Gjest geitekilling Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Han pusser tenner morgen og kveld, bruker SB12 og tanntråd. Men selv rett etter tannpuss/bruk av SB12 lukter det like ille. Hva kan det komme av? Noen som har hatt det likedan og fant en løsning? Sinktabletter er jeg skeptisk til siden alt dette andre ser ut til å ha null virkning. Men, alle tips tas imot med takk. Det er (naturlig nok) et litt ømfintlig tema for ham, og jeg må innrømme at jeg kvier meg for å måtte si fra igjen. Derfor hadde det vært kjekt om jeg hadde konkrete tips å gi han som kan minske problemet. Vet ikke om han er så åpen for å ta turen til lege/tannlege med dette.
Solbærsaft Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Hvis han har en hull i en tann (er ikke alltid man selv kjenner at det er hull..), så kan matrester samle seg opp der uten at dere kan se det, eller kjenne det, og så lage dårlig lukt. Er greit å ta en tur til tannlegen. Man bør jo dra dit en gang i året uansett.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Om det har gått over et år siden han har renset tennene hos tannpleier for plakk og div, så er det klart han får dårlig ånde. Det er jo ikke bare DEG det påvirker men alle andre i hans liv, medarbeidere,venner,familie. Det kan også tyde til dårlig kost, spiser dere sunt og variert? Om han hopper over frokosten, så får han denne dårlige ånden frem til neste måltid selv om han pusser tennene, fordi spyttet vårt ikke renser tennene om natten.
Gjest Gjest_Jolly_* Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Dårlig ånde skyldes ikke alltid dårlig munnhygiene. Mange som sliter med dårlig ånde er veldig påpasselige med tennene. Ofte er det andre årsaker, som noe med fordøyelsen eller mandlene. Det er da man får den råtne bakterielukten som er så sterk at andre kan kjenne den. Jeg ville gått til lege og spurt hva årsaken kan være.
Vulpes Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Det kan være bakterier i tarmene (eller noe i den duren) som forårsaker det og. En jeg kjenner har til tider veldig dårlig ånde på grunn av det, og da nytter det ikke å pusse tenner og spiser sunt og regelmessig. Men om dette er et vanlig problem vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Har han trøbbel med mandlene,eller har hatt halsinfeksjoner? Det er ofte at det blir "groper" i mandlene etter infeksjoner og hvor det samler seg "guffe". Man kan prøve å fjerne disse klumpene selv. Kanskje må han vurdere å fjerne mandlene hvis det ikke blir bedre. Ellers er vel det beste tipset å oppsøke tannlege! Det må vel være mindre flaut enn å gå rundt å være kjent som "han med den dårlige ånden"!
Gjest geitekilling Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Om det har gått over et år siden han har renset tennene hos tannpleier for plakk og div, så er det klart han får dårlig ånde. Det er jo ikke bare DEG det påvirker men alle andre i hans liv, medarbeidere,venner,familie. Vi har vært sammen i et halvt år, så jeg er ikke helt sikker på hvor lenge siden det er siden han sist gikk til tannlege. Hadde det vært jeg som fikk høre at jeg hadde dårlig ånde, hadde jeg bestilt time hos tannlege forlengst, men han takler dette på en helt annen måte enn meg. Han vil ikke snakke om det, tar bare til seg rådene om å bruke tanntråd og munnskyll i det stille. Som dessverre ikke ser ut til å ha noen effekt på problemet. Og siden forholdet vårt fremdeles kjennes ganske nytt synes jeg det er vanskelig å virkelig si rett ut hvor ille det er iblant, særlig når jeg vet at responsen vil være en vegg av taushet/tristhet. Det kan også tyde til dårlig kost, spiser dere sunt og variert? Om han hopper over frokosten, så får han denne dårlige ånden frem til neste måltid selv om han pusser tennene, fordi spyttet vårt ikke renser tennene om natten. Om han har et ideelt kosthold skal jeg ikke si for mye om, men vi spiser stort sett de samme tingene (ingen kaffe eller røyk), og jeg sliter ikke med dette. Det merkeligste er at jeg kjenner ånden like godt rett etter kveldspuss/skylling. Har han trøbbel med mandlene,eller har hatt halsinfeksjoner? Nei. Han har ikke vært syk en eneste gang siden vi ble sammen. Ellers er vel det beste tipset å oppsøke tannlege! Det må vel være mindre flaut enn å gå rundt å være kjent som "han med den dårlige ånden"! Personlig er jeg helt enig. Takk for svar, folkens. Må vel prøve å få han til tannlege og få sjekket dette på et eller annet tidspunkt.
