Gjest Buffer Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Heisann. Trenger litt råd ang sparepenger. Er student tidlig i tjueårene, eier ingenting, og har vært ganske flink til å spare penger oppgjennom årene. Har i dag rundt 50 000 kroner på sparekonto, eller som buffer kan man vel kalle det. Jeg er veldig redd for å bruke av disse pengene! Jeg får meg liksom aldri til å gjøre det, men spør meg samtidig, hva er vitsen med å sitte med så mye penger på konto? Hvordan gjør dere det med sparepenger/buffer? Når er det greit å bruke dem? Og si at jeg skulle komme ut for noe og måtte bruke ti tusen av dem. Skal man da straks begynne å spare opp igjen? Er det noe vits å spare mer nå, jeg har jo allerede en del? Tusen takk for råd ang dette!
Kosteskaft Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Hva med å sette noe på BSU-konto? Gir skattefordeler og bedre renter. (tror jeg) Ellers er det generelt på grunn av lav rente lite lønnsomt å sitte med masse penger på vanlig konto. Jeg ville hatt 20-30 tusen på buffer i tilfelle krise, og brukt resten. Men det er meg da! Men brukt fornuftig da. Som reiser, investert i møbler, etc, kjørekort, etc. Jeg tenker som så at er det bare deg, ingen mann eller barn så trenger man mindre buffer enn andre. Hvis du eier bolig/bil ville jeg også hatt større buffer.
Gjest SmallTalk Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Det er aldri dumt å ha penger på sparekontoen. Og at du har 50.000 der er bra. Før eller siden så kommer du nok til et punkt hvor du skal ha deg huslån eller liknende, og da er det veldig greit å ha en del sparepenger. Dette viser at du har vilje til å spare penger selv om det kan være vanskelig, og det kan være med på å gi deg litt goodwill i banken. Og dersom du skulle måtte bruke 10.000, så lønner det seg jo å spare opp disse pengene igjen. Å spare penger er aldri dumt, men mindre sparingen blir sykelig.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 -dersom du ikke får jobb rett etter studier og trenger penger -til datautstyr o.l -til utstyr og egenkapital om du etablerer egen bedrift -til reiser, f eks uforutsette hendelser i familien -til sparing til ferier, bil o.l (altså litt langsiktig sparing, men hvor du likevel vil unne deg noe) -til egenkapital i bolig -til møbler, hvitevarer etc -til å fylle opp BSU-kontoen dersom du tjener nok til å betale skatt og dermed får nytte av skattefradraget Synes det er lurt av deg å spare, og det er på INGEN måte dumt å ha mye sparepenger selv om man ikke trenger så stor buffer som student med lave materielle utgifter/enkle behov. Sparing er jo mer enn en buffer for vaskemaskiner som ryker og reparasjon av bil... skal du kjøpe bolig krever mange banker i dag at du har minst 10-20% egenkapital, så det er bare å begynne. Men det går an å unne seg litt også når man er flink økonomisk, synes jeg. Enten det er klær eller reiser eller noe annet.
Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Takk for fine svar! Ja, jeg er enig i at man burde kunne unne seg en reise eller noe sånt. Men kanskje er det da lurt å ha to sparekontoer, en som er buffer, og en som er oppsparing til bestemte ting som en reise, data e.l.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Bufferpenger bruker man bare hvis man må, etter min mening. Hva er ellers poenget med å ha buffer? Jeg syns det var en god ide å ha to sparekontoer, en til brukssparing og en til buffer/langtidssparing. Feks sparer du like mye på begge samtidig, og lar bufferkontoen langsomt vokse til huskjøp. Bare hvis du ikke klarer deg med det du har på de andre kontoene, bruker du av denne. Brukssparekontoen er til reiser, ferier, møbler, eller hva det er du ønsker deg om en stund. Denne bruker du av først, hvis dataen ryker eller sånne mindre kriser. Det er ikke lurt å gjøre det motsatt, altså at bufferen brukes fordi du ikke vil bruke av feriepengene. Fortsett å spare så lenge du kan. Det blir aldri for mye på sparekontoen.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Jeg sparer på tre kontoer: - BSU til bolig, denne skal (ifølge planen i hvert fall) mates med maksbeløpet hvert år. - Sparekonto til reiser, dyre ting osv. - Regningkonto, inkludert krisebuffer. Feks har du jo noen regninger som kommer kvartalsvis osv, så jeg har regnet sammen disse summene og delt på måneder. Setter av denne summen hver måned + 500 ekstra til bufferen. Er utrolig deilig å ikke bekymre seg for uforutsette utgifter Og jeg er ikke helt sparefrik heller, men jeg tenker meg kanskje om en gang ekstra før jeg kjøper noe jeg strengt talt ikke trenger.
Gjest Marlo Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Sparer på sparekonto og regningskontoen her. Sparekontoen går til ting vi har lyst til å gjøre - weekend turer, ferier eller noe vi har lyst på (som nå så sparer vi opp til ilder og bur) - i tillegg "tømmer" vi aldri kontoen helt, da vi syns det er greit å ha litt ekstra konstant. Regningskontoen har alltid en del ekstra tusen på til uforutsette utgifter, regninger vi har "glemt" skulle komme, om vaskemaskinen ryker, om bilen må på verkstedet, om hunden blir veldig syk og vi må ut med egenandel etc Bufferkonto skal man ta av om det er noe man MÅ betale akutt og man ikke har muligheten til å sette av litt penger til det og vente et par mnd, mener jeg. Det skal være en slags krisekonto når alt annet er umulig.
Kosteskaft Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Lurt med tre kontoer! Altså egen buffer-konto for virkelig kriser, og egen vanlig sparekonto for dyrere "har lyst på/trenger ting" som reiser, etc. Også da den hverdagslige brukskontoen. Det skal jeg jaggu gjøre.
aluminium Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg har en ekstra bufferkonto, som dere kaller det, der jeg har fast overføring av penger til husleie, bredbånd pluss litt ekstra slik at beløpet vokser etter hvert. Jeg er student, så i tillegg setter jeg inn alle penger som blir tjent i ferier. Kontoen bruker jeg som en reserve for de månedene der jeg kommer skjevt ut ift. til de 2500,- som jeg har til mat osv. etter husleie osv... Edit: Der står selvsagt så mye penger at den fungerer som en reserve i tilfelle noe uventet skulle skje, som at macen ryker eller noe lignende. Endret 13. januar 2010 av aluminium
Supramundane Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Vi har også forskjellige buffere. Vi har en som vi aldri rører, der spares det til neste bolig. Så har vi en buffer som er til alt uforutsett og der vi kan bruke litt av til større innkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå