Gå til innhold

ufrivillig hjemmeværende

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Arielle_*
Skrevet

Hei!

Håper noen der ute kan gi meg noen råd!

Jeg har en god utdannelse, men har vært arbeidsledig i et halvt år nå og jeg sliter litt med det. Selvtilliten har dalt, føler meg ikke "bra" nok og har dårlig råd. Sambo betaler nesten alt, jeg betaler for mat iblant. Vi har vært sammen ganske lenge, og opplevd både opp og nedturer, men nå begynner jeg å bli skikkelig lei fordi jeg føler at det går ganske dårlig nå. Vet ikke om det er pga arbeidsløsheten eller ikke.. Jeg føler meg ikke bra nok verken for han eller for meg selv. Han har en veldig status utdanning og jobber nå, og jeg føler at jeg skjemmes når kompisene hans spør hva jeg driver med, og jeg er arbeidsledig. Dessuten så er det slik at når jeg bare går hjemme så blir det sånn at jeg går med joggebukse hele dagen. Burde ha kanskje ha fikset meg litt, vet ikke, gjør dere det dere som er hjemmeværende? Føler meg liksom så vanlig, lite pen og attraktiv. Han klemte meg mye før og likte og kose, nå er det lite. Grunnen kan nok være at vi har slitt en del med sexlivet, og han har nevnt at hvis det ikke ordner seg så vet han ikke om han ønsker å fortsette forholdet... jeg har veldig vondt når jeg har sex, så det er liksom ikke noe jeg velger selv! Men jeg har tatt det til meg, og koser mer med han og prøver virkelig å ha sex oftere.

DEssuten sier han ofte når vi er hjemme at han er så lei av det samme hver dag... det å gå på jobb, komme hjem og spise middag og sitte i sofaen hver kveld.. føler nesten som om han sier indirekte at han er lei av å se meg hver dag og mitt "vanlige" jeg...uff...er så drittlei av å gå hjemme uten jobb og i tilegg er det disse problemene...jeg gråter på dagen når han ikke er her og prøver å være positiv når han kommer hjem. har alltid middagen klar, huset er ryddet, klærne er vasket osv..

Nå lurer jeg på om det er noen der ute som har opplevd problemer med kjæresten når dere har gått arbeidsledige? Hvordan har det påvirket dere? Ble det bedre når dere fikk jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og ja!

Til de to siste spørsmålene. Jeg var ikke arbeidsledig mer enn en måneds tid, men det påvirket meg veldig og det påvirket forholdet, OG det ble mye bedre da jeg fikk meg jobb.

Gikk mye hjemme og bare ventet på at sambo skulle komme hjem, og ble helt hysterisk hvis han kom 10 min senere enn jeg forventet. Ikke rart han ble lei..

Men inntil du får deg en jobb: Kan du ikke finne på noe å gjøre på dagen? Jeg startet på studier, fikk ikke fullført dem, men hadde noe å gjøre på dagen og lærte noe nytt og interessant. Hva med å trene på dagtid? Tror ihvertfall det er viktig å komme deg litt ut av huset.

Men for all del: Gjør dette for din egen del, ikke for at kjæresten din skal bli fornøyd. Hvis han ikke kan tolerere en litt dårligere periode i forholdet, er han ikke mye å satse på. Og det at han vurderer å gå pga sexlivet deres når du faktisk har problemer, DET høres ikke bra ut. :nei:

Lykke til!

Gjest Gjest_Arielle_*
Skrevet

takk for svar!

Det med sexlivet har vært lenge..helt siden begynnelsen. han har sagt at han mangler nærheten og intimiteten når vi ikke har sex. og det forstår jeg. når man bor sammen og ikke har sex så er det nesten som at man bare er venner...vi har hatt det sånn lenge men nå sier han at han vet ikke om han klarer å leve hele livet sitt sånn... jeg har ikke lyst å miste ham og forstår ham, jeg ønsker jo sex jeg også, bare at det er vondt! Men nå har jeg blitt litt mer inspirert til å gjøre noe med det..

Heldig du som var arbeidsledig bare en måned! Ja jeg har treningskort så skal på treningssenter oftere. Det er bare det at hver gang jeg skal gjøre noe artig så får jeg dårlig samvittighet av at jeg ikke skriver vanlige søknader og åpne søknader og ringer potensielle arbeidsgivere og alt det der... alt går så tregt at jeg får ikke gjort alt jeg potensielt kunne ha gjort...flere som har opplevd dette?

Arielle

Skrevet

Du er i ferd med å gå deg inn i depresjon. Ta deg sammen! Kle deg skikkelig hver dag, stå opp tidlig til fast tid. Lag deg noen daglige rutiner, begyn å trene tre dager i uka. Meld deg på noen kurs, språk, hobby, et eller annet som kan støtte utdanningen din. Sørg for å komme deg ut en kveld i uka med venninner eller andre.

Blir du gående slik som du gjør nå, så baller det på seg. Du siger sammen og siger ut. Alt blir et ork, alt mister mening. Og så løper du til lege og får piller og da er du kjørt. Kom deg ut i livet!

Been there..!

Gjest illustratøren
Skrevet

Jeg er der du er nå. Arbeidsløs på 3dje måned og alt ser mørkt ut. Jeg har en suksessfull samboer, og selv om jeg har jobbet litt frilans, så er det vanskelig å få en fast jobb. Jeg er syk lei trøtt og føler meg som en taper..

Men svaret fra gjesten over meg vekker meg litt..Nå skal jeg slutte å virre rundt her på KG og jobbe med min portfolio! :)

Skrevet

Det er veldig viktig at du holder rutiner og prøver å være litt fresh selv om du er arbeidsledig. Dasser du rundt i joggebukser og sover til lunsjtider er det veldig lett å skli inn i en ond sirkel av tiltaksløshet.

Stå opp til fast tid, og ikke for seint, ta en dusj, kle deg pent og smink deg feks. Så spiser du en god frokost, og setter deg foran pc'en og kikker over/ringer/søker på alle aktuelle jobber den dagen. Etterpå kan du stikke å trene, gå løs på husarbeid, forberede middag til typen osv med god samvittighet. Du får deg raskere jobb på denne måten, og dere får det triveligere hjemme. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...