prioritere penger på det som er mer viktig, det blir mer artig å ha en jobb når man vet hva man jobber for, og hva pengene går til. At man har noe viktig å bruke det på.

Hehe, man er vel ikke opphengt, men kansje de fleste kan relatere til problem-stillingen. Jeg ønsker feks selv barn, mens mannen helst vil sløse med pengene og kjøpe div ting han alltid har drømt om.

Det med pengene, det forsto jeg. Ja, hvorfor ikke nevne deg for å si hva hun/han mener?

Skrevet

Hvorfor har du behov for å være sarkastisk, vilbli? :klø:

Jeg forstår fortsatt ikke dette med økonomi. Eller, jeg forstår hva du mener i det siste innlegget ditt. Men det er ikke så lett ut i fra det første innlegget ditt å skjønne at "økonomien ikke var på plass", eller hva du sa, betyr at man bare må prioritere pengebruken litt anerledes og at det blir morsommere å jobbe.

Dessuten tror jeg slike ting bør være på stell før babyen kommer. Å bli foreldre er ikke en magisk greie som plutselig får en til å kaste alle uvaner overbord.

Og jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det skal være vanskelig å ta temaet opp til diskusjon. Hvis dere har et forhold som tilsier at dere en gang skal få barn sammen, må dere da ha et forhold som tåler at dere snakker om dette uten at man behøver å legge en strategi rundt det?

Skrevet

Vi har sikkert tenkt kvinne fordi det i 99% av trådene rundt dette temaet er jenter/kvinner som har hastverk med å få barn, og menn som holder igjen.

Og det er vel lett det som er virkeligheten også.

Men svarene er vel uansett like aktuelle uavhengig av om det er en mannlig eller kvinnelig kjæreste det er snakk om.

Dette er jo bare en av de mange, mange samtalene om fremtiden et par bør ha, før de setter barn til verden.

Andre temaer er jo økonomi, hvor ønsker man å bo i fremtiden, barneoppdragelse, arbeidsfordeling i hjemmet o.s.v.

- Hvordan deler vi utgifter nå, og hva gjør vi videre, hva om en tjener mye mindre enn den andre i en periode?

- Ønsker vi barnehage for barna, eller at en eller begge jobber mindre/ingenting i en periode?

-Hvem gjør hva hjemme, hvilket nivå av ryddig rent kan vi leve med, hva med barn, hvordan fordeles arbeidet med barna?

Alltid mye morro man kan snakke om, som angår det å få barn, og som vil påvirke livet etterpå, men som også angår forholdet deres, og hvilken fremtid dere ser for dere sammen.

Gjest negasjon
Skrevet (endret)

Ts skriver at de er begge over 20. Med andre ord cirka 20 år.

Reagerte jeg også.

Hehe, man er vel ikke opphengt, men kansje de fleste kan relatere til problem-stillingen. Jeg ønsker feks selv barn, mens mannen helst vil sløse med pengene og kjøpe div ting han alltid har drømt om.

Det med pengene, det forsto jeg. Ja, hvorfor ikke nevne deg for å si hva hun/han mener?

Mens man er unge synes jeg det er mer fornuftig å sløse litt med penger, enn å skaffe seg barn - og å tro at samboeren ikke vil sløse mer. Ts skriver jo at samboeren ikke ønsker barn riktig enda, så hva er poenget med å mase og benytte alle unnskyldninger for å prøve å overtale han? Han har jo fortalt sin mening.

Kvinner kan bestemme seg for å vente med barn i dag selv om prevensjonen kan svikte, og spesielt har man god tid når man er litt over 20 og ikke har passert 35. Det er ganske dårlig gjort å ikke respekte kjæresten for hans meninger, respekt har med kjærlighet å gjøre og henger sammen.

Bruk prevensjon til dere er enige, så unngår dere å ta stilling til abortspørsmål og pengebruk. Den beste måten å få et forhold til å strande på er hvis man ikke har respekt for den andres mening. Når det gjelder barn, skal begges mening veie like mye.

Endret av negasjon
Skrevet

Faktisk ingen her som skjønner hva jeg mener med økonomien. Det er veldig godt gjort.

Jeg (som sagt tidligere) mener ikke at man blir rik og får mye mer penger, men jeg mener at man blir flinkere til å prioritere penger. Ett barn handler ikke om å ha mest penger og drive økonomi, men det har absolutt en stor rolle. Har man barn, så blir det prioritert over alt annet, uansett. Og har man ett barn som man verdsetter høyere enn ord kan beskrive, så jobber man gjerne mer med glede, sånn at barnet kan få en bra og sunn oppvekst.

Dessuten, så sa jeg også at jeg ikke planlegger å overtale noen. Folk må lære seg til å lese før de svarer. Det jeg lurte på helt fra starten er hvordan man kan gå frem med en sånn samtale uten at det kommer som en bombe.

Men jeg har heller funnet ut at jeg får vente, også kommer det når det kommer. Det var egentlig ikke så mye hjelp å få her.

Skrevet
Det var egentlig ikke så mye hjelp å få her.

Det var da rart. Det er jo mange som svarer deg øverst før de begynner å fokuserer på økonomi. Susan sto heilt, første svar var jo kjempegodt. Se bort i fra det du ikke ønsker svar på og se på det som er svar av det du spør om. Bare ignorer resten.

Skrevet
Det jeg lurte på helt fra starten er hvordan man kan gå frem med en sånn samtale uten at det kommer som en bombe.

Det er flere av oss som har prøvd å svare. Men ærlig talt: om du har et så usikkert forhold til kjæresten din at du må inn på et nettforum for å be om råd om hvordan dere skal diskutere deres felles fremtid, så tror jeg ikke det er svarene her som er problemet.

Om problemet var at du har blitt gravid og lurte på hvordan du kunne fortelle det så kunne jeg ha skjønt deg. Problemet er at vi hverken kjenner deg eller kjæresten din, vi vet ikke hva slags mennesker dere er, hvordan dere kommuniserer med hverandre og hva dere vanligvis snakker om sammen. Utover de rådene vi har gitt så tror jeg ikke du får noen flere konstruktive forslag - med mindre du klarer å beskrive problemet bedre. Hvorfor kan du ikke bare ta det opp som det er?

Gjest lillefisk
Skrevet
... Det var egentlig ikke så mye hjelp å få her.

Jeg forsto med en gang hva du mente med økonomien. Når man har barn så velger man å bruke pengene på det barnet behøver, og når man ikke har barn så velger man å bruke det på andre saker. Det sier jo seg selv, og det er ikke så mye annet å forstå enn det.

Hva mener du at vi skal kunne hjelpe med da? Det er bare du som kjenner din kjæreste, det gjør ikke vi. Vi vet ikke hvordan du bør snakke med ham/hun om dette, spesielt når det er så unaturlig for deg å snakke med din kjæreste at du må spørre andre hvordan man gjør det.

du kan for eksempel spørre ham om hva han tenker om fremtiden, og om han gleder seg til å en gang få barn. Om han feier det bort med en vet ikke jeg, så har han ikke tenkt på saken nok til å komme med en bestemt mening.

Gjest lillefisk
Skrevet

Vibli,

Jeg har selv hatt en kjæreste i noe over 1 år, og prøvde meg på 'hva tenker du om fremtiden?' i dag. Det ble ikke mye til svar, han virker unnvikende og sier han ikke har tenkt så mye på fremtiden, dermed ble tvn ufattelig interessant plutselig ;D

..Har selv lyst på barn, men ikke før vi er klare så klart. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...