Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Vi har en liten diskusjon her hjemme og vi blir ikke helt enige. Finnes det godt betalte jobber som ikke krever at man "ofrer familien", men at man har relativt normal arbeidstid og kan se like mye til barna sine som "de fleste andre"? I tilfellet hvilke jobber er det? Kona og jeg blir ikke helt enige. Spørsmålet er satt på spissen og jeg vet at virkeligheten ikke er så svart/hvitt, men hva mener du?
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Klart det! Men det forutsetter at man har utdannelse og erfaring om den skal være godt betalt. Jeg vet om jobber innen økonomi og personal som ligger fra 400 000 til 800 000.
Leanne Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 privat praktiserende lege eller psykolog tjener vel bra. Kontortid 8-16, gjerne 14 på fredager men det krever jo mange års utdannelse da...
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Det finnes mange gode jobber i det offentlige som er både godt betalt samtidig som man kan gå fra jobb til vanlig tid. Både jeg og mannen har det, selv om hans jobb er mer lukrativ enn min. Vi jobber begge i det offentlige, har fleksitid og stort sett ingen overtid. Jeg legger mentalt fra meg jobben med en gang jeg går hjem. Mannen min jobber innenfor IKT og jobber litt mer om kveldene enn meg, men det er etter at barna har lagt seg. Så vi er tidlig hjemme om ettermiddagene, har endel hjemmekontor og kan ta fri stort sett etter eget ønske. Så lenge jobben blir gjort innen tidsfrister, og det blir den jo. Mannen min tjener kjempebra, er på rett sted med rett utdannelse innen IKT. Jeg tjener nå ganske bra, men har jobbet meg opp til denne lønnen da det ikke er så godt betalt i min type bransje. Vi har det så bra som noen kan ha det økonomisk, i helt normale trygge, men utfordrende jobber i det offentlige. Ingen som krever noe overtid eller kvelds/helgejobbing. Men, vi har begge god utdanning i bunn pluss at vi ikke er helt nye på arbeidsmarkedet. De fleste kollegaene våre har det på samme måten, så det er mange som har gode hverdager.
Gjest Gjest_Henkama_* Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Vet ikke hva du mener med å tjene godt, men mannen min tjener over 600 000 i året og har arbeidstid fra 8-16. Må komme senere og gå tidligere noen ganger for å levere og hente barna når jeg er på jobb, men sjefen bryr seg ikke så lenge jobben blir gjort. Hender han jobber litt på kveldene, men etter at barna har lagt seg. Reiser ikke ofte, men en gang i blant. Jobber innen IT, har master grad.
Sissan Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Kommer som en over her sa an på hva du mener med godt betalt. Over 500 000 - ja helt klart Over 1 million - ja, men det tar nok litt tid å komme dit Over 2 millioner - neppe Det finnes yrker der man har god lønn uten overtidsbetaling. Og det finnes arbeidsplasser som forstår at man må ta hensyn til familie, og at de ansatte er hele mennesker. Min erfaring er at man må jobbe med seg selv for å komme dit, mange er "over achievers" ¨når de begynner i ny jobb, og legger lista aaaaalt for høyt i forhold til forventninger om hva man kan levere innen normal arbeidstid. Ellers går utviklingen i den retningen også - fritid er viktigere som statussymbol OG som avlønning enn tidligere. Bl.a. er det stadig flere som forhandler seg til 6. ferieuke nå.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Signerer Sissan. Nå har jeg "levd litt" før jeg fikk barn så mitt fokus er kansje ikke på samme måten rettet mot "alt man skal rekke før man bikker 30" som mange andre. Men for meg er det selvsagt greit å tjene såpass bra at man har det komfortabelt. Samtidig kan jeg si at mange år i yrkeslivet har lært meg at det viktigste er en arbeidsplass med en ledelse som faktisk forstår at det å ta hensyn til at en arbeidstager har familie, betyr mye i det lange løp. At man har ansatte som blir lenger i jobben, trives mer, gjør en bedre jobb og har lavere sykefravær fordi de slipper å slites mellom arbeid og familie. Så personlig vil jeg heller tjene 400.000 i en slik bedrift enn 850.000 i en mindre familievennlig bedrift selv om det ikke innbefatter sterk grad av overtid.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Det er litt hva man gjør det til, hvor effektiv man er på jobb, hvor flink man er til å deligere og å si nei! Ellers mener jeg at man bør velge jobb etter interesse og ikke inntekt
Jens Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 Venninnen min jobber 0800-1555 hver dag som selger og tjente 900 000 ifjor.
CheezDoodles Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Venninnen min jobber 0800-1555 hver dag som selger og tjente 900 000 ifjor. Milde himmel...hva er det hun selger da?
Gjest Gjest_O Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Milde himmel...hva er det hun selger da? Seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #13 Skrevet 11. januar 2010 Milde himmel...hva er det hun selger da? Så lenge man er en god selger spiller produktet veldig liten rolle. Har flere kompiser som er selgere og de klarer å selge de mest utrolige ting for de mest utrolige priser. Jeg hadde f.eks aldri klart å selge noen rengjøringsmaskiner(støvsugere) for opptil 20 000 kr. Men han ene kompisen min selger da slike for ca 2 mill i året. Hans provisjon er 30 %
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå