Gå til innhold

Hvordan fyre effektivt og økonomisk i vedovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig kommet i gang med fyringa. Og det gikk supert i dag, ble godt og varmt, men brukte opp en hel stor pappeske med ved på én dag. Er det normalt? Jeg har en liten leilighet på ca 30 kvm, veldig lavt under taket. Fyrer jeg på en lite lønnsom måte, som gjør at veden brenner opp unødvendig fort?

Og, hva er alle duppedittene på ovnen min? Er så mange luker og ditt og datt, skjønner ikke hva som bør være på og av, åpent og lukket osv. :rodme:

Kan noen av dere vedluringene hjelpe? Sånn ser ovnen ut:

http://i50.tinypic.com/aad6bn.jpg

Det er åpent mellom de to øverste lukene

http://i48.tinypic.com/2ir82z9.jpg

Spjeldet som man ser gjennom øverste luke, som jeg ikke skjønner hvordan man lukker :S Strømmer kald luft inn når det ikke er tent i ovnen

http://i50.tinypic.com/121en83.jpg

Nederst er det en løs plate man kan sette inntil eller fjerne for noe gitter?

http://i47.tinypic.com/5ythk2.jpg

Også kan man "tette" midtluken/hovedluken med to sånne tunge, rare plater? :confused:

http://i45.tinypic.com/w7c6tw.jpg

http://i48.tinypic.com/10f9o3p.jpg

Skrevet

Du har en kamin. Eneste jeg vet er at de bruker mye ved og varmer lite.

Skrevet

Luka inne i selve ovnen er i alle fall spjeldet - det må være åpent slik at røyken kommer ut i pipa og ikke inn i stua di.

Du kan tydeligvis fyre med rimelig stor ved som du kan sette på høykant inn fra den øverste luka og ned til ildstedet i den midterste luka.

Vil tro at de to klaffene innenfor den midterste luka er en slags trekk/ventil. Du regulerer her - jo mindre luft du slipper inn - jo lengre brenner veden. Her må du føle deg fram slik at du ikke kveler flammen. Flammen må ha luft.

Gitteret nederst vil jeg tro er en slags regulering på trekk nedenfra...

Ha godt med trekk når du fyrer opp. Når det er god fyr og du har putta inn mer ved, kan man stenge for trekken(e) delvis - slik at ikke veden brenner alt for fort.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Den beste måten å bruke en kamin på, er å kjøre den på dynga og kjøpe en skikkelig ovn.

Du finner ingen lukking for spjeldet, sier du? Kan du bevege det i det hele tatt? Litt vanskelig å se, men det kan være bare et skjold for å beskytte pipen mot flammer. (pipebrann) Jeg ser en dings midt på det stripete feltet over den øverste døra, går den å skyve sidelengs?

De klaffene du har innenfor midterste døra tror jeg er for å holde glør og ved unna døra når du fyrer for fullt. Altså du fjerner dem når du skal tenne ovnen, setter dem på igjen når du har fyr, deretter bruker du ikke den midterste døra, men legger i ved gjennom den øverste.

Den grillen nederst er for sirkulasjon. Når kaminen er varm åpner du det. Varm luft stiger bak kaminen, kald luft suges inn gjennom grillen nede, og du får fordelt varmen bedre i rommet.

Det høres mye ut med en stor eske ved i en 30 kvm leilighet, men det er stor forskjell på veden. Tørr ved varmer mer enn rå, bjørk mer enn gran, og sånn innvandrerved fra russland som man kjøper i sekker på bensinstasjon er bare luft. Må være noe skikkelig hurtigvoksende noe de frakter til oss.

Du kan prøve å stenge trekken når kaminen er skikkelig varm, vente noen timer og så åpne trekken og fyre videre. Da må du fyre til du har et skikkelig lag med glør først, og legge på (helst grov) ved.

Venter du for lenge før du åpner trekken igjen, slokner det i ovnen og du får en haug med halvbrent kull. Da tenner du bare på litt ved oppå der igjen.

Mens trekken er lukket varmes rommet opp av alt det varme metallet i kaminen. I teorien.

Gjest Belima ( ikke innlogget)
Skrevet

Fyr opp som vanlig, når ovnen er i ferd med å dø ut, legger du inn 2-3 "pinner" og sørger for at det tar godt fyr igjen før du skrur trekken ned igjen.

Feilen mange gjør, er at de legger inn ved alt for ofte og oppnår å få mye høyere tempratur enn ønsket.

Som det sies over, god trekk og tørr ved.

Skrevet
Den beste måten å bruke en kamin på, er å kjøre den på dynga og kjøpe en skikkelig ovn.

Du finner ingen lukking for spjeldet, sier du? Kan du bevege det i det hele tatt? Litt vanskelig å se, men det kan være bare et skjold for å beskytte pipen mot flammer. (pipebrann) Jeg ser en dings midt på det stripete feltet over den øverste døra, går den å skyve sidelengs?

De klaffene du har innenfor midterste døra tror jeg er for å holde glør og ved unna døra når du fyrer for fullt. Altså du fjerner dem når du skal tenne ovnen, setter dem på igjen når du har fyr, deretter bruker du ikke den midterste døra, men legger i ved gjennom den øverste.

Den grillen nederst er for sirkulasjon. Når kaminen er varm åpner du det. Varm luft stiger bak kaminen, kald luft suges inn gjennom grillen nede, og du får fordelt varmen bedre i rommet.

Det høres mye ut med en stor eske ved i en 30 kvm leilighet, men det er stor forskjell på veden. Tørr ved varmer mer enn rå, bjørk mer enn gran, og sånn innvandrerved fra russland som man kjøper i sekker på bensinstasjon er bare luft. Må være noe skikkelig hurtigvoksende noe de frakter til oss.

Du kan prøve å stenge trekken når kaminen er skikkelig varm, vente noen timer og så åpne trekken og fyre videre. Da må du fyre til du har et skikkelig lag med glør først, og legge på (helst grov) ved.

Venter du for lenge før du åpner trekken igjen, slokner det i ovnen og du får en haug med halvbrent kull. Da tenner du bare på litt ved oppå der igjen.

Mens trekken er lukket varmes rommet opp av alt det varme metallet i kaminen. I teorien.

Haha, da tror jeg ikke utleierne hadde blitt så fornøyde :gjeiper:

Det "skjoldet" kan beveges på, det ligger på to små hyller og er veldig tungt. Og ja, den dingsen midt på det stripete feltet øverst kan skyves på slik at det blir åpent for lufting inn der, men jeg tenkte det var unødvendig med lufting ovenifra? Og at røyken ville komme ut der i stedet? Eller tenker jeg feil? :rodme:

Aahh, er det tanken bak klaffene ja! Det lyder jo logisk det :) Men med mindre det er dumt av en eller annen grunn tror jeg at jeg bare kommer til å fyre uten dem hele veien, for jeg har en steinplate på gulvet som tar i mot glør uansett.

Takk, da skal grillen nederst åpnes neste gang jeg fyrer! :) (Gått tom for ved, men får sannsynligvis tak i mer i dag.)

Jeg aner ikke hva slags ved det var jeg hadde, fikk den gratis av pappa. Det var noe bjørk i hvert fall, det så jeg på barken, men mange av kubbene så litt for store ut til å være bjørk.. Så det kan kanskje ha vært en blanding av forskjellige sorter? Tror ikke han har kjøpt det på bensinstasjon i hvert fall, regner med at det er fra området hvor han bor, hvor det er mye trefelling og bygging av nye hus.

Skal prøve det med å stenge av trekken litt :) Tusen takk for et langt og forklarende innlegg, jeg er litt grønn på det her så jeg setter stor pris på det.

Fyr opp som vanlig, når ovnen er i ferd med å dø ut, legger du inn 2-3 "pinner" og sørger for at det tar godt fyr igjen før du skrur trekken ned igjen.

Feilen mange gjør, er at de legger inn ved alt for ofte og oppnår å få mye høyere tempratur enn ønsket.

Som det sies over, god trekk og tørr ved.

Jeg fyrte kanskje litt for ivrig i går, ja. Var så gøy å se at det brant og knitret... Haha. Også har det vært ekstremt kaldt i leiligheten den siste tiden, så det var godt å kjenne at jeg kunne gå rundt uten dyne og likevel ikke fryse :fnise:

Skrevet

Vi har helt lik, min søster har faktisk også en sånn..

Og den er helt håpløs når det kommer effektiv fyring :kjefte:

Hadde det ikke vært for at vi har tenkt å flytte i løpet av en to års periode hadde vi hevet den ut og fått en ordentlig ovn.

Men sånn generelt så synes jeg den varmer best når jeg bruker briketter e.l. Men det er bare noe jeg synes så jeg skal ikke garantere at det stemmer ;)

Skrevet

Trekken fører også til et stort varmetap. Det tar ofte litt tid før du kan stenge den fra du begynner å fyre - kanskje en halvtimes tid. Deretter kan du egentlig lukke den helt, så lenge spjeldet er åpent (og det er det jo, ellers funker ikke trekken). Da bør det bli varmt! Hvis det ser ut som om flammene dør ut når du legger på en ny kubbe kan du som andre sier åpne trekken igjen. Sørg også for at du ikke legger veden inn slik at du "kveler" flammene - det må være tilgang til luft mellom veden også. Litt på kryss og tvers syns jeg er fint.

Og husk å skaffe deg en rentbrennende innsats nå i disse klimatider, så fyrer du helt klimanøytralt!

Oslo kommune sponser f.eks. slike innsatser med 3000,-

Skrevet
Vi har helt lik, min søster har faktisk også en sånn..

Og den er helt håpløs når det kommer effektiv fyring :kjefte:

Hadde det ikke vært for at vi har tenkt å flytte i løpet av en to års periode hadde vi hevet den ut og fått en ordentlig ovn.

Men sånn generelt så synes jeg den varmer best når jeg bruker briketter e.l. Men det er bare noe jeg synes så jeg skal ikke garantere at det stemmer ;)

Jaja, den er søt å se på om ikke annet :gjeiper: Briketter er kanskje mer miljøvennlig og? Men jeg får som nevnt gratis ved av pappa, og med lav inntekt frister det litt å fortsette med det, i stedet for å kjøpe briketter :rodme:

Trekken fører også til et stort varmetap. Det tar ofte litt tid før du kan stenge den fra du begynner å fyre - kanskje en halvtimes tid. Deretter kan du egentlig lukke den helt, så lenge spjeldet er åpent (og det er det jo, ellers funker ikke trekken). Da bør det bli varmt! Hvis det ser ut som om flammene dør ut når du legger på en ny kubbe kan du som andre sier åpne trekken igjen. Sørg også for at du ikke legger veden inn slik at du "kveler" flammene - det må være tilgang til luft mellom veden også. Litt på kryss og tvers syns jeg er fint.

Og husk å skaffe deg en rentbrennende innsats nå i disse klimatider, så fyrer du helt klimanøytralt!

Oslo kommune sponser f.eks. slike innsatser med 3000,-

Trekk nedenifra også? Nå har jeg alt lukket utenom nederste dør (askedøren), slik at kald luft trekkes inn der og gir litt oksygen til veden. Fører det altså til varmetap? Tenkte det var omvendt jeg, siden den kalde lufta blir sugd inn? :rodme:

Rentbrennende innsats? Hva er det?

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

De klaffene er med på å beskytte døra, så jeg ville brukt dem om du fyrer litt hardt. Det ser ut som det er glass i de stjernene i døra? De kommer ganske nært den hardeste varmen, og siden kaminen er laget med innsats der, så...

Jeg syns det ser ut som du har trekk i dørene? Altså at du kan snurre på en dings midt i på døra, sånn at det blir en liten åpning der. Sjekk det, så slipper du kanskje å ha askedøra åpen.

Jeg lurer også på hva rentbrennende innsats er? Hvis det er en sånn etterbrenner som brenner gassen i røyken, er det ikke sikkert at du kan få det til en gammel kamin.

