Gå til innhold

Koble tv til pc

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt.
Skrevet

Hei!

Jeg har problemer med å få bilde på tvskjermen min.

Jeg har koblet tvn til pcn med HDMI-ledning, og deretter et DVI-HDMI adapter inn i skjermkortet på pcn.

Jeg har hatt småproblemer med å koble til dette før. Da prøvde jeg å kjøpe et nytt adapter, og da funket det delvis. Fargene var feil og bildet "skurret". Jeg prøvde derfor å oppdatere skjermdriverne, men det resulterte bare i at jeg ikke får noe bilde i det heletatt. Det eneste som vises på tv er blåskjerm og "Inget innsignal".

Noen som vet hva problemet kan være, og har en eventuell løsning på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg leste spm feil på første forsøk.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig er ute etter, pc-bilde på tv, eller tv-bilde på pcen men forsøker likevel med utgangspunkt i at du ønsker pc-bildet på tven.

Har du aktivert riktig skjerm? Gå inn på skjerminnstillinger og gå i den mappa hvor det vises to skjermer med ett stort 1-tall og ett stort 2-tall i. Aktiver 2 hvis den ikke er aktivert.

Endret av Hanselot
Skrevet

Antar at det menes at signal skal fra PC til TV.

1) Sjekk oppsett for skjermkort. Dvs at DVI utgangen er aktivert. Jeg vil tro du skal se det er to skjermer i oppsett-dialogen på PC-en.

2) DVI til HDMI. Ikke regn med lyd i TV-en da. DVI overfører bare bilde.

Skrevet

Slik jeg skjønner det skal du ha bilde fra PCen til TVen, ikke sant?

Slik jeg ser det høres det ut som om du har noen dårlige kabler eller et skjermkort som ikke er veldig samarbeidsvillig. Dersom det er det siste er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å skifte skjermkort, selv om dette er lite sannsynlig.

Litt mer informasjon om hva du har gjort, hvilke instillinger som er gjort osv. hadde vært nyttig...

Skrevet

Ja, beklager, det er snakk om PC-skjermbilde til TVen.

Jeg sitter på jobb akkurat nå, men jeg skal komme tilbake med utfyllende opplysninger når jeg er hjemme igjen.

Skrevet

Hei hei! TS her igjen!

Her har jeg tatt printscreen av innstillingene.

654s.jpg

Jeg mistenker også at det kan ha noe med skjermkortet å gjøre.

Jeg har ikke gjort stort mer enn å koble til denne DVI-HDMI konverteren i skjermkortet, og så brukt HDMI-HDMI ledning til tvn.

Som sagt fungerte det delvis før jeg oppdaterte driverne til skjermkortet.

Skrevet

Prøv litt forskjellige oppløsninger. Det er ikke alle PCer som er like enkle å ha med å gjøre når man bruker overganger til HDMI. Jeg har slitt litt med det samme. Velg en lavere oppløsning, og dersom du da får bilde er mitt eneste tips å finne seg et program som kan lage en spesialtilpasset oppløsning som matcher den native oppløsningen på TVen bedre.

Skrevet

Utfra bildet du viser så vil jeg tro det skal holde å gjøre som det blir sagt over meg å endre oppløsning til noe som passer tven. Jeg ville startet på toppen og gått nedover helt til du får ett bilde. Prøv også å endre refresh rate.

Men ett spm:

Under resolution står det PC også ramses det opp noen oppløsninger. Fins det en tilsvarende for tv-bildet?

Skrevet

Hva slags TV har du? Er den merket fullHD, HD-ready eller ingen av delene?

Skrevet

Jeg tipper på at TVen har oppløsning på 1366x768. Det er dette som er vanlig for nyere TVer som ikke er full-HD, som da er 1920x1080.

1366x768 er en oppløsning som jeg ikke har klart å få til på min egen enda. Jeg har laget meg en ny oppløsning på 1368x768, som forsåvidt fungerer mer enn greit nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...