Belima Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har lyst til å overraske min datter med en "hjemmelaget" kokebok. En bok hvor jeg skriver inn mine oppskrifter og at det samtidig er mulighet for å lime inn oppskrifter fra blader, venner etc. Dette må være en bok som enten har mange litt stive ark, kanskje A4 str. Tror ikke ringperm er lurt i lengden. Eller er det upraktisk med A4? Er det noen som har gjort det samme eller har tips til hva jeg kan kjøpe?
Gjest En datter Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Skulle jeg tenke rent praktisk iforhold til hvordan jeg jobber på kjøkkenet, vil jeg si at A4 er litt stort. Ihvertfall om det skal være en vanlig bok, da tar den jo plassen til A3 når den er oppslått. Jeg har så og si aldri overflødig plass til å legge fra meg kokeboken, dette er plass som jeg må lage. Og jeg har ikke overdrevent lite kjøkken heller. Men hva med en slik bok med ringer i ryggen? Jeg mener ikke ringperm, men en slik bok med hele ringer som du kan brette rundt, slik at du kan ha en side åpen og så tar den bare plassen til den enkelte siden. Da har du også muligheten til å rive ut en side om den blir helt feil uten at boken blir stygg av den grunn. Disse bøkene finnes i mer kvadratiske formater også, det er bare å velge og vrake. Ellers synes jeg det høres ut som en kjempegod idé, jeg skulle ønske min mor gjorde noe slikt for meg. De oppskriftene jeg har fått av henne er rablet ned på den nærmest tilgjengelige papirlapp og samtlige ligger godt blandet sammen med andre diverse oppskrifter som jeg har samlet opp igjennom og gjerne ikke prøvd ut en gang. Og min mors oppskrifter er gjerne de jeg bruker av dem. Jeg har planlagt å rydde, men liksom... Fortell gjerne mer om dine planer for utforming, kanskje jeg blir inspirert nok til å sette igang selv!
Lilith Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Jeg "bestilte" en sånn kokebok av søstrene mine en jul for et par år siden De fant en helt vanlig notatbok ca i str A5 (men mer kvadratisk) med stive permer og ringbinding og skrev inn sine favorittoppskrifter + masse basisoppskrifter. De dekorerte med tegninger, forskjellige farger på pennene, etc, og den er kjempefin! Det er også mange blanke sider så jeg selv kan legge til mine favorittoppskrifter. Boka er i bruk nesten hver dag, og jeg oppdaterer den stadig vekk
Gjest miilla Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Åååh! For en kjempe fin ide! Så koselig gjort Belima! Det skal jeg ønske meg av mammaen min!
Belima Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2010 Takk for innspill! Har vært en runde i den lille byen jeg bor i og fått en ide. En sånn bok som en bruker til scrapping i en ca str A5. (Amerikanske mål) Den er med skruer og mulighet for å sette inn flere ark. Fordelen jeg så langt kan se, er at det blir plast på utsiden av alle oppskriftene. (Med tanke på flekker) Det er også en str. som er mer lik A4, litt større enn det. Så nå må jeg spørre dere, hvilken str. ville dere hatt? Har også tenkt å kjøpe et kokebokstativ til henne. Det tar jo ikke så mye plass på benken, tror jeg. Tenker jeg for mye nå, at flekker ikke er noe å ta hensyn til og kokebokstativ, bare er dumt? Eller skal jeg bare kjøpe en bok med stive permer og ringer i ryggen? Håper dere kan kjelpe meg en gang til da!
Frøken eple Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 For en flott gave! Jeg har tenkt på det selv tidligere, og vurderte da å lage fotobok. Ta noen bilder av maten, kanskje noen av datteren din på kjøkkenet da hun var liten (om du har det) og skriv inn oppskriftene. Kan fint sette av plass til egne notater også.
Belima Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2010 Valget falt på en stor scrapp bok. Litt større enn A4, 12" x 12". Fikk lånt hennes bok som det var skrevet noen oppskrifter i, skyldte på at min var utlåt. Har kopiert, håndskrevet og skrevet noen på dataen og fant en oppskrift fra en venninne dette er organisert i kveld. I morgen skal jeg prøve å finne noen fine bilder av kaker og mat som jeg kan lime inn. Alt blir i plast, så da blir det ikke stygge flekker heller. Dette tror jeg blir bra. Kommer tilbake når hun har fått den. Takk for all hjelp!
Belima Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2010 (endret) Ja, nå er kokeboka ferdig. Den ble super om jeg så skal si det selv. Jeg fikk tak i mange gamle blader, så jeg kunne klippe ut bilder og lime de inn der det passet. Det ble ikke perfekt, for jeg fikk f eks ikke tak i akkurat det bildet som passet til hver kake. (Kunnet skrevet det ut fra dataen, men gjorde det ikke) Til kjøtt, fisk og supper ble det så godt jeg kunne tilpasset tilsvarende bilder. Limte også inn tips og råd som jeg fant rundt omkring. Det var litt av en jobb, men moro når datteren min ble så glad. Ikke hadde hun mistanke om noe som helst muffins heller, selv om jeg lånte hennes kokebok. Samlet pris med bok og ark så langt kr. ca kr. 400,- 30 ark og bok. Kan sette inn mange flere ark også. Det må jeg snart gjøre for hun har allerede funnet fram en del oppskrifter som hun vil sette inn. Min jobb det også. Verd hver krone. Endret 17. januar 2010 av Belima
Gjest hobbyjenta Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 så utrolig koselig å få en slik kokebok! Vurderer å lage meg en selv! fikk litt inspirasjon nå=)
Gjest Gjest_Pippi_* Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Litt sent ute, siden kokeboka allerede er ferdig, men jeg har også laget min egen variant Først kjøpte jeg en bok fra biltema, A5-str, til 39,- kr. kostethttp://www.biltema.no/Hjem/Kjokken/Tilbehor/Oppskriftsbok/ Den er egentlig ganske grei, 72 linjerte ark, delt inn i kategoriene: grønnsaker, fugl, fisk, kjøtt, supper og desserter. Likevel er jeg noe ekstrem når det gjelder å skrive pent, og blir aldri fornøyd, så dermed har jeg samlet mine oppskrifter i en A4-ringperm, der alle arkene er i plastlommer. På denne måten kan man bare ta ut det arket/plastlommen som skal brukes og teipe den på et overskap på kjøkkenet mens man lager det man skal. (Hadde en del oppskrifter som var full av flekker, mel ++) Jeg har skrevet oppskriftene i word, og printet dem ut på fine ark med ulike motiv, koster vel 15,- kr på Nille eller 50,- kr på bokhandel om du vil. Et A4-ark rommer nesten alltid mer enn en oppskrift, så jeg har som regel flere på 1 ark. (Jeg spekulerer faktisk i å kjøpe en A5-perm og plastlommer som passer istedet, men det blir litt styr da det ikke finnes overalt, så foreløpig holder jeg på A4-str.!!) Jeg har en bred ringperm, og har ikke fylt denne opp ennå, og om den blir full, er det enkelt å dele oppskriftene i flere permer, da plastlommene bare hektes av om plasseres etter ønske. Har en kombinert koke/bake-bok I min perm er oppskriftene foreløpig kategorisert slik: 1. Hovedretter/Middag - storfe, svin, lam, fugl, fisk, vilt - gryter/gryteretter, supper - tradisjonsmat 2. Småretter/Diverse: - Pai - Salater - Snacks - Gratenger 3. Tilbehør:- saus - dressinger - oljer - smør 4. Gjærbakst: - brød, loff - boller, rundstykker, horn - pizzabunn, paibunn 5. Søtsaker/-bakst: - kaker - desserter - is/krem 6. Drikke: - drinker, snaps, shot's, likør - smoothie's, milkshake - kaffedrikker Er litt usikker på denne organiseringen, men det er som sagt enkelt å endre rekkefølger/plass pga løse ark i plastlommer
Belima Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. januar 2010 Så fint at du virkelig har tatt deg den jobben da. Den permen jeg kjøpte kan jeg/hun også sette inn flere ark i etter behov. Hun hadde en A5 som jeg skrev til henne da hun flyttet på hybel. En "ferdig" inndelt kokebok. Der ble det for liten plass til kake/bake mm. Det er jo kaker/gjærbakst/søtsaker det ofte blir mye av. Det var i grunnen derfor jeg satte i gang prosjektet. Fordelen jeg så med den scrappboka jeg kjøpte var muligheten til å utvide boka og at alt ble plastbelagt. Slutt på fettmerker. Et tips: Behold A4 str, A5 blir veldig smått med årene. Dere blir jo også eldre og med det blir synet naturlig svekket. Det tok jeg hensyn til nå. Ble også inspirerende med mange fine bilder. Kanskje vi inspirerer andre til å ta den jobben det er å ordne oppskriftene sine. :-)
Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 GENIALT! Må virkelig sette meg ned og starte julegavelaging allerede i januar i år:o) Tusen takk for supert tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå