Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har nettopp lest ferdig Harry Potter bøkene og merker det er et stort tomrom i meg nå, som trenger å fylles. Jeg er depressiv og sliter veldig med angst. Eneste måte jeg klarer å komme meg gjennom hverdagen på er å kunne stikke nesa inn i en bok og "rømme" inn i en annen verden. Harry Potter sin verden var perfekt for dette, da det var så lett å leve seg inn i, og ellers bare var helt fantastisk bra bøker. Men nå er jeg som sagt ferdig. Det ble 3 dager med sørging fordi jeg ikke ville det skulle være ferdig, men nå er jeg kommet over det, og er på leting etter noe nytt. Kan dere anbefalle noe til meg? Jeg har ikke lest så veldig mye bøker før, det er for det meste harry potter bøkene, ringenes herre og hobbiten. Og en bok som heter "MEG" av Steve Alten. Må nesten være noe av det samme som disse. Bøker det er lett å leve seg inn i. Setter veldig pris på tips da det er så tomt om dagen uten noen bøker å lese.
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Har tenkt litt på Twilight serien.. Er det noe dere kan anbefalle?
Gjest megvel Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Det er ikke helt i samme sjanger, men hva med Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams? Den er like lett å leve seg inn i, den er morsom og ikke for "tung". Ellers anbefaler jeg deg å ikke være redd for å prøve noe nytt å lese Har du forresten lest Silmarillion? Den handler om hvordan verden (i Ringenes herre) ble skapt og hva som skjedde i begynnelsen. Veldig spennende å lese, du får en ny forståelse for hva som skjer i hobbiten og ringenes herre
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Anbefaler Ken Follet "The Pillars of the earth" (tror den heter Stormenes tid på norsk) og oppfølgeren "I all evighet". Fantastiske bøker!!
Pingting Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Det er ikke helt i samme sjanger, men hva med Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams? Den er like lett å leve seg inn i, den er morsom og ikke for "tung". Ellers anbefaler jeg deg å ikke være redd for å prøve noe nytt å lese Skulle akkurat til å nevne denne selv! Utrolig gode bøker! Ellers kan jo kanskje Terry Pratchett være noe for deg? Begge disse tipsene er bøker som vil få deg til å le ihvertfall, samtidig som de er fantastisk godt skrevet. Endret 10. januar 2010 av Pingting
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Har tenkt litt på Twilight serien.. Er det noe dere kan anbefalle? Jeg anbefaler Twilight! Den levde jeg meg godt inn i ihvertfall. Og så etter det kan du jo lese f.eks. narnia bøkene, og eragon bøkene. True Blood er også kjempebra! Se forresten på Venus sin lettleste engelske bøker tråd litt lenger ned, der kom det mye gode tips!
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Flere tips her som virker bra og som jeg skal se nærmere på Men når det kommer til narnia og eragon er jeg litt skeptisk. For jeg har sett filmene. Og ser for meg at det kan ødelegge mye av lesegleden, når jeg vet hva som kommer til å skje osv. :s
Twinkle* Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Har tenkt litt på Twilight serien.. Er det noe dere kan anbefalle? Anbefales på det sterkeste! Men advarer mot at man føler seg tom og vil ha mer når man er ferdig med disse også :gjeiper: Men det er verdt det! Virker som om vi har ganske lik stil i lesestoff,så tror du kommer til å like Twilight veldig godt
Gjest megvel Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Ikke med Narnia-bøkene nei! Begynn med den første. Det er IKKE Løven, heksa og klesskapet, det er The Magician's nephew. Undervurdert bok. De to som er filmatisert er heller ikke så bra som bøkene. Det er 7 Narniabøker, og de er alle fantastiske. Fatter ikke hvorfor jeg ikke foreslo dem i sted selv
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Terry Pratchett sine bøker om Skiveverdenen virker artige. Men det er jo gitt ut en hel haug i den serien.. Er det nødvendig å begynne på den første boka og jobbe seg igjennom? Eller går det ann å lese bøkene hver for seg uten at du blir helt forvirra?
Gjest Miam Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Narniaserien er utrolig fin. Du får kjøpt alle bøkene i en diger bok nå. Anbefales! Ellers så når du føler deg klar for Harry Potter igjen kan jeg virkelig anbefale bøkene på lydbok, og da på engelsk. Stephen Fry og Jim Dale (troor jeg har navnene riktig nå) er utrolig flinke til å lese inn boka. Jeg har hørt de oppigjen og oppigjen på lydbok mange ganger nå, og er nesten avhengig av å ha de på øret Trenger i grunn noen nye lydbøker... Jeg har også prøvd meg på Philip Pullmans His Dark Materials, men føler den er for litt yngre lesere (jeg er 21). Men den er helt ok. Og med mye eventyr og fantasy.
Lykkelitenen Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 Twilight er å anbefale, samme er er en serie som heter "bartimeustriologien", som handler om en moderne verden der magikerne styrer ved hjelp av demoner. Spennende, engasjerende og morsom. Fantastisk bra skrevet! En annen serie jeg også liker er "tunneler", som til nå består av tre bøker, mens den fjerde er på vei. Bøkene høres veldig spesielle ut, men når man først leser er de utrolig engasjerende! Handler om noen barn som oppdager at det eksisterer en hel verden under jorden, og at en av dem faktisk stammer fra denne verdenene. Gripende og sterk serie, om vennskap, griskhet og ondskap. http://en.wikipedia.org/wiki/Bartimaeus_Trilogy -> Bartimeustriologien, finnes på både engelsk og norsk http://www.tunnelsthebook.com/the-books/index.php -> Tunelkler, finnes også på både engelsk og norsk
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 Narniaserien er utrolig fin. Du får kjøpt alle bøkene i en diger bok nå. Anbefales! Ellers så når du føler deg klar for Harry Potter igjen kan jeg virkelig anbefale bøkene på lydbok, og da på engelsk. Stephen Fry og Jim Dale (troor jeg har navnene riktig nå) er utrolig flinke til å lese inn boka. Jeg har hørt de oppigjen og oppigjen på lydbok mange ganger nå, og er nesten avhengig av å ha de på øret Trenger i grunn noen nye lydbøker... Jeg har også prøvd meg på Philip Pullmans His Dark Materials, men føler den er for litt yngre lesere (jeg er 21). Men den er helt ok. Og med mye eventyr og fantasy. Alle narnia bøkene i én?? Hvor stor bok blir det da? Er ikke hver og en bok ganske tjukk i seg selv? hehe Harry potter på lydbok var ikke dumt egentlig. Men får vente litt, så jeg får det litt på avstand først tenker jeg. Men kjempe fint tips. Er 21 jeg og, så da er det sikkert likt for meg ang pullmans bok.
Lykkelitenen Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Narniaserien er utrolig fin. Du får kjøpt alle bøkene i en diger bok nå. Anbefales! Er det denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=1434279 ? Synes 798 sider hørtes så lite ut :S Eller er dette en forkortet versjon?
Gjest Miam Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Nei, den er ikke sånn skrekkelig stor egentlig. Hehe Du får ta turen i bokhandleren å se om den er for diger. Et par av bøkene er jo faktisk veldig tynne, men har ikke lest bøkene frittstående på åresvis, så husker ikke om resten er tykke eller ei. Nå skal jo ikke jeg si at du ikke kommer til å like Pullman sine bøker, der er forresten 3 stykker Den er helt OK, men kanskje ikke helt min smak da, kan man si
Gjest *dragoon* Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 Twilight er å anbefale, samme er er en serie som heter "bartimeustriologien", som handler om en moderne verden der magikerne styrer ved hjelp av demoner. Spennende, engasjerende og morsom. Fantastisk bra skrevet! En annen serie jeg også liker er "tunneler", som til nå består av tre bøker, mens den fjerde er på vei. Bøkene høres veldig spesielle ut, men når man først leser er de utrolig engasjerende! Handler om noen barn som oppdager at det eksisterer en hel verden under jorden, og at en av dem faktisk stammer fra denne verdenene. Gripende og sterk serie, om vennskap, griskhet og ondskap. http://en.wikipedia.org/wiki/Bartimaeus_Trilogy -> Bartimeustriologien, finnes på både engelsk og norsk http://www.tunnelsthebook.com/the-books/index.php -> Tunelkler, finnes også på både engelsk og norsk Dette hørtes jo perfekt ut. :D
Lykkelitenen Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ikke med Narnia-bøkene nei! Begynn med den første. Det er IKKE Løven, heksa og klesskapet, det er The Magician's nephew. Undervurdert bok. De to som er filmatisert er heller ikke så bra som bøkene. Det er 7 Narniabøker, og de er alle fantastiske. Fatter ikke hvorfor jeg ikke foreslo dem i sted selv den er jo skrevet flere år etter løven, heksa og klesskapet... :S Eller er det handlingen som er "først", at det er prehistorien til løven, heksa og klesskapet? *forvirret* Edit: Never mind, fant ut av det http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicles_of_Narnia Men er rekkefølgen iden store boken kronologisk eller etter utgivelse? Endret 10. januar 2010 av Lykkelitenen
Gjest megvel Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 den er jo skrevet flere år etter løven, heksa og klesskapet... :S Eller er det handlingen som er "først", at det er prehistorien til løven, heksa og klesskapet? *forvirret* Handlingen er først ja
Lykkelitenen Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Nei, den er ikke sånn skrekkelig stor egentlig. Hehe Du får ta turen i bokhandleren å se om den er for diger. Et par av bøkene er jo faktisk veldig tynne, men har ikke lest bøkene frittstående på åresvis, så husker ikke om resten er tykke eller ei. jeg innbilte meg at de lå på 200-400sider hver, men det er leeeenge siden jeg så på de i enkel form selv. Barneskolen en gang.... Får stikke innom og se Ønsket meg disse bøkene lenge, aldri lest dem *rødme*
Gjest Gjest_lille_my_* Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 Jeg kjøpte en bok i julegave til min bror som ble anbefalt å leses etter Harry Potter bøkene.. Klarer ikke helt og huske hva den het, noe sånt som "Evigheten" tror jeg Om du spørr i en bokhandel vet de sikkert. Ellers er jeg kjempefan av både Twilight og Narnia. Men selv synes jeg Narnia var noe tung å lese, iallefall til og begynne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå