Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Hei! Vi er prøvere og sliter... Alt er på plass, vi er gift, vi har kjøpt hus, stasjonsvogn, god utdannelse, gode jobber og god økonomi. Flere av våre vennepar i lignende livssituasjoner sliter også! Er det bare meg/en myte, eller stemmer det at flesteparten som ender opp med prøverør er i samme situasjon som oss?
Gjest :) Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 hm. dette har ikke jeg tenkt på før, men ligger kanskje noe i det? nå er det jo også slik at de som går på prøverør gjerne er litt eldre (selvsagt med unntak), nettopp fordi de har prøvd en stund på egenhånd (1-2 år). "høy" alder betyr gjerne igjen at man er ferdig med utdannelsen og jobber (de fleste er jo gjerne ferdig 25-26-27år) og de har kanskje giftet seg og kjøpt bolig. MEN om de har god utdannelse, gode jobber og god økonomi har jeg aldri enset en tanke. ellers kan jeg jo si at vi var blitt henvist til prøverør, men klarte mirakuløst å bli gravide på egenhånd mens vi stod i kø. vi har egen leilighet (4roms), god økonomi, far har master- jeg bachelor, gode jobber og vi har stasjonsvogn, så antar at vi går under kategorien du snakker om.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Vi går nok også inn under den kategorien du snakker om. Gode jobber, gode utdannelser, god økonomi, etc. Er begge i starten av 30-årene, men for oss tok det 3,5-4 år fra vi startet å prøve til vi ble gravide. Så jeg føler ikke at grunnen til at vi måtte ty til prøverør er fordi vi tok gode utdannelser, fikk gode jobber osv, men mer fordi dette var ting vi gjorde mens vi prøvde å få barn... Jeg kjenner også mange i samme situasjon. Og fordi vi er venner/bekjente har vi mye til felles. Men jeg ser på utallige forum at det ikke "bare" er mennesker som oss som trenger prøverør for å lykkes. Tror det at det for oss virker som om vi er mange i samme situasjon heller er fordi det er høyt utdannede mennesker vi har mest med å gjøre
Phobaeticus Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Hei. Jeg har 3års høyskole, min samboer har fagbrev. Vi er 30år, har kjøpt oss hus men kjører en gammel bil (ikke stasjonsvogn).. OG nå er søknaden til prøverør sendt inn... Jeg tror nok det er par fra alle "lag" i samfunnet i prøverørskøen, men kanskje det er laget statistikk på dette?!
^^Belle^^ Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Jeg tror gjerne det er kostnadene som utgjør den største faktoren jeg. Aldri i livet om vi hadde hatt råd til prøverør mens jeg var student (dersom det hadde vært aktuelt å få barn da). Kanskje folk som ikke har så god råd heller prøver litt lengre på egenhånd enn de som tjener godt og som faktisk har muligheten til å hoppe rett på prøverør uten å måtte spare først? Kan jo forøvrig nevne at vi er i den kategorien du snakker om, selv om vi er (relativt) unge. 25 og 27 år, gift, gode jobber, egen leilighet og hver sin bil (selv om ingen av dem er stasjonsvogn ).
Lucky? Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Jeg tror gjerne det er kostnadene som utgjør den største faktoren jeg. Aldri i livet om vi hadde hatt råd til prøverør mens jeg var student (dersom det hadde vært aktuelt å få barn da). Kanskje folk som ikke har så god råd heller prøver litt lengre på egenhånd enn de som tjener godt og som faktisk har muligheten til å hoppe rett på prøverør uten å måtte spare først? Kan jo forøvrig nevne at vi er i den kategorien du snakker om, selv om vi er (relativt) unge. 25 og 27 år, gift, gode jobber, egen leilighet og hver sin bil (selv om ingen av dem er stasjonsvogn ). Har tenkt den tanken jeg også, men kan jo være som ^^Belle^^ sier at det er kostnadene som utgjør dette. Er ikke alle som har råd til prøverør og heller prøver lenger på egenhånd, eller at vi rett og slett ikke vet om de siden de fleste i vår vennegjeng er like etablerte som oss selv Vi er i allefall i den kategorien som du tenker på...gode jobber, god økonomi, nybygd hus, ny stasjonsvogn....mangler bare den lille Begynte prøvingen når alt var klart ifht livssituasjonen, da var jeg 26 og sambo 24, nå tre år etter må vi innse at dette ikke fungerer på vanlig måte og ivf bli veien for oss... (har jo innsett det en stund jeg da...men et stort skritt...)
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Jeg var student og hadde en deltidsjobb og mannen min har vgs utdannelse. Vi leide hus, men hadde egen bil. Jeg var 24 og han 29. Vi passet ikke inn i den myten. Er egentlig veldig lei av at det er kvinners skyld at man er ufrivillig barnløs fordi man venter for lenge. Det er maaange grunner til man venter, og det er ikke alltid kvinnen som vil vente, (som regel ikke). De fleste har jo en diagnose som er grunnen.
