Mio Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Etter å ha tatt tester for å se om jeg har benskjørhet fikk jeg også beskjed om at jeg har en fettprosent på 5. Altså... ligger ikke normalen for en kvinne på 20% eller noe sånt? Ja, jeg har en spiseforstyrrelse. Og vet at man har et forvrengt kroppsbilde, men kan ikke fatte at jeg har (eller hadde da testen ble tatt) så lav fettprosent. Eller er det veldig lavt? Kan jo hende disse marginene ikke er så store. Kan ingenting om det her. Jeg er veldig redd for at alt jeg legger på meg nå er fett... Spesielt siden jeg er lat og ikke trener heller. Får lov til det nå, men kommer ikke igang. Fysioterapeuten min sier at muskelkvaliteten min nå er veldig bra, så det betyr åpenbart at ikke alt jeg legger på meg er fett... men frykten er her likevel. Dessuten handler ikke bare denne frykten om muskler eller fett, men om det å legge på seg uansett. Hvordan kroppsformen forandrer seg. Det jeg lurer på er om det kan være riktig at jeg hadde kroppsfett på 5%...? Lurer på hva den er på nå.... men ingen plan om å finne det ut for da får jeg antagelig panikkanfall.
Jenta21 Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Slike målinger er aldri helt korrekte, men gir gjerne en pekepinn på hvor man ligger. 5% er veldig lavt, det begynner å nærme seg grensen på hva som er fysisk mulig. En kvinne skal vel ha 20% med mindre hun er veldig trent. Så ja, legge på deg burde du absolutt, spesielt om du sliter med en spiseforstyrrelse. Hos en ernæringsfysiolog kan du få en kostplan som sørger for en sunn vektoppgang, noe av det vil naturlig nok være fett, men det er jo bare sunt for deg med en så lav fettprosent.
Chanel.No5 Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Normal fettprosent for jenter er mellom 20-25%.
momo Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har fått beskjed om att fettprosenten skal være mellom 20-30%, men jeg er 31 år da, så vet ikke om det har noe å si da.
Mio Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2010 Takk for svar. Jeg tenker jo selv at 5% er lite når man tenker på kroppssammensetning forøvrig. Da jeg tok testen hadde jeg en bmi på 12, så jeg tenkte at det kanskje var høyt selv om jeg hadde en lav bmi. Forøvrig surfet jeg litt på nett og fant ut at enkelte fitnessdamer har en fettprosent på 8-9. Hmm... er det sunt da? Lurer på om de har menstruasjon... Jeg burde vel linke dette sammen med at jeg har fått påvist begynnende osteoporose. Når man har for lite fett begynner det å tære på muskler, deretter skjelett. Heldigvis er jeg på bedringens vei og har lagt på meg, ja. Det er deilig å ha en kropp som fungerer igjen!
Rødtoppen86 Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Så lav fettprosent er nesten ikke mulig uten å være døende slik jeg har forstått det. Som du sier, så har fitness/bodybuilderfolk fettprosent på like under ti når de stiller, og det er lavt nok. Det er ikke farlig for den korte perioden de gjør dette, men over lang tid vil det gå ut over indre organer. Håper virkelig du får opp fettprosenten din på en sunn og god måte
Chanel.No5 Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Håper virkelig du får opp fettprosenten din på en sunn og god måte Enig her, du har meget lav BMI også TS, håper du har som mål å få deg opp i vekt..
Wiggins Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Etter å ha tatt tester for å se om jeg har benskjørhet fikk jeg også beskjed om at jeg har en fettprosent på 5. Altså... ligger ikke normalen for en kvinne på 20% eller noe sånt? Ja, jeg har en spiseforstyrrelse. Og vet at man har et forvrengt kroppsbilde, men kan ikke fatte at jeg har (eller hadde da testen ble tatt) så lav fettprosent. Eller er det veldig lavt? Kan jo hende disse marginene ikke er så store. Kan ingenting om det her. Jeg er veldig redd for at alt jeg legger på meg nå er fett... Spesielt siden jeg er lat og ikke trener heller. Får lov til det nå, men kommer ikke igang. Fysioterapeuten min sier at muskelkvaliteten min nå er veldig bra, så det betyr åpenbart at ikke alt jeg legger på meg er fett... men frykten er her likevel. Dessuten handler ikke bare denne frykten om muskler eller fett, men om det å legge på seg uansett. Hvordan kroppsformen forandrer seg. Det jeg lurer på er om det kan være riktig at jeg hadde kroppsfett på 5%...? Lurer på hva den er på nå.... men ingen plan om å finne det ut for da får jeg antagelig panikkanfall. Så lenge det er en kompetent person som har målt kroppsfettprosenten din så vil jeg tippe at usikkerheten er maksimalt ca. 1 prosentpoeng, sannsynligvis mye mindre. 5% er ekstremt lite til å være kvinne. Det er så lite at det medfører stor slitasje på de indre organene. Du har sannsynligvis forkortet livet ditt med flere år selv om du skulle oppnå en grei vekt nå snart, men du vil med stor sannsynlighet dø om kort tid, vanskelig å si hvor kort, men kanskje ett år, om du ikke legger på deg en del fett. Problemet ditt er redselen for å legge på deg fett, ikke det at du (kanskje) legger på deg fett. Ellers har du gjort en feil i resonnementet ditt: At du har en ekstremt lav BMI, så lavt som 12, gjør at den totale mengden kroppsfett hos deg blir enda mer skremmende lav. Det blir altså 5% av en ekstremt lav vekt, ikke 5% av en tilnærmet normal vekt. Kvinnelige fitnessutøvere som er nede i 10-12% fett har ikke det over langt tid, det er bare til konkurransene. Dette er selvsagt ikke sunt, det kan godt føre til tap av menstruasjon, så dine 5% er ekstremt skadelig. Jeg vil gi deg et velment råd: Velg livet. Det er en liten djevel i hodet ditt som får deg til å bli redd for å legge på deg fett, denne djevelen vil drepe deg i ung alder dersom du ikke klarer å kvitte deg med den. Du har muligheter til å gjøre ting her i livet, men denne djevelen fratar deg i hvertfall nå muligheten til å oppnå noe som helst.
yoga Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Jeg vil gi deg et velment råd: Velg livet. Det er en liten djevel i hodet ditt som får deg til å bli redd for å legge på deg fett, denne djevelen vil drepe deg i ung alder dersom du ikke klarer å kvitte deg med den. Du har muligheter til å gjøre ting her i livet, men denne djevelen fratar deg i hvertfall nå muligheten til å oppnå noe som helst.
Chanel.No5 Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Jeg vil gi deg et velment råd: Velg livet. Det er en liten djevel i hodet ditt som får deg til å bli redd for å legge på deg fett, denne djevelen vil drepe deg i ung alder dersom du ikke klarer å kvitte deg med den. Du har muligheter til å gjøre ting her i livet, men denne djevelen fratar deg i hvertfall nå muligheten til å oppnå noe som helst.
Mio Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2010 Jepp, begynt å leve livet nå. Kommet meg opp fra 30 kg til 37. Så det kommer seg. Ikke at jeg er komfortabel med det, men det må til... Skjønner jo at man ikke kan gå rundt og veie en slikk og ingenting over lang tid. Har vært på dette nivået i to år nå og kanskje ganske merkelig at det ikke har gjort større skade. Hadde vært interessant om jeg hadde brukt målebånd fra starten av for å berolige meg selv med at alt ikke er fett. Får likevel beskjed om at muskelkvaliteten min er veldig god nå, det er muskler der. Klær jeg brukte for x-antall kilo siden passer fremdeles, så det er ikke umulig at kroppssammensetningen min er bedre uten at det nødvendigvis er bare fett. Hva sier dere? Veldig redd for det nemlig. Ser at jeg har lagt på meg. Kjenner det også. Selvsagt ikke normalt å få blåmerker av å sitte og gnagsår på halebeinet som jeg gjorde før, men det var en trygghet i det også. Skal begynne å trene litt mer styrke nå. Det vil gjøre det lettere å godta en større kropp. Nekter å være skinny-fat. Takk for svar og råd!
Glynis Skrevet 17. januar 2010 #12 Skrevet 17. januar 2010 (endret) Jeg håper du har konsulert med legen din om at du kan trene styrke med en BMI på 12 og en kroppsvekt på 5 %. De fleste med spiseforstyrrelser og høyere BMI/% enn deg har treningsforbud til de kommer seg litt opp. Da snakker vi til og med gåturforbud. Nekter å være skinnyfat? Du har jo for lav fettprosent. Du kan legge på deg mye fett uten at det går utover skinnyfat-faktoren. Endret 17. januar 2010 av Glynis
Gjest Elfrida Skrevet 17. januar 2010 #13 Skrevet 17. januar 2010 Det er lett for meg å si, men du burde ikke være så redd for å legge på deg fett, for det trenger du. Du klarer nok ikke å komme opp i vekt med økt muskelmasse alene. Er det lettere hvis du fokuserer på sunt fett, som fet fisk og litt olivenolje på salaten?
Mio Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. januar 2010 Jeg håper du har konsulert med legen din om at du kan trene styrke med en BMI på 12 og en kroppsvekt på 5 %. De fleste med spiseforstyrrelser og høyere BMI/% enn deg har treningsforbud til de kommer seg litt opp. Da snakker vi til og med gåturforbud. Nekter å være skinnyfat? Du har jo for lav fettprosent. Du kan legge på deg mye fett uten at det går utover skinnyfat-faktoren. Jeg har ikke en BMI på 12 NÅ, jeg hadde det da jeg begynte i behandling. Konsultert med lege, ja. Så lenge kroppen er stabil og vekten på vei opp får jeg lov til å trene _litt_.
Chanel.No5 Skrevet 17. januar 2010 #15 Skrevet 17. januar 2010 Jepp, begynt å leve livet nå. Så utrolig godt å lese! Fortsett med denne holdningen og du vil få ett fantastisk liv fremover!! Dyrk det positive og se det positive gro!
Gjest Gjest_Positiv_* Skrevet 17. januar 2010 #16 Skrevet 17. januar 2010 Dyrk det positive og se det positive gro! Tenk positive tanker Bruk positive ord Gjør positive handlinge - og det positive gror.
Chanel.No5 Skrevet 17. januar 2010 #17 Skrevet 17. januar 2010 Tenk positive tanker Bruk positive ord Gjør positive handlinge - og det positive gror. Dette er den korrekte versjonen ja! Jeg tok en lettere variant visstnok.. Men meningen var like god fra min sin side da..
Chanel.No5 Skrevet 17. januar 2010 #19 Skrevet 17. januar 2010 Takk! Jobber med saken. Bare fortsett, det vil være verdt det, ingen tvil!!
~white lady~ Skrevet 5. februar 2010 #20 Skrevet 5. februar 2010 Så lenge det er en kompetent person som har målt kroppsfettprosenten din så vil jeg tippe at usikkerheten er maksimalt ca. 1 prosentpoeng, sannsynligvis mye mindre. 5% er ekstremt lite til å være kvinne. Det er så lite at det medfører stor slitasje på de indre organene. Du har sannsynligvis forkortet livet ditt med flere år selv om du skulle oppnå en grei vekt nå snart, men du vil med stor sannsynlighet dø om kort tid, vanskelig å si hvor kort, men kanskje ett år, om du ikke legger på deg en del fett. Problemet ditt er redselen for å legge på deg fett, ikke det at du (kanskje) legger på deg fett. Ellers har du gjort en feil i resonnementet ditt: At du har en ekstremt lav BMI, så lavt som 12, gjør at den totale mengden kroppsfett hos deg blir enda mer skremmende lav. Det blir altså 5% av en ekstremt lav vekt, ikke 5% av en tilnærmet normal vekt. Kvinnelige fitnessutøvere som er nede i 10-12% fett har ikke det over langt tid, det er bare til konkurransene. Dette er selvsagt ikke sunt, det kan godt føre til tap av menstruasjon, så dine 5% er ekstremt skadelig. Jeg vil gi deg et velment råd: Velg livet. Det er en liten djevel i hodet ditt som får deg til å bli redd for å legge på deg fett, denne djevelen vil drepe deg i ung alder dersom du ikke klarer å kvitte deg med den. Du har muligheter til å gjøre ting her i livet, men denne djevelen fratar deg i hvertfall nå muligheten til å oppnå noe som helst. Jeg har vært nede på en fettprosent på 8.7, og var det over flere måneder. Hadde likevel regelmessig menstruasjon, samtidig som jeg ammet. (Hadde en bmi på 16,5)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå