Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Jeg er i gang med pco-kurer. Hadde ingen effekt av første kur (dobbel), dvs: fikk ikke eggløsning... Er snart i gang med andre kur, men er redd for at det heller ikke skal virke... Hvor mange kurer prøver man før man går videre? Hva er neste steg? Lurer altså på hva som kan gjøres hvis ikke pergo virker...
Nybegynner 2009 Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Jeg er i gang med pco-kurer. Hadde ingen effekt av første kur (dobbel), dvs: fikk ikke eggløsning... Er snart i gang med andre kur, men er redd for at det heller ikke skal virke... Hvor mange kurer prøver man før man går videre? Hva er neste steg? Lurer altså på hva som kan gjøres hvis ikke pergo virker... Jeg fikk beskjed om jeg fikk 3 kurer, og hvis dette ikke fungerte så var prøverør neste skritt for oss. Men har lest flere steder på KG at mange har hatt mange flere kurer av pergo enn bare 3 forsøk. Men om ikke pergo virker så finnes det i allefall prøverør igjen som alternativ for dere.
Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Tusen takk for svar! Jeg har fått resept på 4 kurer. Men skal snakke med gynekologen igjen etter neste kur. Hvis kur 2 heller ikke gir meg eggløsning er det kanskje ikke vits å prøve mer... Noen flere som har erfaringer??
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 hei, nå vet ikke jeg hva dere allerede har gjort, men jeg ville krevd å få sjekket ut svømmerne til mannen allerede NÅ. kontakt legen din/deres å få dette gjort asap. er det én ting som er sikkert; ting tar tid! jeg har selv pco og var skråsikker på at det var kun min "skyld" at vi ikke ble gravide på egenhånd, det viste seg til slutt at mannen hadde også problemer. konklusjon; pergo hjelper lite når svømmerne ikke kommer frem... jeg ville også snakket med legen min om å sende inn henvisning til prøverør (ivf). er han grei sender dere inn søknad allerede NÅ. resultat fra mannen din og eventuelt videre utredning/blodprøver etc. kan ettersendes til sykehuset. husk at det er lang kø, så dere gjør nok smart i å komme inn i systemet snarest. skulle dere bli gravide på egenhånd er det bare ringe sykehuset og be de ta deg bort fra ventelisten. lykke til!
Gjest TS Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 hei, nå vet ikke jeg hva dere allerede har gjort, men jeg ville krevd å få sjekket ut svømmerne til mannen allerede NÅ. kontakt legen din/deres å få dette gjort asap. er det én ting som er sikkert; ting tar tid! jeg har selv pco og var skråsikker på at det var kun min "skyld" at vi ikke ble gravide på egenhånd, det viste seg til slutt at mannen hadde også problemer. konklusjon; pergo hjelper lite når svømmerne ikke kommer frem... jeg ville også snakket med legen min om å sende inn henvisning til prøverør (ivf). er han grei sender dere inn søknad allerede NÅ. resultat fra mannen din og eventuelt videre utredning/blodprøver etc. kan ettersendes til sykehuset. husk at det er lang kø, så dere gjør nok smart i å komme inn i systemet snarest. skulle dere bli gravide på egenhånd er det bare ringe sykehuset og be de ta deg bort fra ventelisten. lykke til! Takk! Mannens svømmere er normale, så "heldigvis" er d jo bare jeg som er problemet... Får kanskje bare prøve å få gynekologen (volvat) til å informere mer om prøverør og få sendt den søknaden så fort som mulig..! For det er ikke annet man gjør hvis ikke pergo virker? Går man rett på prøverør da altså?
Phobaeticus Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Hei. Jeg er akkurat ferdig med min første Pergo-kur. Fikk resept på 3 kurer, en enkel og to dobble. Legen som skrev ut Pergo til meg sendte inn søknad om ifv samme dag. Håper jeg kan ringe og avlyse den timen etterhvert!
ebitt Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Noen flere som vil svare? Fikk ingen kur mot pco - men ble henvist rett til kikhullsoperasjon. Operert i dag, å synes det er godt å komme ett steg videre
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Jeg gikk på utallige pergokurer som ga eggløsning, men ble likevel ikke gravid. Så fort vi hadde prøvd ett år ble vi henvist til Rikshospitalet, hvor vi ble innkalt først til samtale, deretter laparoskopi som viste at alt var normalt, bortsett fra pco. Siden pco var det eneste problemet, valgte legen å gi meg hormonbehandling med sprøyter, og deretter inseminasjon isteden for ivf. For vår del ga det full klaff på første forsøk.
Gjest TS Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Jeg gikk på utallige pergokurer som ga eggløsning, men ble likevel ikke gravid. Så fort vi hadde prøvd ett år ble vi henvist til Rikshospitalet, hvor vi ble innkalt først til samtale, deretter laparoskopi som viste at alt var normalt, bortsett fra pco. Siden pco var det eneste problemet, valgte legen å gi meg hormonbehandling med sprøyter, og deretter inseminasjon isteden for ivf. For vår del ga det full klaff på første forsøk. Tok det lang tid fra dere fikk henvisning til dere kom inn til samtale og fikk prøve inseminasjon?
Tinio Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Jeg har pcos, og planen var at jeg bare skulle gå på dobbelt pergo-kur, men jeg fikk god oppfølging av gynekologen med UL undersøkelse dagen før jeg skulle starte på kuren. Han kunne med en gang se på eggstokkene at bare pergo ikke kom til å fungere på meg, derfor skulle jeg ta en liten dose med puregon i tillegg hver dag (sprøyte som egentlig brukes ved prøverørsforsøk). Var på Ul 1-2 ganger i uken, og han justerte dosen etter hvordan det lå an. Til slutt var det nesten modent nok til at jeg kunne få EL, og da satte jeg en EL-sprøyte, og fikk EL ca 36 timer etterpå. Det endte i tvillinger. Om pergo ikke funker, så kan man altså likevel få EL ved hjelp av annen hormonbehandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå