mee mee Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Nå har vi hatt en katt hos oss i 5 mnd. katten er ca 1 1/2 år tror vi. Vi tok vare på den etter at den vokste opp ute på gata. Det er en kjempefin katt, elsker kos og oppmerksomhet. Men- den er ofte ute å sloss med andre katter, spesielt en av nabo kattene. Er ofte at den kommer hjem uten pels her og der, kutt og avrevne klør. Vi vurderer nå sterkt å kastrere denne. Men vi har vært i tvil, fordi det er mye hannkatter i nabolaget (vi bor i blokk), og er redd for at han nå vil få "bank" hele tiden. Vi vet nå at det er han som "banker". Hvordan ble deres katt etter å ha kastert den? Ville dere anbefalt å katstrere den, selv om han er "gatas skrekk"?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Mange katter slåss mer fordi de er ukastrerte; både fordi hormonene styrer endel av denne atferden, og fordi lukten av en ukastrert katt trigger ANDRE katter. Tror sannsynligheten er liten for at det skal bli mer slåssing om han kastreres (og mange katter beholder posisjonen sin, ei venninne av meg hadde en kastrert hankatt som fra han var kattunge var supertøff og hadde kjemperespekt hos de øvrige kattene i nabolaget, blant annet). Katten vår har bodd nokså isolert fra andre katter, på en gård, men det var faktisk flere streifkatter på gården før vi kastrerte ham (da var han 7-8 mnd og hadde nok blitt kjønnsmoden). Etter dette har det vært noen innom, men han holder dem fint på avstand, og har aldri rifter og sår - den eneste gangen han har hatt en dyp rift det gikk betennelse i og som måtte behandles var før vi rakk å kastrere. Jeg har ingen gode argumenter for å ikke kastrere en utekatt, i tillegg har du jo det at han kan bli far til et utall uønskede kattunger.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 ... legger til at katten vår forandret seg til å bli mer fokusert på oss etter kastrering, før det var han mer rastløs og voldsom. Han har fortsatt å være aktiv, i en alder av over fem år er han fortsatt i godt hold og får skryt av dyrlegen for muskulatur og vekt, jakter mye på mus, er mye ute om sommeren, kosete når han ser oss osv. Han lukter mindre og skvetter ikke ned trapp, bildekk osv som endel ukastrerte katter har en tendens til å sjenere eier og nabolag med.
Gjest Huffsa Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Hadde kastrert katta uten å blunke. Jeg vil IKKE være ansvarlig for kanskje 10-20-30 av de hundrevis av villkatter som blir født ute hvert år pga manglende kastrering og sterrilisering.
mee mee Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2010 Hadde kastrert katta uten å blunke. Jeg vil IKKE være ansvarlig for kanskje 10-20-30 av de hundrevis av villkatter som blir født ute hvert år pga manglende kastrering og sterrilisering. Veldig enig med deg, var bare så usikker på hvordan han kom til å bli siden han sloss så mye.
Gjest megvel Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Mine to hannkatter sloss fortsatt inni mellom, men det er ikke ofte. Bor også i blokk med mange andre katter rundt Utenom det forandret de seg ikke stort. Den ene ble kastrert da den var rundt året, den andre da den var 7-8 mnd.
Gjest Huffsa Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Veldig enig med deg, var bare så usikker på hvordan han kom til å bli siden han sloss så mye. Det er jo ikke direkte bra å sloss hele tiden da. Sår kan bli infekserte, katten kan dø av skader om det går så langt osv. Farmor måtte avlive sin 6 år gamle katt etter en slosskamp med en annen katt. Fordi hu aldri kastrerte hannkatten, og det var ikke katten han sloss med heller. Så hver dag i 6 år sloss de, fram til den ene døde. Det er ufattelig utenktsomt å ikke kastrere katten. Hvertfall å slippe den UT i tillegg, så den kan fly rundt å kjøre hukatter drektige og sette enda mer katter til verden som blir druknet, sulter ihjel osv. Hadde jeg vært deg ville jeg ringt til dyrlege i morgen og bestilt time til kastrering. Og ikke sluppet ut pus før det er gjort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå