Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Har lenge lyst på katt. Men vet ikke helt hvor jeg skal lete..vært litt på nettet, men det var langt fra enkelt. og hvordan vet man om det er en utekatt eller innekatt?

Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en helt sinnsykt mengde med kattunger ute i Norge, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med din nermeste dyrebeskyttelse/FOD :) Der kan du gi en katt som trenger det et godt nytt hjem, og du gjør plass til at en annen hjemløs katt kan få en ny sjangse i livet. De vet mye om hvem katter som passer til hva og hvor og om det er den rette katten for deg :)

Skrevet

Enig med Huffsa.

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen eller FOD. De tar ofte 500-1000 kroner for en katt, men om du tror det er dyrt må du tenke gjennom følgende: Da har katten fått ID-chip (ca 500 kr), grunnvaksinene (ca 500 kr), ormekur (ca 100 kr), og den er blitt kastrert (for en hunnkatt: ca 1500 kr).

Og du kan glede deg selv med den gode samvittigheten over å ha reddet en katt som har hatt en vanskelig start på livet.

Du finner kanskje ikke så mange kattunger på denne tiden av året - men må du egentlig ha en kattunge? Katten skal være 3 måneder gammel før den forlater moren sin, og når de er fem-seks måneder gamle blir de kjønnsmodne. Er de få månedene med en liten kattunge så viktig? Kattene du finner nå er kanskje 5-6-7 måneder gamle, eller hvis du bor på en liten plass, kanskje du ikke finner katter yngre enn et år. Disse er fortsatt lekne og barnslige til sinns.

Ta heller ikke den første og beste katten du kommer over. Husk at katten blir som et barn du må ta vare på de neste 15 årene. Da er det ikke så viktig om du får tak i katten NÅ, eller må vente et par måneder til du finner riktig katt for deg.

Husk at katten skal ha sin årlige vaksine, den skal ha kvalitetsfôr fra dyrebutikk eller dyreklinikk, og kanskje blir den syk eller skadet og må til veterinær. Har du ikke råd til å betale 500-1000 kroner for katten, så har du heller ikke råd til å ha katt.

Forsikring kan også være lurt å tenke på. Det er kjipt å måtte avlive katten sin bare fordi man ikke hadde råd til de 10.000 den livreddende operasjonen kostet...

Skrevet

Dyrebeskyttelsen har forresten ofte kattunger, men siden de omplasseres så raskt, legges de ikke ut på nett. Istedet må man ringe og melde sin interesse i forkant.

De fleste katter trives best som utekatter, men om du ønsker en innekatt, kan det være lurt å se på voksne katter som av en eller annen grunn ikke vil ut. Jeg hadde for eksempel en nydelig ett år gammel pusi i krisehjem, som hadde blitt kastet ut av eieren sin midt på vinteren og holdt på å fryse ihjel. Den katten valgte selv at den ikke ville ut mer.

Skrevet
Hei alle sammen.

Har lenge lyst på katt. Men vet ikke helt hvor jeg skal lete..vært litt på nettet, men det var langt fra enkelt. og hvordan vet man om det er en utekatt eller innekatt?

Skal du ha innekatt, så kjøp en rase som er avlet opp i generasjoner for å takle innelivet best mulig. Ikke ta en blandingskatt du ikke vet hvilke raser den inneholder. De fleste blandingskattene har veldig mye innstinkt og trenger å få løpe fritt ute.

Ellers lurer jeg på hvorfor du absolutt vil ha kattunge? Det finnes så utrolig mange halvvoksne og voksne katter som trenger nye hjem!

Skrevet

om du bor i vestfold, eller har mulighet til å kjøre hit, kan du kontakte meg på pm :)

jeg er fosterhjem for katter. har ofte både store og små innom :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg fant vår nydelige langhårede lille kattunge på finn.no Du kan gå på "gi bort" siden, der er det mange som gir bort kattunger.

Lykke til :)

Skrevet
Hei alle sammen.

Jeg vet ikke hva du kan om katter på forhånd, men jeg anbefaler deg å lese det du kommer over av katterelatret informasjon, og sette deg godt inn i hva det krever å ha katt før du skaffer deg en :)

Når du velger deg en katt, må du også se litt på hvilken katt som passer dere, hvilken bosituasjon dere er i avhengig av ute/ innekatt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...