Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker mye ull hele året, spes om vinteren. Det meste av klærne er fra Nøstebarn, 4children o.l. Ull som ikke tåler å vaskes ofte. Men jeg sliter med å få brukt klærne noe særlig mer enn 1 dag før det blir sølt eller kommer møkk på de.

Av den grunn blir klærne fort "gamle" :/ Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste tipset er vel å kjøpe ullundertøy som tåler daglig vask.

Skrevet

Vi bruker milo vaskemiddel og mykemiddel. Og selvfølgelig ullvaskeprogrammet på maskinen.

Skrevet

Brukar ull frå kjedebutikkane, det kan vaskas i maskin oftare. Me har ulltrøyer som elstemann brukar for andre viter på rad. Dei er nesten like fine (bortsett frå fargen ;) )

Skrevet

Samme svar som de over. Og så har jeg for fremtiden bestemt meg for å kun kjøpe mørke farger. Så synes ikke flekker (de som ikke går vekk i vask). Synes det er litt kjipt å sende barna i barnehagen med flekkete klær, selv om de er rene.

Skrevet

Jeg har farget ulltøy jeg. Arvet noen ullhvite bodyer med flekker etter mat på, farget dem nydelig røde og alle flekkene ble helt usynlige. Ulempen er at fargen ikke er fargeekte på ull, så de røde bodyene kan ikke vaskes sammen med lyst ulltøy. Men de har holdt fargen sin fint, selv etter en god del vask nå. Og så deilig med rimelig ulltøy i farger ikke alle andre har.

Skrevet

Hm det er nok det jeg bør begynne med også ja. Selv om jeg elsker Nøstebarn:)

Skrevet
Jeg har farget ulltøy jeg. Arvet noen ullhvite bodyer med flekker etter mat på, farget dem nydelig røde og alle flekkene ble helt usynlige. Ulempen er at fargen ikke er fargeekte på ull, så de røde bodyene kan ikke vaskes sammen med lyst ulltøy. Men de har holdt fargen sin fint, selv etter en god del vask nå. Og så deilig med rimelig ulltøy i farger ikke alle andre har.

Kvar kjøper du farge til ulltøy?

Skrevet

Her går snuppa kun i ull for tiden og jeg bruker alltid ta en liten kjole over ulla, til gutter kan man jo bruke t-skjorte eller vest ell. Vi har både Nøstebarn og annen ubehandlet ull, og superwash-ull, vasker alt i vaskemaskin på ullprogram (ullvugge) på 30 grader med ullsåpe fra ImseVimse (inneholder litt lanolin), jeg gidder ikke å vaske for hånd nemlig...

Skrevet
Kvar kjøper du farge til ulltøy?

På den lokale fargenhandelen. Husker ikke merket jeg kjøpte jeg, men det var to små konvolutter med fargepulver i en pakke. Jeg har også kjøpt noe på nett, det var en liten krukke. Mener jeg fant linken til www.omegadyes.co.uk her inne et sted, men det er jeg ikke sikker på. Uansett har jeg ikke prøvd den ennå så jeg vet ikke om den er noe bra. Har hørt mye bra om den da i hvertfall.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg prøvd fargen fra Omega Dyes. Kjempefornøyd! 4 ts krystaller var nok til å gjøre en ulldress fra NameIt knall lilla. Enkel å bruke, trenger ikke salt eller noe annet enn vann og farge. Og den luktet ikke særlig heller. Jeg kommer helt sikkert til å bestille flere farger senere.

Skrevet

Farge kan ødelegge fibrene i stoff, noe som gjør at stoffet blir fortere ødelagt, så er viktig å finne farge som er tilpasset til stoffet du skal farge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...