Rockymor Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Da faller vi utenom denne kategorien!!! Jeg har kun generell studiekompetanse og har for tiden ett års vikariat. (Håper på mer etterhvert!) Sambo er fagarbeider og i full jobb og kjøpte seg hus ett år før vi møttes. Sammen har vi kjøpt en 2002 personbil... Vi startet prøverørs før jeg i det heletatt var sikker på om jeg fikk jobb (jobbet som korttidsvikar). Selvfølgelig koster det penger, men de fleste med en normal lønn har råd om de vil!! Må bare nedprioritere andre ting!!
fru sp Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Er nok sånn i de fleste situasjoner. Da vi drev på med ivf var vi begge studenter, liten leilighet i Oslo, ugift og en liten bil. Nå har vi en 6 åring, begge god utdannelse, gode jobber, enebolig og to biler. Vi var nok ganske unge for ivf, var 23 og 24 da vi startet.
Gjest XXena Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Mange som må gå så langt som til prøverør har vel prioritert andre ting tidligere i livet.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Mange som må gå så langt som til prøverør har vel prioritert andre ting tidligere i livet. Hæ? Hva mener du? Om man har behov for prøverør eller ei har vel ikke noe med hva man har gjort før i livet?!? Men det er jo sånn at man prøver en stund (ofte minst to år, pga det tar tid i prøverørkø også) før man ender med prøverør. Da har man ofte rukket å gjøre livet ENNÅ mer klar for den lille.
Lassie Skrevet 22. januar 2010 #12 Skrevet 22. januar 2010 Hæ? Hva mener du? Om man har behov for prøverør eller ei har vel ikke noe med hva man har gjort før i livet?!? Men det er jo sånn at man prøver en stund (ofte minst to år, pga det tar tid i prøverørkø også) før man ender med prøverør. Da har man ofte rukket å gjøre livet ENNÅ mer klar for den lille. Tipper hun mener fordi mange venter med familieforøkelse og tar karrieren først. Og når tiden da er inne for barn så kan det være vanskeligere å lykkes pga at kvinnen begynner å kanskje nærme seg 40. Vi faller forresten utenom kategorien som ble nevnt i hovedinnlegget.
Rockymor Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Mange som må gå så langt som til prøverør har vel prioritert andre ting tidligere i livet. Jepp, jeg prioriterte å finne den rette mannen å få barn med. Tok meg 26 år, men jeg fant ham! Er nå 31... Endret 22. januar 2010 av Rockymor
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Tipper hun mener fordi mange venter med familieforøkelse og tar karrieren først. Og når tiden da er inne for barn så kan det være vanskeligere å lykkes pga at kvinnen begynner å kanskje nærme seg 40. Det er bare bullshit-myte. Vi måtte ha prøverør og begynte å prøve da jeg var 26. Alle de andre vi snakket med hadde lignende historier. Den myten er bare en "behagelig sannhet" for folk som innbiller seg at det "ikke kunne skjedd dem".
Lassie Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Det er bare bullshit-myte. Vi måtte ha prøverør og begynte å prøve da jeg var 26. Alle de andre vi snakket med hadde lignende historier. Den myten er bare en "behagelig sannhet" for folk som innbiller seg at det "ikke kunne skjedd dem". Jeg har samme erfaring som deg, - alle vi har blitt kjent med som har måtte ha prøverør har vært enten i slutten av 20årene eller i førsten av 30årene. Men de finnes nok også de som har "ventet for lenge", men jeg tror ikke nødvendigvis det gjelder flesteparten av de som trenger hjelp.
Prada Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Vi tilhører nok samme kategori som hovedinnlegget, bortsett fra at vi ikke har mange vennepar som også sliter - der tyter det nemlig ut unger. Men at ufrivillig barnløse nødvendigvis er så gamle og ikke har prioritert barn før det er for sent er jeg ikke enig i. Selv var jeg 26 da vi begynte, og synes ikke det er spesielt gammelt. Og når jeg titter rundt på venterommet så er det svært få som ikke er på min alder (+/- 30 år). Aldri sett noen "gamle" der jeg da...
Lassie Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Nei, vi ser jo noe annet. Jeg mente bare at det er sånn media fremstiller det. At "karrierekvinnene" sliter med å få barn fordi de venter for lenge, og derfor er det økt behov for prøverør.
Prada Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Det er jeg helt enig i. Og det er samtidig det jeg mener er så feil. For "alle" tror at de som er ufrivillig barnløse har ventet for lenge, også er det egentlig ikke sånn.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 Det er jeg helt enig i. Og det er samtidig det jeg mener er så feil. For "alle" tror at de som er ufrivillig barnløse har ventet for lenge, også er det egentlig ikke sånn. Nei, det er vel de aller aller færreste av de som ender med prøverør som har "ventet for lenge".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå