Gå til innhold

Lørdag: Spisedag/kosedag?

Lalique

Anbefalte innlegg

Hei..

Her er jeg igjen med mitt evige slankeprosjekt/livsstilendring.. :o

Lurer på hva dere mener om følgende:

Jeg spiser 1100 kalorier til vanlig, kan jeg f.eks spise 1800 kalorier på lørdager? Jeg vil spise flere måltider og ikke ta helt av, fortsatt telle kalorier for det MÅ jeg, ellers går det galt..

Men altså..det hadde vært fint med en dag i uken jeg kan legge sjokolade, nugatti på brødskiva, og pizza, sånne ting som jeg ikke spiser så mye av ellers.

Noen her som har erfaring med dette?

Jeg synes det må være bedre med en kontrollert utskeielse hvor jeg faktisk kan KOSE meg med det jeg spiser enn å sprekke og få dårlig samvittighet.

Jeg blir veldig glad for kommentarer dere erfarne jenter :P

Ha en god dag dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres helt ok ut med en dag i uka hvor du tillater deg å spise litt av slike matvarer du ikke har i kosten din de andre dagene. På den måten blir det mindre fare for å sprekke, i motsetning til hvis du nekter deg visse matvarer. Men 1100 kalorier? Er ikke det litt lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1100 kalorier er veldig lite. Det du sannsynligvis oppnår med det, er at kroppen din senker forbrenningen sin, og at det blir vanskeligere for deg å gå ned i vekt. Det viktige er REGELMESSIGE måltider, og sunn og variert kost. Frokost er superviktig (selv spiser jeg to brødskiver med sjokoladepålegg på i bilen på vei til jobb)!

Selv har jeg lørdag som spise-hva-jeg-vil-dag, og det fungerer veldig fint.

Det er viktig å kunne kose seg uten å få dårlig samvittighet!

Nå har jeg lagt om kostholdet en del også (litt Fedon-inspirert, uten på noen måte å være fanatisk), og har ingen problemer med å holde vekten. Trener regelmessig (også veldig viktig hvis du skal ned i vekt!), og nyter livet :)

Lykke til, men jeg synes som sagt du bør få i deg mer enn 1100 kalorier om dagen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Har en kollega som nå går på Grethe Roede kurs. De skal ha 1200 ckal om dagen.

Det er tre brødskiver på formiddagen, to frukt om dagen og så en middag.

Et måltid til tror jeg. Det skal øke forbrenningen å spise små og hyppige måltid.

Men helt ærlig en kosedag i uken, DET må jo være tillatt. En lørdag uten god mat ?

*Grøsser*

Trimme litt også, det øker forbrenning og trivsel.

Ta kontakt med naboen og gå tur. Tre ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt på Grete Roede. Der skal vi spise 1150-1250 kcal om dagen. I tillegg kan vi spise så mye grønnsaker vi vil. 1100 kcal er ganske lite. Under 1000 kcal vil i alle fall forbrenninga gå ned. Det hørtes veldig fornuftig ut med en kosedag i uka, syns jeg. Og man legger jo ikke på seg av 1800 kcal heller, dagsbehovet ligger rundt 2000 for de fleste av oss.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så snille dere er som svarer meg :hjerter:

Jeg er veldig lite aktiv og føler det går greit med 1100 kalorier i uken.

Hvis jeg da spiser 1800 kalorier på lørdager så "sparer" jeg på en måte opp 600 kalorier fra resten av uka sånn at det blir 1200 pr dag i gjennomsnitt. Hmm..skjønte dere? :forvirra:

Jeg og datteren min er hjemme hos mine foreldre i dag, og vi har spist grøt til lunsj..495 kalorier.. :grine:

Jeg prøver å spise så normalt som mulig når jeg er sammen med datteren min for jeg vil ikke at hun skal merke noe..hun er jo veldig lita så tror det går bra, men psykologen min og ernæringsfysiologen sier jeg MÅ veie mat og telle kalorier for jeg har en tvangshandlingsdiagnose som gjør at hvis jeg mister kontrollen så går det riktig ille.. :sur:

Så, jeg får prøve å gjøre det beste ut av det.. Tenkte jeg kanskje skulle komme innom her i kveld og fortelle dere hvordan dagen har gått..

Vil bare at dere skal vite at dere er til STOR hjelp for meg.

Det er godt å ha en plass å kunne øse ut sine bekymringer på.

Takk for at dere ikke synes jeg er dum.. å ha en spiseforstyrrelse og i tillegg være overvektig er hardt, det er nemlig ingen som tror man er syk når man ikke er mager og har anorexia.. :cry:

Ha en fortsatt fin lørdag alle sammen, ta vare på hverandre og nyt dagen :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanessa
å ha en spiseforstyrrelse og i tillegg være overvektig er hardt, det er nemlig ingen som tror man er syk når man ikke er mager og har anorexia..  

:enig:

Gjett om jeg vet hva du mener...

Angående det du spurte om - kos deg litt ekstra på lørdager med god samvittighet. Jeg er ellers ikke den rette til å gi råd om slike ting, men en "kosedag" har du bare godt av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Åja! Absolutt unn deg en kosedag!! Jeg tror det blir vanskelig å holde på motivasjonen hvis du aldri skal spise det du har lyst på!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig morgen her i huset med lillesnuppa mi :ler:

Jeg vil så gjerne takke dere enda en gang for at

dere tok dere tid til å skrive så oppmuntrende svar :hjerter:

Det kan kanskje virke som jeg er "overtakknemlig",

men når man sliter med en skjult spisefostyrrelse som er så til

de grader oppslukende, og når man bare har psykologen å snakke

om det med, så er det en stor opplevelse å finne en plass hvor folk ikke fordømmer.

Tankene mine, spørsmålene jeg stiller kan virke så dumme.

Jeg ser det jo selv når jeg leser dem, men det er slik det er å ha en spiseforstyrrelse.. Og jeg prøver å gjøre det beste ut av det.

Jeg vurderer å lage meg en dagbok her inne, så jeg ikke forpester

dette forumet med mine psyke mat-tanker..

Da er det lettere å hoppe over innleggene mine for de som eventuelt blir provosert over meg.. :roll:

Dagen i går var en stor opplevelse for meg.

Min spisefortyrrelse henger sammen med en tvangslidelse,

dvs jeg er ikke opptatt av å vekt (veier meg aldri) eller tynnhet,

men jeg overspiser som en tvangshandling blant mange andre tvangshandlinger.

Dvs at enten spiser jeg lite eller mye.. :(

I går var jeg veldig

for hvordan det skulle gå å øke matinntaket uten å overspise..

Men det gikk bra! :ler:

Jeg VET det hjalp at jeg skrev her inne, det gjorde at jeg følte

at jeg ikke var "alene" om avgjørelsen. Jeg følte at dere støttet meg :D

Her var det jeg spiste:

Tidlig morgen med snuppa: 1 kopp pose cappuccino, chocolat, 70 kcal

Frokost: 62 gram vollkornbrot (sånn mørk tysk rugbrød) med 10 gram nugatti (!!) 157 kcal

Mellom: 50 gram yoghurtnøtter, kjempegode fra Den lille nøttefabrikken, 277 kcal

Lunsj: 1 porsjonspakke Fjordland risgrøt, uten sukker, den var faktisk veldig god, første gang jeg smakte den, 495 kcal

Mellom: 25 gram bridgeblanding + 25 gram tørket fruktblanding 208 kcal

Middag: 85 gram pitabrød med kyllingsalat av tomat,eple,kyllingpålegg,issalat og kesam, 387 kcal

Kveldsmat: 42 gram polarbrød, rug med 50 gram kesam og en kopp confecta sjokoladedrikk 186 kcal

Til sammen ble det altså 1780 kalorier og jeg følte meg behagelig mett, men stappet hele dagen. Og jeg følte heller ikke behov for å overspise.

I dag er jeg tilbake til fiberrik kost og 1100 kalorier.

Men på lørdag kan jeg jo kose meg igjen :P

Vel..det føltes godt å kunne skrive dette.. få gårdsdagen ut av hodet. :roll:

Vet ikke om det er andre kaloritellere her inne, jeg vet jeg er ekstrem og jeg håper ingen sliter som meg, men ville bare dele denne linken hvis noen har behov til å vite hva godiset inneholder: www.malaco.no

Ønsker dere alle en fin søndag og takk hvis du tok deg tid til å lese dette :vinke:

Klem fra Lalique :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du hadde en bra dag i går, Lalique! Lykke til videre, håper du kommer inn i et bra mønster med spisingen din. :)

Spiseforstyrrelser er ikke lett å leve med, men det er en veldig god start at du har et såpass bevisst forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Syns du er veldig hard mot deg selv, Lalicue. De "dumme" tankene og spørsmålene du sliter med, er du helt sikkert ikke alene om å baske med. Vi har alle vårt, husk på det!! Du skriver at det kun er psykologen din du kan snakke med disse tingene om. Vel - er det ikke flott at du også kan lufte deg her inne!

Klem Embla (som syns du er flink).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal du unne deg en kosedag eller to i uken! Spesielt nå du spiser så lite som du gjør på hverdagene. Forbrenningen blir veldig lav av å spise så lite over lang tid. Synes du er veldig flink hvis du klarer å få i deg rundt 1800kcal om dagen over 5-6 måltider. Høres veldig bra ut dagen du beskriver ovenfor, der fikk du i deg både proteiner, karbohydrater og vitaminer.

Selv så spiser jeg ca 1800kcal 6 dager i uken og 1 dag i uken kan jeg spise opp til 3-4000 kcal. Den ene spisedagen gir et lite kick på forbrenningen, og i tillegg blir det liksom en belønning... :wink:

Kos deg du Lalique! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalique

Unnskyld deg ikke for dine sprøsmål og behov for å lufte deg her inne. det er helt ok.

Selv har jeg en spiseforstyrrelse som jeg har hatt i mer enn 20 år (tvangsspising). Jeg har i de siste 4 årene gått i ulike former for terapi og jobbet meg meg selv, og er nå på veg ut av det.

Gjennom min kontakt med lidelsen og nettverket jeg har fått, kurs ol sitter jeg nå meg mye kunnskap om spiseforstyrrelser, og spes tvangsspising.

Uten å ta motet fra deg så skurret det veldig hos meg det lille du fortalte om kaloritelling ol . Absolutt alt jeg har kommet over av kunnskap om emnet er imot dette. Og jeg synes det er veldig rart at fagppersoner har kommet med dette. Nå er det jo flere veier som leder til rom, men likevel så skurrer det.

Grunnen er at det veldig mange folk med tvangsspising sliter med er det å unne seg noe, og spesielt hvis man er overvektig.

Derfor er gjerne første skritt på vegen å slutte å slanke seg og tillate seg å spise akkurat det en vil. Dett høres sikkert rart ut, og mange går opp i vekt i denne perioden, men noe av mekanikken skal være at når hode/hjerte ditt tillater deg å spise akkurat det du vil når du vil så blir ikke lenger noen mat forbudt og derfor ikke lenger så attraktivt.

Skal ikke trøtte dere mer rundt dette, hvis du er intr så send meg en PM så kan vi snakkes mer da. Kanskje vi kan dele erfaringer og støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...