Gå til innhold

Hvordan fordele oss i mellom?

Anbefalte innlegg

Gjest Uerfaren
Skrevet

Jeg har ca en halv million i egenkapital, han har ingenting. Til gjengjeld tjener han dobbelt så mye som jeg gjør. Jeg ligger på mellom 350-400'.

Vi skal flytte sammen nå. Hvordan skal vi best løse dette?

Jeg synes ikke det gjør noe om jeg har egenkapitalen, vi vil få felles økonomi og felles barn etter hvert og det hele vil jevne seg ut, men venninnene mine mener jeg er veldig naiv :)

Hva gjorde dere da dere etablerte dere?

Hvor mye kan vi få i lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at du har en større eierandel først, på bakgrunn av din egenkapital, og så øker hans eierandel årlig tilsvarende det han betaler mer enn deg frem til den er 50/50?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, det kan være en løsning. Jeg har tenkt at det vil jevne seg ut over tid uansett siden han er den med høyest inntekt. Før eller siden tar han meg igjen og er den som betaler mest i sum til fellesskapet.

Hvis (når) vi gifter oss vil det også kanskje ha noe å si :klø:

Skrevet

Anbefaler dere å sette opp en samboeravtale.

Skrevet

Er du gal?? Det må du ikke tenke på å gjøre. Om det av en eller annen grunn skulle skjære seg så stikker han av med 250 000,-som er dine. Ja det er vanskelig å tro at det skal skje, man er forelsket osv. MEN man har ingen, absolutt INGEN garantier.

La oss si at han har et barn fra før, eller at han har foreldre. Dere flytter sammen, 50/50 på lånet, du spytter inn din egenkapital, uten å ha papirer på dette.

Så dør han, dere har ikke rukket å gifte dere enda. Da kommer hans barn eller foreldre og krever arva hans, med andre ord dine penger.

Jeg syns du er forferdelig dum og naiv om du ikke sikrer verdiene dine.

Skrevet

Ja, dere må skrive kontrakt. Din EK må framgå. Og det han betaler mer enn deg må også framgå. Målet bør være å eie likt på sikt, og heller dele husholdningsutgifter prosentvis etter inntekt.

Dere planlegger barn sammen? Enda en god grunn til at du bør sikre din EK, og skrive kontrakt.

Skrevet

Inntekten hans varierer litt, men han vil alltid tjene mer enn jeg gjør.

Tror aldri foreldrene hans ville gjort det :overrasket: er folk så fæle?

Hvordan lager man en slik kontrakt da? Holder det å skrive den, og så må en advokat "registrere" den eller noe?

Kanskje vi burde gifte oss først :)

Skrevet

Hvordan lager man en slik kontrakt da? Holder det å skrive den, og så må en advokat "registrere" den eller noe?

Nei, du TROR ikke det, men hvorfor skulle de ikke ville ha en arv de har krav på?

Du har ikke råd til å miste 250 000 for du TROR, du MÅ sikre deg. Du må lage et testamentet, to vitner og advokat som tinglyser det.

Skrevet

Enig med Lissi.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis for å være fæle, ikke grådige en gang, men i forbindelse med dødsfall og arv vil gjerne alle ha det de føler de har rett på, spesielt når de faktisk HAR rett. Vi har sett det selv i min familie, på de mest overraskende måter (heldigvis ordnet det seg ved hjelp av noen advokatuttalelser og gode intensjoner, så alle er venner og vel forlikt nå).

Vil absolutt anbefale deg å få dette formalisert. Så kan det heller faktisk jevne seg ut over tid, men ikke "med en gang".

Skrevet

Man har ikke rett på en annen persons penger :overrasket: at noen kan få seg til å mene det er helt utrolig. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjøre set samme hvis det var omvendt. En utrolig smålighet!

Takk for tips. Skjønner at jeg må se nærmere på dette. En kontrakt av noe slag. Det vil kanskje holde med en samboerkontrakt hvor det presiseres at jeg har egenkapitalen med inn, og at det er jeg som arver han hvis han dør? Eller må det være mer detaljert/omfattende?

Skrevet

De nydeligste mennesker kan blir til griske hjerteløse monster når det kommer penger inn i bildet.... det har jeg erfaringer med (heldigvis ikke i nærmeste familie...). Sett opp en samboerkontrakt!

Skrevet
Jeg har ca en halv million i egenkapital, han har ingenting. Til gjengjeld tjener han dobbelt så mye som jeg gjør. Jeg ligger på mellom 350-400'.

Vi skal flytte sammen nå. Hvordan skal vi best løse dette?

Jeg synes ikke det gjør noe om jeg har egenkapitalen, vi vil få felles økonomi og felles barn etter hvert og det hele vil jevne seg ut, men venninnene mine mener jeg er veldig naiv :)

Hva gjorde dere da dere etablerte dere?

Hvor mye kan vi få i lån?

Vi var i en lignende situasjon. Hun hadde 700000 i EK og jeg 200000. Vi har løst det ved at vi eier 50% hver og jeg betaler mer i måneden. Når vi er gjeldfrie sitter vi igjen med likt. Skjærer det seg tar vi med i regnestykket EK og hva jeg har betalt ekstra.

Skrevet
Vi var i en lignende situasjon. Hun hadde 700000 i EK og jeg 200000. Vi har løst det ved at vi eier 50% hver og jeg betaler mer i måneden. Når vi er gjeldfrie sitter vi igjen med likt. Skjærer det seg tar vi med i regnestykket EK og hva jeg har betalt ekstra.

Men dette går jo også på tillit, hva skjer om en av dere skulle dødd, og familie kreve sin del av det som står på papiret, og ikke det som er reelt?

Skrevet
Skjønner at jeg må se nærmere på dette. En kontrakt av noe slag. Det vil kanskje holde med en samboerkontrakt hvor det presiseres at jeg har egenkapitalen med inn, og at det er jeg som arver han hvis han dør? Eller må det være mer detaljert/omfattende?

Dere bør sette opp samboeravtale og et testament.

Gjest regine ii
Skrevet

Dere MÅ ha samoberkontrakt, hvor det framgår hvor stor egenkapital du har, hvor store andeler dere eier av huset.

I tillegg må dere ha gjensidig testament. Samboere arver ikke hverandre, hans eindeler arver hans familie - ditt arver din. Det har ingnenting med "å nei, jeg ville aldri gjort slik eller sånn", fakta er fakta og det sier lovern. Vil du virkelig gjøre deg (eller han) avhengig av at hans (dine) foreldre er "snille" og gir avkall på arv??

Så uerfaren som du virker ville jeg faktisk tatt kontakt med juridisk ekspertise, slik at dere VET hva dere gjør når dere gjør det. Ellers risikerer du å sitte igjen med svært lite om noen år, når det likevel ble brudd, og ting ikke lenger var så idyllisk.

Det lønner seg ikke å TRO når det gjelder økonomi og lovverk - man må vite. Og det er faktisk en selv som har ansvar for at en vet hvilke lover og regler som gjelder.

Skrevet
Man har ikke rett på en annen persons penger :overrasket: at noen kan få seg til å mene det er helt utrolig. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjøre set samme hvis det var omvendt. En utrolig smålighet!

Det er ikke SIKKERT det ville blitt slik i deres tilfelle, det kommer sikkert an på flere ting, blant annet hvordan det framgår av låneavtale, huskontrakt osv hvem som har bidratt med hva. Ettersom man ikke arver hverandre, blir vel heller ikke dine penger "overført" til ham, men forholdet kan påvirkes av hvordan dere fordeler lånet dere i mellom osv. En bør som alle her sier sette seg inn i dette og gjøre klare avtaler! Husk også at det er vanskelig å tenke helt objektivt og rasjonelt i et tilfelle der feks en av dere dør. Tror du ikke foreldrene hans vil tenke annerledes enn det du gjør om hva han etterlater seg av arv, f eks, særlig når det er juridiske ting som sier at noe er hans med mindre dere har gyldige avtaler om noe annet? Det er i hvert fall min erfaring, dessverre, selv om det heldigvis ordnet seg til det beste (og det var kanskje fordi partene hadde barn sammen som den avdøde parts foreldre ville det beste for... den gjenlevende ektefellen brydde de seg ikke så mye om - og dette er folk som absolutt ikke er "grådige" i hverdagen eller oppleves som smålige eller noe som helst negativt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...