Trekken gir varmetap fordi noe av varmen suges opp i pipa. Det gjelder å finne balansen sånn at det brenner godt uten at for mye varme forsvinner.

Siden det knitret når du fyrte, var veden sikkert noe gran eller furu. Da er det ikke så mye med en eske om dagen. Snill pappa du har! :)

Skrevet
De klaffene er med på å beskytte døra, så jeg ville brukt dem om du fyrer litt hardt. Det ser ut som det er glass i de stjernene i døra? De kommer ganske nært den hardeste varmen, og siden kaminen er laget med innsats der, så...

Jeg syns det ser ut som du har trekk i dørene? Altså at du kan snurre på en dings midt i på døra, sånn at det blir en liten åpning der. Sjekk det, så slipper du kanskje å ha askedøra åpen.

Jeg lurer også på hva rentbrennende innsats er? Hvis det er en sånn etterbrenner som brenner gassen i røyken, er det ikke sikkert at du kan få det til en gammel kamin.

Trekken gir varmetap fordi noe av varmen suges opp i pipa. Det gjelder å finne balansen sånn at det brenner godt uten at for mye varme forsvinner.

Siden det knitret når du fyrte, var veden sikkert noe gran eller furu. Da er det ikke så mye med en eske om dagen. Snill pappa du har! :)

Jeg trodde også det var glass, men det er visst ikke det - det er ett eller annet gjennomsiktig og bøybart? At de platene kunne være der for å beskytte døren tenkte jeg ikke på, kanskje jeg skulle prøve å ha dem i i morgen og putte i ved fra den øverste luka :) Spørs om jeg får det til da, den er ganske liten og veden er stor men får se.

Ja, de to nederste dørene kan man ha trekk i, men i hvert fall i starten gir det ikke nok trekk føler jeg... Nå er nok ikke jeg så flink til å tenne opp heller da, men jeg klarer det ikke uten massevis av trekk nedenifra :rodme:

Takk, skjønte litt mer angående trekk og varmetap nå! :)

Og ja, jeg er heldig som får gratis ved i vinter. Tror det sparer meg for en del strøm! :jepp:

Skrevet

Jeg har helt sluttet med å ha i de platene. Eneste problemet er at det detter ut litt aske av og til når jeg åpner den midterste døren.

Ellers må jeg og ha oppe den nederste døren til det tar ordentlig fyr, hvor lang tid det tar varierer ut ifra hva jeg fyrer med :)

Prøvde i går og lukke den runde luken på midten helt og da brant det (logisk nok egentlig...) mye lengre. Ble nesten litt for varmt i stuen i går kveld :ler:

Heldige deg som får gratis ved!

Skrevet

Jeg bruker gjerne 30-40 minutter før jeg har fått ordentlig fyr... :rodme: Haha, håper litt av det er ovnen sin skyld, at det ikke bare er jeg som er totalt inkompetent!

Shade: Hvordan stabler du veden når du tenner opp?

Skrevet

I fjor fyrte vi med ved kjøpt på plantasjen og da måtte vi ha den nederste luken ganske lenge oppe vi og. Tipper det var fordi veden ikke hadde tørket lenge nok så hvis veden din er ganske fersk er det nok derfor det tar så lang tid før det er ordentlig fyr :)

Vi hadde litt fra forrige vinters ved igjen i kjelleren i år og den brant fint etter et par min.

Når jeg fyrer med ved har jeg først i litt avispapir, så hiver jeg på en del av de små fyringspinnene (det går ann å kjøpe nett med små trepinner på plantasjen eller små briketter på vanlige butikker)og til slutt legger jeg inn to passe små kubber på skrå over resten av haugen før jeg tenner på.

Men jeg er virkelig ingen fyringsekspert så du kan sikkert få bedre råd av andre :)

Skrevet

Jeg har nesten helt lik ovn jeg og, og den er absolutt ikke bra når det kommer til effektiv fyring. Den sluker ved og varmer lite, og er ikke spesielt miljøvennlig. Vi kommer til å bytte den ut i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...