Gjest kjerringrådet Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 hei. pappa slet med samme problem, han begynte spise yoghurt hver morgen og kveld, og nå har han ikke dårlig ånde i det hele tatt. Burde prøves!!! ikke disse yoghurtene med masse sukker, men de biolaene etc. legen som anbefalte det.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Jeg legger merke til dårlig ånde hos min sambo når han ikke spiser om morgenen..Da har han faktisk samme ånden hele dagen selv om han har pusset tennene, det varer da helt frem til middag, og litt etter middag og på kvelden også.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 Den vanligste årsaken til dårlig ånde, hvis den orale hygienen er god, er problemer med mandlene. En trenger ikke å ha vondt i halsen eller være syk for at dette kan være et problem. Den dårlige ånden oppstår som følge av at mandlene har dype groper der det dannes mandelpropper og disse lukter alldeles grusomt. Søk etter mandelpropper eller tonsil stones i google for mer informasjon.
Gjest Gjest_mini_* Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Gå til legen, det kan være alt fra diabetes (aceton-lukt) til tarmlidelser.
Mir Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Sjekk mandlene sier jeg nå jeg, som så mange andre over her. Mange har innhul i mandlene, hvor det savner seg alt mulig som kan lukte død og fordervelse. Noen pirker disse ute med tannbørste f.eks, men etter å ha fjernet mandlene er ikke dette et problem lenger. Dette er en relativt liten operasjon, ofte inn og ut på samme dag, sykmelding i 14 dager er vanlig. pusser han tungen da ? husker jeg hadde en venninne som bare pusset selve tennene, og ikke tungen.. Det luktet ikke godt =)
LadyStarlight Skrevet 11. januar 2010 #13 Skrevet 11. januar 2010 Kjenner en som hadde dårlig ånde, og som ikke ble kvitt det ved tannpuss og alle mulige munnskyll. Det kunne jo vært mandlene, eller fra magesekken. Men det viste seg at han hadde en bakterieinfeksjon i kroppen som gjorde det slik, gikk på en antibiotika-kur, og ble kvitt den dårlige ånden
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 få han til å slutte å spise meieriprodukter og ost og se om det hjelper. hvis ikke, kutt ut alt av sukkerprodukter også(spesielt cola). Kjøp achidophillus gode tarmbakterier på helsekosten som han må ta hver dag. Dette burde hjelpe. Jeg sliter med samme problemet selv og dette funker for meg.
Gjest Pussetrollet Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 Om det har gått over et år siden han har renset tennene hos tannpleier for plakk og div, så er det klart han får dårlig ånde. Dette var da også en veldig sterk påstand. Du får ikke dårlig ånde av å ikke rense tennene hos tannpleier, du får isåfall dårlig ånde av dårlig tannstell og feil teknikk når du rengjør tennene selv. Og så kan tannpleieren hjelpe deg med grundigere renhold med jevne mellomrom. Men gjør du en god jobb med tannpussen selv er der ingen grunn til å rense tennene hos tannpleier. Å få sett over tennene innimellom er derimot uansett en god regel. På apoteket selges forresten slike røde tyggetabletter som man kan bruke for å finne ut om man renser tennene riktig, det farger plakket på tennene rosa og så kan man jobbe seg fram til en god pusse- og tanntrådteknikk som fjerner plakket. Ulempen med dette er at rosafargen forblir i munnen i en del timer etterpå, så bruker du det om kvelden kan det bli litt flaut å gå på jobb dagen etter. Det kan også være litt jobb å finne teknikken som fjerner plakket, så velg en ettermiddag/kveld når du har litt overskudd der du har fri dagen etterpå. Så er det bare å sette igang!
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Prøv også zink tabletter. Zink nøytraliser stoffene bakterier lager. Prøv også litt tyggegummi. Produserer han for lite spytt, vil det øke spytt produksjonen. Dette er to veldig enkle tiltak som ofte kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå